Podstawy edukacji. Tom 4
Podtytuł: ISSN 2081-2264.
Autor:
Gofron Andrzej
ISBN: 2081-2264
41,90 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 44,00 zł
Kolejny, czwarty tom Podstaw edukacji, którego podtytuł brzmi Konteksty dydaktyczne, tak jak poprzednie, stanowi efekt poszukiwań naukowych zespołu Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Instytutu Pedagogiki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Nakład wyczerpany.
Kolejny, czwarty tom Podstaw edukacji, którego podtytuł brzmi Konteksty dydaktyczne, tak jak poprzednie, stanowi efekt poszukiwań naukowych zespołu Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Instytutu Pedagogiki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Głównym teoretycznym zamysłem tego i poprzednich tomów Podstaw edukacji jest powrót do podstaw pedagogiki, przy czym podstawy rozumiemy metaforycznie, jako zwrot ku naukom wobec pedagogiki podstawowym. W naszym myśleniu o pedagogice jest to bezpośrednie nawiązanie do epistemologii (filozofii), historii dyscypliny i istotnych, merytorycznych kwestii ważnych dla jej stanowienia (ciągłości i zmiany, sposobów definiowania podmiotu w edukacji). W przedkładanej Czytelnikom publikacji podejmujemy próbę opisu i wyjaśnienia oraz własnej interpretacji zjawiska tak istotnego praktycznie i teoretycznie, które funkcjonuje dydaktycznie jako proces nauczania-uczenia się.
Podtytuł tomu Konteksty dydaktyczne wskazuje na zamiar przeniesienia debaty na temat paradygmatycznej zmiany w naukach pedagogicznych na grunt teorii kształcenia. Znakomita tradycja uprawiania dydaktyki jest tradycją filozoficzną, ale obejmuje też tworzenie konstrukcji teoretycznych obejmujących dziś takie dyscypliny, jak: psychologia, socjologia, pedagogika. Wydaje się, że dopiero w takim otoczeniu teoretycznym możliwe jest tworzenie ogólnej teorii szkoły, nauczania i uczenia się. Tylko tak szeroki kontekst pozwala na zarysowanie wizji edukacji, które mają szanse lecz u podstaw społecznie akceptowanych filozofii kształcenia. Podjęte rozważania zbudowane zostały na następujących założeniach.
Niniejszy tom dedykowany jest Panu Profesorowi dr. hab. Władysławowi Piotrowi Zaczyńskiemu z okazji Jubileuszu Jego osiemdziesiątych urodzin. Tytuł tomu Konteksty dydaktyczne trafnie oddaje specyfikę zainteresowań naukowych Profesora, którym poświęcił swe bogate w badawcze dokonania życie. Mamy nadzieję, że Profesor przyjmie ten skromny dowód uznania środowiska pedagogów Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Życzymy Dostojnemu Jubilatowi kolejnych znaczących dokonań naukowych oraz pozostawania w zdrowiu i pogodzie ducha. Mamy nadzieję na przyszłe owocne spotkania naukowe.
Gofron Andrzej
Wydanie I,
Kraków 2011,
Format B5,
Objętość 414 stron,
Oprawa miękka, klejona, folia matowa
Od redaktorów naukowych
Jarosław Jagieła
Człowiek i Dzieło. Profesor Władysław Piotr Zaczyński
Część 1. Ontologiczno-epistemologiczne podstawy teorii kształcenia
Władysław P. Zaczyński
W poszukiwaniu ontycznej tożsamości dydaktyki ogólnej
Stefan Mieszalski
Dylematy dydaktyki historycznie ugruntowane i współczesne z nimi kłopoty
Andrzej Gofron
Teoretyczność pedagogiki a status poznawczy dydaktyki
Beata Gofron
Spór o status dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej
Maciej Woźniczka
Spór o koncepcje filozofii jako podstawę dydaktyki
Część 2. Teoria a praktyka kształcenia
Gilles Baillat
Les savoirs de l’enseignant: éléments de problématique a` partir de l’exemple français
Jarosław Jagieła
Transakcyjny kontekst dydaktyki
Katarzyna Perlińska
Społeczny wymiar stosowania pojęć i nabywania wiedzy
Mariusz Dembiński
Wyłanianie się podmiotu w autopojetycznie pojmowanej szkole 5
Mariusz Gajewski
Rola i znaczenie relacji wychowawca – wychowanek z perspektywy założeń pedagogiki ignacjańskiej
Karol Motyl
System dydaktyczny Józefa Kalasantego 225
Część 3. Dydaktyki szczegółowe – doświadczenia, propozycje
Zofia Agnieszka Kłakówna
Kulturowa koncepcja kształcenia w ramach języka polskiego jako przedmiotu edukacji szkolnej
Paweł F. Nowak
Edukacja zdrowotna jako ukryty wymiar wychowania fizycznego
Agnieszka Kozerska
Samokształcenie studentów w ramach procesu dydaktycznego w szkole wyższej. Komunikat z badań nad percepcją nauki własnej
Sylwia Kita
Zachowania seksualne młodzieży a programy profilaktyczne z obszaru seksualności
Część 4. Z badań nad doskonaleniem procesu kształcenia
Robert Janik
Zagrożenie ekskluzją społeczną w krajach Unii Europejskiej i możliwości jej przeciwdziałania za pomocą wielokulturowych form oddziaływań psychoterapeutycznych oraz nowatorskiej pracy dydaktycznej
Olga Rutkowska-Lis
Rozważania nad analizą podejścia do systemu edukacji przez Nową Partię Pracy. Polityka oświatowa Anglii a system dydaktyczny
Monika Stawiarska-Lietzau
W poszukiwaniu szczęśliwego twórcy – cechy osobowości transgresyjnej a zadowolenie młodzieży z życia
Wioletta Sołtysiak
Bariery w podejmowaniu studiów telematycznych
Zbigniew Łęski
Nowe media w rzeczywistości szkolnej – rewolucja, ewolucja czy regresja
Urszula Augustyńska
Metoda eksperymentu w szacowaniu efektów projektu edukacyjnego
Niewiele środowisk akademickich potwierdza swoją twórczością naukową tak, jak czyni to od lat zespół pod kierunkiem profesora Andrzeja Gofrona, że warto w sposób konsekwentny i refleksyjny traktować przedmiot zainteresowań badawczych jako wspólny dla szeroko rozumianych nauk o wychowaniu. Otrzymujemy kolejną rozprawę z serii Podstawy edukacji, która odsłania w intradyscyplinarnych analizach genezę, rozwój, nowe perspektywy, aspekty i przesłanki współczesnej dydaktyki. Znajdziemy tu interesujące debaty, analizy i wyniki badań, które znakomicie wpisują się w mającą miejsce w naszym kraju dyskusję wokół chaosu w dydaktyce i podejmowanych prób nadania mu pewnego ładu i znaczenia. Polecam czytelnikom publikację, której autorzy potwierdzają swoimi tekstami więź pedagogiki z humanistyką i naukami społecznymi, a zarazem rozbudzają w nas ciekawość tego, co będzie w kolejnym tomie.
prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów