Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych – szkice metodologiczne)
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 18,00 zł
Proponowana publikacja jest efektem pracy na dwóch polach działalności pedagogicznej – poszukiwań naukowych Autorki i zaspokajania potrzeb środowisk niepełnosprawnych. Książka stanowi próbę metodologicznej odpowiedzi na współczesne trendy i paradygmaty pedagogiki specjalnej, m.in....
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book.
Proponowana publikacja jest efektem pracy na dwóch polach działalności pedagogicznej – poszukiwań naukowych Autorki i zaspokajania potrzeb środowisk niepełnosprawnych. Książka stanowi próbę metodologicznej odpowiedzi na współczesne trendy i paradygmaty pedagogiki specjalnej, m.in. biograficznego, holistycznego i zindywidualizowanego poznania osoby niepełnosprawnej i jej środowiska.
Publikacja stanowi przedstawienie etnografii jako strategii badawczej i autorskiej koncepcji Jamesa Spradleya – „Postępującej Sekwencji Badawczej”. O oryginalności pracy stanowią dwa zasadnicze elementy:
1) szczegółowe przedstawienie poszczególnych kroków badawczych;
2) eseje etnograficzne, wywiady, portrety, „dziennik obserwacji” jako opracowania i dane dwóch realnie istniejących środowisk terapeutycznych oferujących rehabilitację osobom niepełnosprawnym intelektualnie.
Adresatami publikacji są teoretycy i praktycy pedagogiki specjalnej oraz studenci pedagogiki różnych specjalności. Książka może zainteresować kadrę akademicką na kierunkach pedagogicznych – wszystkich typów uczelni, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.
Borowska - Beszta Beata
Jest torunianką z urodzenia, absolwentką studiów pedagogicznych (1992) Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz studiów podyplomowych (1998) Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W swoich pracach badawczych eksploruje od 1999 roku kulturowe konteksty i kultury niepełnosprawności młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju. Opiera projekty naukowe na badaniach jakościowych, badaniach terenowych – etnografii socjolingwistycznej. Podejmuje również badania oparte na mikroetnografii, cyberetnografii lub biografii konstruktywistycznej. Swój najnowszy mikroetnograficzny projekt badawczy zrealizowała we Francji w maju 2012 roku w lyońskich oddziałach inkluzywnych dla dzieci i młodzieży w sytuacji niepełnosprawności, we współpracy z Académie du Lyon. W triadzie zainteresowań naukowych łączy: kulturowe, semantyczne, ideograficzne i przestrzenne uwikłania niepełnosprawności w kulturach, problematykę akulturacji i enkulturacji dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością oraz habilitację kulturową osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju z orientacją badań jakościowych. Od 2008 roku jest członkiem Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Dr Beata Borowska-Beszta jest autorką, redaktorką i współredaktorką następujących książek i raportów badawczych:
• Formowanie się wspólnoty w Fundacji im. Brata Alberta w Radwanowicach, Wyd. Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków 2001 (współredakcja z A. Wojciechowskim).
• Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
• Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
• Wanda Szuman – pedagog specjalny – szkice do portretu, Wyd. Naukowe ITEE, Radom 2009 (redakcja).
Wydanie I
Kraków 2005
Format B5
Objętość 256 stron
Oprawa miękka
E-book: format PDF
Wstęp
Rozdział pierwszy
ELEMENTY TEORII
1. Badania kulturowe w pedagogice specjalnej
2. Teoretyczna perspektywa badań jakościowych
2.1. Nurty badawcze i cechy badań jakościowych
2.2. Typy badań jakościowych w socjologii
2.3. Typy badań jakościowych w pedagogice
2.4. Relacja paradygmatu i metody
2.4.1. E. Guba i Y. Lincoln jako badacze jakościowi
2.4.2. M. Miles i m. Huberman jako logiczni pozytywiści
2.4.3. E. Eisner i etnografia krtytyczna
Rozdział drugi
ETNOGRAFIA
1. Etnografia jako produkt pisemny badań jakościowych
2. Etnografia J. Spradleya jako socjolingwistyczna strategia badawcza
3. Relatywistyczna teoria znaczenia w etnografii J. Spradleya.
Rozdział trzeci
UCZESTNICY BADAŃ ETNOGRAFICZNYCH
1. Osoba niepełnosprawna intelektualnie - portrety
1.1. Osoba z zaburzeniami rozwoju
2. Terapeuta - uczestnik terenu - fragment etnografii
3. Pedagog jako badacz
Rozdział czwarty
KONTEKST KULTUROWY
1. Biograficzny kontekst życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział piąty
PROJEKTOWANIE ETNOGRAFII
1. Kwestie wstępne realizacji badań jakościowych - strategia i przyjęcie pozycji badawczej
2. Problemy gromadzenia danych
2.1. Techniki etnografii
2.1.1. Obserwacja uczestnicząca
2.1.2. Wywiad etnograficzny
3. Kwestie etyczne gromadzenia danych
4. Problemy analizy danych
4.1. Kwestie wiarygodności w badaniu jakościowym
4.2. Rola badacza i informatora w badaniu jakościowym
4.3. Oprogramowanie komputerowe Etnograph (wersja 5.0)
Rozdział szósty
KROKI BADAWCZE
1. Lokalizacja informatora
2. Wywiad z informatorem
3. Typy zapisu etnograficznego
4. Pytania opisowe
5. Wstępna analiza wywiadów - poszukiwanie dziedzin
6. Analiza dziedzin
7. Pytania strukturalne
8. Analiza taksonomiczna
9. Pytania kontrastowe
10. Analiza składowa
11. Odkrywanie tematów kulturowych
12. Pisanie eseju etnograficznego
Rozdział siódmy
FRAGMENT ETNOGRAFII ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO
1. Tło terapii
Zakończenie
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów