• Obniżka
Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Tom 2

Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Tom 2

Podtytuł: Historia i współczesność
ISBN: 978-83-7850-136-7
54,80 zł
41,36 zł Zniżka 13,44 zł
Czas dostawy publikacji papierowych kurierem InPost 24 godziny

Badanie chrześcijańskiej pedagogii zgromadzeń zakonnych pozwala odkryć w jej historii wiele, jak na owe czasy, nowatorskich form i metod, które są wciąż aktualne i znajdują zastosowanie, jak chociażby wychowanie różnych grup społecznych, formacja osoby w małej grupie, wychowanie nie tylko dzieci i młodzieży, lecz także dorosłych, dziewcząt i kobiet, oddziaływanie na wychowanka przez kulturę, sztukę, w tym najbardziej przez muzykę, śpiew, teatr, zabawę, dające w ten sposób podstawy do obecnie coraz bardziej powszechnej arteterapii.

Ilość

W tomie drugim […] przedmiotem analiz są przesłanki tematyczne tkwiące „korzeniami” w antropologii człowieka, filozofii, teologii, psychologii, antropologii kulturowej, etyce, którymi kierowali się założyciele zakonów w podejmowaniu działań o charakterze pedagogicznym, oraz działania praktyczne w zakresie wychowania, nauczania, opieki. Autorzy w części praktycznej skupiają się na różnych formach działalności pedagogicznej, charakterystycznych dla poszczególnych zakonów. W ten sposób został nakreślony całościowy obraz pedagogii chrześcijańskiej realizowanej przez zgromadzenia zakonne. [...] Stanowi on cenną skarbnicę wzorów działania wychowawczo-dydaktycznego, formacyjnego, opiekuńczego i resocjalizacyjnego w różnego rodzaju grupach i instytucjach, z których to wzorów czerpać mogą wszyscy, którym leżą na sercu wychowanie i formacja człowieka.

Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Krystyny Chałas

Katolickie zgromadzenia zakonne, które działają na terenie naszego kraju, o rodowodzie zarówno polskim, jak i europejskim, w dziedzinie wychowawczej proponują szeroką gamę cennych i godnych zauważenia inicjatyw, kierowanych […] do ludzi dorosłych, jak również do młodego pokolenia. Kościół bowiem zawsze zdawał sobie sprawę, że wychowanie powinno obejmować wszystkich, ponieważ właściwie uformowany człowiek jest w stanie podjąć odpowiedzialnie zadanie wychowywania młodego pokolenia. [...] W prezentowanej książce najbardziej widoczne jest zaangażowanie tychże zgromadzeń zakonnych na rzecz młodzieży i dzieci, wynikające w dużej mierze z uwarunkowań historycznych, w których owe zgromadzenia powstawały. Zarówno dziewiętnastowieczna Europa, jak i ziemie polskie w tym samym okresie zmagały się z problemem zaniedbań wychowawczych ludzi młodych, które były konsekwencją przede wszystkim przebiegających wówczas w szybkim tempie procesów uprzemysłowienia i industrializacji oraz co za tym idzie – narodzin zjawiska drapieżnego kapitalizmu, zorientowanego głównie na zysk [...]. W tej sytuacji ludzie Kościoła, wychowywani w tradycji wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, wynikającej z przykazania miłości Boga i bliźniego, nie mogli nie reagować na otaczającą ich rzeczywistość. Był to dla nich rodzaj naturalnej powinności, którą podejmowali. [...]

Dobrze się więc stało, że redaktorzy […] nie poprzestali na wydaniu tylko jednego tomu, ale postanowili go uzupełnić o kolejny. Jest bowiem wiele zgromadzeń zakonnych, których działalność należy nie tylko udokumentować (wiele z nich się o to stara), lecz także zareklamować na współczesnym rynku propozycji wychowawczych, gdyż są ciekawe i oryginalne, a przede wszystkim ukierunkowane na wychowywanie pełnego człowieka. [...] Bogactwo propozycji poznawczych oraz działań pedagogicznych podejmowanych przez zgromadzenia zakonne dają wychowawcom, studentom, badaczom pedagogiki możliwości zgłębienia wiedzy oraz szukania inspiracji do działań innowacyjnych.

Z recenzji wydawniczej dr hab. Haliny Wrońskiej CMW, prof. KUL

Historia i współczesność
100 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Wstęp (ks. Kazimierz Misiaszek SDB)            

Pedagogia oratorianów [Kongregacji Oratorium św. Filipa Neri] (ks. Adam Maj COr)        

Pedagogia mariańska [Zgromadzenia Księży Marianów Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny] (ks. Janusz Zawadka MIC)        

Pedagogia redemptorystów [Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela] (ks. Kazimierz Pelczarski CSSR)       

Pedagogia oblatów [Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej] (Monika Chorab, Janina Kostkiewicz)     

Pedagogia adoratorek [Zgromadzenia Adoratorek Krwi Chrystusa] (s. Gabriela Janikula ASC)     

Pedagogia jadwiżanek [Zgromadzenia Sióstr św. Jadwigi] (s. Magdalena Renata Kluz CSSH, s. Joanna Jolanta Handerska CSSH, s. Bernadetta Paulina Kardach CSSH)     

Pedagogia niepokalanek [Zgromadzenia Sióstr Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny] (Maria Jolanta Żmichrowska)     

Pedagogia salwatoriańska [Towarzystwa Boskiego Zbawiciela] Aspekty historyczne (ks. Michał Piela SDS)     

Współczesność (ks. Tomasz Chudy SDS)     

Pedagogia zmartwychwstanek Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pana Naszego Jezusa Chrystusa] (Eleonora Henschke CR)     

Pedagogia świętorodzinna [Zgromadzenia Misjonarzy Świętej Rodziny] (ks. Andrzej Pryba MSF)     

Pedagogia oriońska [Zgromadzenia Małego Dzieła Boskiej Opatrzności] (ks. Tomasz Krystian Wiśniewski FDP)     

Pedagogia orionistek [Zgromadzenia Sióstr Małych Misjonarek Miłosierdzia] (s. Agnieszka Machaj PSMC)     

Pedagogia pasjonistek [Zgromadzenia Sióstr Męki Pana Naszego Jezusa Chrystusa] (Edyta Elżbieta Sakowska CSP)     

Noty o autorach     

fragment

W tomie drugim […] przedmiotem analiz są przesłanki tematyczne tkwiące „korzeniami” w antropologii człowieka, filozofii, teologii, psychologii, antropologii kulturowej, etyce, którymi kierowali się założyciele zakonów w podejmowaniu działań o charakterze pedagogicznym, oraz działania praktyczne w zakresie wychowania, nauczania, opieki. Autorzy w części praktycznej skupiają się na różnych formach działalności pedagogicznej, charakterystycznych dla poszczególnych zakonów. W ten sposób został nakreślony całościowy obraz pedagogii chrześcijańskiej realizowanej przez zgromadzenia zakonne. [...] Stanowi on cenną skarbnicę wzorów działania wychowawczo-dydaktycznego, formacyjnego, opiekuńczego i resocjalizacyjnego w różnego rodzaju grupach i instytucjach, z których to wzorów czerpać mogą wszyscy, którym leżą na sercu wychowanie i formacja człowieka.

Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Krystyny Chałas

Katolickie zgromadzenia zakonne, które działają na terenie naszego kraju, o rodowodzie zarówno polskim, jak i europejskim, w dziedzinie wychowawczej proponują szeroką gamę cennych i godnych zauważenia inicjatyw, kierowanych […] do ludzi dorosłych, jak również do młodego pokolenia. Kościół bowiem zawsze zdawał sobie sprawę, że wychowanie powinno obejmować wszystkich, ponieważ właściwie uformowany człowiek jest w stanie podjąć odpowiedzialnie zadanie wychowywania młodego pokolenia. [...] W prezentowanej książce najbardziej widoczne jest zaangażowanie tychże zgromadzeń zakonnych na rzecz młodzieży i dzieci, wynikające w dużej mierze z uwarunkowań historycznych, w których owe zgromadzenia powstawały. Zarówno dziewiętnastowieczna Europa, jak i ziemie polskie w tym samym okresie zmagały się z problemem zaniedbań wychowawczych ludzi młodych, które były konsekwencją przede wszystkim przebiegających wówczas w szybkim tempie procesów uprzemysłowienia i industrializacji oraz co za tym idzie – narodzin zjawiska drapieżnego kapitalizmu, zorientowanego głównie na zysk [...]. W tej sytuacji ludzie Kościoła, wychowywani w tradycji wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, wynikającej z przykazania miłości Boga i bliźniego, nie mogli nie reagować na otaczającą ich rzeczywistość. Był to dla nich rodzaj naturalnej powinności, którą podejmowali. [...]

Dobrze się więc stało, że redaktorzy […] nie poprzestali na wydaniu tylko jednego tomu, ale postanowili go uzupełnić o kolejny. Jest bowiem wiele zgromadzeń zakonnych, których działalność należy nie tylko udokumentować (wiele z nich się o to stara), lecz także zareklamować na współczesnym rynku propozycji wychowawczych, gdyż są ciekawe i oryginalne, a przede wszystkim ukierunkowane na wychowywanie pełnego człowieka. [...] Bogactwo propozycji poznawczych oraz działań pedagogicznych podejmowanych przez zgromadzenia zakonne dają wychowawcom, studentom, badaczom pedagogiki możliwości zgłębienia wiedzy oraz szukania inspiracji do działań innowacyjnych. 

Z recenzji wydawniczej dr hab. Haliny Wrońskiej CMW, prof. KUL

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło