• Obniżka
Student na współczesnym uniwersytecie

Student na współczesnym uniwersytecie

Podtytuł: ideały i codzienność
ISBN: 978-83-7587-521-8
48,00 zł
33,00 zł Zniżka 15,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Polecana książka składa się z artykułów, które stanową zbiór – snutych w kontekście trwania i zmiany uniwersyteckich ideałów – refleksji nad współczesnym modelem uniwersytetu i miejscem, jakie zajmuje w nim student. Nie da się bowiem ukryć, że szybkie i głębokie przemiany społeczne, ekonomiczne, polityczne...

Ilość

Polecana książka składa się z artykułów, które stanową zbiór – snutych w kontekście trwania i zmiany uniwersyteckich ideałów – refleksji nad współczesnym modelem uniwersytetu i miejscem, jakie zajmuje w nim student. Nie da się bowiem ukryć, że szybkie i głębokie przemiany społeczne, ekonomiczne, polityczne, kulturowe odciskają piętno także na postawie studiującej młodzieży wobec uczelni, przekazywanej na niej wiedzy i wartości, relacji z nauczycielami akademickimi. Coraz częściej także wzniosłe ideały zawarte w wymownej symbolice i rytuałach przesłania codzienność akademickiego życia.

Książka ta składa się z trzech części: w pierwszej autorzy koncentrują się na modelowej wizji uniwersytetu, przypominają o idei Universitar oraz dynamice przemian tej specyficznej instytucji, znaczeniu wartości prawdy i wolności w perspektywie historycznej i współczesnej, mierzą się z pytaniem o przyszłe funkcjonowanie uczelni. Dwie kolejne części to głosy nauczycieli akademickich i studentów, którzy w swoich tekstach zastanawiają się nad uniwersytecką codziennością ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyczno-wychowawczego i kulturowego jej wymiaru.

Czytelnik zapewne na wiele pytań nie otrzyma gotowych odpowiedzi. Sam musi zastanowić się nad różnymi kwestiami – np. nad tym, jaki model/modele współczesnego uniwersytetu są adekwatne do zmieniającej się rzeczywistości i potrzeb studenta? kiedy uniwersytet przestaje być uniwersytetem, a staje się zwykłą szkołą wyższą? czy zarówno współczesny student, jak i osoby pracujące na uniwersytecie mają świadomość specyfiki miejsca, w którym na co dzień przebywają?

Dorota Pauluk

ideały i codzienność
100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Pauluk Dorota

Nota o autorach

Dorota Pauluk – dr, Instytut Pedagogiki UJ Julian Dybiec – prof. dr. hab., Instytut Historii UJ Martyna Florczak – mgr, doktorantka w Instytucie Pedagogiki UJ

Magdalena Kaleta – mgr, absolwentka Instytutu Pedagogiki UJ

Ireneusz Kawecki – dr hab. prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Pedagogicznego Kształcenia Nauczycieli

Agata Kiluk – dr, Instytut Pedagogiki UJ Dorota Kowalczyk – dr, Studium Pedagogiczne UJ

Michel Henri Kowalewicz – prof. UJ, prof. SWPS, docteur habilité a diriger les recherches, Instytut Pedagogiki UJ

Ewa Krzaklewska – mgr, doktorantka w Instytucie Socjologii UJ

Magdalena Kwiecień – mgr, absolwentka Instytutu Religioznawstwa UJ

Anna Niezgoda – mgr, absolwentka Instytutu Pedagogiki UJ

Barbara Ostafińska-Molik – dr, Instytut Pedagogiki UJ

Dominika Skowrońska – mgr, doktorantka w Instytucie Pedagogiki UJ

Joanna Torowska – dr, Instytut Pedagogiki UJ

Sławomir Trusz – dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Pedagogicznego Kształcenia Nauczycieli

Alina Wiąckowska – mgr, absolwentka Instytutu Pedagogiki UJ

Magdalena Woźniak – mgr, absolwentka Instytutu Pedagogiki UJ

Katarzyna Wrońska – dr, Instytut Pedagogiki UJ

Anna Ziółkowska – dr, Instytut Psychologii Stosowanej UJ

Wstęp

CZĘŚĆ I

Ciągłość i zmiana idei uniwersytetu

Michel Henri Kowalewicz

Idea universitas pomiędzy przeszłością a przyszłością

Katarzyna Wrońska

Pytanie o wolność w przestrzeni uniwersytetu

Obszary i granice autonomii oraz swobód akademickich – między przywilejem a powinnością

Dominika Skowrońska

Uniwersytet a prawda – wczoraj i dziś

Dorota Pauluk

Uniwersytet w blasku ideałów i w cieniu codziennego życia

Kontekst historyczny i współczesny

CZĘŚĆ II

Student jako uczestnik procesu dydaktyczno-wychowawczego

Julian Dybiec

Od biernego żaka do aktywnego słuchacza – student w tradycji życia uniwersyteckiego

Dorota Kowalczyk

Student – kandydat na nauczyciela

Tradycja przygotowania do zawodu na Uniwersytecie Jagiellońskim

Anna Ziółkowska

Poziom rozwoju społeczno-moralnego studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w świetle teorii i testu Jamesa Resta

Barbara Ostafińska-Molik

Studenci – dziś i wczoraj. Refleksja o etosie

Martyna Florczak

Ściąganie – studencka rzeczywistość?

Ewa Krzaklewska

„Tak wiele się nauczyłam/em” – analiza doświadczenia wyjazdu na Erasmusa w świetle sytuacji młodych w Europie

Magdalena Kwiecień, Sławomir Trusz

Między ideałem a typową wadą: uczniowie w oczach przyszłych pedagogów

Dorota Pauluk

Uniwersytet Jagielloński w percepcji studentów. Sprawozdanie z badań

Ireneusz Kawecki

Badanie uniwersytetu jako instytucji z wykorzystaniem etnografii

Agata Kiluk

Współczesna perspektywa pedagogiki retorycznej w dydaktyce szkoły wyższej na przykładzie seminarium

CZĘŚĆ III

Student i jego aktywność kulturalna

Joanna Torowska

Kultura czasu wolnego studentów – wybrane zagadnienia

Alina Wiąckowska

Aktywność kulturotwórcza na tle zmian w klimacie kultury studenckiej

Anna Niezgoda

Juwenalia – święto uniwersyteckiej młodzieży

Magdalena Kaleta, Magdalena Woźniak

Nasz Kraków – studencki przewodnik po mieście

Nota o autorach

fragment

Tom wnosi dużo interesującej wiedzy na temat genezy i funkcjonowania uniwersytetów (nie tylko na naszym kontynencie). Ciekawe są analizy literatury przedmiotu na temat idei, różnych modeli, zakresu instytucjonalizacji i zmieniających się funkcji tego typu uczelni akademickich, a nade wszystko wartościowe poznawczo jest spojrzenie na kształcenie studentów oraz formy ich aktywności, tak w toku studiów, jak i w związku z nimi.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło