• Nowy
Szkoła transformacji. O szkole waldorfskiej w dobie przełomu demokratycznego

Szkoła transformacji. O szkole waldorfskiej w dobie przełomu demokratycznego

ISBN: 978-83-66990-17-3
0,00 zł

Zapowiedź wydawnicza!

Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej

W książce tej Autorka przygląda się badawczo szkole waldorfskiej i jej społecznym uwarunkowaniom. Śledzi jej międzywojenną historię i związek z ezoterycznym, społecznym ruchem antropozoficznym oraz edukacyjnym ruchem Nowego Wychowania i Niemieckiej Pedagogiki Reformy.

Ilość
Nie ma wystarczającej ilości produktów w magazynie

W książce tej Maja Dobiasz-Krysiak przygląda się badawczo szkole waldorfskiej i jej społecznym uwarunkowaniom. Śledzi jej międzywojenną historię i związek z ezoterycznym, społecznym ruchem antropozoficznym oraz edukacyjnym ruchem Nowego Wychowania i Niemieckiej Pedagogiki Reformy. Analizuje znaczenia i wartości za jakimi się opowiada, przygląda się jej wzorcowym realizacjom niemieckim, a także jej polskiej adaptacji. Opisuje moment, w jakim pojawia się w Polsce – lata osiemdziesiąte XX wieku i czas przełomu demokratycznego – a także śledzi ówczesne środowiska alternatywne i edukacyjne, by móc wskazać czynniki, które sprzyjały jej rozwojowi i które wpłynęły na sposoby jej polskiej glokalizacji. Wreszcie rozmawia z członkami środowiska waldorfskiego w Polsce i analizuje ich narracje o szkole, pokazując na jakie potrzeby i oczekiwania społeczne odpowiadała w momencie swojego powstawania.

Fragment Wstępu

W niniejszej pracy proponuję spojrzenie na przełom demokratyczny z perspektywy szkolnej ławki, umieszczonej w bardzo specyficznym, a zarazem bardzo typowym dla tamtych czasów szkolnym środowisku. To ławka w szkole waldorfskiej (zwanej czasem steinerowską), edukacyjnej alternatywie importowanej z Europy Zachodniej, z niemieckiego kręgu kulturowego, i związanej z ruchem antropozofów. Szkoła waldorfska jest w mojej pracy przedmiotem badania, jednak nie przedmiotem poznania. Jak podkreśla Józef Niżnik, „możliwe jest, że różni badacze badający »to samo« badają w istocie »co innego«, że różne teorie dotyczące tego samego przedmiotu badania są teoriami o odmiennych przedmiotach poznania” . Praca ta nie jest więc studium szkolnej alternatywy. Patrzę na szkołę waldorfską nie z pedagogicznej, lecz z antropologicznej perspektywy. Szkoła ta doskonale wpisuje się w około-przełomowe trendy kulturowe – fascynację New Age, zachwyt nad kulturą Zachodu, pragnienie międzynarodowych kontaktów i próby wypracowania polskiej, europejskiej tożsamości po czterdziestu pięciu latach Polski Ludowej. Co więcej, jak każdy napływający z Zachodu trend, podlegała symultanicznym procesom mimikry i glokalizacji, czyli naśladowania i oswajania globalnych trendów. Pokazuję też, że wpisuje się ona również w szerszy społeczny ruch edukacyjny, powstały z oddolnej chęci uspołecznienia szkoły. Przedmiotem poznania w mojej pracy nie jest zatem szkoła jako taka, lecz ruchy i przemiany społeczne pojawiające się w Polsce w wyniku transformacji ustrojowej, szczególnie na polu edukacji.

Maja Dobiasz-Krysiak


Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Maja Dobiasz-Krysiak

Oficyna Wydawnicza "Impuls"


Autor

Maja Dobiasz-Krysiak

ISBN

978-83-66990-17-3

Objętość

... stron

Wydanie

I.2021

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Z satysfakcją przeczytałam publikację Mai Dobiasz-Krysiak, poświęconą pedagogice waldorfskiej w Polsce czasów demokratycznego przełomu. Powodów tej satysfakcji jest kilka. Po pierwsze, jest [ona] przykładem rzetelnych studiów opartych na solidnych badaniach. Przyniosły one wyniki pozwalające między innymi na rewizję utartych poglądów na temat charakteru polskiej duchowości lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Po wtóre, temat antropozofii i jej oddziaływania na polską kulturę pojawia się co raz częściej w badaniach naukowych, które odsłaniają fakty dotychczas pomijane przez uczonych, a niniejsza praca nie tylko wpisuje się w tę tendencję, ale jest kolejną dużą rozprawą tej autorki poświęconą polskiej recepcji nauk Rudolfa Steinera. […]

Kolejny powód mojej recenzenckiej satysfakcji wiąże się z poczuciem uczestniczenia w procesie budowania w środowisku naukowym interdyscyplinarnej (czy też transdyscyplinowej w ujęciu Ryszarda Nycza) metodologii, pozwalającej wielostronnie badać takie złożone zjawiska jak ezoteryzm w kulturze, w który to proces wpisuje się również rozprawa Pani Dobiasz-Krysiak.

Z recenzji dr hab. Prof. nadzw. Moniki Rzeczyckiej, UG



Uważam, iż doskonale się stało, że Maja Dobiasz-Krysiak podjęła się w swej pracy bliższej wiwisekcji tytułowego fenomenu, decydując się przy tym na metodę odkrywania różnych warstw „idei szkoły waldorfskiej” jako istotnej alternatywnej propozycji edukacyjnej. Jest to zespół idei, który aż prosi się o podjęcie antropologicznego śledztwa […].

Książka jest przykładem wielowątkowej, opartej na różnych pomysłach teoretycznych i inteligentnie aplikowanej metodologii i metodyce dysertacji dającej zarówno panoramiczny, jak i szczegółowy ogląd dynamicznej rzeczywistości istotnego wycinka historii kultury. Odpomina wiele nieznanych epizodów, porządkuje wiedzę i projektuje możliwe dalsze alternatywy, jako sposoby przełamania stanu w jakim znalazła się, tak przecież upragniona przed trzema dziesięcioleciami, edukacja obywatelska w powstającej III RP.

Z recenzji prof. dra hab. Wojciecha Burszty, SWPS

Zobacz także

Polecane tytuły ( 6 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło