Remigiusz Kijak
Remigiusz Kijak
Profesor, pedagog specjalny, specjalista z zakresu seksuologii, badacz jakościowy, który od lat prowadzi projekty naukowe z zakresu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, wnosząc tym samym ogromny wkład w poznanie tej tabuizowanej przestrzeni ludzkiego życia. Jest znany jako jeden z badaczy zaangażowanych w tworzenie dziedziny badań nad niepełnosprawnością, queer, teorii crip. Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Rzeszowskim. Członek Zespołu Pedagogiki Specjalnej funkcjonującego przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Prace profesora Remigiusza Kijaka koncentrują się na crip, teorii krytycznej oraz disability studies. Interesują go ruchy społeczne i reprezentacje osób niepełnosprawnych, rozumie niepełnosprawność jako potencjał. Swoimi badaniami przeciwstawia się hegemonicznym formom ujmowania niepełnosprawności. Jego pierwsza książka również wydana w Oficynie Wydawniczej "Impuls" była pierwszym w Polsce empirycznym świadectwem urzeczywistniania seksualnego potencjału przez osoby niepełnosprawne. Kolejne badania dotyczyły również niepodejmowanych wcześniej w nauce polskiej tematów, jak wydana w 2016 rok książka dotycząca partnerstwa i związków osób niepełnosprawnością intelektualną czy późniejsza z 2019 roku dotycząca rodzicielstwa osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Profesor jest również redaktorem naczelnym punktowanego kwartalnika naukowego „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” i redaktorem kliku polskich czasopism i dwóch zagranicznych. Profesor Remigiusz Kijak upatruje nowej roli naukowca przekraczającego i wkraczającego w nowe przestrzenie, w których badacz dotychczas pozostawał nieobecny. Stawia pytania o rolę nowej metodologii w badaniach intymności osób niepełnosprawnych. Wchodzi w przestrzenie performatywne jednocześnie samemu performując. Przykładem tych przekroczeń jest udział profesora w sztuce teatralnej "Teatru21" p.t. Libido Romantico, w której profesor wspólnie z aktorkami i aktorami "Teatru21" stanął na scenie i zagrał.