Pedagogika waldorfska dla najmłodszych. Propozycja alternatywnej kultury wychowania w domu, przedszkolu i w żłobku. [...] Zapewniam, że pozycja nie raz zaskoczy Was godnymi uwagi, kreatywnymi pomysłami na spędzenie czasu z dzieckiem, podaruje pomysły na wykonanie nowych zabawek i przybliży lub odświeży wiedzę o pedagogice steinerowskiej w sposób zaskakujący.
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Mam czas dla dziecka. Pedagogika waldorfska dla najmłodszych
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Pedagogika waldorfska dla najmłodszych. Propozycja alternatywnej kultury wychowania w domu, przedszkolu i w żłobku. [...] Zapewniam, że pozycja nie raz zaskoczy Was godnymi uwagi, kreatywnymi pomysłami na spędzenie czasu z dzieckiem, podaruje pomysły na wykonanie nowych zabawek i przybliży lub odświeży wiedzę o pedagogice steinerowskiej w sposób zaskakujący.
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Wychowanie i jakość przeżyć pierwszych lat życia mają decydujące znaczenie dla całego późniejszego życia. We współczesnej rodzinie pozostaje jednak coraz mniej czasu na kontakt rodzica z dzieckiem, na wspólną zabawę i czynne, kreatywne spędzanie czasu. Jak można temu przeciwdziałać? Waldorfska pedagogika małego dziecka ma pod tym względem bardzo wiele do zaoferowania. Autorka wykorzystuje w tej książce swe wieloletnie doświadczenia poczynione we własnej rodzinie oraz podczas pracy w żłobku i w przedszkolu waldorfskim. Mam czas dla dziecka to poradnik dla rodziców i wychowawców małych dzieci. Oprócz praktycznych porad wychowawczych przedstawia wiele przykładów zabaw z małymi dziećmi, pomysły na własnoręczne robienie prostych zabawek z naturalnych materiałów oraz święcenie świąt dorocznych w domu i przedszkolu.
Z niniejszej książki mogą i powinni skorzystać nie tylko studiujący pedagogikę czy przygotowujący się do nauczycielskiego zawodu studenci różnych kierunków kształcenia, ale także wychowawcy naturalni, jakimi są rodzice czy opiekunowie różnych środowisk, w których prowadzone są zajęcia czy spotkania z naszymi dziećmi. Niewątpliwie najbardziej skorzystają z niej ci, którzy pracując czy pełniąc służbę w waldorfskich placówkach oświatowych i opiekuńczych w naszym kraju, otrzymują przewodnik po pedagogice napisany nie tylko z wnętrza znanych autorce instytucji, ale i z wnętrza nauki.
Ze wstępu prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Święta godne – od Wigilii do Matki Boskiej Gromnicznej
Ciasto chlebowe na szczodraczki
Święto Trzech Króli
Korony dla Trzech Króli
Święto Matki Boskiej Gromnicznej
Karnawał
Zapusty. Chodzenie z maszkarami
Wierszyk bimbamowy
Lalki szmacianki
Lalki dla niemowląt
Lalki z chusteczek
Lalka-poduszeczka
Głowa
Korpus
Twarz lalki
Lalka w kombinezonie
Lalka zrobiona na drutach
Lalka z trykotu z wszywanymi włosami
Włosy
Korpus
Lalka z ruchomymi kończynami
Część III
Wiosna. Wierszyk bimbamowy
Okres Wielkiego Postu
Popielec
Biała Niedziela. Topienie marzanny
Wierszyk bimbamowy
Szukanie wiosny
Potrawy z chwastów
Przecierana zupa z młodej pokrzywy
Wiosenna zupa z chwastów
„Szpinak” z młodych liści pokrzywy oraz podbiału lub podagrycznika
Liście i kwiaty smażone w cieście
Wiosenna mieszana sałata z dodatkiem dzikich warzyw
Jadalne kwiaty w sałatce
Kiełkujące nasiona – do patrzenia i do jedzenia
Pisanki
Kącik pór roku
Laleczki-kwiaty
Wierszyk bimbamowy
Ogrzewacze do jajek
Jajko w kurze
Wycinanki do dekoracji wnętrz
Wierszyk bimbamowy
Wielki Tydzień
Koguciki i Bartoszek
Róg z jesionowej kory
Zielone Świątki
Gołąbek z kartonu
Wierszyk bimbamowy
Małe prezenty dla dzieci i od dzieci
Stojące laleczki i krasnale
Laleczki z przędzy wełnianej
Laleczka w śpioszkach oraz laleczka stojąca z wyciorowym szkielecikiem
Laleczki i zwierzaki z gręplowanego runa
Zwierzęta i krasnal z pomponików
Krasnale zrobione na drutach
Szydełkowy kobold, czapka i torba z wełnianego łańcuszka
Krasnoludek z filcu i koralików
Owca z wełny zrobiona na drutach
Kurza rodzina zrobiona na drutach
Koń ze skarpety
Becik dla lalki
Kołderki lub dywaniki dla lalek ręcznie tkane
Zabawki z kartonu
Dzień i noc
Zabawki z pudełek od zapałek
Owce do owczarni
Panienka z okienka
Wycinanki: zabawki z papieru
Zagroda wiejska
Kwiaty
Serwetki
Drzewa
Wachlarze
Pióropusz indiański
Maski
Wąż
Arlekin
Część IV
Lato. Wierszyk bimbamowy
Świętojański czas
Kącik pór roku
Łabędzie z puchowych piórek
Wierszyk bimbamowy
Zabawki i ozdoby z kwiatów, liści oraz łodyżek
Pierścionek ze stokrotki
Klipsy ze stokrotki lub jaskra
Wianuszek ze stokrotek
Kwiatowy wózeczek o jednym dyszlu
Cudowny kwiat
Perfumy z piwonii
Makowe strojnisie w balowych sukienkach
Naszyjnik z łodyżek mleczu
Mleczowe wodociągi
Mleczowe ludziki na wodzie
Państwo Głogowscy z niemowlęciem w kołysce
Desery: słodkie bez cukru lub z minimalnym jego dodatkiem
Śliwki w koszulkach
Sałatka ze świeżych owoców
Jabłka pieczone
Deser zbożowo-owocowy
Wierszyk bimbamowy
Namiot
Szałasy oraz stojaki z gałęzi i sznurów
Regał na różne różności
Wielofunkcyjny stojak
Teatrzyk lalek
Lalki pacynki
Laleczki zakładane na palec
Marionetki
Kolaże ze słonego ciasta
Wierszyk bimbamowy
15 sierpnia: święto Matki Boskiej Zielnej
Wonne zioła pod poduszkę
Zabawki z gałęzi, pniaków i kory
Przyjęcia dla małych gości
Wierszyk bimbamowy
Dlaczego wybrałam tę książkę? Głównie dlatego, że mam wrażenie, że obecnie wszyscy mówią o pedagogice Montessori. Zachwycają się nią rodzice, którzy wychwalają otwartość tej metody, możliwość podejmowania przez dziecko decyzji, naukę samodzielności itd. A o pedagogice waldorfskiej – cisza.
A przecież pedagogika waldorfska również uczy samodzielności, daje dzieciom możliwość podejmowania własnych decyzji, a jej „otwartość” jest dużo bardziej otwarta, niż w Montessori. Zabawki waldorfskie z założenia zachęcają do szukania własnych rozwiązań, pobudzają wyobraźnię i kształtują kreatywność. Rudolf Steiner (założyciel) bez wątpienia też kładł dużo większy nacisk na prace plastyczne niż Maria Montessori. Samodzielnie wykonane zabawki, naturalne materiały, zdrowa dieta, obcowanie z przyrodą, ruch na świeżym powietrzu… Wszystko to są ważne elementy pedagogiki waldorfskiej. Więcej na ten temat znajdziecie w tym wpisie.
„Mam czas dla dziecka” to książka, która jest bardzo dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia przygody z pedagogiką waldorfską. Ale znajdziecie tu coś więcej niż podstawy tego systemu. Jest to jakby kalendarz aktywności dla dzieci oparty o pory roku i doroczne święta (cykliczność jest istotnym elementem pedagogiki steinerowskiej). Znajdziecie tu obyczaje i tradycje, które można kultywować z dziećmi. Znajdziecie pomysły na zabawy odpowiednie do danej pory roku. Pomysły na własnoręcznie zrobione zabawki, między innymi instrukcje tworzenia tradycyjnych lalek waldorfskich. Ale też zabawki ze skarbów natury, papieru czy filcu. Do tego wiele wierszyków i piosenek odpowiednio dobranych do świąt i pór roku. A nawet przepisy na zdrowe jedzenie. Moim zdaniem naprawdę warto mieć ją w swojej bibliotece.
Ola Jurkowska źródło: http://www.naszekluski.pl/2015/04/czytamy-o-dzieciach-mam-czas-dla-dziecka/
Pedagogika steinerowska jako alternatywna propozycja pracy z dziećmi
Sformułowane na przełomie XIX i XX wieku podstawy alternatywnej szkoły – waldorfskiej - zakładają m.in. bliski kontakt dziecka ze środowiskiem, w którym żyje, indywidualność, naukę poprzez zabawę przy wykorzystaniu przedmiotów wykonanych z naturalnych materiałów, brak ocen oraz ścisłą współpracę z rodzicami. Chcąc przybliżyć je czytelnikom i rozwiać wszelkie pojawiające się wątpliwości, Impuls wydał wartościową książkę Barbary Kowalewskiej, omawiającą wszystkie aspekty owej edukacji.
Pozycja Mam czas dla dziecka, opierając się na zaleceniach Rudolfa Steinera, w ciekawy sposób przybliża czytelnikowi owe ujęcie edukacji, odnosząc się do codziennego rozwoju dziecka - opieki, socjalizacji i wychowania, a także opisuje wykonanie inspirujących prac plastycznych na każdą porę roku oraz przywołuje wiele zabaw słowno-muzycznych (np. paluszkowe i wyliczanki).
Autorka słusznie nazywa tę pozycję poradnikiem pedagogicznym. Przeznaczona dla pedagogów, w tym studentów pedagogiki, przybliża najnowsze badania psychologiczne dotyczące rozwoju dziecka, uzupełnia wiedzę odnoszącą się do założeń Rudolfa Steinera i opierając się nie tylko na wiedzy naukowej, ale i zdobytym doświadczeniu podaje praktyczne rozwiązania edukacyjne.
Rodzicom natomiast przybliża filozofię Steinera w przystępny, nienużący sposób i zachęca ich do wspólnej zabawy z dziećmi, na przykład w teatr albo tworzenie kukiełek. Warto wspomnieć również o tym, że atutem pozycji jest masa odniesień do uzupełniającej, aktualnej na rynku wydawniczym literatury oraz doświadczenie, które autorka zebrała podczas pracy i jakim dzieli się z czytelnikiem, a także wiele rysunków oraz zdjęć, uzupełniających tekst. Dodatkowo, znaczną część książki można czytać wybiórczo, co ułatwia korzystanie z niej. To ogromny atut, gdyż czytelnik ma możliwość powracania do intrygujących go kwestii bez wgłębiania się w lekturę; może z łatwością znaleźć interesujące go informacje, pomijając te występujące wcześniej.
Podsumowując, książkę Mam czas dla dziecka mogę śmiało polecić wszystkim pedagogom i rodzicom, którzy pragną zapoznać się z alternatywną kulturą wychowania prezentowaną przez Rudolfa Steinera. Zapewniam, że pozycja nie raz zaskoczy Was godnymi uwagi, kreatywnymi pomysłami na spędzenie czasu z dzieckiem, podaruje pomysły na wykonanie nowych zabawek i przybliży lub odświeży wiedzę o pedagogice steinerowskiej w sposób zaskakujący. Jak zapewnia we wstępie autorka, lektura „będzie stanowić szansę na odzyskanie poczucia sensowności i codziennych zajęć i odkrycia ogromnych przestrzeni wolności ukrywających się (…) w wychowaniu dzieci”.
Eliza Idczak źródło:http://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,2056602-mam_czas_dziecka.html
Z książki mogą i powinni skorzystać nie tylko studiujący pedagogikę czy przygotowujący się do nauczycielskiego zawodu studenci różnych kierunków kształcenia, ale także wychowawcy naturalni, jakimi są rodzice czy opiekunowie z rozmaitych środowisk, w których prowadzone są zajęcia czy spotkania z naszymi dziećmi. Niewątpliwie najbardziej skorzystają z niej ci, którzy pracując czy pełniąc służbę w waldorfskich placówkach oświatowych i opiekuńczych w naszym kraju, otrzymują przewodnik po pedagogice napisany nie tylko na podstawie doświadczeń w kontaktach z tego typu instytucjami, lecz także wiedzy naukowej. [...]
Zainteresowani pedagogiką waldorfską znajdą w tej książce także odniesienia do najnowszej literatury pedagogicznej – zarówno w tym nurcie, jak i wzbogacającej go współczesnej humanistyki. Nie jest to bowiem książka o pedagogice dogmatycznej, autorytarnej czy antyautorytarnej, ale o sztuce wychowywania pomiędzy Scyllą dystansu, dominacji czy przemocy a Charybdą zaangażowania, bliskości i swobody [...]. Autorka doskonale wysupłuje z różnych pedagogii [...] takie zasady czy parcjalne rozwiązania, które pozwalają wzbogacać wychowanie w duchu steinerowskim z jego orientacją na dobro dziecka, a zarazem zobowiązują każdego z dorosłych wychowawców do ustawicznej pracy nad sobą. Gorąco zatem polecam tę książkę, która jest niewątpliwie podręcznikiem sztuki wychowania [...].
Ze wstępu prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego