Bogusław Śliwerski, Renata Nowakowska-Siuta
Śliwerski Bogusław
pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (2010–2020) i członek Zespołu Nauk Społecznych pierwszej kadencji Rady Doskonałości Naukowej.
Ostatnio wydał między innymi: Pedagogika. Podręcznik akademicki (współred. Z. Kwieciński, wyd. nowe, Warszawa 2019); Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia (współaut. K. Maliszewski, D. Stępkowski, Kraków 2019); "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wychowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku (Kraków 2019); Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016. Studium krytyczne (Łódź 2018); Pedagogia harcerskiego wychowania (Kraków 2018); Książki (nie)godne czytania? (Kraków 2017); Meblowanie szkolnej demokracji (Warszawa 2017); Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty (Kraków 2017); Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji (Kraków 2016); Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej (Kraków 2015); Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu (Kraków 2013).
Redaktor naczelny kwartalnika „Studia z Teorii Wychowania”, członek rad naukowych czasopism pedagogicznych: „Littera Scripta Journals”, „The New Educational Review”, „Journal of Pedagogy” KNP PAN, „Chowanna”, „Przegląd Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”, „Auxilium Sociale Novum”, „Ars Educandi”, „Wychowanie na co Dzień”, „Problemy Wczesnej Edukacji” i „Horyzonty Wychowania”.
Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna.
Blog: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com
Prof. dr hab. Renata Nowakowska-Siuta
pedagog, dziekan Wydziału Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie w kadencji 2016-2020 oraz 2020-2024. Kierownik Katedry Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej. W latach 2020-2023 członek specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, kierownik Zespołu Międzynarodowych Badań Porównawczych. Ekspertka Komisji Europejskiej w programie Horyzont 2020 Marie Skłodowska-Curie Actions, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w programie Erasmus Plus i Europejskiego Korpusu Solidarności w zakresie edukacji szkolnej i szkolnictwa wyższego, ekspertka NAWA oraz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. W latach 1998-2021 wykładała również w Uniwersytecie Warszawskim do 2007 roku na Wydziale Pedagogicznym a od 2007 do 2021 w Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej.
Autorka dziewięciu książek z zakresu pedagogiki porównawczej m.in.: Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym, (Warszawa 2005) Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badan i perspektywy rozwoju (Kraków 2014), Romantyczny i pragmatyczny. Idea uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje (2018), O edukacji w Finlandii (2021). Redaktorka naukowa książek wieloautorskich, autorka ponad dziewięćdzesięciu artykułów, w tym w języku angielskim i niemieckim.
Wygłaszała wielokrotnie wykłady w uczelniach europejskich m.in. w Uniwersytecie Complutense w Madrycie, Uniwersytecie w Hamburgu, Technische Universität w Dreźnie, Uniwersytecie w Lipsku, Uniwersytecie w Bonn a także w Instytucie Kultury Polskiej w Wiedniu. Współpracuje z wieloma instytucjami kultury oraz instytucjami naukowymi i edukacyjnym, w tym zajmującymi się kształceniem nauczycieli m.in. z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Kierownik i wykonawca w kilku projektach naukowych w tym w projektach międzynarodowych. Otrzymała wiele nagród za pracę naukową oraz dydaktyczną i współpracę z otoczeniem społecznym. Największą satysfakcję przyniosła jej nagroda przyznana przez studentów Uniwersytetu Warszawskiego – Nauczyciel Akademicki Roku 2014.