• Obniżka
  • Nowy
Gimnastyka słuchu i języka

Gimnastyka słuchu i języka

ISBN: 978-83-8294-023-7
41,90 zł
32,38 zł Zniżka 22,73%
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Ćwiczenia słuchowe utrwalające artykulację głosek szeregu szumiącego

Zawarte w tej książce ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych mających problemy z percepcją i pamięcią słuchową oraz automatyzacją artykulacji głosek szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”)...

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book.

Wersja książki
Ilość

Zawarte w tej książce ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych mających problemy z percepcją i pamięcią słuchową oraz automatyzacją artykulacji głosek szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”). Jako logopeda i terapeuta pedagogiczny poszukiwałam rozwiązań, które pozwolą na jednoczesne usprawnianie zaburzonych funkcji słuchowych i utrwalenie wymowy głosek szumiących, aby maksymalnie wykorzystać czas poświęcony na terapię. Na co dzień spotykam uczniów borykających się z obiema tymi trudnościami. Często są to osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które z uwagi na swoje problemy uczęszczają na wiele zajęć dodatkowych. Niewątpliwie przynoszą one korzyści, ale stają się też dużym obciążeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej. Niniejszy zbiór ćwiczeń łączy pracę nad korektą wad wymowy z aktywnością ko­rekcyjno-kompensacyjną ukierunkowaną na usprawnianie funkcji słuchowych.

Proponowane zadania zawierają różnorodny materiał języ­kowy adresowany do osób będących na etapie utrwalania prawidłowej artykulacji. W ćwiczeniach pojawiają się różne części mowy w różnych formach gramatycznych. Wykorzystane słownictwo jest zróżnicowane i może służyć jako materiał rozwijający językowo. Nie unikałam nazw rzeczy i czynności, które są uczniom mniej znane, gdyż stwarzają one okazję do poszerzania zasobu słownika osoby wykonującej zadania. Ze wskazówek praktycznych warto jeszcze dodać, że często w danym ćwiczeniu trzeba podzielić wskazane wyrazy na sylaby, a następnie z wybranych sylab utworzyć nowe słowa. Bywa, że dany wyraz ma kilka wariantów podziału – należy wybrać ten, który pozwoli utworzyć nowe słowo w dowolnej formie gramatycznej.

Przedstawione w tej publikacji ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne powinien prowadzić specjalista, czyli logopeda lub terapeuta pedagogiczny, który potrafi pokazać różnicę między głoską a literą, a także odpowiednio ją wyartykułować (prezentując pacjentowi głoskę, wymawiamy np. „ż”, a nie „ży”, „p”, nie „py” etc.). Bez wątpienia ważnym elementem pracy jest umiejętność rozpoznawania potrzeb i potencjału pacjenta. Aby ćwiczenia były skuteczne, nie mogą być ani zbyt proste, ani za trudne. Terapeuta powinien tak dobrać materiał ćwiczeniowy, żeby zaspokoić potrzeby rozwojowe swojego podopiecznego, czyli nie dopuścić do uczucia znudzenia bądź porażki.

Autorka

150 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-023-7
Stopień 
2022-06-27

Gimnastyka słuchu i języka

Tempo życia rodziców, ale i nadmiar bodźców, stres, zbyt duża ilość godzin spędzanych przed telewizorem – wszystko to sprawia, że dzieci coraz częściej borykają się z trudnościami związanymi z poprawną wymową. Jeśli wykluczymy nieprawidłowości związane z wadami aparatu mowy, kluczem do poprawnej, a przynajmniej lepszej jakościowo mowy, są systematyczne ćwiczenia.

Praca nad prawidłową wymową to niekiedy całe lata ciężkiej pracy, ale im wcześniej nieprawidłowości zostaną wychwycone, im wcześniej zostaną wdrożone odpowiednie środki, im wcześniej dziecko trafi pod opiekę specjalistów, w tym logopedy, tym większa szansa na usprawnienie aparatu mowy. W przypadku dzieci szczególnie ważne jest, by zachęcać je do ćwiczeń, ale nie przez monotonne powtarzanie głosek w systemie stolikowym, tylko poprzez gry i zabawy. Dzięki różnorodnym ćwiczeniom o różnym stopniu trudności, praca stanie się przede wszystkim zabawą, zaś różnego rodzaju wciągające wierszyki czy aktywności przyciągające uwagę dziecka zachęcać je będą do mówienia i utrwalać będą poprawną wymowę.

Zbiór takich ćwiczeń proponuje Agnieszka Olszewska w swojej książce „Gimnastyka słuchu i języka”, opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. Pozycja ta zawiera ćwiczenia słuchowe utrwalające artykulację głosek szeregu szumiącego („sz”, „ż”, „cz”, „dż”), zaś składa się na nią ponad pięćdziesiąt różnych zadań, zgrupowanych w trzech częściach książki. Cały materiał adresowany jest do osób będących na etapie utrwalania prawidłowej artykulacji, jak i do terapeutów/logopedów/rodziców i opiekunów. Ćwiczenia te można wykorzystać do pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i do ćwiczeń grupowych, traktując zadania jako spójną całość lub wybiórczo, a nawet odpowiednio modyfikując ćwiczenie w zależności od potrzeb.

Pierwsza część zawiera ćwiczenia pamięci, uwagi i percepcji słuchowej, będące nieocenioną pomocą w rozwijaniu mowy dziecka, ponieważ przygotowują je do właściwej percepcji dźwięków mowy i kształtują słuch mowny, który jest konieczny do rozwoju mowy. Ćwiczenia słuchowe pomagają rozpoznawać dźwięki z otoczenia oraz dźwięki mowy, rozróżniać je i identyfikować, a ponadto sprzyjają rozwijaniu uwagi i pamięci słuchowej oraz aktywnego słuchania. W tej części powtarzać będziemy prawidłową wymowę głosek, zastanawiać się, który z wyrazów nie pasuje, czy identyfikować określone głoski w wyrazach.

Część druga książki zawierająca łamigłówki słuchowe pozwala kształtować aktywne słuchanie i zrozumienie mowy, reagowanie i rozpoznawanie dźwięków mowy, różnicowanie odgłosów. Tym razem zamieniać i opuszczać będziemy głoski, uzupełniać wyrazy samogłoskami, identyfikować słowa zawierające w sobie określone słowo. Część trzecia zachęca nas do tego, by posłuchać i samodzielnie wymyślać wyrazy z określoną głoską lub sylabą.

Wszystkie te ćwiczenia doskonale sprawdzą się już u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ale również u dorosłych. Dodatkowo różnego rodzaju aktywności, do których zachęca nas Olszewska rzeczywiście wciągają nas bez reszty zachęcając do regularnych ćwiczeń. Ich efekty zapewne będziemy mieli okazję zauważyć w postaci usprawnienia mowy dzieci i zwiększania świadomości komunikacyjnej.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2022/06/agnieszka-olszewska-gimnastyka-suchu-i.html

Napisz recenzje

Agnieszka Olszewska

Agnieszka Olszewskaabsolwentka Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku rewalidacja osób upośledzonych umysłowo – oligofrenopedagogika. Ukończyła podyplomowe studia w specjalnościach: logopedia, diagnoza i terapia pedagogiczna, integracja sensoryczna. Pracuje w Szkole Podstawowej w Świerczach, gdzie prowadzi terapię logopedyczną oraz zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Agnieszka Olszewska

ISBN

ISBN e-book

978-83-8294-023-7

978-83-8294-188-3

Objętość

86 stron

Wydanie

I.2022

Format

B5 - 160/235. E-book: epub i mobi

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Część 1
Ćwiczenia pamięci, uwagi i percepcji słuchowej  (szesnaście ćwiczeń)

Część 2
Łamigłówki słuchowe (siedemnaście ćwiczeń)

Część 3
Posłuchaj i wymyśl sam (dwadzieścia ćwiczeń)

fragment

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło