Mężczyźni w pracy z dziećmi - recenzja

"Mężczyźni w pracy z dziećmi"
Autor: Milena Kaczmarczyk
Monografia ta stanowi pokłosie bardzo dobrze zrealizowanego przedsięwzięcia badawczego w zakresie teoretycznym, metodologicznym i interpretacyjnym. Już od pierwszych stron uderza w niej nie tylko naukowa rzetelność, ale i głęboka wrażliwość społeczna, co sprawia, że jest to lektura nie tylko wartościowa, ale i poruszająca. Autorka z niezwykłą precyzją i empatią opisuje złożone procesy konstruowania męskiej tożsamości w sfeminizowanej przestrzeni zawodowej, jaką jest edukacja, a dokładniej zawód nauczyciela wczesnej edukacji. Jest to obszar rzadko podejmowany w polskim dyskursie naukowym, co czyni książkę szczególnie wartościową i oryginalną.
Omawiana publikacja jest opowieścią o nauczycielach i mężczyznach – jednostkach konstruujących swoje życie, podejmujących decyzje, dokonujących wyborów, które nierzadko okazują się trudne i obarczone konsekwencjami zarówno społecznymi, jak i osobistymi. To historia ludzi, którzy wchodzą w przestrzeń zawodową tradycyjnie uznawaną za "kobiecy" świat, i którzy muszą mierzyć się z oczekiwaniami, stereotypami, a także – co szczególnie interesujące – z niejednoznacznymi formami uprzywilejowania wynikającymi z ich płci.
Autorka ukazuje ambiwalencję bycia mężczyzną w zawodzie nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – z jednej strony przedstawia trudności związane z byciem w mniejszości, z drugiej zaś wskazuje na pewne formy uznania czy prestiżu społecznego, których doświadczają badani właśnie ze względu na swoją płeć. Ta dwoistość, wielowymiarowość doświadczenia staje się punktem wyjścia do głębokiej analizy mechanizmów społecznego konstruowania tożsamości płciowej i zawodowej. Książka nie tylko zapełnia lukę badawczą, ale staje się również ważnym głosem w debacie na temat równości płci w edukacji i szerzej – w przestrzeni publicznej.
Książka znacząco poszerza pedagogiczną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania tożsamości w kontekście społecznym, a także ukazuje, jak bardzo płeć wpływa na sposób postrzegania ról zawodowych. Dzięki przyjęciu perspektywy biograficznej, możliwe było uchwycenie niuansów i indywidualnych strategii radzenia sobie badanych mężczyzn – nauczycieli. To nie tylko wgląd w ich doświadczenia zawodowe, ale też – szerzej – w ich życie, postrzeganie siebie i świata, w którym przyszło im funkcjonować. Narracje uczestników badań zostały potraktowane z szacunkiem, a ich głosy wybrzmiewają w publikacji z pełną mocą, nie są redukowane ani upraszczane, lecz służą jako punkt wyjścia do szerokiej refleksji teoretycznej.
Interpretacje prezentowane w książce cechuje duża wrażliwość na kontekst kulturowy, społeczny i edukacyjny. Pani Kaczmarczyk sprawnie porusza się po literaturze przedmiotu, łącząc wątki z zakresu socjologii edukacji, pedagogiki, genderstudies, pedeutologii i teorii tożsamości. W rezultacie otrzymujemy książkę wielowarstwową – będącą zarówno analizą badawczą, jak i swoistym portretem społeczno-kulturowym współczesnych mężczyzn w edukacji. Autorka nie unika trudnych pytań, stawia je z odwagą, lecz również z pokorą wobec złożoności ludzkiego doświadczenia. Czy mężczyzna może być dobrym nauczycielem małych dzieci? Jak jest odbierany przez środowisko? Jak sam siebie postrzega? Jakie strategie przyjmuje, aby przetrwać, zaadaptować się, zachować autentyczność? Te pytania prowadzą czytelnika przez kolejne rozdziały, zachęcając do namysłu i dialogu.
Książka z pewnością zainspiruje badaczy i badaczki do podejmowania podobnych projektów w obszarach socjologii edukacji, pedagogiki i socjologii gender, pedeutologii oraz pedagogiki wczesnej edukacji, a także zwolenników i zwolenniczki badań biograficznych w naukach społecznych. Może również posłużyć jako wartościowa lektura dla studentów kierunków pedagogicznych, psychologicznych czy socjologicznych – pokazując, jak można prowadzić badania z empatią i naukową precyzją.
Podsumowując, omawiana pozycja to publikacja ważna, oryginalna i potrzebna. Nie tylko wnosi istotny wkład do współczesnych debat naukowych, ale również pozwala spojrzeć z nowej perspektywy na kwestie płci, edukacji i zawodowej tożsamości. W dobie przemian społecznych, wzrastającej świadomości równościowej i konieczności redefinicji tradycyjnych ról – książka ta staje się istotnym głosem w dyskusji o tym, jak budować bardziej otwarty i sprawiedliwy system edukacyjny.
RELLAH
źródło: https://sztukater.pl/ksiazki/m%C4%99%C5%BCczy%C5%BAni-w-pracy-z-dzie%C4%87mi.html
Zapraszamy do naszej księgarni internetowej: https://www.impulsoficyna.com.pl/ksiazki-do-edukacji-przedszkolnej-i-wczesnoszkolnej/2536-2301-mezczyzni-w-pracy-z-dziecmi.html#/27-wersja_ksiazki-ksiazka_drukowana_papierowa
Zapraszamy