Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka - recenzja
"Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka"
Autor: Magdalena Kochańska
Określanie czasu wydarzeń to ważny element naszego języka. Jednak to, co dla nas dorosłych proste i oczywiste, dla dzieci jest dość złożone i problematyczne. Na co dzień oczywiście nikt z nas nie zajmuje się tą tematyką- nasze dzieci stopniowo uczą się mówić, my zaś nie analizujemy tego, w jaki sposób się to dokonuje. Nie rozkładamy na czynniki pierwsze każdego wyrażenia i nie zajmujemy się śledzeniem tego w jaki sposób kształtuje się mowa. Jest to natomiast przedmiot rozważań badaczy z dziedziny psychologii, logopedii, językoznawstwa, a także nauki zwanej psycholingwistyką. Szczegółowe omówienie tego tematu zostało przedstawione w książce Magdaleny Kochańskiej "Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka". Publikacja ta ukazała się nakładem wydawnictwa Impuls. Jest to bardzo dokładna analiza danych empirycznych uzyskanych przez autorkę w czasie badań prowadzonych przez prawie 10 lat. Były to badania unikatowe w skali kraju, a udział w nich wzięła bardzo duża liczba dzieci. Tym samym autorka przyczyniła się do zwiększenia wiedzy na temat rozwoju mowy dziecka.
W swojej książce autorka przedstawia czytelnikom wyniki badań będących jej pracą naukową. Jednak by lepiej zrozumieć uzyskane przez siebie wyniki i spostrzeżenia przedstawia ona obszerną wiedzę teoretyczną związaną z mową dziecka, rozwojem młodego człowieka, a także językiem polskim, który jak wszyscy wiemy nie należy do łatwych. Wiedzę teoretyczną autorka podpiera wynikami badań i swoimi obserwacjami. Możemy tutaj prześledzić wiele przykładów rozwoju mowy dzieci. Autorka przedstawia czytelnikom również różne hipotezy badawcze oraz stosowane przez siebie metody badawcze. Obserwacje i wyniki analiz przedstawia nie tylko w formie tekstu ale również za pomocą tabel pomagających usystematyzować temat.
"Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka" to książka ściśle naukowa kierowana do określonej grupy odbiorców. Przydatną wiedzę znajdą tutaj między innymi psycholodzy, logopedzi, czy językoznawcy. Temat przedstawiony jest bardzo szczegółowo, z użyciem profesjonalnych pojęć i wyrażeń. Z tego względu osoby nie zajmujące się na co dzień tą tematyką mogą mieć problem ze zrozumieniem treści. Jest to bez wątpienia bardzo cenne opracowanie z ogromną ilością wiedzy oraz wnikliwą analizą badań. To godna podziwu praca naukowa, w którą autorka włożyła ogrom pracy. Świadczy o tym chociażby niezwykle bogata bibliografia, w której osoby szerzej zainteresowane tematem znajdą listę publikacji, z którymi warto się zapoznać.
Ponieważ książka pani Magdaleny Kochańskiej jest opracowaniem naukowym, nie jestem w stanie określić moich odczuć związanych z jej lekturą. Spodziewałam się materiału mniej naukowego, a bardziej praktycznego. Mogę natomiast stwierdzić, że jestem pod wrażeniem ogromu wiedzy i tak szczegółowej analizy tematu, który z punktu widzenia zwyczajnej osoby wcale nie jest aż tak złożony. Ot małe dziecko uczy się mówić i określać co się kiedy wydarzyło. Robi to stopniowo jak w każdym innym aspekcie mowy. Okazuje się jednak, że cały ten proces jest niezwykle skomplikowany i dla niektórych inspirujący do tego, by przeprowadzić na nim szczegółowe analizy. Jeśli więc jesteś osobą, która zajmuje się lingwistyką, językoznawstwem, polonistyką czy logopedią to w tej publikacji z pewnością znajdziesz mnóstwo cennych informacji i wyników badań, które można wykorzystać do kolejnych prac naukowych. Wydaje mi się, że pomimo skomplikowanego tematu książka napisana jest w sposób przystępny i można z niej wyciągnąć naprawdę ogromną dawkę wiedzy.
Aneta Sawicka
źródło: https://sztukater.pl/ksiazki/item/43601-pojecie-czasu-i-jego-wyrazanie-w-jezyku-dziecka.html
Zapraszamy do naszej księgarni internetowej: https://www.impulsoficyna.com.pl/ksiazki-do-edukacji-przedszkolnej-i-wczesnoszkolnej/2417-2020-pojecie-czasu-i-jego-wyrazanie-w-jezyku-dziecka.html#/27-wersja_ksiazki-ksiazka_drukowana_papierowa
Zapraszamy