Prof. Bogusław Śliwerski o korzyściach nauki hybrydowej
Mam nadzieję, że nauczyciele i politycy zajmujący się oświatą wyciągną z tego pewne wnioski i gdy szkoła już wróci do funkcjonowania stacjonarnego...
"Należy wyciągnąć wnioski z tej sytuacji"
- Radykalna, wymuszona przez pandemię zmiana, sprawiła, że młodzież lepiej zaczęła zarządzać własnym czasem, sposobem uczenia się, realizowania zadań. Na szczęście nauczyciele też się do tego dostosowali - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Bogusław Śliwerski (Uniwersytet Łódzki, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie).
Po długim weekendzie majowym 4 maja uczniowie klas I–III szkół podstawowych w całym kraju wrócą do nauki w szkole. Od tego dnia szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo–wychowawczą dla uczniów w świetlicach.
Z kolei od 17 maja uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w systemie hybrydowym.
Jak zauważył prof. Bogusław Śliwerski, starsza młodzież radzi sobie z nowymi mediami i możliwością komunikowania się za ich pośrednictwem z nauczycielami i ze sobą. - Aczkolwiek nie jest to skuteczne w przypadku szczególnie przedmiotów przyrodniczych, wymagających przeprowadzania pewnych m.in. doświadczeń laboratoryjnych, oraz przedmiotów ścisłych (…) Egzaminy próbne, które już się odbyły, wykazują że będą problemy, jeśli chodzi o poziom osiągnięć, szczególnie w matematyce - zwrócił uwagę.
- Mam nadzieję, że nauczyciele i politycy zajmujący się oświatą wyciągną z tego pewne wnioski i gdy szkoła już wróci do funkcjonowania stacjonarnego w pełni, wprowadzą pewne elementy edukacji hybrydowej - powiedział prof. Bogusław Śliwerski, podkreślając, jak istotne jest efektywne wykorzystanie czasu poświęconego przez ucznia na naukę.
System hybrydowy ma polegać na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje zajęcia w szkole i co najmniej 50 proc. uczniów realizuje zajęcia zdalnie. Dyrektor szkoły ma ustalić harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z tym podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.
Dla najstarszych uczniów będzie to powrót po blisko siedmiu miesiącach. W tym czasie, przez pandemie koronawirusa i kolejne fale zachorowań, uczyli się przed komputerami.
Więcej w nagraniu:
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
Prowadzący: Wiesław Molak
Gość: prof. Bogusław Śliwerski
Data emisji: 03.05.2021
źródło: https://www.polskieradio24.pl/130/5925/Artykul/2726913,Nalezy-wyciagnac-wnioski-z-tej-sytuacji-Prof-Sliwerski-o-korzysciach-nauki-hybrydowej
W tej samej kategorii
Powiązane przez tagi
- Dlaczego dziś Janusz Korczak jest nam tak bardzo potrzebny?
- Prof. Bogusław Śliwerski o wyzwaniach przed polskim systemem edukacyjnym w związku z napływem uchodźców z Ukrainy
- Wywiad z Profesorem Bogusławem Śliwerskim
- EWALUACJA. Ile przysługuje punktów i za co?
- Pedagogika lasu - wykład Prof. Bogusław Śliwersk