Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Celem tej publikacji jest ukazanie kulturoterapii jako części procesu akulturacji osób dorosłych i ich habilitacji kulturowej, na co autorka zwraca uwagę w rozdziale poświęconym terapii przez narrację i pisanie twórcze. W niniejszej książce zostały omówione koncepcje i formy kulturoterapii realizowane przez pedagogów, andragogów, pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, artystów przy udziale osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju...
Celem tej publikacji jest ukazanie kulturoterapii jako części procesu akulturacji osób dorosłych i ich habilitacji kulturowej, na co autorka zwraca uwagę w rozdziale poświęconym terapii przez narrację i pisanie twórcze. W niniejszej książce zostały omówione koncepcje i formy kulturoterapii realizowane przez pedagogów, andragogów, pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, artystów przy udziale osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju. Autorka przedstawia w niej dziedziny kulturoterapii, a także terapii ekspresywnej dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną jako dominującą dysfunkcją. Założeniem było spojrzenie na terapię niepełnosprawnych przez pryzmat antropologii kultury, twórczości i pedagogiki.
Autorka nie zamierzała ukazywać wszelkich możliwych odniesień terapii do naukowych tradycji psychologicznych i socjologicznych. Nacisk został położony na kulturową perspektywę terapii dorosłych z niepełnosprawnością i antropologiczny model niepełnosprawności obecny w andragogice i pedagogice specjalnej.
Opis
Specyficzne kody
Borowska - Beszta Beata
Jest torunianką z urodzenia, absolwentką studiów pedagogicznych (1992) Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz studiów podyplomowych (1998) Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W swoich pracach badawczych eksploruje od 1999 roku kulturowe konteksty i kultury niepełnosprawności młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju. Opiera projekty naukowe na badaniach jakościowych, badaniach terenowych – etnografii socjolingwistycznej. Podejmuje również badania oparte na mikroetnografii, cyberetnografii lub biografii konstruktywistycznej. Swój najnowszy mikroetnograficzny projekt badawczy zrealizowała we Francji w maju 2012 roku w lyońskich oddziałach inkluzywnych dla dzieci i młodzieży w sytuacji niepełnosprawności, we współpracy z Académie du Lyon. W triadzie zainteresowań naukowych łączy: kulturowe, semantyczne, ideograficzne i przestrzenne uwikłania niepełnosprawności w kulturach, problematykę akulturacji i enkulturacji dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością oraz habilitację kulturową osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju z orientacją badań jakościowych. Od 2008 roku jest członkiem Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Dr Beata Borowska-Beszta jest autorką, redaktorką i współredaktorką następujących książek i raportów badawczych:
• Formowanie się wspólnoty w Fundacji im. Brata Alberta w Radwanowicach, Wyd. Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków 2001 (współredakcja z A. Wojciechowskim).
• Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
• Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
• Wanda Szuman – pedagog specjalny – szkice do portretu, Wyd. Naukowe ITEE, Radom 2009 (redakcja).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Borowska - Beszta Beata |
ISBN druk | 978-83-7587-029-9 |
ISBN e-book | 978-83-7587-029-9 |
Objętość | 150 stron |
Wydanie | I, 2008 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Niepełnosprawni
Wprowadzenie
Rozdział I
Terapia i zaburzenia rozwoju
Terapia w andragogice specjalnej
Terapia pedagogiczna
Andragogika specjalna
Terapia zajęciowa
Terapia wspierająca
Ergoterapia
Teoretyczne modele konceptualizowania niepełnosprawności
Model Studiów nad Potencjałem Człowieka
Model Studiów Publicznych
Model Studiów Kulturowych
Model Studiów Etycznych i Filozoficznych
Model Studiów Technologicznych
Kulturowy model niepełnosprawności
Niepełnosprawność jako kultura
Kultura jako przestrzeń konstruująca niepełnosprawność
Kulturotwórcze konteksty habilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością
Akulturacja i poznawanie kultury osób z zaburzeniami rozwoju
Lingwistyczna ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna”
Zaburzenia rozwoju
Rozdział II
Kulturoterapia
Antropologiczne i kulturowe wątki terapii osób z niepełnosprawnością
Kulturoterapia
Formy i dziedziny kulturoterapii
Terapia przez sztukę ekspresywną
Arteterapia
Choreoterapia
Dramaterapia
Muzykoterapia
Fototerapia
Filmoterapia
Tworzenie filmu jako terapia
Terapia przez pisanie twórcze
Pisanie dziennika jako terapia
Rozdział III
Terapia przez narrację i pisanie twórcze
Koncepcja terapii przez twórczość A. Wojciechowskiego
Terapia przez narrację i pisanie twórcze
Narracja i pisanie
Wpływ
Intymność
Interakcyjność
Indywidualny plan terapii
Zajęcia terapeutyczne
Hulk
Hugh
Hedda
Herbert
Codzienność terapeutyczna
Pedagogiczne uwikłanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy