Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
„[...] książka Marioli Jąder porusza ważną problematykę współczesnej edukacji dziecka. Aktualnie zachodzącym przemianom społecznym i edukacyjnym towarzyszy troska o efekty edukacyjne i ich zgodność z warunkami rzeczywistości społecznej i wymaganiami edukacyjnymi...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Dzisiaj szczególnie trudno nauczycielowi jest zmotywować ucznia do pracy, trudno jest wzbudzić jego zainteresowanie. Świat dziś oferuje młodemu człowiekowi wiele atrakcji. Może on poznawać rzeczywistość za pośrednictwem licznych mediów, już choćby książki czy zabawki są zupełnie inne niż jeszcze przed kilkunastu laty - są kolorowe, łączą w sobie różne rozwiązania techniczne, a wszystko to po to, by jednocześnie uczyć i bawić. Każdy nauczyciel staje zatem przed niezwykle trudnym zadaniem. Jak bowiem w tym tak atrakcyjnym i oferującym tak wiele świecie sprawić, żeby zajęcia szkolne były interesujące? Na to pytanie szukają odpowiedzi ambitni nauczyciele, którzy zdają sobie sprawę z tego, iż dziś nie wystarczą tylko tradycyjne metody nauczania. Interesującą propozycją dla tych właśnie pedagogów, staje się książka Marioli Jąder "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi" (Oficyna Impuls). Trafne wydaje się szczególnie spostrzeżenie autorki, iż nauczyciel dziś musi aktywizować wszystkie zmysły ucznia, musi zmotywować go do wzięcia udziału w zajęciach całym sobą. To trudna sztuka, zarówno dla ucznia, jak i dla prowadzącego lekcję.
Z recenzji dr hab., prof. UP Bożeny Muchackiej
„[...] książka Marioli Jąder porusza ważną problematykę współczesnej edukacji dziecka. Aktualnie zachodzącym przemianom społecznym i edukacyjnym towarzyszy troska o efekty edukacyjne i ich zgodność z warunkami rzeczywistości społecznej i wymaganiami edukacyjnymi. [...] Książka składa się z czterech części. [...] W każdej części, zawierającej przykłady pracy z dziećmi, Autorka przedstawia założenia teoretyczne oraz przykłady praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi z zastosowaniem wybranych metod, technik i form organizacyjnych. Godne podkreślenia jest to, że Mariola Jąder dzieli się z Czytelnikiem wskazówkami i informacjami praktycznymi wynikającymi z własnych doświadczeń, obserwacji i refleksji. [...] Wiedza na temat podjęty przez Autorkę w recenzowanej książce jest potrzebna przede wszystkim nauczycielom, którzy muszą umieć organizować warunki do wspierania rozwoju dziecka. Niniejsza publikacja stanowi dobry przykład dostarczający nauczycielom sposobów stymulowania, inspirowania, pobudzania aktywności dzieci oraz stwarzania możliwości samodzielnego uczenia się. Zamieszczone w książce przykłady zabaw z dziećmi oraz wskazówki metodyczne i organizacyjne ich zastosowania przyczynią się zapewne do kreatywności samych nauczycieli".
Opis
Specyficzne kody
Jąder Mariola
Absolwentka WSP w Krakowie na kierunku Pedagogika Przedszkola i Wczesnoszkolna oraz studiów podyplomowych na kierunku Psychopedagogika Kreatywności w WSPS w Warszawie, a także z zakresu organizacji i zarządzania oświatą w Profesjonalnej Szkole Biznesu - Szkoła Wyższa w Krakowie. Ukończyła również Studium Pedagogiki Zabawy Klanza.
Posiada kwalifikacje do pracy edukatorskiej oraz uprawnienia do prowadzenia zajęć według programu edukacyjnego ,,Porządek i przygoda. Lekcje twórczości” oraz programu międzynarodowego ,,Przyjaciele Zippiego”.
Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności.
Ma doświadczenie pracy w różnych instytucjach oświatowych oraz na różnych szczeblach kształcenia: w przedszkolu, szkole średniej, uczelni wyższej oraz w ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Od wielu lat pracuje z dziećmi przedszkolnymi. Prowadzi również zajęcia ze studentami oraz doraźnie treningi twórczości z uczniami szkół średnich. Jako edukator i trener współpracuje z ośrodkami doskonalenia, prowadząc szkolenia dla nauczycieli szkół i przedszkoli.
Jest autorką i współautorką siedmiu publikacji książkowych oraz wielu artykułów wydanych w ogólnopolskich czasopismach pedagogicznych. Opracowała kilka programów pracy dla osób na różnych szczeblach kształcenia: dzieci, uczniów, studentów i nauczycieli.
W sposób szczególny interesuje się psychopedagogiką twórczości, a zwłaszcza metodami i technikami stymulowania wyobraźni twórczej dzieci i dorosłych oraz rozwijania na tej bazie uzdolnień kierunkowych: plastycznych, skojarzeniowych, myślenia wyobrażeniowego, twórcze rozwiązywanie problemów itp.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Jąder Mariola |
ISBN druk | 978-83-8095-451-9 |
ISBN e-book | 978-83-8294-071-8 |
Objętość | 132 stron |
Wydanie | IV, 2018 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub, mobi i pdf |
Oprawa | miękka, klejona |
Od autorki
Rozdział I
Efektywność – warunki efektywnego uczenia się
Czynniki zewnętrzne – egzogenne (środowiskowe)
Czynniki wewnętrzne – endogenne (tkwiące w dziecku)
Co ułatwia uczenie się
Rozdział II
Efektywne metody pracy z dziećmi
Metoda projektów
Historie starych fotografii
Cztery pory roku
Metoda projektowania okazji edukacyjnych
Scenariusz zabawy „Kolorowa łąka”
Kto pomoże Nieumiałkowi?
Metoda story-line
Konstrukcja scenariusza
Zalety pracy metodą story-line
Poszukujemy zaginionych bajek. Forma opowieści ruchowej
Wakacyjna wyprawa
Metoda synektyki
Metoda pytań
Metody zabawowe
Gry edukacyjne
Gra motywacyjno-wychowawcza
Gry czytelnicze, zespołowe
Konkursy i gry zespołowe
Quiz „Pytanie za pytanie”
Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa
Stara bryczka rodzinna
Odwiedzamy planety i wyspy
Rysowana bajeczka
Wiosenna wycieczka – bajka z zadaniami
Metoda ośrodków zainteresowań
Metody ewaluacyjne
Drzewko
Pogoda
Termometr uczuć
Krąży słoik
Zdania prawdziwe i fałszywe
Pytanie za pytanie
Rozdział III
Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi
Techniki twórczego rozwiązywania problemów
Małe ludziki
Paradoksalna burza mózgów
Metoda projektowania idealnego
Rozwiązywanie problemów drogą skojarzeń
Identyfikacja z obiektem
Rozwiązywanie problemów drogą analogii
Techniki skojarzeniowe
Prowokacje „po” jako narzędzie stymulujące myślenie
(myślenie poboczne)
Techniki przyśpieszonego uczenia się
Mind-mapping (mapy pamięci, mentalne, myślowe)
Łańcuchowa metoda skojarzeń
Zakładkowa metoda zapamiętywania – haki pamięciowe
Techniki dyskusyjne
Dyskusja w kawiarni
Metaplan
Słoneczko
Karty dyskusyjne
Sześć kapeluszy (myślące kapelusze)
Dyskusja panelowa (zwana dyskusją ekspertów lub obserwowaną)
5 z 15 z elementami dyskusji wielokrotnej
Piramida priorytetów
Poker kryterialny
Twoje – moje argumenty
Decyzja należy do ciebie
Obcy przybysz (technika naiwnych pytań)
Debata za i przeciw
Graffiti
Spor z obroną grupy
Przewód sądowy
Kula śniegowa (2 × 4 × 8)
Zgadzam się – nie zgadzam się
Wybory
Metoda 66
Monika, Jan, Anna
Cebula (łożysko kulkowe)
Przesłuchanie
Drzewko decyzyjne
Wywiad
Wywiad z partnerem
Wywiad z grupą
Rozdział IV
Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi
Uczymy się – uczymy innych
Praca w obwodach stacyjnych
Praca w kącikach badawczo-poznawczych
Portfolio
Bibliografia
Nawet najlepszy nauczyciel dochodzi czasem do ściany. Dzieje się to kiedy wykorzysta on swoje pomysły i nie wie już co zrobić, żeby przekonać uczniów do pracy. Wtedy najczęściej szuka literatury. Dziś właśnie o takiej książce chcę krótko opowiedzieć. Mariola Jąder–Taboł w publikacji pt. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi wyszła naprzeciw potrzebom i oddała w ręce czytelników przejrzysty zbiór.
Pomysł napisania publikacji na temat skutecznych metod pracy z dziećmi narodził się w wyniku dyskusji z nauczycielami i studentami, z którymi prowadziłam zajęcia w ramach studiów podyplomowych oraz szkoleń rad pedagogicznych wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN).
Te słowa, zaczynające wstęp nastawiły minie pozytywnie do książki, ponieważ myślę, że praktyk i osoba, którą interesują potrzeby nauczycieli jest odpowiednią do napisania zbioru metod. To widać w sposobie w jaki jest on skonstruowany, jak opisano poszczególne propozycje i jak wygląda szata graficzna całości. Ma być czytelnie przejrzyście, obrazowo. I tak właśnie jest. Co więcej, autorka nie zapomniała o wstępie teoretycznym, w którym zapoznajemy się z podstawowymi zasadami efektywnego uczenia się. Pozwala to lepiej zrozumieć późniejsze opisy metod i zastosowane rozwiązania praktyczne/ Jest też przydatne dla nowych nauczycieli, którzy najczęściej teorię znają, ale mają mniejsze/ większe problemy z przełożeniem jej na praktykę. Okazuje się często, że przeładują scenariusze zajęć, źle podzielą czas. Nie oceniam, sama niedawno zaczęłam pracować w szkole i wiem, że pierwsze miesiące to nieustające wrażenie bycia rzuconym na głęboką wodę. Teoria często zapomina powiedzieć, że dzieci nie da się podzielić na grupy mechanicznie, że są w grupie sympatie, antypatie, a czasem także osoby z zaburzeniami. Najbardziej prozaiczny problem z jakim się spotkałam póki co to niska liczebność klasy. Niektóre metody zakładają przecież podział uczniów na grupy, przydzielenie im ról w obrębie grupy. Z pustego jednak i Salomon nie naleje, jeśli w klasie jest pięciu uczniów i trzeba metody dostosowywać, przerabiać i łączyć. W takich wypadkach niezbędna jest albo wieloletnia praktyka, albo odpowiednie źródło, które wyjaśni jak odpowiednio wprowadzić metodę, na co uważać, co dostosować, jak uatrakcyjnić lekcję, by możliwie najdłużej mieć przy sobie uwagę ucznia.
Z pozoru może się wydawać, że pozycja jest skierowana tylko do osób pracujących z dziećmi w szkole. Myślę jednak, że z powodzeniem sprawdzi się w rękach rodzica, który chce dbać o rozwój swojego dziecka i zachęcać go do nauki poprzez zachęcanie do aktywnego udziału, doświadczania. Nie chodzi o rywalizowanie z nauczycielem na zasadzie: kto jest lepszy, a raczej współpracę, rozmowę i wspieranie wysiłków, w których chodzi przecież zawsze o dobro dziecka.
Komu polecam:
- nauczycielom, chcącym uatrakcyjnić lekcje, próbować nowych metod,
- rodzicom szukającym metod na pracę z dzieckiem w domu, większość przykładów można przełożyć na praktykę domową,
- wszystkim pracującym na co dzień z dziećmi,
- osobom ciekawym tematu.
Myślę, że takie książki są potrzebne, bo ułatwiają i uprzyjemniają pracę, zabawę, codzienność i pozwalają łączyć dziecku naukę i zabawę. Szczególnie gdy są tak zmyślnie i poręcznie pomyślane. Ja na pewno nie raz z niej skorzystam i będę polecać. Zapraszam do dyskusji. Jak lubicie się uczyć, a może uczyć innych? Dzielmy się pomysłami i pomagajmy sobie. Wszystkie powiązane z tym tematy mile widziane w komentarzach.
Pozdrawiam Ania -Księganna
źródło: https://www.ksieganna.com/2017/11/mariola-jader-tabol-efektywne-i-atrakcyjne-metody-pracy-z-dziecmi/
Dzisiaj szczególnie trudno nauczycielowi jest zmotywować ucznia do pracy, trudno jest wzbudzić jego zainteresowanie. Świat dziś oferuje młodemu człowiekowi wiele atrakcji. Może on poznawać rzeczywistość za pośrednictwem licznych mediów, już choćby książki czy zabawki są zupełnie inne niż jeszcze przed kilkunastu laty - są kolorowe, łączą w sobie różne rozwiązania techniczne, a wszystko to po to, by jednocześnie uczyć i bawić. Każdy nauczyciel staje zatem przed niezwykle trudnym zadaniem. Jak bowiem w tym tak atrakcyjnym i oferującym tak wiele świecie sprawić, żeby zajęcia szkolne były interesujące? Na to pytanie szukają odpowiedzi ambitni nauczyciele, którzy zdają sobie sprawę z tego, iż dziś nie wystarczą tylko tradycyjne metody nauczania. Interesującą propozycją dla tych właśnie pedagogów, staje się książka Marioli Jąder "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi" (Oficyna Impuls). Trafne wydaje się szczególnie spostrzeżenie autorki, iż nauczyciel dziś musi aktywizować wszystkie zmysły ucznia, musi zmotywować go do wzięcia udziału w zajęciach całym sobą. To trudna sztuka, zarówno dla ucznia, jak i dla prowadzącego lekcję. Potrzeba wiele energii i pomysłowości, by sprostać temu zadaniu. Nauczyciel staje się więc dziś kreatorem światów, reżyserem spektaklu, który musi odegrać się podczas jednej lekcji i wzbudzić największe emocje. Książka Marioli Jąder składa się z czterech części, w których autorka w pierwszej kolejności przedstawia problematykę efektywności nauczania, prezentuje najważniejsze pojęcia i charakteryzuje elementy życia ucznia, od których zależy jego motywacja i efektywność pracy samego nauczyciela. W dalszej kolejności poznajemy aktywizujące metody i techniki nauczania, które można wykorzystać na lekcji, chcąc uczynić ją naprawdę atrakcyjną. Nie są to metody nowe, znajdziemy je już w dobrze nam znanych zbiorach metod aktywizujących. Dlatego dla mnie najciekawsze i najbardziej godne uwagi w prezentowanej książce, stały się propozycje scenariuszy zajęć, przykłady przeprowadzania ciekawych zabaw i gier, które pozwalają na aktywizację całej osoby ucznia. Przykładem może być tu scenariusz zabawy "Kolorowa łąka", gdzie dzieci poznają, wszystkimi zmysłami, bogactwo fauny i flory, uczą się przy doskonałej zabawie. Oczywiście to nie jedyny scenariusz, który można znaleźć w książce Marioli Jąder. Prócz scenariuszy autorka przedstawiła wiele wskazówek metodycznych, zaproponowała liczne, inspirujące do tworzenia własnych pomysłów, wskazówki. Z ogromną przyjemnością biorę do ręki książki takie jak "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", gdyż stają się one dowodem na to, iż istnieją jeszcze nauczyciele, którzy podczas pracy z dziećmi nie szczędzą pomysłowości i energii, którzy posiadaj taką wyobraźnię i wrażliwość, iż potrafią sprawić, że dzieci będą aktywnie i z uśmiechem na twarzy uczestniczyć w lekcji. Oczywiście propozycje Marioli Jąder każdy nauczyciel może wcielić w życie na swój sposób, dla większości z nich będą one bowiem inspiracją, staną się motywacją do tworzenia własnych pomysłów.
Magdalena Żerek
źródło: http://www.klub-litera.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=9420&Itemid=2
Współczesny człowiek działając w różnych dziedzinach życia dąży do osiągnięcia najwyższych efektów, którymi są między innymi wysokiej jakości wytwory materialne. Jakość i efektywność działań edukacyjnych to problem szeroko dyskutowany w gronie pedagogów i nauczycieli. Zgadzam się w pełni z Mariolą Jąder, autorką poradnika pt. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, która zwraca uwagę na zagubienie nauczycieli poszukujących skutecznych sposobów pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Na rynku wydawniczym pojawia się wiele publikacji z propozycjami różnych rozwiązań metodycznych. Najczęściej zawierają zestawy gotowych konspektów zajęć, planów pracy itp. Sądzę, że nie tego oczekują nauczycielki przedszkoli, od wielu lat zachęcane do poszukiwania własnych, twórczych rozwiązań. Mariola Jąder doskonale rozumie ten problem. Przygotowała poradnik metodyczny, w którym dokonuje przeglądu i analizy metod, technik i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Prezentując swoje przemyślenia autorka często nawiązuje do poglądów takich specjalistów jak: S. Wołoszyn, H. Gardner, D. Klus-Stańska. Efektywność, czyli skuteczność uczenia się, to pierwszy z poruszonych w książce problemów. W skutecznym uczeniu się ważną rolę odgrywają czynniki motywacyjno-emocjonalne. Autorka zwraca uwagę na motywację i kompetencje nauczyciela, który pozytywnie nastawiony do ludzi, umiejętnie komunikuje się i dziećmi i motywuje je do pracy. Efekty uczenia się dziecka zależne są również od stosowanych przez nauczyciela metod, czyli sposobów prowadzenia, organizowania pracy z dzieckiem. Odpowiedni dobór technik pracy sprzyja uczeniu się konkretnych sprawności i umiejętności.
Mariola Jąder próbując odpowiedzieć na pytanie, co ułatwia uczenie się, wskazuje następujące strategie: uczenie wykonywania określonych czynności, wyjaśnianie dziecku różnych zjawisk, zdarzeń i problemów, włączenie się w aktywność dziecka, aby razem z nim coś robić oraz rozmawianie z dzieckiem. Osiągnięcie pozytywnych efektów uczenia się zależne jest nie tylko od czynników zewnętrznych, ale także od czynników wewnętrznych, tkwiących w samym dziecku. Aby uczenie się dziecka w wieku przedszkolnym było efektywne, musi być atrakcyjne. Łącząc te dwa pojęcia autorka wskazuje na ich wzajemne uzupełnianie się w skutecznej edukacji. Następnie prezentuje metody pracy zgodne z koncepcją efektywnego uczenia się, przez: samodzielne odkrywanie, badanie, poszukiwanie, doświadczanie - połączone z wyborem technik i form pracy uwzględniających zainteresowania i przeżycia dzieci.
Czyni to w sposób przejrzysty i klarowny, każdemu z zagadnień poświęcając oddzielny rozdział, w którym definiuje metodę, technikę, zamieszcza jej źródła, autorów, wskazuje walory, a następnie podaje kilka przykładów rozwiązań praktycznych. Kolejne rozdziały poradnika poświęcone są wybranym metodom, takim jak: metoda projektów, metoda projektowania okazji edukacyjnych, metoda story-line, metoda synektyki (twórczego rozwiązywania problemów), metoda pytań, metody zabawowe (w tym gry edukacyjne), metoda ośrodków zainteresowań, metody ewaluacyjne. Następnie autorka omawia różne techniki pracy podając liczne przykłady: technikę twórczego rozwiązywania problemów, techniki przyśpieszonego uczenia się, techniki dyskusyjne. Wskazuje również efektywne formy organizacyjne, takie jak: uczymy się uczyć innych, praca w kącikach badawczo-poznawczych, portfolio.
Publikacja, choć skromna w formie, zawiera dużo ciekawych treści podanych w sposób, który dobrze oddaje istotę omawianych zagadnień. Opracowane scenariusze są żywą, interesującą ilustracją omawianych rozwiązań metodycznych.
źródło: Wychowanie w Przedszkolu Nr 7 lipiec-sierpień 2010, Ewa Brańska