Joanna Smyła
Joanna Smyła
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na stanowisku adiunkta; członek Kieleckiego Towarzystwa Naukowego. Jej główne zainteresowania naukowe to: sytuacja społeczna, rodzinna i zawodowa młodych kobiet, stereotypy płci, rynek pracy, przyszłość osobista i zawodowa młodzieży, a także problematyka współczesnych zjawisk występujących w relacjach edukacyjnych i społecznych. Autorka publikacji z dziedziny pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, pracy socjalnej, w tym monografii naukowych: Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju (Kielce 2015); Między pragnieniem a koniecznością. Funkcjonowanie młodych kobiet w rodzinie i pracy (Kielce 2016), rozdziałów w monografiach oraz artykułów w czasopismach naukowych. Ponadto jest współredaktorką książek: Społeczeństwo i zdrowie – wielorakie perspektywy (Kielce 2018); Nauczyciel wobec wyzwań nowoczesności. Kierunki, koncepcje i dylematy (Wrocław 2018); Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań (Kielce 2021); Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian (Kielce 2021). Ukończyła kursy: „Myślenie krytyczne i narzędzia TOC”, „Coaching i mentoring w pracy pedagoga”, a także szkolenia podstawowe i eksperckie z diagnozy skłonności zawodowych metodą Obrazkowego Testu Zawodów (BBT-PL) Martina Achtnicha, szkolenie z charakterologii metodą Heymansa–Wiersmy oraz szkolenie I stopnia „Twórcze myślenie z wykorzystaniem metod TRIZ”.