• Obniżka
  • Nowy
Mężczyźni w pracy z dziećmi

Mężczyźni w pracy z dziećmi

ISBN: 978-83-8294-388-7
60,95 zł
40,95 zł Oszczędzasz: 20,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 64,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 44,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

PREMIERA WYDAWNICZA! 

Podtytuł: Narracje autobiograficzne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Monografia   ta   jest opowieścią o nauczycielach i mężczyznach – jednostkach konstruujących swoje życie, o wyborach i ich konsekwencjach, o codzienności, o konfrontowaniu się ze sfeminizowanym polem zawodowym, o trudnościach związanych z przynależnością do grupy mniejszościowej, a jednocześnie o swoistych przywilejach wynikających z przynależności płciowej.[...]

Celem prezentowanego projektu badawczego było ukazanie doświadczeń biograficznych związanych z realizacją drogi zawodowej przez mężczyzn pracujących jako nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

Wersja książki
Ilość

Celem prezentowanego projektu badawczego było ukazanie doświadczeń biograficznych związanych z realizacją drogi zawodowej przez mężczyzn pracujących jako nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.  11111111
Zapraszamy do odsłuchania fragmentu
Wstępu publikacji:

Wstęp

Niniejsza książka jest zwieńczeniem prac podjętych przeze mnie w ramach przygotowywania rozprawy doktorskiej, obronionej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ostateczny jej kształt to wynik długiego procesu, w toku którego miałam możliwość nie tylko rozwijania własnych kompetencji naukowych, ale także pełnienia ról społecznych, z jakimi przyszło mi się mierzyć w czasie realizacji działań badawczych. Okres ten umożliwił mi osiągnięcie pewnej życiowej dojrzałości, dzięki czemu na niektóre wątki przeprowadzonych analiz mogłam spojrzeć z nieco szerszej perspektywy.

W monografii zastosowano klasyczną strukturę prezentowania materiału badawczego, a więc składa się ona kolejno z części teoretycznej, metodologicznej oraz empirycznej, które zawarto łącznie w sześciu rozdziałach. W rozdziale pierwszym zamieszczono teoretyczne rozważania dotyczące męskości, w tym krótki opis rozwoju studiów nad mężczyznami i męskościami. Oprócz konceptualizacji kluczowego pojęcia w tej części przedstawiona została także teoria męskości hegemonicznej Raewyn Connell, która posłużyła za interpretacyjny filtr podczas analizy wysłuchanych męskich narracji. Koncepcja ta opiera się na założeniu, iż istnieje wiele różnych form męskości funkcjonujących w relacjach władzy i podporządkowania, zaś na szczycie takiego hierarchicznego układu ulokowana jest męskość hegemoniczna (wzorzec, którego realizacji – lub chociaż dążeniu do niej – sprzyja presja kulturowa). Ponieważ zaprezentowana perspektywa teoretyczna ściśle wiąże się z problematyką socjalizacji rodzajowej, dodatkowo omówiony został wątek kształtowania się rodzaju oraz przestrzenie (agendy) mające szczególny wpływ na przebieg tego procesu. Zwieńczenie tej części wywodu stanowi analiza kwestii upłciawiania (na) rynku pracy.

Mężczyźni w pracy z dziećmiDrugi rozdział – także o charakterze teoretycznym – opracowany został w celu przybliżenia zjawiska feminizacji zawodu nauczycielskiego oraz stanu wiedzy na temat mężczyzn zatrudnionych jako nauczyciele-wychowawcy na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Scharakteryzowano w nim historyczny proces przejścia profesji nauczycielskiej od zmaskulinizowania do sfeminizowania, uwzględniając przyczyny oraz skutki tego fenomenu. W rozdziale tym dokonano również przeglądu dotychczasowych badań odnoszących się do problematyki zatrudniania mężczyzn w charakterze wychowawców na poziomie nauczania początkowego.

Opis zastosowanej procedury metodologicznej zawarty został w rozdziale trzecim. Przedstawiono w nim przyjęte w pracy jakościowe podejście badawcze, a także interpretatywny paradygmat, w który je wpisano. Następnie okreś­lone zostały cele oraz problemy badawcze; uzasadniono osadzenie projektu w obszarze badań biograficznych oraz uargumentowano zasadność zastosowania autobiograficznego wywiadu narracyjnego według koncepcji Fritza Schützego w celu osiągnięcia przyjętych zamierzeń badawczych. Ponadto opisano wykorzystaną strategię dotarcia do rozmówców, pokrótce scharakteryzowano wyłonioną próbę badawczą, przedstawiono zastosowane kryteria przebiegu wywiadów oraz uszczegółowiono procedurę analityczną zgromadzonego materiału empirycznego.

Analizę przeprowadzonych badań zaprezentowano w rozdziałach czwartym, piątym oraz szóstym. Zostały one stworzone w odniesieniu do trzech wyróżnionych pól problemowych związanych z (1) wyborem profesji nauczycielskiej, (2) przebiegiem kariery rozmówców oraz (3) realizacją różnych typów męskości w toku pracy w zawodzie silnie sfeminizowanym.

Odpowiedź na pytanie o przyczyny podjęcia przez narratorów kształcenia dającego uprawnienia pedagogiczne, a następnie zatrudnienia na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej zawarta została w rozdziale czwartym. W tej części przedstawiono ponadto znaczenie członków najbliższej rodziny w procesie wyboru zawodu oraz ich reakcje, gdy dowiedzieli się, iż podjęta przez badanych decyzja nie należy do typowych, kojarzonych z tradycyjnym męskim kierunkiem rozwoju zawodowego.
Rozdział piąty poświęcony został przede wszystkim prezentacji procesualnych modeli biografii zawodowych mężczyzn nauczycieli, które zostały wyłonione podczas analizy pozyskanych danych empirycznych. Wyróżnienie w materiale sekwencji struktur procesowych pozwoliło na stworzenie profili biograficznych badanych, natomiast w procesie ich porównania wyodrębniono cztery modele odnoszące się do typów przebiegu kariery zawodowej: Pozostać w schronisku, Odnaleźć szlak, Zdobyć szczyt, Wisieć nad przepaścią. Dodatkowo dokonano analizy kwestii uprzywilejowania mężczyzn pracujących w profesji skrajnie sfeminizowanej w zakresie awansu pionowego (punktem wyjścia tychże dociekań było odniesienie do istnienia mechanizmu „szklanej windy” opisanego przez Christine L. Williams).

W rozdziale szóstym przedstawiona została problematyka realizowania różnych typów męskości w toku pracy w zawodzie skrajnie zdominowanym przez kobiety. Ukazano doświadczenia mężczyzn w odniesieniu do budowania   relacji   w   sfeminizowanym   środowisku   współpracowniczym,   tworzenia płaszczyzny wzajemnego zaufania z rodzicami uczniów, a także strategie budowania więzi z wychowankami. Z uwagi na kulturowe kontrowersje dotyczące postrzegania męskiego dotyku w relacjach z dziećmi jako potencjalnie niebezpiecznego wątek ten został zaprezentowany w osobnym podrozdziale. Ponadto w tej części pracy przedstawiono stosunek rozmówców do wybranych stereotypów męskości – wypełniania roli „żywiciela rodziny”, cedowania obowiązku opieki nad dziećmi na kobiety oraz czuwania nad przestrzeganiem dyscypliny (poprzez budzenie postrachu). Scharakteryzowano również cztery typy (obrazów) męskości nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej wyłonione w trakcie analizy. Następnie całość zaprezentowanego materiału odczytano ponownie z wykorzystaniem   interpretacyjnego   filtra   koncepcji   męskości   Raewyn   Connell.

W zakończeniu oprócz końcowych refleksji zawarte zostały również syntetycznie sformułowane rekomendacje dla praktyki. Całość domykają bibliografia, spis tabel i schematów, a także aneks zawierający informację o zastosowanych znakach transkrypcyjnych.


Z recenzji prof. dr hab. Lucyny Kopciewicz

Monografia   ta   stanowi   pokłosie   bardzo   dobrze   zrealizowanego   przedsięwzięcia badawczego w zakresie teoretycznym, metodologicznym i interpretacyjnym. [...] jest opowieścią o nauczycielach i mężczyznach – jednostkach konstruujących swoje życie, o wyborach i ich konsekwencjach, o codzienności, o konfrontowaniu się ze sfeminizowanym polem zawodowym, o trudnościach związanych z przynależnością do grupy mniejszościowej, a jednocześnie o swoistych przywilejach wynikających z przynależności płciowej. Książka poszerza pedagogiczną wiedzę o mechanizmach konstruowania tożsamości płci oraz funkcjonowania w rolach społecznych i zawodowych, a także odsłania specyfikę sfeminizowanych obszarów zawodowych postrzeganych przez pryzmat biografii. Z pewnością zainspiruje badaczy i badaczki do podejmowania podobnych projektów w obszarach socjologii edukacji, pedagogiki i socjologii gender, pedeutologii oraz pedagogiki wczesnej edukacji, a także zwolenników i zwolenniczki badań biograficznych w naukach społecznych.

 

145 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8294-388-7

Milena Kaczmarczyk

Milena Kaczmarczykdoktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, zatrudniona w Katedrze Dydaktyki i Wczesnej Edukacji na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, gdzie realizuje zajęcia związane z metodyką kształcenia dzieci na poziomie klas I–III szkoły podstawowej. Jej naukowe zainteresowania koncentrują się wokół feminizacji zawodu nauczycielskiego oraz problematyki (nie)równości płci w przestrzeni edukacyjnej.a.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Milena Kaczmarczyk

ISBN druk


ISBN e-book

978-83-8294-388-7



Objętość

250 stron

Wydanie

I, 2024

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka klejona, matowa

Od Autorki       

Wstęp        

Rozdział 1
Konstruowanie wiedzy o męskości(ach)        

1.1.    Męskość i kobiecość jako kategorie społeczno-kulturowe     
1.2.    Rozwój studiów nad mężczyznami (men’s studies)       
1.3.    Koncepcja męskości według Raewyn Connell        
1.4.    Socjalizacja do męskości     
1.4.1.    Kształtowanie się rodzaju – ujęcie teoretyczne       
1.4.2.    Wybrane agendy socjalizacyjne przestrzenią transmisji (stereotypów) rodzaju        
1.5.    Płeć (na) rynku pracy   

Rozdział 2
Mężczyźni w zawodzie nauczycielskim     

2.1.    Mężczyzna nauczyciel i/a kobieta nauczyciel – ujęcie ewolucyjne     
2.1.1.    Płeć nauczycieli w starożytności i średniowieczu        
2.1.2.    Nowożytne zmiany zatrudnienia kobiet i mężczyzn w szkolnictwie     
2.2.    Historyczne źródła demaskulinizacji zawodu nauczyciela     
2.3.    Współczesne przyczyny utrzymującej się feminizacji kadr oświatowych  
2.4.    Nauczyciele (mężczyźni) edukacji wczesnoszkolnej jako grupa zawodowa        
2.5.    Skutki feminizacji zawodu nauczycielskiego    

Rozdział 3
Założenia metodologiczne projektu badawczego           

3.1.    Uzasadnienie wyboru jakościowej strategii badawczej            
3.2.    Interpretatywizm jako perspektywa paradygmatyczna           
3.3.    Cele i problematyka badań          
3.4.    Badania biograficzne jako sposób poznawania świata społecznego       
3.5.    Wywiad narracyjny jako technika pozyskiwania materiału badawczego     
3.6.    Metody i kryteria doboru osób badanych    
3.7.    Ogólna charakterystyka rozmówców    
3.8.    Przebieg wywiadu narracyjnego       
3.9.    Zastosowane strategie analityczne     

Rozdział 4
Dlaczego edukacja wczesnoszkolna? – motywy wyboru drogi zawodowej przez badanych mężczyzn nauczycieli       

4.1.    Aplikowanie na studia        
4.2.    Zawód nauczyciela jako wzorzec instytucjonalny domu rodzinnego        
4.3.    Praca z dziećmi jako biograficzny schemat działania       
4.4.    Wsparcie otoczenia a proces wyboru zawodu     
4.5.    Wzorzec poszukiwania zatrudnienia        
4.6.    Podsumowanie        

Rozdział 5
Którą drogą podążać? – przebieg kariery zawodowej rozmówców       

5.1.    Konteksty rozwoju kariery    
5.2.    Procesualne modele biografii zawodowych badanych mężczyzn nauczycieli wczesnej edukacji        
5.2.1.    Model I: Pozostać w schronisku    
5.2.2.    Model II: Odnaleźć szlak    
5.2.3.    Model III: Zdobyć szczyt    
5.2.4.    Model IV: Wisieć nad przepaścią     
5.3.    Efekt „szklanej windy” a doświadczenia rozmówców       
5.4.    Podsumowanie    

Rozdział 6
Jaki obraz męskości? – praca w zawodzie sfeminizowanym a konstruowanie męskości przez badanych nauczycieli          

6.1.    Mężczyźni nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej w relacjach zawodowych          
6.1.1.    Nauczyciel klas I–III w sfeminizowanym środowisku pracowniczym          
6.1.2.    Rodzice uczniów – między obawą a akceptacją        
6.1.3.    Mężczyzna nauczyciel w relacjach z wychowankami       
6.2.    Męski „zły dotyk”?       
6.3.    Mężczyźni nauczyciele w walce ze stereotypami (zawodu)     
6.3.1.    Męskość jako zasobność finansowa         
6.3.2.    Praca z dziećmi a (nie)męskość         
6.3.3.    Mężczyzna w roli strażnika dyscypliny          
6.4.    Typy obrazów męskości nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej          
6.4.1.    Mężczyzna nauczyciel jako „dewiant”    
6.4.2.    Mężczyzna nauczyciel jako „ciekawostka”         
6.4.3.    Mężczyzna nauczyciel jako profesjonalista         
6.4.4.    Mężczyzna nauczyciel jako wzorzec męskiej roli społecznej       
6.5.    Mężczyźni nauczyciele we wczesnej edukacji – interpretacyjny filtr teorii Raewyn Connell          
6.6.    Podsumowanie       

Zakończenie          

Bibliografia          

Spis tabel i schematów       

Aneks  

Wstęp

Codzienne doświadczanie świata społecznego przez człowieka stwarza niezliczoną ilość okazji do stawiania pytań, z których znaczna część nadaje się do przeniesienia na grunt badawczy. Z drugiej strony tylko nieliczne zagadnienia przeradzają się w coś, co określić można mianem naukowej fascynacji. Tak było w przypadku niniejszego projektu. Zainteresowanie zjawiskiem feminizacji zawodu nauczycielskiego związane było nie tylko z tym, iż ma ono zasięg globalny, ale także z fenomenem jego historycznej przemiany – przejściem od profesji całkowicie zmaskulinizowanej do sfeminizowanej. Dominację kobiet wśród pracowników oświaty dostrzec można praktycznie na wszystkich poziomach edukacyjnych, jednak niewiele jest przykładów – na rynku zawodowym w ogóle – specjalizacji, w których nadreprezentacja przedstawicielek płci żeńskiej jest tak znaczna jak w nauczaniu początkowym.

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Cyfryzacji Rzeczpospolitej Polskiej (stan na 13 lutego 2023 roku) wynika, iż w szkołach podstawowych w Polsce udział kobiet i mężczyzn pracujących na stanowisku nauczyciela wynosi odpowiednio 85,3% oraz 14,7%. Wśród wychowawców klas I–III płeć męską reprezentuje mniej niż 1% ogółu zatrudnionych. Odwołując się do akademickiej praktyki, stwierdzić można natomiast, iż w gronie młodych osób rozpoczynających kształcenie na kierunkach pedagogicznych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej odsetek studentów płci męskiej jest nieco wyższy. Nie daje to jednak większych nadziei na zmniejszenie wspomnianych dysproporcji wśród pracowników szkół. Gros mężczyzn wybierających studia na specjalnościach typu wczesna edukacja (bądź analogicznych) rezygnuje z kształcenia jeszcze w jego trakcie, inni po uzyskaniu dyplomu podejmują pracę w sektorze niezwiązanym z oświatą, nieliczni natomiast trafiają do szkół jako wychowawcy uczniów na poziomie klas początkowych. Namysł nad tym, co powoduje, że wśród tej ostatniej grupy są osoby, które trwale pozostają w zawodzie, oraz jakie są ich doświadczenia związane z pracą w profesji skrajnie zdominowanej przez kobiety, wydawał się inspirującym kierunkiem działań badawczych.

Przekonanie o zasadności analizy problematyki wykonywania przez mężczyzn zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej umacniał ponadto fakt nikłego rozpoznania tego wątku na rodzimym gruncie badawczym. Spośród zrealizowanych dociekań empirycznych żadne nie obejmowało bowiem stricte mężczyzn wychowawców klas I–III szkoły podstawowej, zaś jedyny projekt naukowy, w którego próbie badawczej znaleźli się przedstawiciele płci męskiej pracujący jako „nauczyciele nauczania początkowego”, zrealizowała Małgorzata Fuszara (wśród jej badanych byli jednak również reprezentanci innych zawodów sfeminizowanych: pielęgniarze, pracownicy socjalni oraz pracownicy administracji). Podjęte w niniejszym opracowaniu refleksje z jednej strony miały wypełnić lukę dostrzegalną w obszarze badań pedeutologicznych. Z drugiej zaś osadzenie ich w przestrzeni (krytycznych) studiów nad mężczyznami i męskościami było swoistym odwołaniem do nurtu badawczego, który z powodu burzliwej przeszłości historycznej naszego kraju zaczął rozwijać się dopiero od lat 90. XX wieku, a więc nadal wymaga regularnych i pogłębionych analiz.

Celem prezentowanego projektu badawczego było ukazanie doświadczeń biograficznych związanych z realizacją drogi zawodowej przez mężczyzn pracujących jako nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Podkreślić przy tym należy, że celowo wykluczono z próby osoby, które nie wykonują obowiązków wychowawcy klasy, chociaż również prowadzą zajęcia z dziećmi na wskazanym poziomie edukacyjnym (na przykład z języka angielskiego, religii czy muzyki). Założenie takie wynikało z faktu, iż wybierając nauczanie początkowe, mężczyźni mieli świadomość, do jakiego typu pracy są przygotowywani – i zapewne byli zorientowani (choćby pobieżnie) w skali feminizacji przyszłego zawodu. W tym drugim przypadku natomiast studia kierunkowe nie wskazywały na wykonywanie obowiązków na poziomie wczesnoszkolnym i chociaż równocześnie ich nie wykluczały, to jednak można założyć, iż niewiele osób zdecydowało się na kształcenie przedmiotowe z myślą o pracy we wczesnej edukacji.

[...]

Od Autorki

Niniejsza książka jest zwieńczeniem prac podjętych przeze mnie w ramach przygotowywania rozprawy doktorskiej, obronionej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ostateczny jej kształt to wynik długiego procesu, w toku którego miałam możliwość nie tylko rozwijania własnych kompetencji naukowych, ale także pełnienia ról społecznych, z jakimi przyszło mi się mierzyć w czasie realizacji działań badawczych. Okres ten umożliwił mi osiągnięcie pewnej życiowej dojrzałości, dzięki czemu na niektóre wątki przeprowadzonych analiz mogłam spojrzeć z nieco szerszej perspektywy.

Niewątpliwie niniejsza monografia nie powstałaby, gdyby nie grono osób, które stworzyły mi życzliwą przestrzeń do działania, odkrywania oraz rozwiewania licznych wątpliwości. Dziękuję Pani dr hab. Małgorzacie Suświłło, prof. UWM, za to, że nakłoniła mnie do wyboru kariery akademickiej, oraz za niezwykłą serdeczność, otwartość i wsparcie, jakie otrzymywałam od niej przez lata. Dziękuję Pani promotor rozprawy doktorskiej – dr hab. Joannie Ostrouch-Kamińskiej, prof. UWM, za jej wiedzę, uważność oraz słowa, które pozwalały mi wierzyć, że obrałam słuszny kierunek działań. Jestem szczerze wdzięczna za stworzony system współpracy oraz czuwanie nad tym, abym nie dała się przytłoczyć badawczym dylematom. Słowa szczerej wdzięczności kieruję do prof. dr hab. Lucyny Kopciewicz oraz dr hab. Aliny Kalinowskiej-Iżykowskiej, prof. UWM, za wnikliwe zapoznanie się z przygotowaną dysertacją i sporządzenie szczegółowych recenzji. Konstruktywne uwagi sformułowane przez obydwie Panie Profesor pozwoliły mi na nowo przyjrzeć się fragmentom niniejszego opracowania i wprowadzić istotne uściślenia. Podziękować pragnę również dr hab. Marzennie Nowickiej, prof. UWM, która od wielu lat wspiera moje naukowe i dydaktyczne poczynania oraz tworzy przestrzeń naprawdę wyjątkowych współpracowniczych relacji.

Ogromne podziękowania kieruję do pierwszej czytelniczki pisanych przeze mnie tekstów – mojej Mamy, Urszuli Sochockiej, która niestrudzenie wyszukuje braki literowe poszczególnych manuskryptów i zapewnia mnie o jasności przekazu, wzmacniając moją wiarę w sens tego, co robię. Dziękuję moim przyjaciołom za obecność, gotowość wysłuchania oraz codzienne dzielenie radości i smutków. Moim bliskim dziękuję za pokorne znoszenie mojej ograniczonej obecności w momentach, gdy podejmowana przeze mnie aktywność zawodowa wymaga(ła) pełnego zaangażowania. Szczególnie dziękuję mojemu Synowi – bez którego nigdy nie byłabym w stanie stworzyć takiego obrazu siebie, jak ten wyłaniający się z jego słów.

Wreszcie dziękuję tym, bez których zaplanowany projekt badawczy nigdy nie zostałby sfinalizowany – moim rozmówcom, czyli nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, którzy obdarzyli mnie zaufaniem i poświęcili swój cenny czas, by podzielić się historią własnego życia.

    Monografia   ta   stanowi   pokłosie   bardzo   dobrze   zrealizowanego   przedsięwzięcia badawczego w zakresie teoretycznym, metodologicznym i interpretacyjnym. [...] jest opowieścią o nauczycielach i mężczyznach – jednostkach konstruujących swoje życie, o wyborach i ich konsekwencjach, o codzienności, o konfrontowaniu się ze sfeminizowanym polem zawodowym, o trudnościach związanych z przynależnością do grupy mniejszościowej, a jednocześnie o swoistych przywilejach wynikających z przynależności płciowej. Książka poszerza pedagogiczną wiedzę o mechanizmach konstruowania tożsamości płci oraz funkcjonowania w rolach społecznych i zawodowych, a także odsłania specyfikę sfeminizowanych obszarów zawodowych postrzeganych przez pryzmat biografii. Z pewnością zainspiruje badaczy i badaczki do podejmowania podobnych projektów w obszarach socjologii edukacji, pedagogiki i socjologii gender, pedeutologii oraz pedagogiki wczesnej edukacji, a także zwolenników i zwolenniczki badań biograficznych w naukach społecznych.

Z recenzji prof. dr hab. Lucyny Kopciewicz

Mężczyźni..._Wstęp

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło