Nakład wyczerpany: Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 34,00 zł
Nakład wyczerpany
Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].
Nakład wyczerpany.
Wydanie V. 2019 poprawione i uzupełnione.
Od Autorki. Zaraz po ukazaniu się książki na rynku Autorka otrzymała wiele sygnałów od Czytelników, nie tylko od rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, lecz także od specjalistów i nauczycieli z całego kraju oraz z zagranicy, z których jednoznacznie wynikało, że opracowanie było bardzo potrzebne i zostało bardzo pozytywnie przyjęte.
Należy pamiętać, że praca z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym nie jest łatwa. Niemniej jednak podjęcie właściwych oddziaływań na wczesnym etapie występowania tego zaburzenia może naprawdę szybko przynieść pozytywne efekty terapeutyczne. Co istotne, pracę z dzieckiem z MW powinni jednocześnie podjąć specjaliści (psycholodzy, logopedzi, pedagodzy), nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice dzieci z MW. Rodzice bowiem decydują, jaką terapię otrzymają (bądź nie) ich dzieci. Oznacza to, że motorem niezbędnych zmian powinni być właśnie oni. Chodzi przecież tutaj o dobro i przyszłość dzieci z MW, które – jeśli w porę nie uzyskają właściwej pomocy – mogą mieć zdecydowanie gorszy standard życia w wieku młodzieńczym i dorosłości.
Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi
św. Jan Paweł II
Publikację poleca Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Mutyzmu Wybiórczego”
Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].
[…] wszystkie refleksje Autorki wypływają wprost z jej doświadczeń, a właściwa narracja wzbogacona jest przykładami różnych przypadków terapeutycznych, fragmentami wypowiedzi pacjentów i ich rodziców, tekstami z blogów. Wiele wniosków i spostrzeżeń Maria Bystrzanowska popiera badaniami sondażowymi (np. zrealizowanymi wśród 100 rodziców dzieci z mutyzmem).
Ważną część stanowi obszerny aneks, zawierający: narzędzia diagnostyczne (np. arkusze obserwacji dla rodziców i nauczycieli, kwestionariusz wywiadu z rodzicami) i terapeutyczne (mapa mowy, drabina z zadaniami), opisy procedur diagnostycznych, wskazówki dla dzieci z mutyzmem wybiórczym oraz różnych grup osób, z którymi dziecko z mutyzmem wybiórczym może się zetknąć: nauczycieli, rehabilitantów, lekarzy [...].
Rodzice i nauczyciele otrzymują do ręki poradnik, z którego dowiedzą się, jak rozpoznać mutyzm, jak postępować z dzieckiem z tą przypadłością, gdzie szukać pomocy, jak wygląda diagnostyka i proces terapii. Specjaliści zaś mogą skonfrontować własne doświadczenia z doświadczeniami Autorki […].
Z recenzji dr hab. Agnieszki Myszki
Książkę przeznaczono głównie dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, a także dla ich nauczycieli i specjalistów. W Polsce jest dostępnych niewiele pozycji, w których czytelnik znajdzie nowoczesne podejście do mutyzmu wybiórczego (MW). Angielska i amerykańska literatura nie jest dostępna dla wszystkich, dlatego też wielu rodziców, nauczycieli czy specjalistów wciąż uważa, że skoro dziecko rozmawia w domu, w szkole na przerwie czy w gabinecie, to na pewno nie ma żadnego zaburzenia.
Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla rodziców? To właśnie oni często zadają sobie pytanie, dlaczego moje dziecko, które w domu rozmawia i świetnie się bawi, po przekroczeniu progu przedszkola/szkoły milknie. Na początku trudno im to zaakceptować. Czasem słyszą uwagi typu: pewnie dziecko nie mówi, bo rodzice mu nie pozwalają, manipuluje otoczeniem, wybiera sobie osoby do rozmowy, nie lubi tej cioci czy nauczycielki. Rodzice z takimi komentarzami muszą się zmagać nie tylko w przedszkolu, szkole, u lekarza, ale i w rodzinie. Niestety, nawet rodzina nie rozumie problemów dziecka, uważa, że dziecko ma taką fanaberię. Wszyscy muszą zrozumieć istotę tego zaburzenia, żeby na co dzień nie szkodzić dziecku swoim zachowaniem, tylko go wspierać i pomagać.
Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla nauczycieli i specjalistów? Otóż jako osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą powinni znać niepokojące objawy, które sugerują nieprawidłowości w rozwoju. Muszą także zwracać uwagę na wszelkie zachowania, które nie są typowe.
Z doświadczenia wiemy, że termin „mutyzm wybiórczy” jest czymś nowym nawet dla wielu specjalistów (psychiatrów, psychologów, logopedów, pedagogów), którzy do tej pory nie spotkali dziecka z taką diagnozą bądź nie potrafili właściwie sklasyfikować występujących u niego objawów. Diagnozując dziecko z MW, specjaliści powinni mieć wystarczającą wiedzę na temat istoty zaburzenia i samego przebiegu terapii. Ponadto niektórzy nauczyciele nie mogą zrozumieć, dlaczego uczeń na lekcji nie odpowiada na pytania, nie rozmawia z nauczycielami, z rówieśnikami, a czasem na przerwie buzia mu się nie zamyka. Twierdzą, że uczeń ten manipuluje otoczeniem i mówi tylko wtedy, kiedy chce lub gdy ma coś do przekazania, np.: „jakby wiedział, to by odpowiedział”.
Magdalena
Przeczytałam i muszę powiedzieć , że jest to książka godna polecenia ! Zawiera esencję najważniejszych informacji dotyczących mutyzmu wybiórczego. Informacje są usystematyzowane i napisane w bardzo przystępnej formie dla czytelnika. Zawiera bardzo dobry i pomocny aneks , który może posłużyć do pracy z dzieckiem. Po przeczytaniu tej książki ma się pełny poukładany obraz co to jest mutyzm, a przede wszystkim jak pomóc dziecku.
Szczerze polecam !!!
Logopeda i specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Od ponad 20 lat pracuje w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w przedszkolach jako logopeda.
W kręgu jej zainteresowań terapeutycznych znajduje się diagnoza i terapia różnych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży. Jako praktyk od kilku lat zajmuje się wspieraniem osób z mutyzmem wybiórczym i ich rodzin.
Ponadto posiada dużą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie w prowadzeniu konferencji, szkoleń i warsztatów poświęconych mutyzmowi wybiórczemu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Maria Bystrzanowska |
ISBN | 978-83-8095-618-6 |
Objętość | 172 stron |
Wydanie | V.2019 poprawione i uzupełnione |
Format | B5 - 160/235 |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Przedmowa do czwartego wydania
Wstęp
Rozdział I. Mutyzm wybiórczy – jako zaburzenie w werbalnym komunikowaniu się o podłożu lękowym
1. Wprowadzenie
2. Definicja, istota, przyczyny mutyzmu wybiórczego
3. Czynniki mające wpływ na pojawienie się mutyzmu wybiórczego
4. Objawy kluczowe mutyzmu wybiórczego
5. Cechy dziecka z mutyzmem wybiórczym
6. Mutyzm wybiórczy ciężkiego i lekkiego stopnia
Rozdział II. Mutyzm wybiórczy a inne współistniejące zaburzenia
1. Wyniki nieformalnych badań własnych dotyczących mutyzmu wybiórczego
2. Mutyzm wybiórczy i fobia społeczna
3. Mutyzm wybiórczy i wady wymowy
4. Mutyzm wybiórczy i wielojęzyczność
5. Mutyzm wybiórczy i ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu)
6. Mutyzm wybiórczy i nieśmiałość
Rozdział III. Sytuacja dziecka z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole i w domu
1. Charakterystyka zachowań dziecka z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole i w domu na podstawie własnych doświadczeń
2. Specjalne potrzeby edukacyjne oraz edukacja włączająca w aspekcie dzieci i młodzieży z mutyzmem wybiórczym
Rozdział IV. Diagnoza – czyli gdzie, kto i jak powinien diagnozować mutyzm wybiórczy
1. Wstęp
2. Trudności diagnostyczne w przypadku mutyzmu wybiórczego
3. Diagnoza i monitorowanie postępów w terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym
4. Diagnoza wstępna dziecka z mutyzmem wybiórczym w poradni psychologiczno-pedagogicznej
5. Poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży
6. Jak powinno wyglądać badanie psychologiczne, logopedyczne, pedagogiczne dziecka/ucznia z mutyzmem wybiórczym
7. Diagnostyka różnicowa
Rozdział V. Terapia dziecka z mutyzmem wybiórczym
1. Wstęp
2. Techniki metody behawioralnej
3. Obszary, metody i sposoby terapii mutyzmu wybiórczego
4. Planowanie terapii dziecka w przedszkolu/szkole i w domu
5. Podstawowe zasady pracy terapeutycznej z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym
6. Ważne aspekty, które należy uwzględnić w terapii mutyzmu wybiórczego
7. Jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem?
8. Stopnie osiągnięć komunikacyjnych dziecka z mutyzmem wybiórczym na podstawie terapii w poradni psychologiczno-pedagogicznej
9. Pomoc specjalistów i ich rola w terapii
10. Miejsce terapii
11. Przewidziany czas terapii mutyzmu wybiórczego
12. Jak dziecko z mutyzmem wybiórczym może zacząć rozmawiać w klasie
13. Generalizacja w szkole i w terenie
14. Możliwe przyczyny niepowodzeń w terapii mutyzmu wybiórczego
15. Efekty terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym
16. Opis i analiza przypadków
17. Od chóru do solo – terapia dziecka z mutyzmem wybiórczym, czyli odwrotny sliding in – metoda autorska
18. Terapia mutyzmu wybiórczego u nastolatków
19. Jak nie należy postępować w stosunku do dziecka z mutyzmem wybiórczym, a jak się powinno
20. Skuteczność terapii grupowej u dzieci z mutyzmem wybiórczym
21. Stosowanie farmakoterapii w leczeniu dzieci z mutyzmem wybiórczym
22. Konsultacje online w terapii mutyzmu wybiórczego
23. Najczęstsze pytania rodziców i nauczycieli
Rozdział VI. Prewencja
1. Przygotowanie dziecka do przedszkola/szkoły w aspekcie działań prewencyjnych dotyczących mutyzmu wybiórczego
Podsumowanie
Bibliografia
Aneks
Załącznik 1. Arkusz obserwacji dziecka z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego dla rodziców
Załącznik 2. Arkusz obserwacji dziecka z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego w przedszkolu/szkole
Załącznik 3. Mapa mowy i plan terapii – druki
Załącznik 4. Schemat diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik 5. Procedury badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik 6. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka z trudnościami w komunikacji werbalnej (podejrzenie mutyzmu wybiórczego)
Załącznik 7. Dziecko z zespołem Aspergera i mutyzmem wybiórczym – zalecenia dla nauczyciela
Załącznik 8. Zadania dla dziecka z MW z uwzględnieniem obciążenia komunikacyjnego
Załącznik 9. Przykładowa drabina z zadaniami dla dziecka z MW
Załącznik 10. Dziecko z MW na zajęciach dodatkowych
Załącznik 11. Zalecenia dla lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów dziecka z MW
Załącznik 12. Arkusz samoobserwacji osoby z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego
Załącznik 13. Drabina zadań
Załącznik 14. Dziecko lękowe (z mw) idzie do szkoły
Jak to wszystko się zaczęło?
Pierwsze dziecko, które wyprowadziłam z mutyzmu wybiórczego, spotkałam kilka lat temu, rozpoczynając pracę w jednym z przedszkoli. Marta trzeci rok uczęszczała do przedszkola i nie powiedziała w nim ani jednego słowa. Oprócz opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dziewczynka nie otrzymała żadnej pomocy, nie była też objęta terapią. Po otrzymaniu zgody od rodziców na terapię w przedszkolu, korzystając ze swojej wiedzy typowo medycznej oraz literatury angielskiej i amerykańskiej, zaczęłam intensywnie pracować z dzieckiem. I tak cała terapia trwała cztery miesiące (od września do grudnia). Pod koniec grudnia dziewczynka rozmawiała już z całą grupą i ze wszystkimi w przedszkolu. Był to wielki sukces Marty, mój i zaangażowanych w działania nauczycieli przedszkola. Kolejne dzieci z objawami mutyzmu wybiórczego, na które trafiłam w przedszkolach, nie musiały już tak długo jak Marta czekać na właściwą terapię. Szybko były wstępnie przeze mnie badane i bez formalnej diagnozy w ciągu trzech, czterech miesięcy pozbywały się lęku przed mówieniem, oczywiście z moją pomocą. Ponadto muszę zaznaczyć, że studia medyczne oraz późniejsze studia podyplomowe, mnogość szkoleń i kursów doskonalących wyposażyły mnie w wiedzę, która jest niezbędna do pracy z dziećmi z wadami wymowy, mowy (jąkanie) czy z problemami w komunikowaniu się. Pragnę również nadmienić, że logopedzi coraz częściej muszą pracować z dziećmi nieśmiałymi, wycofanymi i takimi, które mają świadomość istniejących problemów z wymową, ale nie są zbyt chętne do długofalowej pracy. Zrozumienie, życzliwość i empatyczne podejście to podstawa dla każdego specjalisty, który chce pracować z dziećmi.
Istotnym momentem w moim życiu zawodowym było poznanie Anny Strzeleckiej, mamy dziecka z MW, która od kilku lat przebywa w Irlandii. Jej zaangażowanie w szerzenie wiedzy na temat mutyzmu wybiórczego w Polsce jest niebagatelne. Anna, aktywnie uczestnicząc w terapii swojego dziecka, zdobyła wiedzę, którą dzieli się m.in. na portalach społecznościowych z innymi rodzicami dzieci z MW oraz z nauczycielami i specjalistami.
Znaczącym wydarzeniem w moim życiu zawodowym było poznanie Maggie Johnson – współautorki znanej książki (podręcznika) o mutyzmie wybiórczym pod tytułem The Selective Mutism Resurce Manual oraz uczestnictwo w prowadzonych przez nią warsztatach dotyczących terapii dzieci z MW.
Tak jak wspomniałam na początku, książkę tę adresuję do tych osób, które w jakimś stopniu zetknęły się z problematyką MW, a więc przede wszystkim do rodziców, logopedów, psychologów, pedagogów i nauczycieli. Trudno jest pogodzić oczekiwania tak zróżnicowanego grona ewentualnych czytelników. Starałam się więc napisać przystępny tekst, dbając przy tym o jego walory naukowe. Jednocześnie bazując na swoim doświadczeniu w terapii dzieci z MW, w książce wykorzystałam konkretne przykłady, dzieląc się z czytelnikami swoją wiedzą teoretyczną i praktyczną. W jakim stopniu udało mi się spełnić wymagania czytelników, ocenią oni sami. Wszystkie opisane tu przykłady są prawdziwe, jednak w celu zachowania prywatności dzieci i osób dorosłych ich imiona oraz niektóre inne dane zostały zmienione.
Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].
[…] wszystkie refleksje Autorki wypływają wprost z jej doświadczeń, a właściwa narracja wzbogacona jest przykładami różnych przypadków terapeutycznych, fragmentami wypowiedzi pacjentów i ich rodziców, tekstami z blogów. Wiele wniosków i spostrzeżeń Maria Bystrzanowska popiera badaniami sondażowymi (np. zrealizowanymi wśród 100 rodziców dzieci z mutyzmem).
Ważną część stanowi obszerny aneks, zawierający: narzędzia diagnostyczne (np. arkusze obserwacji dla rodziców i nauczycieli, kwestionariusz wywiadu z rodzicami) i terapeutyczne (mapa mowy, drabina z zadaniami), opisy procedur diagnostycznych, wskazówki dla dzieci z mutyzmem wybiórczym oraz różnych grup osób, z którymi dziecko z mutyzmem wybiórczym może się zetknąć: nauczycieli, rehabilitantów, lekarzy [...].
Rodzice i nauczyciele otrzymują do ręki poradnik, z którego dowiedzą się, jak rozpoznać mutyzm, jak postępować z dzieckiem z tą przypadłością, gdzie szukać pomocy, jak wygląda diagnostyka i proces terapii. Specjaliści zaś mogą skonfrontować własne doświadczenia z doświadczeniami Autorki […].
Z recenzji dr hab. Agnieszki Myszki
Magdalena: Przeczytałam i muszę powiedzieć , że jest to książka godna polecenia ! Zawiera esencję najważniejszych informacji dotyczących mutyzmu wybiórczego. Informacje są usystematyzowane i napisane w bardzo przystępnej formie dla czytelnika. Zawiera bardzo dobry i pomocny aneks , który może posłużyć do pracy z dzieckiem. Po przeczytaniu tej książki ma się pełny poukładany obraz co to jest mutyzm, a przede wszystkim jak pomóc dziecku. Szczerze polecam !!!
Ewa: Bardzo dobra książka dotycząca mutyzmu wybiórczego. W jasny i zrozumiały dla rodziców i nauczycieli sposób omawia podstawowe informacje dotyczące tego zaburzenia. Książka osobiście bardzo mnie zachwyciła, a wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z MW powinna pomóc zrozumieć przedmiotowy problem. Książka jest przydatna nie tylko rodzicom ale jest Idealna do sprezentowania nauczycielowi, albo specjaliście w szkole, przedszkolu, który będzie pracował z dzieckiem. Wszystko jest szczegółowo opisane, jak pracować formalnie i nieformalnie. Chciałabym aby było więcej takich książek. Świetna pozycja i bardzo za nią dziękuję!
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów