Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918–1939
Autor:
Komorowska Małgorzata
ISBN: 978-83-7308-627-2
45,71 zł
22,71 zł
Oszczędzasz: 23,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Książka przedstawia dzieje scen operowych i operetkowych w Polsce okresu międzywojennego. Po odzyskaniu Niepodległości w 1918 roku...
Książka przedstawia dzieje scen operowych i operetkowych w Polsce okresu międzywojennego. Po odzyskaniu Niepodległości w 1918 roku, sceny takie działały w Warszawie, Poznaniu i Lwowie, okresowo także w Katowicach, Wilnie i Toruniu. Inicjatywy sezonowych przedstawień muzycznych podejmowano również w Krakowie oraz w Bydgoszczy, Grudziądzu, Lublinie, Łodzi i Zakopanem. Stabilność cechowała półamatorski Teatr im. Moniuszki w Stanisławowie.
Na temat życia teatralnego w gatunku opery i operetki w Polsce lat 1918-1939 nie ukazała się dotychczas żadna publikacja. Temat ten pomijali zarówno teatrolodzy jak i muzykolodzy, chociaż ta właśnie dziedzina w odrodzonej Polsce przeżywała rozkwit. Operze przypisano wówczas doniosłe cele. Miała budować prestiż kultu ralny młodego państwa, i kształtować tożsamość rozdartego przez wiek między zaborców narodu. Swe siły i talent oddawali jej legendarni, a zapomniani już dyrygenci, śpiewacy, tancerze i artyści operetkowi, jak Emil Młynarski i Zygmunt Latoszewski, Matylda Polińska-Lewicka, Wanda Wermińska i Ignacy Dygas, Piotr Zajlich i Halina Szmolcówna, Lucyna Messal, Elna Gistedt i Józef Redo.
Książka zapełnia więc istotną lukę w historii polskiej kultury. Dzieje scen muzycznych zostały w niej zarysowane w powiązaniu z wydarzeniami politycznymi, warunkami ekonomicznymi i przemianami społeczno-kulturowymi, w tym z rozwojem filmu, radia i fonografii. Odrębny rozdział poświęcono problematyce inscenizacji, bowiem sceny Warszawy, Poznania, Lwowa i Wilna wytworzyły charakterystyczny styl przedstawień operowych, operetkowe zaś odznaczały się wielką barwnością wystawy. Wiele miejsca zajęło też opisanie nowych, skomponowanych wówczas i wystawionych dzieł scenicznych: 31 oper i opero-baletów, 10 baletów i 22 operetek. Stworzyli je tacy kompozytorzy, jak Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Tadeusz Joteyko, Mieczysław Sołtys, Feliks Nowowiejski, Bolesław Wallek-Walewski, Jerzy Lawina-Świętochowski, i tacy autorzy jak Marian Hemar, Julian Tuwim, Emil Zegadłowicz, i inni.
Wydawca zadbał o bogaty zestaw ilustracji; w książce zamieszczono blisko 100 archiwalnych fotografii, reprodukcji afiszów i projektów scenograficznych oraz różnych teatraliów, w większości po wojnie nie publikowanych. Książka o charakterze faktograficznym napisana jest przystępnie i przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych ojczystą historią, operą i teatrem.
Komorowska Małgorzata
absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (magisterium u Jana Kotta) i Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (magisterium u Pawła Beylina) – od 1982 roku wykładowca tejże uczelni (obecnie: Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina), od 2002 roku na stanowisku profesora nadzwyczajnego.
Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie historii teatru, współpracownik Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, w latach 2003-2006 członek Rady Naukowej IS PAN. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Fundacji Kościuszkowskiej.
Badaczka dziejów polskiej kultury muzycznej, życia operowego i biografii artystów, publicystka „Ruchu Muzycznego”, komentatorka koncertów.
Ważniejsze książki:
„Szymanowski w teatrze” (Warszawa 1992) – uznana przez Sekcję Krytyków Polskiego Ośrodka ITI (International Theatre Instytut) za Teatralną Książkę Roku, „Kronika teatrów muzycznych PRL lipiec 1944-czerwiec 1989” (Poznań 2003), „Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939” (Kraków 2008), „Marcella Sembrich-Kochańska. Życie i śpiew” (Warszawa 2008) - uznana przez Sekcję Krytyków Polskiego Ośrodka ITI (International Theatre Instytut) za Teatralną Książkę Roku.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Komorowska Małgorzata |
ISBN druk | 978-83-7308-627-2 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 360 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | twarda |
Od Autorki
ROZDZIAŁ I. Teatry muzyczne w kulturze i polityce międzywojnia
ROZDZIAŁ II. Sceny reprezentacyjne – kryzysy chroniczne
Warszawa
Teatr Wielki
Teatry operetkowe
Poznań
Lwów
ROZDZIAŁ III. Sceny zdeterminowane – operowe ambicje w operetkowej codzienności
Katowice
Pomorze
Toruń
Bydgoszcz
Grudziądz
Kraków
Wilno
ROZDZIAŁ IV. Inicjatywy lokalne – ponad siły i środki
Stanisławów
Lublin
Łódź
Zakopane
ROZDZIAŁ V. Sztuka inscenizacji – fantazje w klimacie epoki
Opera warszawska
Opera poznańska
Lwów
Opera wileńska
Styl operetki
ROZDZIAŁ VI. Polski repertuar współczesny – pod presją tworzenia narodowych dzieł
Opera
Balet
Operetka
Aneks 1. Premiery opery lwowskiej w latach 1920–1933 i w 1938 r.
Aneks 2. Premiery opery wileńskiej w latach 1922–1925
Aneks 3. Wykaz nowych oper, baletów i operetek polskich wystawionych w latach 1919–1938
Wykaz i źródła ilustracji
Abstract
Bibliografia
Indeks tytułów
Indeks nazwisk
Biblia historyka polskiego teatru muzycznego
Marszałkowi Piłsudskiemu na imieniny grano „Halkę” i wręczano pamiątkowy karton, a artysta w głodnym powojennym Lwowie dostawał bukiet z marchewek.
„Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939" Małgorzaty Komorowskiej to pozycja bardzo poważna i stricte naukowa. Autorka podjęta ten temat, ponieważ był on zarówno przez teatrologię, jak i muzykologię od lat zaniedbywany. Jak sama mówi, przejęła postawę wielkiego polskiego inscenizatora Leona Schillera, którego całą twórczość teatralną przeniknęła muzyka i który niejednokrotnie przed wojną i po niej występował w obronie i z pochwałą opery, ale też doceniał balet i nie lekceważył operetki. Materiał, z jakiego czerpała informacje do tej niebywale bogatej książki, zdumiewa rozległością - magister filologii polskiej, której promotorem był prof. Jan Kott, następnie mgr sztuki spod ręki prof. Pawła Beylina, doktor (promotor prof. Michał Bristiger), a następnie dr habilitowany nauk humanistycznych, a od maja 2002 r. profesor nadzwyczajny na Wydziale Teorii oraz na Wydziale Wokalnym w UMFC w Warszawie, jedna z niewielu specjalistek z dziedziny życia operowego w Polsce oraz problematyki teatru operowego - sięgnęła m.in. do wydawnictw jubileuszowych teatrów, programów teatralnych, druków okolicznościowych, prasy specjalistycznej i codziennej, prac magisterskich i doktorskich, tekstów librett oper i baletów, wyciągów fortepianowych, partytur i nutowych szkiców rękopiśmienniczych i wielu, wielu innych, często bardzo rozproszonych źródeł. W rezultacie żmudnych poszukiwań powstało dzieło świadczące o jej benedyktyńskiej cierpliwości i znakomitym opanowaniu warsztatu naukowego.
Aż trudno uwierzyć, że dopiero ta publikacja w pełni odtwarza - rok po roku, tytuł po tytule, nazwisko po nazwisku - międzywojenne dzieje opery we Lwowie i ukazuje je na tle życia muzycznego w tym mieście. Tak samo przedstawia historię scen muzycznych Wilna, wcześniej niezbadaną. Równie dokładnie opisuje sceny warszawskie i poznańskie, teatry Krakowa i Katowic, a także muzyczne instytucje Pomorza - toruńskie, bydgoskie i grudziądzkie. Osobną część książki autorka poświęca scenom Stanisławowa, Lublina, Lodzi i Zakopanego, już w tytule rozdziału zaznaczając, że były to inicjatywy ponad siły i środki tych miast. Te wytrwale zgromadzone informacje uzupełnia rozdział' „Teatry muzyczne w kulturze i polityce międzywojnia", poświęcony próbie określenia rangi tych teatrów w dwudziestoleciu, pokazaniu, jak radziły sobie z rodzącą się wtedy konkurencją ze strony kina, oraz charakteryzujący repertuar, możliwości artystyczne, stan wykonawstwa oraz ówczesną krytykę. Publikację zamykają dwa rozdziały traktujące o wybranych zagadnieniach ogólnych - inscenizacji (ważnej ze względu na specyfikę opery i operetki) i twórczości współczesnej (istotnej ze względu na patriotyczne zadania, jakimi obciążano ją w okresie odradzającej się państwowości). Całość zamykają trzy aneksy oraz dwa indeksy: tytułów i nazwisk.
Książka Małgorzaty Komorowskiej jest niewyczerpanym źródłem mało znanych informacji o ludziach. Wystarczy przytoczyć np. fragment o Piotrze Stermichu-Valcrocciacie (na marginesie - Chorwacie podającym się za Włocha): „...w marcu 1929 Poznaniem wstrząsnęła wieść, że Ster-mich opuszcza dyrektorskie stanowisko i przenosi się do Teatru Wielkiego w Warszawie, skąd po 10 latach był zmuszony ustąpić Emil Młynarski. (...) Stermich pozostawił po sobie pamięć doskonałego dyrektora, odpowiedzialnego za każdy operowy spektakl, tytana pracy na lekcjach indywidualnych ze śpiewakami, próbach ansamblowych, orkiestrowych i scenicznych; pamięć wybitnego dyrygenta, znawcy stylów i głosów, a także wielkiego artysty, którego po latach Stanisław Hebanowski wspominał jako «czarodzieja teatru»".
Janinę Korolewicz-Waydową znamy jako znakomitą sopranistkę, ale czy również jako patriotkę i społecznicę? Tymczasem u Komorowskiej można znaleźć taki fragment: „...podkreślała patriotyczną działalność opery; «Halkę» grano w rocznicę powstania listopadowego (29 listopada 1919) i w dniu imienin Marszałka Piłsudskiego (19 marca 1920). Razem z artystami swego zespołu występowała w grudniu 1919 r. w lokalach rozrywkowych, restauracjach i na ulicach, zbierając datki na Gwiazdkę dla żołnierzy. Organizowała wieczory pieśni na dochód dla wdów i sierot po obrońcach Lwowa".
Wiele też dowiadujemy się o zwyczajach, które dziś zdecydowanie już trącą myszką: „...17 marca dano podniosły spektakl «Halki» przed Józefem Piłsudskim. (...) Po I akcie delegacja dyrekcji teatru wręczyła Piłsudskiemu, siedzącemu w odświętnie przystrojonej loży, pamiątkowy karton z podpisami wszystkich artystów". Ale w innym miejscu znajdujemy dowód, że nawet w najgorszych czasach i warunkach sztuka była ludziom tak potrzebna, że odwdzięczali się, dzieląc się tym, czego pewnie sami nie mieli w nadmiarze: „.. .warunki życia we Lwowie były ciężkie. Ledwie ugaszono epidemię tyfusu. Doskwierał chłód i głód, zwłaszcza na przednówku. Symbolem owego czasu może być to, że z okazji premiery, kiepskiej zresztą operetki Ziehrera „Książę Kazimierz" w Teatrze Miejskim 9 czerwca 1920 r, po II akcie artystów obdarowano nie kwiatami, lecz koszami ogórków, marchwi i rzodkiewek".
Książka prof. Komorowskiej to pozycja niezwykle przydatna dla studentów i wszystkich głęboko zainteresowanych historią teatru muzycznego w Polsce.
Anna Brzozowska
„Twoja Muza” Nr 5(36)
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów