Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Autorki i autorzy niniejszego tomu zapraszają do refleksji na temat istotnych dla współczesnej edukacji historycznej problemów: relacji między współczesnymi historiografiami i szkolną narracją historyczną, ukrytych i nieobecnych aspektów programu nauczania historii (hidden curriculum), znaczenia pamięci historycznej i społecznej dla szkolnej edukacji, w tym narracji dominujących i emancypacyjnych.
Z kim solidaryzujemy się po obowiązkowym kursie edukacji historycznej: z upamiętnionymi poprzez pomniki i eksponowane miejsce na kartach podręczników sławnymi dowódcami zbiorowych masakr, czy z tymi, którzy byli zbyt słabi i bez szans na przetrwanie? Z kim się utożsamiamy? Do czego aspirujemy? Czy szkolna edukacja historyczna wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego i demokracji? Czy raczej reprodukuje mity i podgrzewa resentymenty? Czy w ogóle możliwe jest odpolitycznienie edukacji historycznej w centralnie sterowanym systemie oświaty? Kto, do jakiej rzeczywistości i w jaki sposób edukuje przyszłych nauczycieli historii?
Autorki i autorzy niniejszego tomu zapraszają do refleksji na temat istotnych dla współczesnej edukacji historycznej problemów: relacji między współczesnymi historiografiami i szkolną narracją historyczną, ukrytych i nieobecnych aspektów programu nauczania historii (hidden curriculum), znaczenia pamięci historycznej i społecznej dla szkolnej edukacji, w tym narracji dominujących i emancypacyjnych. Aktualny spór wokół kształtu i roli historii szkolnej dotyczy zarówno miejsca i roli historii we współczesnej edukacji, jak i roli oraz miejsca edukacji szkolnej w życiu społecznym i kulturze historycznej Polaków. Edukacja historyczna, z rezerwuaru wiedzy na temat przeszłości zmienia się na naszych oczach, choć może nazbyt wolno, w historię krytyczną, w historię zaangażowaną, ale także angażującą intelekt, zmysły, wyobraźnię, emocje. W historię zorientowaną na pełnię egzystencji człowieka w jej różnych wymiarach. Zebrane w niniejszym tomie artykuły, refleksje teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz studia komparatystyczne dowodzą, że historia jest nadal niezwykle ważnym poznawczo i społecznie obszarem wiedzy, i że jej kształt jest nieustannie negocjowany społecznie. Autorzy i autorki tomu podzielają przekonanie, że edukacja historyczna w sposób szczególny mogłaby spełniać funkcję edukacji do/dla demokracji i obywatelskich działań, z otwarciem na różnorodność i umiejętności pokojowego uczestniczenia w wielokulturowym świecie a przede wszystkim edukacji emancypacyjnej, w sensie wolności od destrukcyjnych na poziomie indywidualnym i grupowym stereotypów i uprzedzeń, a także edukacji do/dla zrozumienia i solidarności z ludźmi z powodu owych uprzedzeń dyskryminowanych.
Tytuł tomu „Historia Ludzi. Historia dla ludzi” dobrze odzwierciedla to przekonanie. Podobnie jak inne, że nie ma historii, a zwłaszcza edukacji historycznej wolnej od wartości, ale także interesów różnych grup nacisku/wpływów. Jest natomiast powód, jak się wydaje pilny, aby uświadamiając sobie, jakiej historii potrzebujemy, nauczyć się też z nią obcować, aby angażując się w debatę, czy spór o przeszłość, myśleć i formułować krytyczne sądy i opinie.
Iwona Chmura-Rutkowska
pedagożka i socjolożka. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM (www.gender.amu.edu.pl). Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania(się) tożsamości rodzajowej oraz krytycznych analiz dyskursu kobiecości i męskości w popularnych czasopismach wydawanych w Polsce. Współautorka (wraz z dr Joanną Ostrouch-Kamińską) książki Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (Kraków 2007). Jej zainteresowania naukowe oraz praca badawcza koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (jawnych i ukrytych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Obecnie realizuje dwa projekty badawcze NCN: na temat rówieśniczej przemocy motywowanej stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią w codziennych doświadczeniach polskich gimnazjalistów i gimnazjalistek oraz (razem z dr Edytą Głowacką-Sobiech oraz dr hab. Izabelą Skórzyńską) na temat nieobecności i stereotypowych wizerunków kobiet w dziejach, w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii na poziomie gimnazjalnym (www. historiawszkole.amu.edu.pl). Współkoordynatorka interdyscyplinarnego projektu badawczego „Gender w podręcznikach”.
http://wyborcza.pl/1,75478,15514545,Pedagog_badala_przemoc_w_gimnazjach___Seksualne_napasci.html
http://natemat.pl/41829,wzorzec-kobiecosci-i-meskosci-to-swietne-narzedzie-manipulacji-dla-marketingowcow-wywiad
Edyta Głowacka-Sobiech
pedagożka i historyczka pracująca w Zakładzie Historii Wychowania WSE UAM. Jej zainteresowania naukowe ogniskują się wokół metodologii historii, historii wychowania XIX i XX wieku i charyzmatycznych wychowawców oraz pedagogów, dziejów organizacji dziecięco – młodzieżowych z szczególnym uwzględnieniem historii polskiego skautingu, dziejów i edukacji kobiet i szeroko pojętej tematyce genderowej w historii. Autorka wielu publikacji, między innymi: „Twórcy polskiego skautingu – Olga i Andrzej Małkowscy” (Poznań 2003). Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM (www.gender.amu.edu.pl). Obecnie kieruje i realizuje (razem z dr Iwoną Chmura-Rutkowską oraz dr hab. Izabelą Skórzyńską) projekt badawczy, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki: na temat na temat nieobecności i stereotypowych wizerunków kobiet w dziejach, w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii na poziomie gimnazjalnym (www. historiawszkole.amu.edu.pl).
Izabela Skórzyńska
historyczka, absolwentka Uniwersytetu im. A Mickiewicza w Poznaniu. Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Historii IH UAM. Problematyka badawcza: kultura historyczna, w tym inscenizacje historii i widowiskowe formy pamięci przeszłości oraz edukacja historyczna i obywatelska w kontekście praktyk emancypacyjnych (wielokulturowość i dialog międzykulturowy). Opublikowała m.in.: Teatry poznańskich studentów (1953-1989). Historie. Konteksty. Interpretacje (Poznań 2002); Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989-2009) (Poznań 2010); The Staging of Memory: Mystery Plays of Absence in Lublin, (w:) Böhn A, Mielke Ch., Die Zestörte Stadt. Mediale Reprasantationen urbaner Räume von Troja bisSim City (Bielefeld 2007); współredagowała: z Ch. Lavrence, C. Pépin, Inscenizacje pamięci (Mettre en scene la mémoire. Staging Memory), Wydawnictwo Poznańskie we współpracy z Chaire de recherche du Canada en histoire comparée de la mémoire, Université Laval Québec oraz Instytut Historii UAM (Poznań 2007); z M. Bugajewskim numer tematyczny „Sensus Historiae”. Studia interdyscyplinarne, O pamięci historycznej, 2011/4; z W. Olejniczakiem, Do zobaczenia za rok w Jerozolimie. Deportacje polskich Żydów w 1938 roku z Niemiec do Zbąszynia, See Sou Next Year in Jeruzalem. Deportations of Polish Jews from Germany to Zbąszyń in 1938, (Zbąszyń - Poznań 2012).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Chmura-Rutkowska Iwona, Głowacka-Sobiech Edyta, Skórzyńska Izabela |
ISBN druk | 978-83-7850-544-0 |
ISBN e-book | |
Objętość | 566 stron |
Wydanie | I, 2014 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Zamiast wstępu
Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska
Jakiej historii nam dzisiaj potrzeba?
Rola historii w budowaniu tożsamości
Daria Hejwosz-Gromkowska
Citizenship education and history: Setting the scene
Piotr Podemski
Historia dla Europejczyków? Dwa paradygmaty edukacji historycznej w Europie a nauczanie wspólnej europejskiej historii
Monika Opioła-Cegiełka
Kreowanie tożsamości narodowej przez politykę historyczną a szkolna edukacja historyczna
Andrzej Stępnik
Tożsamość narodowa w dyskursie naukowym i dydaktycznym
Marceli Tureczek
Edukacja historyczna w perspektywie regionu administracyjnego na tle procesu integracji wspólnoty lokalnej oraz budowania tożsamości mieszkańców województwa lubuskiego
Jan Hartman
Jak uczyć historii pod naporem reakcji?
Nowe wątki w historii i edukacji historycznej
Aneta Bołdyrew
Historia rodziny w szkolnej i pozaszkolnej edukacji historycznej
Regina Pacanowska, Przemysław Czechanowski
Aspekty gospodarcze w nauczaniu historii XX wieku Wnioski i postulaty
Renata Suchenek
Historia u źródeł interpretacji i analizy dzieł literatury i sztuki
Marta Cobel-Tokarska
"Culture of ours neighbors" – basic course on the history of Central Europe
Maria Solarska
Sprzeciw-historia. O czym nie naucza historia i dlaczego?
Szymon Markowski
Zjawisko reenactment i jego potencjał edukacyjny na przykładzie badań nad członkami chorągwi Konrada VII Białego
Przygotowanie nauczycieli
Mariusz Ausz, Dariusz Szewczuk
Przygotowanie pedagogiczne studentów historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Stan obecny i projektowane zmiany
Anna Gołębiowska
Specyfika kształcenia nauczycieli historii na terenie wielokulturowym na przykładzie Uniwersytetu Opolskiego
Marek Przybylski
Strony internetowe dla nauczycieli jako miejsce zdobywania wiedzy
Podręczniki
Monika Popow
Dyskurs historyczny w podręcznikach języka polskiego w gimnazjum
Analiza krytyczna
Ilona Gołębiewska
Szkolne podręczniki historii wydane w Polsce w latach 1945–2011 – charakterystyka ilościowa i jakościowa, język narracji historycznej, wpływ ideologii na treść przekazu
Agnieszka Chłosta-Sikorska
Remembered and forgotten Female figures in junior secondary school history handbooks
Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska Jadwiga Andegaweńska
Obraz króla/królowej w szkolnej narracji historycznej
Edukacja historyczna a uczniowie
Iwona Janicka
Autoidentyfikacja przez historię? Szanse i zagrożenia dla wiedzy historycznej ucznia szkoły ponadgimnazjalnej w kontekście reformy 2008 roku
Marzena Buchnat
Historical consciousness of a child with intellectual disability
Edukacja historyczna w innych krajach a Polska
Danuta Nowak, Jeremy Pomeroy
Form and regulations concerning history teaching in the United States (West Virginia) and in Poland
Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski
Angielski a polski model edukacji historycznej Wybrane problemy
Klaudia Starczynowska, Jacek Staniszewski
Różne modele egzaminów zewnętrznych z historii w Europie w świetle nowego egzaminu gimnazjalnego z historii
Pozaszkolne formy edukacji
Ewa Kraskowska
O pożytkach z czytania beletrystyki historycznej dla młodzieży
Adam Rajewski
Dodatki historyczne Instytutu Pamięci Narodowej do gazet jako pozaszkolna forma edukacji historycznej
Krzysztof Malicki
Miejsca pamięci – dawne obozy koncentracyjne i obozy zagłady w edukacji historycznej młodego pokolenia Polaków
Małgorzata Machałek
Muzea a (re)konstrukcje pamięci Wybrane przykłady z Pomorza Zachodniego
Marcin Owsiński
Projekt „Pomorska Teka Edukacyjna” i regionalny program edukacyjny „Być Polakiem na Pomorzu Gdańskim 1920–1945. Historia dotyczy zwykłych ludzi” jako nowe spojrzenie na regionalną edukację pozaszkolną na przykładzie działań Muzeum Stutthof w Sztutowie
Projekty edukacji historycznej
Anna Wołosik
Klio przy tablicy
Czy nauczać historii kobiet w szkole i jak to robić?
Garść refleksji zaczerpniętych z doświadczeń własnych Stowarzyszenia „W stronę dziewcząt”
Stefan Romanowski
Edukacja historyczna dzieci i młodzieży w programie i działalności Związku Harcerstwa Polskiego
Anna Maria Górna, Wiesława Ludwiczak, Sebastian Trawiński, Mikołaj Witaszyk
Przyszłych nauczycieli historii i społeczeństwa twórcze zaangażowanie w projektowanie zajęć dydaktycznych
Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska Zakończenie
Informacja o autorkach i autorach
Najciekawsze dla obserwatorów współczesnej sceny politycznej będą teksty zawierające stanowisko w kontrowersyjnych tematach, które przez długi czas są obecne w dyskursie medialnym. Do takich spraw należy między innymi nauczanie wspólnej europejskiej historii.
Współczesna edukacja historyczna stwarza obszar warty poddania głębokiej refleksji naukowej. Wyznaczają go wszak zagadnienia, których w dzisiejszych czasach nie wolno lekceważyć z uwagi na to, że są podstawą autoidentyfikacji, fundują poczucie tożsamości i przynależności jednostek i społeczeństw. Świetnie to rozumieją reprezentanci różnych ośrodków naukowych w Polsce – autorzy najnowszej monografii naukowej, która właśnie ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls. Praca zbiorowa pod redakcją naukową badaczek z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza – Iwony Chmury-Rutkowskiej, Edyty Głowackiej-Sobiech oraz Izabeli Skórzyńskiej, zatytułowana „Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej” stanowi odważną próbę zmierzenia się z wyzwaniami czekającymi przed współczesnymi pedagogami. Odsłania niezwerbalizowane dotychczas problemy, którym warto się przyjrzeć.
Rozważania redaktorek zamieszczone w roli wprowadzenia do kolejnych artykułów skupiają się na daniu inspiracji do odpowiedzenia na skądinąd oryginalne i nowatorskie pytanie „Jakiej historii nam dzisiaj potrzeba?”. Warto uświadomić sobie – w zgodzie z kierunkami nakreślonymi na łamach tegoż ciekawego wstępu – że historia i edukacja historyczna nie mogą istnieć w oderwaniu od kontekstu, zwłaszcza społecznego oraz kulturowego. Są one wszak uwikłane w wartości, interesy grup nacisku oraz wpływów, które na całym świecie ewoluują wraz z biegiem czasu oraz rozwojem nowych technologii. Trzeba mieć wszak na uwadze, że zanikają bariery wejścia do systemu politycznego oraz instytucjonalizacji w ramach tych grup, co stwarza nowe możliwości dla osób kierujących się rozmaitymi pobudkami, które są nieraz wątpliwe pod względem moralnym. To z kolei stwarza szereg wyzwań, jakim należy sprostać w trosce o godne wychowanie i odpowiedzialną edukację historyczną.
Artykuły zostały pogrupowane w ramach aż ośmiu części tematycznych i poświęcone kwestiom: roli historii w budowaniu tożsamości, nowym wątkom w historii i edukacji historycznej, przygotowaniu nauczycieli, podręcznikom, edukacji historycznej widzianej przez pryzmat dobra uczniów, edukacji historycznej w innych krajach i w Polsce, pozaszkolnym formom edukacji, projektom edukacji historycznej. Łączy je bezkompromisowość w dążeniu do odnalezienia wskazówek dotyczących tego w jaki sposób powinno się dzisiaj obcować w historią. Autorzy podjęli bowiem również refleksję nad jakością argumentacji i głosów w dyskusji na temat przeszłości. Sformułowali postulaty krytycznego myślenia o historii. Tylko ono – jak z powodzeniem dowiedli – jest w stanie przynieść zrozumienie dla rzeczywistości społecznej, przeciwstawne bezrefleksyjnemu zaślepieniu
Najciekawsze dla obserwatorów współczesnej sceny politycznej będą teksty zawierające stanowisko w kontrowersyjnych tematach, które przez długi czas są obecne w dyskursie medialnym. Do takich spraw należy między innymi nauczanie wspólnej europejskiej historii. Białe plamy w historii czy próby pisania nowej historii wymagają zabrania głosu przez przedstawicieli narodów, co – choć jest czynione – nie przynosi jednoznacznych skutków. Dlatego refleksja nad jakością i treścią tych głosów wciąż jest frapująca i wzbudza wiele emocji. Nie mniej interesujące są uwagi odnoszące się do praktyki realizacji edukacji historycznej. Autorzy przyjrzeli się z różnych – często niebanalnych – perspektyw na przykład konstruowaniu tożsamości narodowej. Nie pominęli przy tym często marginalizowanych dzieł sztuki. Godne podkreślenia jest to, że nie zbadali ich przez najpopularniejszy pryzmat – upominania się o zagrabione dobre materialne, ale z całkiem nowych, niespodziewanych perspektyw. Użyteczne są także studia przypadków, które pokazują nieprzewidziane skutki wdrażania pewnych rozwiązań edukacyjnych. Warto rozważyć ich zalety oraz wady, by poznać specyfikę. To także cenne wskazania na przyszłość – do tworzenia znacznie bardziej efektywnych inicjatyw i podejmowania przemyślanych, skutecznych działań.
Praca zbiorowa pod redakcją naukową Iwony Chmury-Rutkowskiej, Edyty Głowackiej-Sobiech oraz Izabeli Skórzyńskiej, zatytułowana „Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej” zasługuje na uwagę pedagogów stojących przed wyzwaniem prowadzenia odpowiedzialnej edukacji historycznej na miarę XXI wieku oraz teoretyków zajmujących się tymi zagadnieniami. Dostarcza wszak cennych wskazówek dotyczących identyfikowania, rozpoznawania, eksplorowania wyzwań – szans i zagrożeń – pojawiających się w dyskursie naukowym i medialnym. Nie są to kwestie wolne od kontrowersji, dlatego należy przyglądać im się ostrożnie oraz z namysłem, czego uczą autorzy artykułów zamieszczonych w książce. Warto uczyć się takiego oglądu historii, by nie wpadać w zaślepienie, lecz z odwagą, efektywnie dla siebie i swego otoczenia patrzeć w przeszłość oraz przyszłość.
Krzysztof Wróblewski
źródło: http://www.konserwatyzm.pl/artykul/12043/iwona-chmura-rutkowska-edyta-glowacka-sobiech-izabela-skorzy
„Współczesna edukacja historyczna może z powodzeniem pełnić funkcję edukacji emancypacyjnej, nastawionej na demokrację, obywatelskie działania, otwartość na różnorodność i pokojowe współistnienie w świecie wielokulturowym. Warunkiem koniecznym skuteczności realizacji tej zmiany jest, jak argumentują Redaktorki, poddanie jawnej i krytycznej refleksji polityczno-ideologicznego uwikłania edukacji historycznej, także w odniesieniu do poziomu praktyki szkolnej”.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Danuty Konieczki-Śliwinskiej
Jak uczyć historii w zglobalizowanym świecie, jak rozumieć jej sens w Europie bez granic? Na co postawić nacisk; na narodowe wątki tożsamości czy europejski uniwersalizm?
Te i inne pytania nasuwają mi się po przeczytaniu dość pokaźnych rozmiarów antologii tekstów "Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej", która powstała w ramach projektu badawczego "Niegodne historie. O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w dziejach w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii na poziomie gimnazjalnym".
Na prawie sześciuset stronach możemy przeczytać trzydzieści trzy artykuły o bardzo zróżnicowanej tematyce. Począwszy od rozdziału "Rola historii w budowaniu tożsamości", o "Nowych wątkach w historii i edukacji historycznej", "Przygotowaniu nauczycieli", "Podręcznikach"m, Edukacji historycznej a uczniach", Edukacji historycznej w innych krajach a Polsce", Pozaszkolnych formach edukacji", po "Projekty edukacji historycznej". Każdy zakres spraw związanych z formami edukacji historycznej został praktycznie prześwietlony przez autorów. Użyto zróżnicowanej metodologii badawczej; od analizy historycznej, badania porównawcze, badania ankietowe po badania jakościowe i ilościowe
Podstawowym węzłowym wręcz problemem było ukazanie metod i dróg poszukiwania własnej tożsamości historycznej, a na tym fundamencie swojego miejsca w społeczeństwie. Polska przeszła kilka różnych transformacji: gospodarczą, ekonomiczną, społeczną, a także kilka reform, myślę tu przede wszystkim o reformie edukacji. Wszystkie one miały wprowadzić nowy ład ekonomiczny, korporacyjny ale przede wszystkim świadomościowy. Przebudowanie tak autoidentyfikacji i wiedzy historycznej, aby każdy z nas mógł w tej nowej rzeczywistości odnaleźć swoje własne miejsce.
Historia to nie tylko problem świadomości historycznej, patriotyzmu, przywiązania do tradycji, ale także ocena tego, co państwo może zrobić dla swoich obywateli. Ta więź musi być obopólna. Państwo związane jest z nami, a my także z instytucją państwa więzami nie tylko obowiązków i praw, ale też pewnego konsensu wynikającego z układu entente cordiale, gdzie obywatel oddaje jakby siebie do dyspozycji państwa w chwilach zagrożenia czy też w sprawach ważnych dla jego kondycji i przyszłości.
Niestety po 1989 roku ten układ całkowicie przestał istnieć. Zdegenerowano płaszczyznę kontaktów między obywatelem a państwem tworząc jakby w jego imieniu polityczną reprezentację, która oderwana od ogółu obywateli realizuje swoją własną politykę nie mającą nic wspólnego z poświęceniem czy patriotyzmem. Żeby tego dokonać musiano zniszczyć świadomość historyczną Polaków, podkopać fundament na jakim opierali swoje zaufanie do struktur państwa. Po płaszczykiem początkowego liberalizmu gospodarczego i szermowania hasłami demokracji zniszczono w Polakach dumę i wspólnotowe myślenie o dobru narodowym. W ślad za tym wprowadzono oligarchiczne układu, które oplotły Polskę, od samych dołów, aż po rządową przysłowiową górę. Z silnego pastwa z własną gospodarką i przemysłem zostaliśmy europejską montownią i rezerwuarem taniej siły roboczej. Może dlatego mamy do czynienia z tak spektakularnym atakiem na dydaktykę historii, na sposób jej nauczania, aby w ten sposób pozbawić przyszłych robotników historycznej perspektywy i w tym kontekście autoidentyfikacji własnej wartości?
Antologia ta nie pokazuje tego wprost, ale takie wnioski można wyciągnąć czytając i analizując poszczególne artykuły Iwony Janickiej, o szansach i zagrożeniach dla wiedzy historycznej czy Moniki Popow analiza krytyczna dotycząca dyskursu historycznego w gimnazjalnych podręcznikach języka polskiego. Oczywiście są to wszystko sprawy bardzo złożone, często bardzo dużo zależy od prowadzącego zajęcia nauczyciela historii czy polskiego. Są też w tym pejzażu kolory jaśniejsze. Mam tu na myśli regionalne programy nauczania historii i pozaszkolne formy edukacji inicjowane przez różne agendy, w tym IPN.
Historia jest nie tylko ważna dla istnienia jedności wspólnoty narodowej ale także dla utrwalania świadomości potrzeby budowy silnego sprawnego państwa przyjaznego swoim obywatelom, szczególnie dotyczy to ludzi młodych; ich przyszłości i miejsca w jego strukturach. Niestety dalej jest to najsłabiej akcentowana wartość sama w sobie, tak w podręcznikach jak i na zajęciach pozalekcyjnych.
Przed polskimi historykami i nauczycielami historii stoi ogromne zadanie wyciągnięcia z tych godzin jakie pozostawia im do dyspozycji podstawa programowa nauczania historii, tych wartości, które mogą stanowić pomoc dla uczniów do samookreślenia swojego miejsca i roli w tym zawsze europejskim państwie Ale w taki sposób, aby ocalić w tym kontekście polskość, tradycję naszych narodowych dziejów, a na tym fundamencie budować ciągłości losów własnej rodziny. Tak żeby historia była dla ludzi, żyła z nimi w pełnej symbiozie, a nie obok nich.
Gabriel Leonard Kamiński
źródło: http://www.ksiazka.net.pl/index.php?id=49&tx_ttnews%5Btt_news%5D=19986
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów