Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 45,00 zł
W polecanej książce i płycie CD przedstawiamy przykładowe zabawy i karty pracy do wykorzystania w procesie diagnozowania. Opracowane przez autorki propozycje mogą być zastosowane w różnorodnych sytuacjach, w zależności od inwencji nauczyciela terapeuty.
(Płytę CD należy zamówić oddzielnie <klikając tutaj>)
Polecamy publikacje składającą się z dwóch części: książka papierowa i płyty CD (płytę CD należy zamówić oddzielnie <klikając tutaj>):
- Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju w wersji papierowej
- KARTY PRACY w formacie pdf na płycie CD zawierające 268 kart pracy (łącznie 374MB)! CD można zamówić <klikając tutaj>
Któż z Was nie pamięta słynnej książki "z pajacykiem", czyli Programu psychostumulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju? Dla wielu terapeutów, specjalistów i nauczycieli był to drogowskaz, z którego korzystali i korzystają w swojej pracy. Nakład książki był wielokrotnie wyczerpywany i wznawiany z uwagi na ogromne zainteresowanie. Dziś Autorki tego słynnego podręcznika zapraszają do nowej publikacji, która ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej "Impuls" pt. Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju.
Integralną częścią pracy terapeutycznej jest postawienie diagnozy, która stanowi bazę danych o tym, co dziecko lubi robić, jakie czynności dają mu radość, co potrafi, a co może sprawiać mu trudność. Skupienie się w działalności diagnostycznej na punktach pozytywnych dziecka pozwoli ukierunkować skuteczną pracę nauczyciela.
Diagnozowanie umiejętności i możliwości dziecka powinno odbywać się przede wszystkim poprzez zabawę. Zabawa jest przyjemnością, która pomaga mu radzić sobie ze wszystkimi trudnymi emocjami. Podczas zabawy dziecko uczy się twórczo przezwyciężać różne przeszkody. Zabawa jest jednocześnie naturalnym sposobem nawiązywania kontaktu zarówno między dziećmi, jak i między dzieckiem a dorosłym.
Według Lisy Miller, Deborah Steiner oraz Susan Reid (1996, s. 170) […] umiejętność bawienia się wywiera bardzo duży wpływ na przyszły rozwój dziecka. A ten, kto w dzieciństwie, zachęcany […] może bawić się swobodnie i na różne sposoby, buduje sobie podwaliny pod przyszłe twórcze pokonywanie przeszkód, a nawet czerpanie z tych wyzwań życiowych przyjemności.
Dzięki różnym formom i rodzajom zabaw mamy szansę zbliżenia się do dziecka, stworzenia mu poczucia bezpieczeństwa, pozyskania jego zaufania i dostrzeżenia jego tzw. punktów pozytywnych. Możemy również poznać najskrytsze tajniki dziecięcej psychiki – ukryte lęki, trudności, budzące się zdolności, zainteresowania, bazę wszelkich jego możliwości. Najlepszym inicjatorem zabaw jest samo dziecko. To ono wie, czym i w jaki sposób chce się bawić. Rolą nauczyciela terapeuty, jako bacznego obserwatora i zarazem współuczestnika czynności, jest takie pokierowanie zabawą, by dziecko czerpało z niej przyjemność, a nauczyciel wiedzę diagnostyczną. Uzupełnieniem prowadzonej przez nauczyciela terapeutę diagnozy mogą być diagnostyczne karty pracy. Narzędzie to musi być dostosowane do aktualnych możliwości i umiejętności dziecka.
W polecanej książce i płycie CD przedstawiamy przykładowe zabawy i karty pracy do wykorzystania w procesie diagnozowania. Opracowane przez autorki propozycje mogą być zastosowane w różnorodnych sytuacjach, w zależności od inwencji nauczyciela terapeuty.
Niezbędną częścią książki jest płyta CD: KARTY PRACY dostępne w formacie PDF "268 KART PRACY":
Opis
Anna Franczyk
nauczyciel dyplomowany z trzydziestoletnim stażem pracy, neurologopeda, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej, praktyk Tomatisa pedagog specjalny w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi, wykładowca UNS, prezes Stowarzyszenia Animaloterapeutycznego "Dogo4Logo" zajmującej się dogoterapią i felinoterapią, instruktor dogoterapii III stopnia, autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS i WIR) m.in.: Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się przez animaloterapię, Zabawy z Figurkiem.
Ponadto regularnie bierze udział w Konferencjach dotyczących wspomagania rozwoju dzieci, prowadzi kursy doskonalące dla nauczycieli z zakresu prowadzenia działań dydaktyczno-terapeutycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Katarzyna Krajewska
nauczyciel dyplomowany z dwudziestoośmioletnim stażem pracy, pedagog specjalny, magister pedagogiki przedszkolnej i nauczania początkowego, ukończyła kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej oraz studia podyplomowe z zakresu „wspieranie rozwoju dziecka o specyficznych potrzebach edukacyjnych” terapeuta Integracji Sensorycznej, Specjalista wczesnego wspomagania rozwoju. Pracuje obecnie jako terapeuta SI , praktyk Tomatisa, pedagog specjalny w grupach integracyjnych w Przedszkolu z oddziałami integracyjnymi w Łodzi.
Autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wszystkie opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS): Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się poprzez aniamaloterapię.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska |
ISBN druk | 978-83-8095-375-8 |
ISBN e-book |
|
Objętość | 156 stron |
Wydanie | I, 2017 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
Obszar diagnostyczny: poziom zmysłowy
Etap I – poziom zmysłowy
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka na poziomie zmysłowym
Obszar diagnostyczny: poziom poznawczy
Etap II – poziom poznawczy
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka na poziomie poznawczym
Obszar diagnostyczny: poziom odkrywczo-badawczy
Etap III – poziom odkrywczo-badawczy
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka na poziomie odkrywczo-badawczym
Obszar diagnostyczny: poziom abstrakcyjno-symboliczny
Etap IV – poziom abstrakcyjno-symboliczny
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym
Bibliografia
Autorki odwołują się do swojej wcześniejszej publikacji Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju (wydanie 10 poprawione: Impuls, Kraków 2017), który opiera się na uznaniu faktu, że dzieci wymagają indywidualnego traktowania, ponieważ różnią się między sobą potrzebami i możliwościami. Właśnie różnice indywidualne stały się podstawowym założeniem nowej książki przygotowanej przez Annę Franczyk i Katarzynę Krajewską. […] Można w niej znaleźć wskazówki i propozycje zabaw i ćwiczeń, które pozwolą dorosłemu na zbudowanie jak najpełniejszego obrazu diagnostycznego dziecka. Autorki zachęcają do diagnozowania umiejętności i możliwości dziecka przede wszystkim poprzez zabawę. Dzięki różnym formom i rodzajom zabaw mamy możliwość zbliżenia się do dziecka, stworzenia mu poczucia bezpieczeństwa, pozyskania jego zaufania, jak również dostrzeżenia jego pozytywnych stron. […]
Polecam publikację rodzicom, nauczycielom, pedagogom i terapeutom chcącym rozwijać swój warsztat diagnostyczny oraz tym, którzy poszukują inspiracji do efektywnej, interesującej pracy terapeutycznej z małym dzieckiem.
Z recenzji dr hab. Beaty Jachimczak, prof. UAM
Najnowsza książka autorstwa Pań Anny Franczyk oraz Katarzyny Krajewskiej pt. Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju uważam, że jest to doskonale opracowana propozycja edukacyjna pod względem praktycznym, jak i merytorycznym służąca jako zarys wiedzy w zakresie pedagogiki przedszkolnej.
Diagnoza postawiona w pracy nauczyciela, terapeuty stanowi podstawę pracy w odpowiednim doborze zabaw, które są doskonałą formą spędzenia czasu z dziećmi.
Dzieci na ogół lubią ciekawe, rozwijające zabawy, które wywołują uśmiech na ich twarzach, ale przy okazji zwracają uwagę na zachowania swoich rówieśników.
Autorki przedstawiły różne formy zabaw, wyjaśniły dokładnie ćwiczenia zamieszczone na podstawie 4 obszarów diagnostycznych: poziom zmysłowy, poziom poznawczy, poziom odkrywczo-badawczy, poziom abstrakcyjno-symboliczny.
Moją szczególną uwagę zwróciły kwestionariusze obserwacyjne rozwoju dziecka, w których to nauczyciel bądź rodzic może sam spróbować wypełnić.
Rodzice są najlepszymi obserwatorami dzieci, posiadających deficyty, lecz nie zawsze kierują się odpowiednimi sposobami wychowawczymi.
Zaproponowane przez autorki zabawy posłużą jako walor udoskonalający przeszkody, którą są do pokonania w stałej pracy z dziećmi wymagającymi nad nimi kontroli oraz stawiania nowych diagnoz.
To książka, która pomoże zrozumieć wielu osobom, że dzieci z problemem deficytowym i zaburzeniami rozwoju są wspaniałe, a praca z nimi przynosi owocne rezultaty, w momencie, kiedy poświęcamy czas i chęci do wspólnego ćwiczenia wraz z dzieckiem obserwując go podczas zabawy.
Oficynie Wydawniczej "Impuls" dziękuję za podarowany mi egzemplarz książki.
Polecam przeczytać tę książkę wszystkim Czytelnikom, a zwłaszcza nauczycielom, terapeutom, rodzicom.
źródło: Anna