Skarbiec nauczyciela-terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej)
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 45,00 zł
Programu do realizacji – propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych
[...] mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak. Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń...
Książka dostępna w wydaniu X 2021 - wersji papierowej i elektronicznej e-book.
mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi [...] – zachęcał Janusz Korczak.
Proces uczenia się małego dziecka, w tym również dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, polega na dążeniu do wiedzy, rozwijaniu umiejętności i gromadzeniu doświadczeń. Każde dziecko musi mieć określone miejsce w społeczeństwie, swoje prawa i obowiązki, w tym prawo do rozwoju, który dorośli powinni wspomagać. Chcąc zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania zarówno dziecka, jak i środowiska, autorki zgromadziły materiały, które mogą być pomocne dla nauczycieli, terapeutów i rodziców podczas prowadzenia zajęć terapeutycznych o charakterze ogólnorozwojowym, stymulacyjnym, korekcyjnym lub kompensacyjnym.
Opracowanie obejmuje szeroko pojętą pracę terapeutyczną z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka.
Druga część opracowania zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu.
W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci.
Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej. Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi.
Dwie ostatnie części książki stanowią zawartość płyty CD (Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych oraz wybrane karty pracy)
Wersja e-book zawiera całą zawartość płyty CD. 120 stron scenariuszy plus cała książka zostały zawarte w jednym e-booku!
Polecamy!
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- EPUB
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-66990-54-8
Anna Franczyk
nauczyciel dyplomowany z trzydziestoletnim stażem pracy, neurologopeda, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej, praktyk Tomatisa pedagog specjalny w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi, wykładowca UNS, prezes Stowarzyszenia Animaloterapeutycznego "Dogo4Logo" zajmującej się dogoterapią i felinoterapią, instruktor dogoterapii III stopnia, autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS i WIR) m.in.: Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się przez animaloterapię, Zabawy z Figurkiem.
Ponadto regularnie bierze udział w Konferencjach dotyczących wspomagania rozwoju dzieci, prowadzi kursy doskonalące dla nauczycieli z zakresu prowadzenia działań dydaktyczno-terapeutycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Katarzyna Krajewska
nauczyciel dyplomowany z dwudziestoośmioletnim stażem pracy, pedagog specjalny, magister pedagogiki przedszkolnej i nauczania początkowego, ukończyła kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej oraz studia podyplomowe z zakresu „wspieranie rozwoju dziecka o specyficznych potrzebach edukacyjnych” terapeuta Integracji Sensorycznej, Specjalista wczesnego wspomagania rozwoju. Pracuje obecnie jako terapeuta SI , praktyk Tomatisa, pedagog specjalny w grupach integracyjnych w Przedszkolu z oddziałami integracyjnymi w Łodzi.
Autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wszystkie opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS): Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się poprzez aniamaloterapię.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-66990-54-8 |
ISBN e-book | 978-83-7850-863-2 |
Objętość | 256 stron |
Wydanie | X, 2021 |
Format | B5 (160x235). E-book: epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Przedmowa
Część I DIAGNOZA
Wybrane narzędzia diagnostyczne
(zabawy, ćwiczenia, karty pracy wykorzystywane podczas diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka)
Poznajmy się Bawimy się razem
Zabawy z klockami
Zabawy manualne
Zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych
Zabawy ze zwierzętami
Zabawy z literami
Kwestionariusze obserwacyjne rozwoju dziecka
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom zmysłow
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom poznawczy
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - poziom odkrywczo-badawcz
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka - abstrakcyjno-symboliczny
Część II WYNIKI DIAGNOZY
Przykładowy wzór opisu z zeszytu indywidualnej pracy terapeutyczne
Opis przypadku - praca na poziomie zmysłowym
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym z wybranymi elementami poziomu zmysłowego
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczy
Opis przypadku - praca na poziomie poznawczym i odkrywczo-badawczym wzbogaconym o wybrane elementy zawarte na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym
Opis przypadku - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym z wybranymi elementami poziomu odkrywczo-badawczego
Opis przypadku - praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym
Część III PLANOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie zmysłowym
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie odkrywczo-badawczym
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Przykładowy okresowy plan pracy dydaktyczno-terapeutycznej - praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym
Pierwszy czasookres
Drugi czasookres
Trzeci czasookres
Część IV PODSUMOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ
Przykładowe opisy postępów rozwoju psychomotorycznego dziecka
Bibliografia
ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD: PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNYCH ORAZ WYBRANE KARTY PRACY
Wzory wybranych scenariuszy zajęć dydaktyczno-terapeutycznych:
1. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
2. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
3. Scenariusz (praca na poziomie zmysłowym)
4. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
5. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
6. Scenariusz (praca na poziomie poznawczym)
7. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
8. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
9. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym)
10. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
11. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
12. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
13. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
14. Scenariusz (praca na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym)
15. Scenariusz (praca na poziomie odkrywczo-badawczym i abstrakcyjno-symbolicznym)
16. Scenariusz (relaksacja do zastosowania na każdym poziomie)
Wzory wybranych kart pracy:
1. Zabawy z figurami
2. jakie to figury?
3. Policz, ile 4. Ile?
5. Połącz
6. Uzupełnij
7. Ile teraz jest?
8. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (1)
9. Układanie zapasów w spiżarni wiewiórki (2)
10. W spiżarni wiewiórki (1)
11. W spiżarni wiewiórki (2)
12. "Gdy wiosna na świecie"
13. Gra "wiosenne domino"
14. Co tu nie pasuje
15. Zabawy i sporty zimowe
16. Wielkanoc
17. Przeczytaj, wytnij i ułóż
18. Przeczytaj, pokoloruj pisanki według poleceń z wiersza
19. Ola robi porządki w pokoju
20. Obrazki zwierząt
21. Dźwięk i obrazki
22. Pory roku
23. Prawda czy fałsz?
24. Jesienne zabawy słuchowe
25. Zabawy rytmiczne
26. Zwierzęta mieszkające w lesie
27. "Poranek Kasi"
28. Warzywna wykreślanka
29. Rebusy
30. Obrazkowe zabawy
31. Co tu nie pasuje?
Część V
POMOCE DYDAKTYCZNE WYKORZYSTYWANE W PRACY DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEJ Z DZIEĆMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Puzzle całoroczne Loteryjka "w ciemno" Kolorowy drapacz chmur Przestrzenne klocki dydaktyczne "Gigant" Pizza obrazkowo-sylabowa Kolorowe mozaiki geometryczne Podróże małe i duże
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska - Skarbiec nauczyciela – terapeuty ( na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), w której czytelnik pozna pracę nauczyciela jaką wykonuje pani Anna Franczyk oraz zawód pani Katarzyny Krajewskiej, terapeuta. Przez wiele lat nauczyciele zachowywali w tajemnicy sposoby nauczania ze względu na tajemnicę i sposoby nauczania. Obecnie edukacja się zmienia i chcemy jako odbiorcy każdej dziedziny poznawać szczeble skomplikowanych kroków edukacji.
Skarbiec nauczyciela – terapeuty ( na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) składa się z VI rozdziałów następującej treści:
I rozdział: Diagnoza,
II rozdział : Wyniki diagnozy,
III rozdział : Planowanie pracy dydaktyczno- terapeutycznej,
IV rozdział: Podsumowanie pracy dydaktyczno – terapeutycznej,
V rozdział: Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno – terapeutycznych oraz wybrane karty pracy,
VI rozdział: Pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy dydaktyczno – terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Autorki na wstąpie udzieliły informacji związanych z tematyką książki – rozwój dziecka oraz pracę z dziećmi w wieku przedszkolnym, która jest oparta na pracy z dziećmi o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, nawiązanie do książki wydanej wcześniej przez wydawnictwo Impuls. „Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno - terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna skupiły swoją uwagę oraz na kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka oraz wyjaśnione są poziomy zmysłowy, poznawczy, abstrakcyjno – badawczy, abstrakcyjno – symboliczny.
I rozdział Diagnoza jest najważniejszym z zagadnień skupiającym uwagę autorek, aby zapoznać czytelnika z problemem występującym u dzieci w początkowej fazie ich początkowego rozwoju. Opisane są narzędzia diagnostyczne (zabawy, ćwiczenia, karty pracy, które są wykorzystywane podczas diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka) w tym:
Poznajemy się, zabawy klockami, zabawy manualne, zabawy z wykorzystaniem figur geometrycznych, zabawy ze zwierzętami, zabawy z literami.
Rozdział I zawiera również kwestionariusze dotyczące obserwacji rozwoju dziecka:
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom zmysłowy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom poznawczy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom abstrakcyjno - badawczy,
kwestionariusz obserwacji rozwoju dziecka poziom abstrakcyjno - symboliczny.
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju składa zawiera następujące informacje: imienia i nazwisko, wiek, rok w przedszkolu, wskaźniki rozwojowe, pierwsza obserwacja, druga obserwacja, trzecia obserwacja. Umieszczony jest kwestionariusz w formie tabelki. Autorki wyjaśniają pojęcie kwestionariusza, co ułatwia czytelnikowi w sposób czytelny rozwinąć zasób wiedzy w tym temacie.
Bawimy się razem - „Zabawa w dom” jest zabawą, która zwróciła moją uwagę. Można wiele z niej wywnioskować z i zadać dzieciom wiele pytań związanych z poznaniem środowiska domowego i czynności z nim związanych np. za pomocą rysunków i rozmowy dotyczące domu. Zabawy są dostosowane dla każdego dziecka wieku przedszkolnym. Dzieci, które wymagają szczególnej uwagi nie będą odczuwać odrębnej dyskwalifikacji, lecz poznają sposoby na wspólną integrację razem z rówieśnikami.
II rozdział dotyczy przykładowych przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu obserwacji rozwoju dziecka.
Uwaga została skupiona na opisie obserwacji dziecka na każdym poziomie poznawczy, zmysłowy, abstrakcyjno - badawczy, abstrakcyjno - symboliczny. Zawiera ten rozdział informacje na temat dziecka – indywidualne opisy przypadków, problemy, osiągnięcia dziecka podczas obserwacji w trakcie pracy terapeutycznej, zapoznanie się z przypadkiem dziecka, opis sytuacji dziecka, dane o dziecku, ogólny program pracy pedagogiczny.
Adekwatny sposób przedstawienia przez panią Katarzynę problemu dziecka opisanego przez indywidualne przypadki przybliżą nam wiedzę z zakresu pracy z terapeutą.
W rozdziale III pani Anna Franczyk podzieliła się swoją wiedzą pedagogiczną i opisała przykładowe indywidualne plany dydaktyczno – terapeutyczne dotyczące pracy nauczyciela z dzieckiem. Nawiązanie jest również do poziomu obserwacji dziecka na każdym poziomie poznawczym, zmysłowym, abstrakcyjno - badawczym, abstrakcyjno-symbolicznym.
Zawierają one trzy czasookresy, tzw. plan pracy.
1. Strefa oddziaływań terapeutycznych,
2. Działania edukacyjne – rodzaje zastosowanych ćwiczeń,
3. Uwagi nauczyciela.
Tabelka przedstawia okresowy plan pracy dydaktyczno – terapeutycznej ułatwiający zrozumienie pracy nauczyciela od strony teoretycznej.
Rozdział IV zawiera szczegółowe podsumowanie pracy dydaktyczno – terapeutycznej w tym:
- opisy postępów rozwoju psychomotorycznego tj. dane o dziecku, wiek, rodzaj dysfunkcji, rok w placówce i jej nazwa, sukcesy oraz nawiązanie do poziomu obserwacji dziecka.
Ten rozdział przybliża nam postępy edukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym oraz te, które mają indywidualny tok edukacji.
Rozdział V zawiera dołączoną do książki płytę CD z scenariuszami. Przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno – terapeutycznych oraz wybrane karty pracy. Wyszczególnione jest wszystko na zajęcia co posłuży do pracy w zawodzie nauczyciela: cel ogólny, cel szczegółowy, temat, metody, środki dydaktyczne, przebieg zajęć.
Jako dodatkowy element można napisać własne uwagi dotyczące zajęć. Gdy miałam praktyki w przedszkolu bardzo mi to pomogło w prowadzeniu późniejszych zajęć. Mogłam zaobserwować co dzieci lubią najbardziej podczas zabaw oraz prowadzenia zabaw.
Rozdział VI skupia się na pomocach dydaktycznych wykorzystywanych w pracy dydaktyczno – terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym jakie wykonuje się podczas trwania zajęć.
Pomoce są ważne, gdyż utrwalają zapamiętywanie tematów, które nauczyciel - terapeuta przygotował do zajęć. Przykłady pomocy dydaktycznych są następujące: klocki, puzzle, mozaiki geometryczne.
Skarbiec nauczyciela – terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) to książka, którą warto polecić. Napisana językiem zrozumiałym. Autorki przekazały wiedzę, która będzie służyć czytelnikom poznającym świat edukacji od kuchni, zabawy zamieszczone przybliży problemy dzieci jakie występują w wieku przedszkolnym.
Polecam zapoznać się z tą interesującą książką wydaną przez Wydawnictwo Impuls, gdyż stanowi prawdziwy pedagogiczno - terapeutyczny Skarbiec do którego warto zaglądnąć.
Anna
źródło: http://www.granice.pl/ksiazka,skarbiec-nauczyciela-terapeuty--na-bazie-wlasnych-doswiadczen-z-pracy-terapeutycznej-,240786
W pracy nauczyciela- terapeuty wszytko rozpoczyna się od stworzenia odpowiedniego programu, który pozwoli właściwie działać, przez jakiś wyznaczony wcześniej czas. Po stworzeniu konkretnego programu nadchodzi moment rozpoczęcia kolejnego etapu pracy, realizacji. Książka „Skarbiec nauczyciela- terapeuty” Autorstwa Anny Franczyk i Katarzyny Krajewskiej, która została stworzona na bazie doświadczeń z pracy, daje czytelnikowi cały szereg pomysłów na prowadzenie działań terapeutycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym, które wymagają specjalnego, indywidualnego podejścia.
W pierwszej części, czytelnik rozpoczyna swoją przygodę z diagnozą, czyli najważniejszym etapem w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami. Autorki przedstawiają propozycje narzędzi diagnostycznych, zabaw dzięki którym łatwiej zdiagnozować dziecko i dostrzec jego mocne jak i słabe strony. Następnie w książce znajdują się przykładowe kwestionariusze obserwacyjne rozwoju dziecka, skupiające się na poszczególnych poziomach, zmysłowym, poznawczym, odkrywczo- badawczym oraz abstrakcyjno- symbolicznym. W kolejnej części treść skupia się na wynikach diagnozy. Czytelnik ma okazję zapoznać się z przykładowymi wzorami opisów przypadków, programami terapeutycznymi, które skupiają się na poprawie rozwoju konkretnych sfer życia dziecka.
W części trzeciej ukazane są informacje na temat planowania pracy dydaktyczno- terapeutycznej, jak przykładowe plany pracy terapeutycznej skupiające się na konkretnym dziecku. Plany przedstawione są w tabelach, dzięki czemu całość jest czytelna i przejrzysta, łatwa w odczytaniu i zrozumieniu. W tym rozdziale czytelnik może poznać cały szereg nowych zabaw, które będzie mógł wykorzystać podczas pracy z jednym dzieckiem wymagającym wsparcia, jak i z większą grupą dzieci w wieku przedszkolnym. W części czwartej następuję moment podsumowania pracy terapeuty, czas ewaluacji. Przedstawione są tutaj przykładowe opisy postępów jakie dokonały się w rozwoju dziecka, sukcesy dziecka, poczyniony progres. Piąta i szósta część znajdują się na płycie dołączonej do książki. Znajdują się tam przykładowe scenariusze zajęć, które można przeprowadzić z dzieckiem, karty pracy oraz inne pomoce dydaktyczne, które przydadzą się do zajęć z przedszkolakami.
Skarbiec jest idealną pozycją dla nauczycieli, którzy dopiero rozpoczynają swoją pracę w tym zawodzie. Dzięki tej książce poszerzą swoją wiedzę o nowe pomysły, które sprawdziły się już w praktyce, a także zyskają pomoce, które wesprą ich w czasie zajęć dydaktycznych z dziećmi. Całość jest zaprezentowana w czytelny i prosty sposób, zrozumiały dla czytelnika, który nie operuję jeszcze specjalistycznymi pojęciami.
Polecam „Skarbiec nauczyciela- terapeuty” każdej osobie, która chcę zdobyć wiedzę na temat pracy terapeutycznej z małym dzieckiem ze specjalnymi potrzebami.
źródło: http://kulturalna-rzeczywistosc.blogspot.com/
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów