Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji
Autor:
Kuźma Józef
ISBN: 978-83-7587-440-2
45,71 zł
36,71 zł
Oszczędzasz: 9,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 39,00 zł
Publikacja może być podręcznikiem dla kształcenia i doskonalenia kadr menadżerskich z zakresu zarządzania i polityki edukacyjnej dla szkolnictwa wszystkich szczebli. Powinna zainteresować również kadrę zatrudnioną w resorcie edukacji i sportu, kuratoriach i inspektoratach oświaty oraz doradców metodycznych.
Książka całościowo przedstawia koncepcję nauki o szkole (scholiologii) na tle historii szkoły i szkolnictwa, współczesnych teorii szkoły i roli w tworzeniu nauki o szkole takich podstawowych dyscyplin naukowych, jak filozofia, psychologia, socjologia, pedagogika, teoria zarządzania, ekonomika i architektura szkoły i innych. Jest to praca nowatorska, kreująca nową interdyscyplinarną dziedzinę wiedzy naukowej.
Powstała na podstawie studium rozległej literatury naukowej poświęconej szkole i nauczycielom. Scholiologia powinna stać się przedmiotem studiów wyższych, stacjonarnych i podyplomowych, a także doktoranckich. Jak stwierdził w recenzji prof. zw. Kazimierz Denek: „Nie można obejść się bez tej książki w kształceniu, dokształcaniu i doskonaleniu nauczycieli”.
Publikacja może być podręcznikiem dla kształcenia i doskonalenia kadr menadżerskich z zakresu zarządzania i polityki edukacyjnej dla szkolnictwa wszystkich szczebli. Powinna zainteresować również kadrę zatrudnioną w resorcie edukacji i sportu, kuratoriach i inspektoratach oświaty oraz doradców metodycznych.
100 Przedmioty
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7587-440-2
Kuźma Józef
Profesor zwyczajny doktor habilitowany, profesor emerytowany Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, profesor zwyczajny Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, gdzie do 2016 roku pracował na Wydziale Humanistycznym.
Józef Kuźma (b. 30 November 1935 in Łososina Dolna, southern Poland) is a specialist in pedagogy-comparative, school and teachers education. Professor emeritus of the Pedagogical University of Cracow. He is the author and co-author of over 264 papers and 35 books. He was the supervisor of 18 PhD dissertations and 274 MA theses. He co-ordinated sessions at the VIII and X World Congresses of Comparative Education Societies in Prague (1992) and Cape Town (1998) and was a speaker at the XI WCCES in Seoul (2001); he was also a member of the Executive Committee of the WCCES from 2001 to 2004. He was a speaker at an international conference devoted to educational reform at Columbia University (1994) and at the World Forum of Education in Beijing (2002).
Selected publications: Optymalizacja systemu pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli (1993), Nauczyciele przyszłej szkoły (2000, 2001), Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji (originally published in 2005), Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach (co-edited with J. Pułka, 2014), The school of tomorrow centred on pupils (co-edited with J. Pułka, 2015), Scholiologia: Zarys koncepcji ogólnej nauki o szkole (2018), Scholiology, The General Study of School (2018).
Wstęp
Bibliografia wstępna
Część pierwsza
Ogólna koncepcja scholiologii na tle historii szkoły i szkolnictwa oraz współczesnych teorii szkoły
Rozdział I
Ogólne założenia nauki o szkole
Wprowadzenie
Potrzeba tworzenia nauki o szkole
Jakie znaczenie może mieć nauka o szkole lub teoria szkoły jako instytucji społecznej i edukacyjnej?
Problematyka nauki o szkole (wymiary czasowe, podmiot i przedmiot badań, interdyscyplinarność i polimetodyczność)
Bibliografia do rozdziału I
Rozdział II
Historia szkoły i szkolnictwa w zarysie
Refleksje dotyczące genezy i rozwoju szkoły, w teorii i praktyce – wnioski na przyszłość
Geneza szkoły i szkolnictwa w czasach starożytnych
Rozwój szkół i szkolnictwa w średniowieczu
Nowe myślenie o szkołach w epoce odrodzenia i reformacji
Przemiany szkoły i szkolnictwa w czasach oświecenia
Trendy rozwojowe szkół i systemów szkolnych w XIX i XX wieku – refleksje i wnioski
Jaka była sytuacja w dziedzinie szkolnictwa na obszarze trzech zaborów ziem polskich?
Przeciwstawne nurty i tendencje dotyczące głównych koncepcji i programów edukacji szkolnej w ostatnich stuleciach
Nowatorskie poglądy klasyków rosyjskiej pedagogiki na szkołę ludową i kształcenie dzieci
Prądy „nowego wychowania” i nowej szkoły w Europie w XX wieku
Szkoła przyszłości – niektóre koncepcje i wizje autorskie
Edukacja domowa – „domowa szkoła” to przejściowa moda czy szansa?
Bibliografia do rozdziału II
Rozdział III
Współczesne teorie zmian edukacyjnych w szkołach i szkolnictwie
Wprowadzenie
Teoria pozytywistyczna (neopozytywistyczna) szkoły
Teoria progresywistyczna szkoły
Teoria funkcjonalistyczna
Teoria szkoły humanistycznej (neohumanistycznej)
Teoria interakcjonistyczna szkoły
Teoria rekonstrukcjonistyczna szkoły
Teoria ogólna systemów, metoda analizy systemowej i rozwój organizacyjny szkoły
Bibliografia do rozdziału III
Część druga
Relacje między scholiologią a podstawowymi dyscyplinami naukowymi (dziedzinami wiedzy) związanymi ze szkołą i szkolnictwem
Rozdział IV
Rola filozofii w szkole i nauce o szkole Bibliografia do rozdziału IV
Rozdział V
Rola psychologii w kształtowaniu szkoły i nauki o szkole
Neuropedagogika i neurodydaktyka – implikacje praktyczne
Bibliografia do rozdziału V
Rozdział VI
Funkcje socjologii w nauce o szkole i szkolnictwie
Związek nowej socjologii edukacji z nauką o szkole
Nowe perspektywy i problemy badawcze
Bibliografia do rozdziału VI
Rozdział VII
Relacje między naukami pedagogicznymi a szkołą i scholiologią
Pedagogika ogólna i praktyczna
Pedagogika wczesnoszkolna i szkolna
Pedagogika społeczna i specjalna
Dydaktyka
Programy szkolne – procedury konstruowania
Nowe perspektywy i zadania nauk pedagogicznych w ramach scholiologii
Bibliografia do rozdziału VII
Rozdział VIII
Rola pedeutologii w nauce o szkole
Studia i badania nad osobowością i cechami psychicznymi nauczycieli
Cele, role i funkcje zawodowe nauczycieli
Kompetencje i umiejętności nauczycieli
Badania dotyczące stylów i strategii wychowawczych oraz interakcji nauczycieli i uczniów, a także innych podmiotów partnerskich życia szkoły
Badania nauczycieli w procesie działania tzw. research action oraz badania na temat nauczycieli jako „agentów zmiany edukacyjnej”
Kategoria tożsamości w badaniach pedentologicznych a podmiotowe traktowanie ucznia
Bibliografia do rozdziału VIII
Rozdział IX
Środki dydaktyczne i nowe media stosowane w szkole
Wstęp
Tradycyjne środki dydaktyczne stosowane w edukacji szkolnej
Kształtowanie nowego środowiska medialnego w systemie szkolnym
Refleksje ogólne
Bibliografia do rozdziału IX
Rozdział X
Zarządzanie systemem szkolnym, ekonomika oświaty, prawo szkolne a nauka o szkole
Nauka o organizacji, zarządzaniu i ekonomice oświaty
Prawo szkolne
Bibliografia do rozdziału X
Rozdział XI
Rola architektury i ergonomii we współczesnej szkole
Architektura szkolna Rola ergonomii w projektowaniu wnętrz budynków szkolnych
Bibliografia do rozdziału XI
Rozdział XII
Scholiologia – przedmiot studiów pedagogicznych i nauczycielskich, podstawy programowe
Misja Nauki o Szkole: doskonalenie jakości funkcjonowania szkoły i szkolnictwa. Cele strategiczne
Ogólna koncepcja scholiologii na tle historii szkoły i szkolnictwa oraz współczesnych teorii szkoły
Relacje między scholiologią a podstawowymi dyscyplinami naukowymi
Propozycje tematyczne dla opracowania modułów lub szczegółowych programów, wykładów, konwersatoriów (lub ćwiczeń) Wskazówki dla zespołów dydaktycznych
Bibliografia do rozdziału XII
Podsumowanie
Jakie refleksje nasuwają się na tle całej historii szkoły i szkolnictwa?
Postscriptum
Bibliografia podsumowująca
Summary
What reflections are encouraged looking back at the history of school?
Postscript
Indeks nazwisk
„[...] Do najważniejszych walorów monografii należą: konsekwentne traktowanie scholiologii jako nauki o szkole, opieranie jej na kulturze i narodowych tradycjach oraz istotnych dla jej rozwoju współczesnych, światowych trendach; akcentowanie wychowawczych walorów scholiologii; podmiotowe, partnerskie i demokratyczne traktowanie jej uczestników; nieuleganie modnym nurtom; edukacji i naukom o niej. Ponadto jest to praca, która odznacza się w znacznym stopniu takimi walorami, jak: aktualność i ważność w sensie społecznym, poznawczym, metodologicznym i utylitarnym podejmowanej w niej problematyki, innowacyjność, obiektywizm naukowy i wiarygodność, łatwość korzystania z przeprowadzonych analiz, przejrzysty charakter, rekomendacji oraz ukazanie środków, granic i warunków efektywnego stosowania proponowanych rozwiązań.
Monografia ma wszelkie cechy dobrej książki. Autor zawarł w niej to, co odpowiada istotnym trendom światowej i rodzimej nauki o szkole i co prezentuje współczesny jej rozwój. Ukazał istotę, genezę podstawowych pojęć z scholiolizacji i ich funkcje w sposób zręczny i zgodny z tym ich rozumieniem, o które chodzi we współczesnych naukach o edukacji. W sposób trafny, a zarazem zwięzły określił poznanie naukowe w nauce o szkole na podstawie nauk o edukacji, humanistycznych i społecznych.
Z kart książki odczuwa się troskę Autora o autentyczny rozwój polskiej scholiologii oraz chęć przyjścia z pomocą nauczycielom w ich trudnym siewie.
Nauka o szkole... to godna uwagi monografia, jako książka konkretna, w pewnych partiach wcale niełatwa, nie jest ciężka i monotonna. Nie jest też ciasna, lecz urozmaicona i otwarta. Nie można obejść się bez tej książki w kształceniu, dokształcaniu i doskonaleniu nauczycieli [...]".
prof. zw. dr hab. Kazimierz Denek
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów