Prof. Bogusław Śliwerski o wyzwaniach przed polskim systemem edukacyjnym w związku z napływem uchodźców z Ukrainy
Prof. Bogusław Śliwerski o wyzwaniach przed polskim systemem edukacyjnym w związku z napływem uchodźców z Ukrainy
Mali uchodźcy to wyzwanie dla szkół. Prof. Śliwerski wskazuje, dlaczego
- Na Ukrainie szkoła podstawowa trwa dziewięć lat, a nie osiem, a dzieci rozpoczęły edukację w 6. roku życia. Poziom wykształcenia i podstawa programowa w zakresie matematyki jest zdecydowanie na wyższym poziomie, niż w Polsce - powiedział w Polskim Radiu 24 pedagog z Uniwersytetu Łódzkiego prof. Bogusław Śliwerski, komentując wyzwania stojące przed polskimi szkołami w kontekście dzieci uchodźców. - Mamy poważny problem powiązania uczniów, którzy mają zupełnie inny zakres przygotowania w zakresie nauk przyrodniczych i humanistycznych - ocenił.
W związku z wojną na Ukrainie, w polskim systemie oświaty jest 140 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym 95-100 tys. w szkołach podstawowych, a 22-23 tys. w przedszkolach - poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Podał, że 20 proc. uczniów z Ukrainy jest w oddziałach przygotowawczych.
Podstawowa bariera: język
Istotną kwestią jest znajomość przez dzieci uchodźców języka polskiego - ocenił w rozmowie z Polskim Radiem 24 pedagog prof. Bogusław Śliwerski. - Zapewne część dzieci jest pochodzenia polskiego i łatwiej im opanować, czy też usprawnić znajomość tego języka, ale jednak większość nie zna języka polskiego - argumentował. Jak mówił, na poziomie edukacji przedszkolnej i nauczania początkowego problemu nie będzie, bo dzieci się dogadają.
Znacznie trudniejsza sytuacja wystąpi jednak na etapie kształcenia systematycznego w podstawówce i szkołach ponadpodstawowych. - Wydaje mi się, że próba włączenia, zintegrowania dzieci ukraińskich z naszym systemem szkolnym powinna być nieco zmieniona - wskazał i przywołał rozporządzenie dotyczące egzaminów ósmoklasisty i egzaminy maturalne. - W moim przekonaniu, arkusze dotyczące języka obcego nowożytnego, czy matematyki będą tłumaczone na ukraiński i dzieci będą mogły odpowiadać - przekonywał.
Różnice w podstawie programowej
Wśród pozostałych wyzwań stojących przez polskim systemem edukacji w związku z napływem uchodźców z Ukrainy, prof. Śliwerski wymienił m.in. różnice programowe. - Tam szkoła podstawowa trwa dziewięć lat, a nie osiem, dzieci rozpoczęły edukację w 6. roku życia, poziom wykształcenia i podstawa programowa (...) w zakresie matematyki jest zdecydowanie na wyższym poziomie, niż w Polsce - wyliczał.
- Mamy poważny problem powiązania uczniów, którzy mają zupełnie inny zakres przygotowania w zakresie nauk przyrodniczych i humanistycznych. To chyba błąd takie integrowanie w sensie dosłownym, szkolnym, edukacyjnym - ocenił prof. Bogusław Śliwerski.
źródło: https://www.polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2932488,Mali-uchodzcy-to-wyzwanie-dla-szkol-Prof-Sliwerski-wskazuje-dlaczego
W tej samej kategorii
Powiązane przez tagi
- Dlaczego dziś Janusz Korczak jest nam tak bardzo potrzebny?
- Prof. Bogusław Śliwerski o wyzwaniach przed polskim systemem edukacyjnym w związku z napływem uchodźców z Ukrainy
- Poranna rozmowa Radia Opole z Marzeną Kędrą
- Wywiad z Profesorem Bogusławem Śliwerskim
- EWALUACJA. Ile przysługuje punktów i za co?