Dziecko w świecie wartości

Dziecko w świecie wartości. Tom 1

Podtytuł: Tom 1
ISBN: 978-83-7587-232-3
34,00 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny

Podtytuł: Aksjologiczne barwy dziecięcego świata

Książka jest 14 tomem z serii "Nauczyciele-nauczycielom". Ujmuje ona problematykę wartości w szerokim zakresie. Ukazuje ich znaczenie dla edukacji, wydobywa istotne cechy samego pojęcia "wartości", przedstawia „typy omówień” funkcjonujące w literaturze i mowie potocznej, systematyzuje klasy wartości i przybliża, na podstawie wnikliwie opracowanych wyników badań, aksjologiczne barwy dziecięcego świata.

Ilość

Książka jest 14 tomem z serii "Nauczyciele-nauczycielom". Ujmuje ona problematykę wartości w szerokim zakresie. Ukazuje ich znaczenie dla edukacji, wydobywa istotne cechy samego pojęcia "wartości", przedstawia „typy omówień” funkcjonujące w literaturze i mowie potocznej, systematyzuje klasy wartości i przybliża, na podstawie wnikliwie opracowanych wyników badań, aksjologiczne barwy dziecięcego świata. To właśnie może stanowić o jej sile oddziaływania i użyteczności w wychowywaniu zarówno w szkole, jak i rodzinie. Końcowa część książki prezentuje sposoby wprowadzania dziecka w świat wartości rodzinnego domu, w którym stanowią one "nieodzowną busolę życia”.

Część pierwsza jest syntetycznym ujęciem dotyczącym sposobów definiowania pojęcia „wartości” i poszukiwania jego istotnych cech z punktu widzenie różnych dyscyplin naukowych. Akcentuje znaczenie rozpoznawania i wyjaśniania wartości za pomocą odpowiednio dobranych technik i narzędzi. 

Część druga akcentuje nieobecne jak dotąd w pedagogicznej aksjologii widzenie świata wartości przez dziecko.

Część trzecia prezentuje cechy rodziny jako pierwotnego środowiska życia, w którym dziecko przyswaja pewne wartości, zaś wybory, których musi dokonywać dziecko, mogą być tylko wówczas korzystne, jeżeli będą prowadzić do samoakceptacji i więzi z podstawowymi wartościami: miłością, życzliwością i zrozumieniem.

Tom 1
10 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Kazimierz Denek

Emerytowany profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, jest specjalistą w zakresie dydaktyki ogólnej i szkoły wyższej, ekonomiki kształcenia oraz krajoznawstwa i turystyki. Stopień doktora uzyskał w 1965 roku, w roku 1972 uzyskał stopień doktora habilitowanego, w 1980 roku tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1989 roku tytuł profesora zwyczajnego. Jest członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, w której pełnił funkcję sekretarza naukowego. Jest również członkiem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, którego był wiceprzewodniczącym. W czasie 45 lat pracy opublikował 1142 prace. Swoje wyniki badań i przemyśleń publikował na łamach ponad 50 czasopism polskich i zagranicznych (w językach: polskim, rosyjskim, ukraińskim, białoruskim, słowackim, czeskim, niemieckim, włoskim, francuskim, angielskim i hiszpańskim). Głównym problemem badawczym podejmowanym przez Profesora jest dydaktyka ogólna, czyli teoria nauczania. Zwieńczeniem tych dokonań jest wielotomowe dzieło tworzone z Jego inspiracji, pod Jego redakcją pt. "Edukacja jutra". Jest ono niejako symbolem przemyśleń o perspektywach procesów edukacyjnych w Polsce. Podtytuł tych opracowań to "Tatrzańskie Seminarium Naukowe". Seminarium prowadzone przez profesora Kazimierza Denka, w ciągu ostatnich dziesięcioleci, można dziś określić jako dynamicznie rozwijającą się szkołę naukową. W czasie Seminariów Tatrzańskich spotykają się corocznie pedagodzy polscy, zarówno wybitni pedagodzy jak i nauczyciele. Tu też nastąpiło pierwsze spotkanie pedagogów ogólnych (filozofów wychowania) z dydaktykami wychowania fizycznego, pracownikami naukowymi AWF we Wrocławiu.

Stanisław Michałowski

Dr Stanisław Czesław Michałowski, lat 56, żona i dwoje dzieci – Anna i Karol. Jestem nauczycielem akademickim Międzynarodowej Szkoły Nauk o Edukacji i Kulturze UŚ- Filia w Cieszynie oraz Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku- Białej. Prezesem Zarządu Głównego Towarzystwa im. Zofii Kossak. Kandyduję z listy LPR nr.1, okręg drugi. Pomyśl: Czy wolno nam milczeć gdy „kradną” nam dzieci i obrzucają wulgaryzmami a rodziny staczają się w nędzę? Ilu jeszcze będzie żebraków, biednych i bezrobotnych? Pamiętajmy: Wolność bez prawdy, miłosierdzia i sprawiedliwości społecznej jest utopią i zamienia się w jawny lub ukryty totalitaryzm. W trosce o dobro wspólne proszę Cię dołącz do nas abyśmy razem zbudowali w naszym mieście system opieki socjalnej jako pomoc, ratownictwo i wsparcie. Niech Bielsko-Biała, miasto naszej młodości, dumy i nadziei stanie się znów rodzinne, serdeczne i przyjazne. Niech nastąpi przyrost dobra, wiary i ufności. Odważmy się myśleć i bądźmy razem w rodzinie, Narodzie i Ojczyźnie.

Morszczyńska Urszula

Notka biograficzna w przygotowaniu.

Morszczyński Wojciech

Notka biograficzna w przygotowaniu.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Denek Kazimierz, Michałowski Stanisław, Morszczyńska Urszula, Morszczyński Wojciech

ISBN druk

83-7308-181-X

ISBN e-book

Objętość

220 stron

Wydanie

I, 2003

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

Introduction

Część pierwsza

Wartość jako źródło edukacji

Wstęp

I. Istota wartości

II. Kategorie wartości

III. Wartości poznawcze

IV. Wartości uniwersalne

V. Podstawy klaryfikacji wartości

VI. Techniki klaryfikacji wartości

VII. Porządek wartości

VIII. Rola wartości w edukacji

IX. Czy mamy do czynienia z kryzysem wartości

Przypisy

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

Summary

Część druga

Aksjologiczne barwy świata dziecięcego

Wstęp: człowiek, pedagogika i wartości

I. Doświadczanie i poznawanie wartości

Aksjologia a badanie wartości w naukach humanistycznych

O subiektywizmie potocznym i rzeczywistym wartości

Pojęcie wartości

Doświadczanie a poznawanie wartości

II. Świat wartości i dóbr

Klasy wartości

Wartości dóbr

Wartości ugruntowane organicznie

Wartości duchowe

Hierarchia wartości

III. Dobro i zło w dziecięcym świecie

Odcienie dobroci i zła

Kontury dobra i zła w dziecięcym świecie

Dobroć dziecka w oczach dzieci

IV. Wartości cenione i antywartości odrzucane przez dzieci

Założenia teoretyczne i metodologiczne badań dziecięcych systemów wartości Konstrukcja ankiety do badania preferencji aksjologicznych

Dziecięcy świat wartości a preferencje aksjologiczne dorosłych

V. Oceny, normy i powinności

Oceny

Ocenianie w szkole

Normy

Normy moralne a reguły słusznego czynu

Normy i powinności w szkole

VI. Słowniczek określeń wartości

Przypisy

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

Summary

Część trzecia

Życie w rodzinie a budowanie świata wartości

Wstęp

I. Rodzina miejscem i rozwoju dziecka

II. Dziecko najcenniejsza wartością osobową

III. Budowanie hierarchii wartości w relacjach rodzinnych

IV. Wychowanie „mądrościowe” w rodzinie, czyli o dobrym wykorzystaniu wiedzy

V. Wartości i komunikacja w rodzinie. Projekty – scenariusze – warsztaty

Aneks 1 – Odpowiedzi, które zaprzeczają uczuciom

Aneks 2 – Jaka jest twoja natychmiastowa reakcja?

Aneks 3 – Potwierdzanie uczuć

Aneks 4 – Widziane oczami rodziców – część I

Aneks 5 – Widziane oczami rodziców – część II

Aneks 6 – Widziane oczami dziecka – część I

Aneks 7 – Widziane oczami dziecka – część II

Przypisy Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

Summary

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło