Dziecko z autyzmem - recenzja

person Wysłane przez: Oficyna Wydawnicza "Impuls" list Kategoria: Recenzje książek wydawnictwa Impuls: dowiedz się więcej Dodano: favorite Trafienie: 432


"Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu"

Barbara Winczura 


W ostatnich dekadach obserwujemy niepokojąco dynamiczny wzrost liczby diagnoz spektrum zaburzeń autystycznych wśród dzieci. Niegdyś rzadko spotykane i często niezrozumiane, dziś staje się częścią codzienności wielu rodzin, nauczycieli oraz specjalistów pracujących z dziećmi. Zmieniają się zarówno kryteria diagnostyczne, jak i podejście do terapii – od mechanicznego „korygowania” zachowań, ku głębszemu rozumieniu świata wewnętrznego dziecka. W tym kontekście książka Barbary Winczura „Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłów”, opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS, zasługuje na szczególną uwagę – nie tylko ze względu na swoją wartość naukową, ale i z racji rzetelności oraz szacunku, z jakim autorka traktuje swoich małych bohaterów.

Barbara Winczura, pedagog specjalny z wieloletnim doświadczeniem, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, przedstawia w swojej publikacji kompendium wiedzy na temat funkcjonowania poznawczego dzieci z autyzmem, skupiając się na zagadnieniu teorii umysłu – kluczowej osi, wokół której organizuje swoje rozważania. Książka nie jest zbiorem luźnych obserwacji czy porad – to praca osadzona głęboko w literaturze przedmiotu, zarówno klasycznej, jak i najnowszej. Książka składa się z pięciu rozdziałów, z czego trzy to rozdziały teoretyczne, następnie mamy rozdział metodologiczny, rozdział koncentrujący się na analizie, interpretacji i dyskusji wyników oraz krótki rozdział zawierający wnioski końcowe i postulaty dla praktyki pedagogicznej. Integralną częścią książki są załączniki zawierające wzory stosowanych narzędzi badawczych oraz tabele zawierające wyniki badań przeprowadzonych przed i po eksperymencie.

Barbara Winczura czerpie z dorobku takich autorów jak Simon Baron-Cohen czy Uta Frith– filarów współczesnych badań nad autyzmem i teorią umysłu – ale nie poprzestaje na powielaniu ich tez. Umiejętnie wprowadza czytelnika w istotę zaburzeń poznawczych, takich jak trudności w rozumieniu intencji, emocji i przekonań innych ludzi, a następnie proponuje konkretne strategie terapeutyczne. Co ważne – metody te nie są oderwane od realiów codziennej pracy z dziećmi, lecz wynikają z praktyki, której autorka nie unika. Nie mamy tu do czynienia z książką akademicką pisaną zza biurka, ale z opracowaniem, które oddycha doświadczeniem terapeutycznym.

Język, jakim posługuje się autorka, zasługuje na szczególne uznanie. W czasach, gdy często nawet literatura specjalistyczna próbuje przybrać potoczną wymowę, Winczura zachowuje styl naukowy, a jednocześnie zrozumiały. Unika uproszczeń, ale też nie epatuje terminologią dostępną dla zamkniętego środowiska. Zamiast podawać suche definicje, autorka prowadzi czytelnika krok po kroku przez zawiłości funkcjonowania poznawczego dziecka z autyzmem, nie naruszając przy tym godności tych, o których pisze. Styl Winczury cechuje dbałość o słowo, spokojny rytm i – co najważniejsze – pokora wobec złożoności ludzkiego umysłu.

Książka „Dziecko z autyzmem” to publikacja, która idealnie wpisuje się w tradycję polskiej pedagogiki specjalnej – rzetelnej, osadzonej w rzeczywistości, opartej na badaniach, ale nie oderwanej od człowieka. Jest wyrazem odpowiedzialnego podejścia do terapii – takiego, które nie sprowadza dziecka do zestawu deficytów, lecz widzi w nim osobę, wymagającą zrozumienia, a nie tylko korekty zachowania. Autorka przywraca należne miejsce pojęciu teorii umysłu jako kluczowego obszaru wsparcia dzieci z autyzmem. Pokazuje, że praca nad rozumieniem emocji, perspektyw i intencji innych ludzi nie jest luksusem, ale koniecznością, bez której dziecko nie będzie mogło w pełni rozwinąć swoich możliwości. 

W dobie uproszczonych metod i gotowych scenariuszy zajęć, książka Winczury stanowi powiew klasycznego podejścia do terapii – opartego na wiedzy, refleksji i cierpliwej pracy. Jest to pozycja, która powinna znaleźć się w bibliotece każdego psychologa, pedagoga specjalnego, nauczyciela wspomagającego, ale i psychologa, który pragnie nie tylko „działać”, ale naprawdę rozumieć. To książka pisana z szacunkiem – dla dziecka, dla czytelnika i dla zawodu. A takich publikacji, tradycyjnie solidnych i merytorycznie bez zarzutu, nigdy nie powinno zabraknąć.


QulturaSłowa

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2025/05/barbara-winczura-dziecko-z-autyzmem.html

Zapraszamy do naszej księgarni internetowej: https://www.impulsoficyna.com.pl/ksiazki-o-autyzmie/729-2352-dziecko-z-autyzmem-terapia-deficytow-poznawczych-a-teoria-umyslu.html#/27-wersja_ksiazki-ksiazka_drukowana_papierowa

Zapraszamy



niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło