Podstawy edukacji. Tom 3. Podmiot w dyskursie pedagogicznym
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 31,00 zł
Kolejny tom rocznika, podobnie jak poprzednie, jest konsekwentnie i logicznie podporządkowany wy-branej kategorii pedagogicznej, jaką tym razem jest podmiotowość. Rozprawa ma tę zaletę, że jest nie tylko powrotem do podstaw, a więc sięgnięciem do tych nauk humanistycznych i społecznych...
Trzeci tom „Podstaw edukacji”, którego podtytuł brzmi: „Podmiot w dyskursie pedagogicznym”, podobnie jak poprzednie[1], jest wynikiem poszukiwań naukowych zespołu Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Instytutu Pedagogiki Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Głównym teoretycznym zamysłem tego i poprzednich tomów jest przede wszystkim „powrót do podstaw”. Podstawy rozumiemy metaforycznie jako zwrot ku naukom wobec pedagogiki elementarnym. W naszym myśleniu o pedagogice jest to bezpośrednie nawiązanie do epistemologii (filozofii), tak jak w pierwszym tomie, bądź też historyczne i merytoryczne ujęcie ciągłości i zmiany w pedagogice i w instytucjach edukacyjnych, tak jak w tomie drugim. Niniejszy tom jest zaś próbą poszukiwania własnej interpretacji podjętego problemu ujęcia dyskursywnego podmiotu. Podjęte rozważania zbudowane zostały na kilku założeniach.
Kolejny tom rocznika, podobnie jak poprzednie, jest konsekwentnie i logicznie podporządkowany wy-branej kategorii pedagogicznej, jaką tym razem jest podmiotowość. Rozprawa ma tę zaletę, że jest nie tylko powrotem do podstaw, a więc sięgnięciem do tych nauk humanistycznych i społecznych, które konstytuują i kontekstualizują dzięki swoim odkryciom współczesną wiedzę o edukacji, ale także pogłębianiem wartości prowadzenia interdyscyplinarnych badań określonego fenomenu. W filozofii, socjologii, psychologii, ale i pedagogice ogólnej mieliśmy i na-dal mamy niezwykle interesujące rozprawy jemu po-święcone, toteż w tej publikacji poszukiwałem czegoś zupełnie innego i się nie zawiodłem. [...] Wszystko zaczyna się od poziomu meta, by poprzez różne egzemplifikacje dyskursów wciągać czytelnika w głąb refleksji, poważnego namysłu, który może być różnie interpretowany.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
[1] A. Gofron, M. Piasecka (red.) (2008). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa; A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red.) (2009). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Częstochowa.
Łukasik Beata
Gofron Andrzej
Wydanie I,
Kraków 2010,
Format B5,
Objętość 472 stron,
Oprawa miękka, klejona, folia matowa
Od redaktorów naukowych
Część 1. Poszukiwanie sposobu konstruowania tożsamości podmiotu
Andrzej Gofron
Interpretacja jako kategoria poznawcza pedagogiki
Pytanie o efektywność praktyczno-dydaktyczną konstruowania tożsamości podmiotu
Beata Gofron
Podmiotowość jako treść postmodernistycznego dyskursu pedagogicznego
Astrid Męczkowska-Christiansen
Wychowanie jako kształtowanie podmiotu polityczności
Karolina Starego
W stronę niepolitycznej emancypacji – pytanie o podmiotowość w warunkach neoliberalnej dominacji
Piotr Stańczyk
Pedagogia, puste znaczące i zasada korespondencji
Beata Łukasik
„Bycie podmiotem” w edukacji – wizja oczekiwana czy fakt?
Część 2. Różne perspektywy teoretyczno-światopoglądowekoncepcji podmiotu
Małgorzata Muszyńska
Ku rekonstrukcji koncepcji podmiotu według Julii Kristevej
Robert Janik
Nastawienie do wierzeń religijnych „historycznych” szkół psychologicznych
Paweł Zieliński
Wychowanie i systemy edukacyjne w Wietnamie na tle rozwoju historycznego i kulturowego kraju (z uwzględnieniem podmiotowości w wychowaniu)
Monika Adamska-Staroń
Ekspresja jako jeden ze sposobów bycia podmiotu w świecie
Heideggerowskie (i nie tylko) inspiracje
Agnieszka Kozerska
Uczenie się człowieka dorosłego w kontekście doświadczenia krytycznego wydarzenia życiowego jako przedmiot badań
Część 3. Komunikacyjno-dialogowe aspekty dyskursu pedagogicznego
Tomasz Tadeusz Brzozowski
Podmiot czy podmioty? Problematyczność relacji i sposobyokreślania się wobec Drugiego w sytuacjach komunikacyjnych i dyskursie pedagogicznym
Agnieszka Konieczna
Rodzic ucznia w dyskursie pedagogicznym
Patrycja Młynek
Komunikacja rodziców i nauczycieli drogą do podmiotowego traktowania ucznia
Anna Pierzchała
Pasywność według teorii Analizy Transakcyjnej jako rezultat negowania podmiotowości w relacji nauczyciel – uczeń
Dorota Gębuś
Nauczanie twórczości – uczeń jako aktywny podmiot procesu dydaktycznego
Oscar Frederick Donaldson
Czuła dobroć: wzór, który łączy. O roli Original Play® („pierwotnej zabawy”) w edukacji zorientowanej na dziecko
Jolanta Graczykowska
Dawać i otrzymywać miłość – rola Original Play® w praktyce i teorii edukacyjnej
Wioletta Sołtysiak
Wizja współczesnej edukacji opartej na nowoczesnych technologiach
Część 4. Podmiot i podmiotowość w różnych instytucjachoświatowo-opiekuńczych
Adrianna Sarnat-Ciastko
Tutor a wychowawca – rzeczywistość nadana czy wybrana?
Anna Zielińska
Kształtowanie podmiotowości niemowląt na przykładzie pracy Interwencyjnego Ośrodka Preadopcyjnego w Częstochowie
Iwona Konieczna
Wychowanek – pacjent w zakładzie leczniczym w dyskursie pedagogicznym
Renata Machalska
Podmiotowość uczniów niepełnosprawnych w świetle opinii nauczycieli sprawujących nad nimi opiekę
W polifonicznie skonstruowanym zbiorze podejść do edukacji są zarówno wątki diagnostyczne, krytyczne, rysujące wizje nowych podejść czy orientacji edukacyjnych, jak i sprawdzone już rozwiązania metodyczne, które zachęcają innych do ich upowszechniania czy zastosowania we własnym środowisku. Zainteresowani ciągłością lub zmianą znajdą tu dla siebie nowe lub wzbogacające ich własne myślenie czy działanie argumenty. Znakomicie zostały dobrane problemy, które generują istotne wątki dyskursywne we współczesnej debacie i polityce, zapowiadając zarazem szereg zupełnie nowych odkryć poznawczych i niespełnionych wciąż aplikacji idei w praktyce oświatowo-wychowawczej.
Gorąco, zatem polecam Wydawcy niniejszy tom, który może znaleźć otwartych na interparadygmatyczny dialog odbiorców i kreatorów myśli pedagogicznej. Otrzymujemy zbiór tekstów, wśród których żaden nie jest przypadkowym czy ubocznym elementem całości, ale wszystkie znakomicie się dopełniają.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów