• Obniżka
Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym

Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym

Podtytuł: Podręcznik dla logopedów
ISBN: 978-83-8095-535-6
35,00 zł
30,00 zł Zniżka 5,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Jest to książka o praktyce terapii jąkania. Zawiera zbiór wypróbowanych metod pracy z dziećmi, możliwych do zastosowania w warunkach szkolnych. Opracowano je w trakcie kilkuletniego programu badań sponsorowanego...

Wersja książki
Ilość

Do logopedów!

Jest to książka o praktyce terapii jąkania. Zawiera zbiór wypróbowanych metod pracy z dziećmi, możliwych do zastosowania w warunkach szkolnych. Opracowano je w trakcie kilkuletniego programu badań sponsorowanego przez Amerykańską Fundację Mowy (Speech Foundation of America). Autor publikacji, logopeda szkolny, należał do zespołu terapeutów biorących udział w programie. Wcześniej ukończył specjalistyczny kurs terapii pod kierunkiem Charlesa Van Ripera, uznanego za światowy autorytet w dziedzinie problematyki jąkania.

Gorąco zachęcam do lektury tej książki. Została napisana w sposób interesujący, a zarazem łatwy w odbiorze. Jestem głęboko przekonany, że korzystanie z zawartych w niej doświadczeń i sugestii ułatwi rozpoczęcie pracy terapeutycznej z jąkającymi się dziećmi albo — w przypadku osób prowadzących już praktykę - pomoże uczynić ją bardziej skuteczną i satysfakcjonującą.

Malcolm Fraser

Przedmowa do trzeciego wydania w języku polskim

Chociaż minęło 10 lat od pierwszego wydania w języku polskim klasycznej książki Carla Della „Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym” zawarte w niej treści są nadal wartościowe i okazują się spójne z osiągnięciami współczesnej nauki. Jednocześnie opisane tu podejście modyfikacji jąkania coraz bardziej zakorzenia się w polskiej praktyce logopedycznej stanowiąc, obok technik kształtowania płynności, drugi główny nurt w terapii jąkania.

Książka przedstawia krok po kroku program terapeutyczny dla dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym problemem jąkania ilustrując kluczowe jej momenty fragmentami dialogów logopedy z dzieckiem. Korzystającym z niej terapeutom daje bazę, którą można uzupełniać o własne pomysły zabaw terapeutycznych i rozbudowywać o inne form pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Poprzedzony jest nawiązaniem relacji terapeutycznej, z nieodłącznymi cechami jak empatia i wsparcie psychiczne.

Doświadczenie praktyki terapeutycznej na podstawie tej książki pozwala mi na sugestię, że program dla dzieci ze znacznym jąkaniem - po odpowiedniej korekcie - może być wykorzystywany do pracy ze starszymi dziećmi, a nawet młodzieżą; cenne bywało uzupełnienie go o elementy psychoterapii. Dodatkowo przekonałam się, że interwencja terapeutyczna u dzieci w młodszym wieku szkolnym rzadko musiała sięgać tak głęboko; wcześniejsze etapy programu okazywały się wystarczające. Sprawdzało się bowiem - podkreślane w książce - znaczenie profilaktyki i wczesnej interwencji.

Szczególną wartością książki jest klarowne przedstawienie idei modyfikacji jąkania w trakcie zająknięcia. Proces przekształcenia trudnej formy jąkania w łagodną, która nie zakłóca komunikacji, opisany jest z wielkim wyczuciem dla trudu tego przedsięwzięcia, ale i z przekonaniem o możliwości jego przezwyciężenia.

Lucyna Jankowska-Szafarska

Książkę przetłumaczyła Lucyna Jankowska-Szafarska, psycholog kliniczny

Podręcznik dla logopedów
299 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-535-6

Dell Carl W. Jr.

Dell Carl W. Jr. Logopeda szkolny.

Należał do zespołu terapeutów biorących udział w kilkuletnim programie badań sponsorowanym przez Amerykańską Fundację Mowy (Speech Foundation of America).

Wcześniej ukończył specjalistyczny kurs terapii pod kierunkiem Charlesa Van Ripera, uznanego za światowy autorytet w dziedzinie problematyki jąkania.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Dell Carl W. Jr.

ISBN druk

978-83-8095-535-6

ISBN e-book

978-83-8095-692-6

Objętość

150 stron

Wydanie

III poprawione, 2019

Format

B5 (160/235)

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Przedmowa do wydania polskiego  

Do logopedów 

Wprowadzenie    

Dzieci lekko jąkające się   
Lekka postać jąkania    
Włączenie do grupy jako sposób na dokładną diagnozę problemu       
Diagnoza różnicowa między jąkaniem a zwykłą niepłynnością mówienia  
Obserwacja mowy dziecka w różnych sytuacjach społecznych    
Bezpośrednia rozmowa na temat jąkania jako kolejny etap diagnozy    
Podejście niedyrektywne jako główna idea terapii dzieci lekko jąkających się       
Modelowanie lżejszej postaci jąkania       
Pogłębianie procesu diagnozy     
Bezpośrednia praca terapeutyczna       
Sposoby wzmacniania płynności  
Podsumowanie       

Dzieci jąkające się w sposób umiarkowany       
Charakterystyczne cechy umiarkowanej postaci jąkania       
Program terapii: stopniowe dążenie do bezpośredniej konfrontacji z jąkaniem       
Pierwsza konfrontacja z jąkaniem 
Udawanie jąkania jako metoda desentyzacji     
Poznawanie stylu funkcjonowania emocjonalnego dziecka    
Praca nad rozpoznawaniem stanu napięcia i walki podczas jąkania się     
Praca nad zmniejszaniem liczby powtarzanych sylab lub długości przeciągania dźwięków 
Podsumowanie 

Dzieci jąkające się w sposób znaczny    
Najtrudniejsza postać jąkania     
Idea trzech sposobów mówienia     
Lokalizacja miejsca napięcia    
Pierwszy etap pracy nad modyfikacją jąkania: modyfikacja po bloku
Drugi etap pracy nad modyfikacją jąkania: modyfikacja w trakcie udawanych bloków     
Krótki kurs modyfikacji jąkania dla terapeutów 
Celowe włączanie udawanego lekkiego jąkania do zwyczajnej mowy   
Refleksje na temat form kontaktu fizycznego z dziećmi podczas pracy terapeutycznej

Trzeci etap pracy: modyfikacja w trakcie prawdziwych trudnych zająknięć    
Rola rodziców w terapii dziecka  
Wzmacnianie płynności   
Budowanie niezależności  

Współpraca z rodzicami    
Współpraca z rodzicami    
Rozmowa na temat przyczyn jąkania 
W czym rodzice mogą pomóc?    

Współpraca z nauczycielami     

Uwagi końcowe     

fragment

Dzięki tej książce odważyłam się podjąć terapię dzieci jąkających się, terapię w nurcie modyfikacji jąkania. Publikacja zawiera czytelną teorię i przykłady kluczowych dialogów terapeutycznych, a także porusza temat obaw i wątpliwości przeżywanych przez samych logopedów. Ostatnie rozdziały mogą pomóc rodzicom i nauczycielom dzieci jąkających się w poszukiwaniach drogi rozwiązywania konkretnych problemów.

Atmosfera dobrego kontaktu terapeutycznego – którą naznaczona jest każda strona tej publikacji – powoduje, że można ją uznać za książkę z pogranicza psychoterapii i logopedii. Warto przeczytać ją więcej niż jeden raz.

Lucyna Jankowska-Szafarska, psycholog kliniczny



Ta niezwykła książka w bardzo przystępny sposób wytycza kierunek, jaki warto przyjąć w terapii, by skutecznie wspierać jąkające się dzieci. Jej autor szczodrze dzieli się z czytelnikami nie tylko swoim niezwykle bogatym dorobkiem profesjonalnym, ale także przemyśleniami wynikającymi z osobistych doświadczeń. Wrażliwość i empatia – obecne w jego postawie wobec jąkających się dzieci – są bezcenną lekcją dla wszystkich tych, którzy chcą terapeutycznie wspierać młodych ludzi zmagających się z jąkaniem. Uważny czytelnik znajdzie tu liczne przykłady praktycznych ćwiczeń i wzmacniających dziecko dialogów. Książka ta może sprawić, że praca z logopedą nad modyfikacją jąkania będzie dla dziecka dobrym doświadczeniem, umożliwiającym mu zmianę postaw, przekonań i zachowań, a także dobrą zabawą i ekscytującą przygodą.

dr hab. Katarzyna Węsierska, Uniwersytet Śląski, Centrum Logopedyczne w Katowicach




Jąkanie jest zaburzeniem płynności mowy, któremu często towarzyszą różnego rodzaju reakcje. Istnieje wiele teorii, które mówią o przyczynach występowania zaburzenia, może być ono spowodowane m.in. występowaniem skurczów mięśni biorących udział w mowie, zaburzeniami czynności oddechowych, urazem psychicznym, nieprawidłowościami w układzie nerwowym, bądź problemami z koordynacją ruchową aparatów oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Istotny jest fakt, że liczba jąkających się stale rośnie, a coraz częściej wspomina się o tym, że zaburzenie to może być pośrednio związane z przyspieszeniem tempa życia.

Niezależnie od przyczyn, nawet faktu, ż jąkał się ponoć sam Mojżesz, cesarz Klaudiusz czy grecki mówca Demostenes, to niepokojące jest to, iż u jąkającego się, mogą występować pewne zmiany psychiczne związane z procesem komunikacji, tj. lęk przed mówieniem i unikanie kontaktów mownych z otoczeniem. Zresztą samo otoczenie często przyczynia się do pogłębienia zaburzenia. Na dodatek wielu logopedów unika pracy z osobami jąkającymi się, co w dużej mierze wynika z niepewności co do posiadanych kompetencji oraz obawie, by nie zaszkodzić, nie pogłębić zaburzenia. Wątpliwości w tym zakresie rozwiać może lektura podręcznika dla logopedów pt. „Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym”, opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS, autorstwa Carla Della. To kolejne już wydanie tej pozycji, która nie straciła nic ze swojej aktualności, zaś zawarte w niej podejście do kwestii terapii dodaje logopedom pewności siebie i wytycza kierunek pracy logopedycznej, ale uwrażliwia także na kwestię pojawienia się tego zaburzenia płynności mowy i konieczności podjęcia terapii nawet wówczas, kiedy mamy do czynienia z lekką postacią jąkania.

Książka prezentuje nam program terapeutyczny, adresowany do dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym problemem jąkania, a stopień natężenia jąkania wyznacza również podział podręcznika na części. Ponadto znajdziemy tu również dwa rozdziały poświęcone współpracy z rodzicami i nauczycielami, bowiem odgrywają oni dużą rolę zarówno w samej terapii, jak i w podtrzymywaniu jej efektów. Oni też w pierwszej kolejności mogą zwrócić uwagę na problemy danego dziecka.

Ten podręcznik, adresowany przede wszystkim do logopedów, jest wynikiem kilkuletniego programu badawczego, a jego największym atutem – poza klarownością – jest praktyczny wymiar. Znajdziemy tu bowiem liczne przykłady rozmów logopedy z dzieckiem, które nie tylko wskazują kierunek danej rozmowy, ale również inspirują do samodzielnego poszukiwania tematów rozmów czy zabaw, pozwalających na otwarcie się dziecka przed terapeutą, a także na rozpoczęcie wspólnej pracy.

Autor zwraca uwagę na fakt, iż jednym z głównych powodów nasilenia się jąkania u dzieci, jest brak profesjonalnej pomocy, dlatego tak ważna jest lektura książki, a szczególnie jej pierwszej części, która uwrażliwia logopedów na konieczność natychmiastowej interwencji i rozwiewa objawy co do ewentualnych, negatywnych jej skutków. Dowiadujemy się, jak przeprowadzić diagnozę różnicową pomiędzy jąkaniem a zwykłą niepłynnością mówienia i przekonać się, czy dziecko rzeczywiście wymaga pomocy logopedycznej. Czytamy również o podejściu niedyrektywnym, jako głównej idei terapii dzieci lekko jąkających się,

Część druga, poświecona umiarkowanej postaci jąkania, stanowi omówienie charakterystycznych cech tego jąkania, przy którym możemy już zauważyć u dziecka sygnały napięcia oraz walki z niepłynnością. Znajdziemy tu również program terapii, dokładne przedstawienie w jaki sposób można skonfrontować dziecko z jąkaniem oraz przedstawienie metody desentyzacji, jaką jest udawanie jąkania. Część trzecia prezentuje zaś etapy pracy nad modyfikacją jąkania, w przypadku dzieci z zaawansowaną postacią jąkania, których mowa zawiera dużą ilość zająknięć, często w sposób istotny zaburzających proces porozumiewania się. Kolejne dwie wspomniane już część stanowią omówienie kwestii związanych ze współpracą z rodzicami i nauczycielami. Autor nie tylko zwraca naszą uwagę na rolę wywiadu, ale również zachęca o rozmowy dotyczącej przyczyn jąkania – dobrze, jeśli rezultatem takiej rozmowy jest ustalenie, w czym rodzice/ opiekunowie / nauczyciele mogą pomóc. Ich działanie może być bowiem wartościowym uzupełnieniem terapii prowadzonej przez logopedę.

Zawartość merytoryczna książki, a szczególnie jej praktyczny aspekt sprawiają, że nie może jej zabraknąć w biblioteczce logopedów, zaś z proponowanej terapii warto skorzystać bez lęku o pogłębienie problemu dziecka. Autor bowiem dowodzi, że dzięki cierpliwości i zdobyciu zaufania dziecka możemy znacząco mu pomóc, zaś największym grzechem, jest w przypadku jąkania grzech zaniechania i odsuwania problemu. Wszak lepiej poradzić sobie z jąkaniem w początkowym jego stadium, nie zaś w chwili, kiedy jąkanie jest już na tyle zaawansowane, że wpływa nie tylko na kontakty dziecka z otoczeniem, ale i na jego psychikę. Carl W.Dell Jr. zachęca do podjęcia pracy terapeutycznej z dzieckiem jak najwcześniej i do jej doskonalenia, dzięki podążaniu za pacjentem. Lektura książki dodaje odwagi do podjęcia się terapii dzieci jąkających się i – dzięki udzielonym wskazówkom – wpłynąć może na wyniki tej terapii!

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2019/09/carl-w-dell-jr-terapia-jakania-u-dzieci.html

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło