O sztuce opowiadania. Jak snuć opowieści, prawić baśnie, gawędzić i opowiadać historie
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Publikacja wyczerpana!
Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii...
Publikacja niedostępna.
Opowiadanie czyni z życia jedną całość, porządkuje je wciąż na nowo i pozwala nam – tak zupełnie mimochodem – przeżywać samych siebie. Na przykład doświadczać tego, że każdy z nas rzeczywiście potrafi opowiadać i że czyni to w niepowtarzalny, autentyczny, pełen wyrazu sposób. Kto początkowo nie ma po temu dość odwagi, może dzięki podanym przez Autorkę ćwiczeniom nauczyć się docierać do źródeł własnej kreatywności i wykorzystywać zdobyte możliwości dla ożywienia komunikacji. Nie mniej ważne jest poza tym nawiązywanie dialogu z własną fantazją oraz intuicją. Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii. Nie pomija także problemu narracyjnych natręctw i nadużyć. Na zakończenie zaś proponuje Czytelnikowi opowieści jako prezenty. Jest to cenna publikacja dla tych wszystkich, którzy wobec zalewu anonimowego słowa płynącego z mediów starają się na nowo odkryć zapomnianą sztukę opowiadania.
Publikacja O sztuce opowiadania to podręcznik dla studentów, nauczycieli, terapeutów, duszpasterzy i pracowników społecznych, a także oczywiście dla rodziców, dla wszystkich babć i dziadków, którym dziecko często wdrapuje się na kolana i... tak bardzo prosi o jakąś opowieść.
Słowo od redakcji do wydania niemieckiego
Sztukę posługiwania się żywym słowem można z pewnością nazwać jedną z zasadniczych kolumn, na jakich wspiera się cała waldorfska sztuka wychowania. Nie tylko w przedszkolu, lecz także w kolejnych latach nauki szkolnej każdego dnia dużo się dzieciom opowiada. Opanowanie umiejętności opowiadania, zarówno swobodnego, jak i w obrębie ustalonych form, przysparza jednak współczesnym pedagogom i rodzicom coraz więcej trudności. A przecież, jak stwierdza autorka książki O sztuce opowiadania, każdy człowiek potrafi opowiadać lub może się tego nauczyć. Każdy wychowawca, jeśli tylko tego chce, potrafi dotrzeć do drzemiących we własnej duszy zasobów twórczych umożliwiających snucie opowieści i swobodną ekspresję werbalną.
Słowo od redakcji do wydania polskiego
Przekład z języka niemieckiego Michał Głażewski
Oehlmann Christel
Profesor Christel Oehlmann urodziła się na Mazurach. Studiowała germanistykę, historię, teatrologię i psychologię na Uniwersytetach we Freiburgu, Monachium i Getyndze. „Sztuką opowiadania” zajmowała się już wtedy, gdy (pod kierunkiem Wolfganga Kaysera) pisała rozprawę doktorską na ten temat, a dotyczącą prozy E.T.A. Hoffmanna. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka w gimnazjum, a także w internacie szkolnym w Holzminden. Od 1972 roku jest profesorem na Wydziale Pedagogiki Społecznej przy Szkole Wyższej w Hildesheim (Niemcy Północne; Fachhochschule Hildesheim, Fachbereich Sozialpädagogik). W swojej pracy pedagogicznej zajmuje się w szczególności takimi zagadnieniami, jak: komunikacja oraz gra i zabawa. Profesor Christel Oehlmann prowadzi od wielu lat kursy sztuki opowiadania dla studentów i opracowała szereg praktycznych ćwiczeń z tego zakresu. Jest zamężna i ma troje dzieci.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Oehlmann Christel |
ISBN druk | 978-83-7850-029-2 |
ISBN e-book | |
Objętość | 336 stron |
Wydanie | I, 2012 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Prolog:
Dominium komunikacji: opowiadanie
Część pierwsza: Opowieść o samym sobie…
„Nie potrafię opowiadać…”
Negatywne doświadczenia z przeszłości, lęki i zahamowania narracyjne
Pięć filarów nauki opowiadania
„Umiem opowiadać!”
„Chodzenie”
Obrazy praźródeł i początków, raju i dzieci, krajobrazów, ukochanych miejsc, ulubionych motywów i przedmiotów miłych sercu
Dziecko opowiada
Dzieci opowiadają
Żywioły i „żywiołowe” opowiadanie
Baśń jako dostęp
Zabawa
Role i modele narracyjne
Niech zabawa w opowiadanie cię wyzwoli
Część druga: Swobodne opowiadanie
Zabawy i ćwiczenia czyniące opowiadającego bardziej mobilnym, a tym samym przydające dynamiki jego opowieści
Zabawy zapoznawcze w kręgu
Zabawy percepcyjne
Ćwiczenia aktywujące naszą percepcję zmysłową
Zabawy narracyjne z elementami ruchu
Dźwięk i przejrzystość
Rytmy i rymy
Perspektywy – napięcie – stopniowanie
Tok opowiadania
Asocjacje i dysocjacje
Swobodne opowiadanie dla dzieci
Opowieści mojej babci
Receptywność
Opowiadanie dzisiaj
Wymyślanie historii – sposoby podejścia i skojarzenia
Drogocenna szkatuła
Fantazja
Fantastyka
Różne opowiadania dla ludzi w różnym wieku?
Swobodne opowiadanie dla dorosłych słuchaczy
Stosunek do słuchacza
Podróże imaginacyjne
Pośrednie włączanie słuchacza
Epicki styl opowiadania
Dramatyczny styl opowiadania
Stosunek do narratora
Brak uprzedzeń
Postawa aktywnego słuchania
Świadoma akceptacja opowiadającego
Stosunek do samego siebie
Baśnie biograficzne
Przykładowa baśń
Część trzecia: Opowiadanie aranżowane
Opowiadanie baśni
Na tropach baśni: wprowadzenie do języka obrazów i symboli
Baśń jako ścieżka praktyki dla narratora
Uczenie się baśni na pamięć
Teatr narracyjny
Środki inscenizacyjne jako pomoce w teatrze narracyjnym
Teatrzyk na stole albo inscenizacja ze stojącymi lalkami
Gra światła i cienia
Malowanie, rysowanie i materiał ilustracyjny
Muzyka
Wcielanie się w role i mowa niezależna
Teatrzyk współnarracyjny dla dzieci
Tytułem podsumowania tematu „teatrzyk narracyjny”
Część czwarta: Opowiadanie – Ars longa…
Narracyjne natręctwa i nadużycia
Pewna para małżeńska opowiada dowcip
Pedagogiczne aspekty opowiadania
Opowieść pedagogiczna
Tworzenie sprzyjających okazji narracyjnych
Analiza narracyjna, która wiedzie dość daleko poza aspekty pedagogiczne
Pytania kluczowe
Skrypty
Gdybym był drzewem... – ciąg dalszy opowiadań
Terapeutyczne aspekty opowiadania
O uzdrawiającej mocy słowa
Opresja jako źródło opowiadania
Słuchacz odpowiada, opowiadając historię
Opowieści jako prezenty
Opowieści dla ciebie i dla mnie
Pierwsza historia
Druga historia
Podziękowanie
Narrare necesse est. Posłowie do polskiego wydania (Michał Głażewski)
Zakres zastosowań ćwiczeń
Bibliografia
Bibliografia uzupełniająca (Barbara Kowalewska)
Opowiadanie czyni z życia jedną całość, porządkuje je wciąż na nowo i pozwala nam – tak zupełnie mimochodem – przeżywać samych siebie. Na przykład doświadczać tego, że każdy z nas rzeczywiście potrafi opowiadać i że czyni to w niepowtarzalny, autentyczny, pełen wyrazu sposób. Kto początkowo nie ma po temu dość odwagi, może dzięki podanym przez Autorkę ćwiczeniom nauczyć się docierać do źródeł własnej kreatywności i wykorzystywać zdobyte możliwości dla ożywienia komunikacji. Nie mniej ważne jest poza tym nawiązywanie dialogu z własną fantazją oraz intuicją.
Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii. Nie pomija także problemu narracyjnych natręctw i nadużyć. Na zakończenie zaś proponuje Czytelnikowi opowieści jako prezenty. Jest to cenna publikacja dla tych wszystkich, którzy wobec zalewu anonimowego słowa płynącego z mediów starają się na nowo odkryć zapomnianą sztukę opowiadania.
Publikacja O sztuce opowiadania to podręcznik dla studentów, nauczycieli, terapeutów, duszpasterzy i pracowników społecznych, a także oczywiście dla rodziców, dla wszystkich babć i dziadków, którym dziecko często wdrapuje się na kolana i... tak bardzo prosi o jakąś opowieść.
Słowo od redakcji do wydania niemieckiego
Sztukę posługiwania się żywym słowem można z pewnością nazwać jedną z zasadniczych kolumn, na jakich wspiera się cała waldorfska sztuka wychowania. Nie tylko w przedszkolu, lecz także w kolejnych latach nauki szkolnej każdego dnia dużo się dzieciom opowiada. Opanowanie umiejętności opowiadania, zarówno swobodnego, jak i w obrębie ustalonych form, przysparza jednak współczesnym pedagogom i rodzicom coraz więcej trudności. A przecież, jak stwierdza autorka książki O sztuce opowiadania, każdy człowiek potrafi opowiadać lub może się tego nauczyć. Każdy wychowawca, jeśli tylko tego chce, potrafi dotrzeć do drzemiących we własnej duszy zasobów twórczych umożliwiających snucie opowieści i swobodną ekspresję werbalną.
Słowo od redakcji do wydania polskiego
O sztuce opowiadania - Christel Oehlmann
W dzisiejszych czasach wydajemy coraz więcej pieniędzy na wszelkiego rodzaju szkolenia umiejętności miękkich typu kurs asertywności, zarządzania czasem czy też autoprezentacji. Podstawą tego, byśmy zostali zauważeni jest nasz sposób wypowiadania się. Piękną, kwiecista mową możemy zwrócić uwagę niejednej osoby.
Właśnie powyższy temat, temat opowiadania, podejmuje w swojej książce O sztuce opowiadania. Jak snuć opowieści, prawić baśnie, gawędzić i opowiadać historie. Vademecum praktyka, Christel Oehlmann. Autorka urodziła się na Mazurach. Jest osobą wszechstronnie wykształconą. Studiowała germanistykę, historię, teatrologię oraz psychologię. Napisana przez nią książka jest jakby poradnikiem, który jest podzielony na 4 części. W pierwszej z nich Oehlmann podejmuje tematykę opowiadań o samej sobie. Zwraca uwagę na to, że aby nauczyć się sztuki opowiadania trzeba wrócić niejako do przeszłości. Cofnąć się do lat dzieciństwa i przypomnieć sobie z jaką swobodą snuliśmy opowieści opierając się wyłącznie na własnym doświadczeniu. Ta część pozwala człowiekowi przypomnieć, lub odnaleźć w sobie takie cechy jak zaufanie, pewność siebie, elastyczność itp. Drugi rozdział książki poświęcony jest już konkretnym wskazówkom, które pomogą nam w tym by nasze opowiadanie, lub wypowiedź wzbudziły zainteresowanie słuchaczy. Trzecia część porusza zagadnienie baśni. Pisarka w tym rozdziale wskazuje m.in. na terapeutyczna rolę jaką może spełniać baśń. W czwartym rozdziale, autorka przywołuje błędy i nadużycia, jakie popełniane są najczęściej podczas przemówień.
Książkę tę powinna przeczytać naprawdę każda osoba, której zależy na tym, by jej wypowiedzi były zrozumiałe i ciekawe dla odbiorców. Podręcznik ten mogą wykorzystać osoby pracujące z dziećmi, pedagodzy, psycholodzy, a nawet rodzice. 90 ćwiczeń zaproponowanych w książce można wykorzystać zarówno do podnoszenia własnych umiejętności językowych jak i zastosować jako formę zabawy, a zarazem nauki przy pracy z dziećmi. Dodatkowo wiarygodność proponowanych metod podnosi fakt, iż odnoszą się one do doświadczeń życiowych autorki książki, czyli przywołuje ona własne wspomnienia z dzieciństwa. To sprawia, iż Czytelnik może bardziej zapamiętać dane ćwiczenia i uwierzyć w ich powodzenie. Kolejnym atutem tego podręcznika jest odwoływanie się pisarki do własnej praktyki zawodowej. Nie raz opisuje ona to, w jaki sposób zastosowała dane ćwiczenie i jaki ono przyniosło skutek. Powoływanie się na inne książki i baśnie, wskazuje na bogatą znajomość tematyki poruszanej pozycji. Wszystkie te cechy utwierdzają Czytelnika w tym, iż książka ta jest wspaniałym źródłem informacji, dającym możliwość wykorzystania wiedzy w praktyce.
Podręcznik choć na początku może sprawiać wrażenie trudnego do czytania, gdyż niektóre słowa mogą wydawać się niezrozumiałe, to już po przeczytaniu kilku stron owo wrażenie znika. Czytając książkę od razu wykonywałam prezentowane ćwiczenia, lub zastanawiałam się nad treścią przekazywaną przez autorkę i dochodziłam do takich samych wniosków, które ona sama starała się przekazać w podręczniku. Książkę polecam naprawdę każdemu. Pozycja ta powinna stać na półce osoby, która chce dobrze prezentować się wśród innych nie tylko na płaszczyźnie zawodowej ale także i prywatnej.
Redakcja
źródło: MoznaPrzeczytac.pl
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów