Książka podejmuje ważny problem i wpisuje się w obszar odbiorców zarówno teoretyków jak i praktyków tzw. pedagogiki leczniczej, także pedagogiki pielęgniarstwa i zawodów związanych zwłaszcza z sektorem zdrowia, opieki zdrowotnej, pomocy i pracy socjalnej, ale też edukacji dorosłych, pedagogiki społecznej, pedagogiki opiekuńczej i leczniczej, jak też pedagogiki szpitalnictwa. Erudycyjny dyskurs zaprezentowany zwłaszcza w części teoretycznej w monografii stanowi źródło ważnych informacji dla studentów i pracowników naukowych oraz praktyków funkcjonujących w wymienionych obszarach, zarówno dla zdobywania wiedzy, jak też jej poszerzania i ustawicznego kształcenia.
Własne badania empiryczne i ich wyniki oraz analiza wprowadzają konkretne sytuacje do tego studium, budują i stanowią cenny pomost do budowania powiązań teorii z praktyką.
[...] Recenzowana książka autorstwa ks. prof. UPJPII, dr hab. Grzegorza Godawy zasługuje na uwagę i jak najbardziej także na wydanie jej drukiem. Jest to publikacja, która z pewnością wzbudzi zainteresowanie teoretyków i praktyków nie tylko z obszaru pedagogiki, ale w ogóle nauk społecznych i medycznych, także humanistycznych, filozoficznych i teologicznych, którzy zresztą z łatwością znajdą w niej uwzględniony ich wkład w analizowaną problematykę bliskości w relacjach międzyludzkich zwłaszcza w sytuacjach choroby. Całość monografii w jej zawartości treściowej, czyli pod względem merytorycznym, jak również pod względem formalnym, rekomenduję do druku a jej wydanie w obecnej postaci nie budzi większych zastrzeżeń. Tym bardziej, że została napisana poprawnym, dobrym i zrozumiałym językiem, jak również jej struktura, poszczególne rozdziały i paragrafy przedstawiają się interesująco, logicznie i budzą zainteresowanie czytających. [...]
X. Prof. dr hab. Marian Nowak
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Katedra Pedagogiki Ogólne
________________
Książka składa się z ośmiu rozdziałów. Trzy pierwsze zawierają wyniki analizy literatury przedmiotu, z uwzględnieniem jej interdyscyplinarnego charakteru. W pierwszym rozdziale przedstawiono etymologię słowa „bliskość” oraz jej ujęcie z perspektywy filozoficznej, teologicznej i nauk społecznych. W drugim rozdziale zwrócono uwagę na wychowawczy wymiar bliskości. Opisano bliskość w rodzinie i bliskość wychowawczą oraz zwrócono uwagę na znaczenie edukacji zbliżającej i edukacji formalnej. Podkreślono również znaczenie bliskości w odniesieniu do samowychowania. Trzeci rozdział dotyczy zagadnienia bliskości w trudnych okolicznościach życia, zwłaszcza związanych z chorobą, cierpieniem i izolacją społeczną, a także inicjatyw o charakterze solidarnościowym, podejmowanych wobec najbardziej potrzebujących w czasie pandemii COVID-19.
Czwarty rozdział zawiera opis metodologii badań własnych, z uwzględnieniem niezbędnej wiedzy na temat teorii ugruntowanej, którą zastosowano w projekcie. Przedstawiono również przedmiot badań i cele, problematykę badawczą oraz charakterystykę terenu i organizację badań.
Kolejne cztery rozdziały zawierają wyniki empirycznych badań własnych. W pierwszym z nich przedstawiono istotę bliskości w rodzinie, jej komponenty, znaczenie i związek z rodziną. Wskazano na związek bliskości z wychowaniem, a także na jej haptyczny wymiar. Szósty rozdział pracy został poświęcony analizie fenomenu bliskości w sytuacji choroby i cierpienia. Opisano kategorie tej bliskości i jej cechy konstytutywne. Zwrócono uwagę na diadę bliskość-oddalenie, a także dokonano analizy bliskości w stosunku do natury i Boga. Kolejny rozdział koncentruje się na sytuacji pandemii i wywołanych przez nią reperkusji w placówkach medycznych. Zaprezentowano trudności, z jakimi zmagali się uczestnicy badań, sposoby ich przezwyciężania i dążenia do budowania bliskości pomimo trudnych okoliczności. Rozdział ten, podobnie jak poprzednie empiryczne, kończy się dyskusją otrzymanych wyników. W ostatnim rozdziale zawarto konceptualizację bliskości, charakterystyczne cechy pedagogii bliskości, jej metodykę oraz wskazania dla teorii pedagogicznej i praktyki wsparcia. Refleksje końcowe wieńczą analizy podjęte w trakcie realizacji projektu.
Publikacja jest wynikiem kilkuletnich refleksji Autora, obserwacji i poszukiwań. Ich szczególną okolicznością było wystąpienie w 2020 r. pandemii COVID-19, wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Postawa medyków w tym niełatwym czasie dała podstawy do głębokiego namysłu i stawiania pytań na temat konsekwencji izolacji społecznej, znaczenia bliskości i działań wychowawczych w tym zakresie. Wątek pandemii nie zdominował jednak badań. Z ich rozpoczęciem zaczekałem do momentu, w którym można było stwierdzić, że społeczeństwo wyłania się z pandemii i powraca do bliskości społecznej. Dzięki temu zabiegowi uczestnicy badań mogli opowiedzieć o bliskości i jej braku w czasie ograniczeń epidemiologicznych, a także o swoich doświadczeniach ze znacznie dłuższego okresu. Pytanie o kształt bliskości w społeczeństwie, które wyłania się z pandemii COVID-19, skłania do poszukiwania sposobów wzmacniania więzi w rodzinach, a także w relacjach w trudnych życiowych sytuacjach.