E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk
Eugenia Potulicka
prof. zw. dr hab., kierownik Zakładu Pedagogiki Porównawczej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; prezes Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej.
Zainteresowania naukowo-badawcze autorki koncentrują się na tendencjach rozwojowych szkolnictwa na świecie, przede wszystkim na najnowszych reformach edukacji. Opublikowała monografie: „Uniwersytecka edukacja zdalna w krajach zachodnich” (Poznań 1988), „Nowa Prawica a edukacja”, cz. I: „Geneza reformy edukacji w Anglii i Walii z roku 1988” (Poznań – Toruń 1993), „Nowa Prawica a edukacja”, cz. II: „Reforma edukacji według modelu demokracji rynkowej oraz z perspektywy demokracji liberalno-etycznej i socjaldemokratycznej” (Poznań – Toruń 1996); z J. Rutkowiak „Neoliberalne uwikłania edukacji” (wyd. 1 Kraków 2010, wyd. 2 Kraków 2012). Jest redaktorką monografii „Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej” (Poznań 2001) oraz współredaktorką pracy „Systemy edukacji w krajach europejskich” (Kraków 2013). Od lat 90. XX wieku śledzi neoliberalne reformy edukacji na świecie, publikując wiele artykułów na ten temat. Jej interdyscyplinarne prace obejmują pedagogikę porównawczą, politykę oświatową oraz socjologię edukacji.
Prowadziła badania w Open University w Wielkiej Brytanii oraz w innych uniwersytetach angielskich: Birmingham, Nottingham, Norwich i Southampton. Ostatnie badania realizowała w Lehigh University w Stanach Zjednoczonych. Była stypendystką Ministerstwa Edukacji i Nauki, British Council i Unii Europejskiej; realizowała granty KBN.
Dobrochna Hildebrandt-Wypych
doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Porównawczej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się interdyscyplinarnymi badaniami z zakresu pedagogiki porównawczej i socjologii edukacji, zarówno nad systemowymi i polityczno-oświatowymi uwarunkowaniami edukacji (o tym m.in. monografia z 2006 roku pt. [k]Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych[k]), jak i europeizacją oraz globalizacją współczesnego dyskursu edukacyjnego. Interesują ją również wybrane zagadnienia z zakresu socjologii młodzieży, podejmowane zwłaszcza w niemieckim kontekście badawczym, m.in. strukturalne przemiany młodości, fenomen pokoleń młodzieży oraz problem edukacji młodzieży z mniejszości etnicznych. Autorka szeregu artykułów o tej tematyce.
Celina Czech-Włodarczyk