Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych
Autor:
Borecka-Biernat Danuta
ISBN: 978-83-7587-568-3
38,00 zł
Oddana do rąk Czytelników książka jest zbiorem artykułów o charakterze refleksji teoretycznej i doniesień z badań. Ich tematyka koncentruje się wokół zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście ich uwarunkowań oraz działań zmierzających do ich zapobiegania i ograniczenia.
Oddana do rąk Czytelników książka jest zbiorem artykułów o charakterze refleksji teoretycznej i doniesień z badań. Ich tematyka koncentruje się wokół zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście ich uwarunkowań oraz działań zmierzających do ich zapobiegania i ograniczenia.
[…] Wiedza ta może wydatnie pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji w sprawie działań pomocowych ukierunkowanych na poprawę sytuacji opiekuńczo-wychowawczej i społecznej uczniów nieradzących sobie z wyzwaniami stawianymi przez współczesną szkołę […] fragment recenzji.
Całość podzielona jest na dwie części. Część pierwsza, zatytułowana Czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne jako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży, obejmuje osiem tekstów. Jednym z tekstów jest opracowanie Danuty Boreckiej-Biernat poświęcone roli czynników osobowościowych w kształtowaniu strategii zadaniowej i obrony w postaci agresywnego reagowania na trudności oraz unikania konfrontacji z trudnościami przez dorastających.
Na część drugą, zatytułowaną Formy pomocy dzieciom i młodzieży w zapobieganiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu, składają się cztery artykuły. Grażyna Poraj podejmuje refleksję nad planowaniem i realizowaniem działań profilaktycznych oraz interwencyjnych zmierzających do redukowania agresji, poprzedzoną diagnozą czynników odpowiedzialnych za wystąpienie agresji u młodego człowieka. W kolejnym artykule Agata Woźniak-Krakowian i Katarzyna Pieńkowska referują wyniki badań dotyczących przyczyn niskiej frekwencji młodzieży w szkołach ponadpodstawowych i pokazują możliwość ich wykorzystania do odpowiednich działań profilaktycznych, interwencyjnych i terapeutycznych w celu zaradzenia problemowi wagarów i zachęcenia ucznia do uczęszczania na zajęcia szkolne. Małgorzata Zabłocka formułuje podstawowe założenia autorskiego programu przezwyciężania nieśmiałości u dzieci, charakteryzuje specyfikę zajęć inspirowanych tym programem oraz prezentuje jego skuteczność. Część ostatnią kończy tekst Agnieszki i Dariusza Rosińskich, którzy poruszyli kwestię warunków dokonywania diagnozy zaburzeń socjalizacji w środowisku szkolnym z uwzględnieniem płci nauczyciela i ucznia.
5 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Epub, Mobi
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-568-3
Borecka-Biernat Danuta
doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie psychologii, pracownik naukowo-dydaktyczny, kierownik Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zainteresowania badawcze autorki obejmują problematykę identyfikacji osobowościowych i rodzinnych determinant zaburzeń w zachowaniu w okresie wczesnej adolescencji oraz stosowanych przez młodzież strategii radzenia sobie z trudnościami w sytuacjach społecznych.
Jest autorką wielu publikacji naukowych, w tym także książkowych, takich jak: Zachowanie agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej (1998), Zachowanie młodzieży w sytuacji kontaktu społecznego (2000, współautorka), Zachowanie nieśmiałe młodzieży w trudnej sytuacji społecznej (2001), Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania (2006)
W latach 1996-1998 współpracowała naukowo z Pedagogicznym Uniwersytetem w Wilnie.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Borecka-Biernat Danuta |
ISBN druk | 978-83-7587-568-3 |
ISBN e-book | 978-83-7587-689-5 |
Objętość | 258 stron |
Wydanie | I, 2011 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I
Czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne jako predyktory zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży
Ludwika Wojciechowska
Dobrostan psychiczny adolescenta w obliczu realizacji rozwojowych zadań społecznych
Dorota Domińska-Werbel
Temperament jako wyznacznik strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji społecznego nacisku
Anna Hibner
Sposoby reagowania młodzieży na presję społeczną jako funkcja różnic indywidualnych w oporowości psychologicznej oraz źródła presji
Danuta Borecka-Biernat
Osobowościowe dyskryminanty strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych
Justyna Iskra
Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych przez studentów pierwszego roku
Piotr Kwiatkowski
Neurobehawioralne rozhamowanie a postawy młodzieży wobec używania substancji psychoaktywnych w kontekście postaw wychowawczych rodziców
Elżbieta Napora
Komunikacja rodziców z młodzieżą – przegląd badań nad zagadnieniem
Małgorzata Cywińska
Zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu
Część II
Formy pomocy dzieciom i młodzieży w zapobieganiu i redukowaniu zaburzeń w zachowaniu
Grażyna Poraj
Biologiczne, psychologiczne i społeczne podłoże a kontrola i profilaktyka zachowań agresywnych
Agata Woźniak-Krakowian, Katarzyna Pieńkowska
Wagary jako forma niedostosowania społecznego młodzieży – próba rozwiązania problemu
Małgorzata Zabłocka
Zachowania dzieci nieśmiałych w trudnej sytuacji społecznej – diagnoza i korygowanie
Agnieszka Rosińska, Dariusz Rosiński
Specyfika trudnych sytuacji społecznych w relacji uczeń – nauczyciel w procesie diagnozy zaburzeń socjalizacji
Oceniając całościowo pracę zbiorową pod redakcją Danuty Boreckiej-Biernat, pragnę podkreślić jej wysoką wartość poznawczą, która wynika z faktu, że odnosi się ona do interesującej i ważnej społecznie problematyki, jaką niewątpliwie są trudności w funkcjonowaniu uczniów w trudnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. […] Dzięki temu w istotny sposób wzbogaca ona dotychczasową wiedzę naukową na temat roli poszczególnych czynników bio-psycho-społecznych i edukacyjnych w rozwoju umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Z kolei wiedza ta może wydatnie pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji w sprawie działań pomocowych ukierunkowanych na poprawę sytuacji opiekuńczo-wychowawczej i społecznej uczniów nieradzących sobie z wyzwaniami stawianymi przez współczesną szkołę.
Redaktorowi tomu udało się zebrać grono autorów, którzy wykazali wiele starań, aby przedstawić podjętą problematykę w formie poprawnej merytorycznie i jednocześnie zrozumiałej dla profesjonalistów (tj. pedagogów, psychologów, terapeutów), ale także dla rodziców i studentów. Bogata zawartość merytoryczna pracy powoduje, że powinna ona spotkać się z żywym zainteresowaniem wszystkich specjalistów zajmujących się w swojej praktycznej działalności wychowaniem i nauczaniem dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania.
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego