Jak się stale rozwijać, będąc nauczycielem akademickim?

Nauczyciele, zwłaszcza akademiccy, powinni być ekspertami w dziedzinie, której nauczają, a także posiadać szereg kompetencji interpersonalnych umożliwiających im pracę dydaktyczną. Z tego względu konieczne jest stałe poszerzanie swojej wiedzy i kompetencji, o czym przeczytasz w tym artykule.
Nauczyciel akademicki – ekspert czy psycholog?
Żyjemy w dynamicznych czasach, kiedy dochodzi do wielu przełomowych odkryć i przemian nie tylko w dziedzinie nauk ścisłych, lecz także humanistyczno-społecznych. Dziedziny takie jak bioinżynieria, informatyka czy medycyna zmieniają się wraz z nowymi odkryciami i wynalazkami. Coraz to nowe trendy nie omijają także nauk społecznych na skutek nowych zjawisk społeczno-kulturowych, takich jak np. platformy społecznościowe itp. W takiej sytuacji nauczyciele akademiccy powinni na bieżąco śledzić nowe badania i odkrycia naukowe, które publikowane są co roku, aby być w stanie przekazywać studentom najbardziej aktualną wiedzę z dziedziny, w jakiej się specjalizują.
Jednak sama wiedza merytoryczna, nawet najbardziej aktualna, to za mało. Z tego względu polecana literatura dla nauczycieli akademickich powinna także obejmować poradniki ułatwiające prowadzenie zajęć ze studentami, takich jak ćwiczenia czy seminaria. Pomocne mogą być tutaj także podręczniki akademickie z dziedziny dydaktyki czy pedagogiki prezentujące rozmaite techniki nauczania. W obecnych czasach, zwłaszcza w trakcie pandemii koronawirusa, ważna jest także znajomość nowych technologii cyfrowych, dzięki którym możliwa jest nauka zdalna.
Kolejną ważną umiejętnością nauczyciela akademickiego jest z pewnością umiejętność komunikowania się ze studentami. Każdy z nas z pewnością przyzna, iż nawet najciekawsza wiedza przedstawiona w nudny i monotonny sposób może skutecznie zniechęcić do zgłębiania danego przedmiotu. Dlatego warto poznawać literaturę z zakresu psychologii i technik komunikowania się, aby prowadzić zajęcia w sposób angażujący dla studentów.