Edukacja małego dziecka. Tom 13
Cena podstawowa
38,10 zł
-10,00 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 39,80 zł
Podtytuł: Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Tom otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i nauczyciela.
Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników kształcenia.
Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
Ewa Ogrodzka-Mazur
Tom 1: Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy
Tom 2: Wychowanie i kształcenie w praktyce
Tom 3: Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia
Tom 4: Konteksty rozwojowe i wychowawcze
Tom 5: Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
Tom 6: Wybrane obszary aktywności
Tom 7: Przemiany rodziny i jej funkcji
Tom 8: Przedszkole - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 9: Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 10: Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian
Tom 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Tom 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej
Tom 13: Konteksty oświatowe
Tom 14: Konteksty społeczne i międzykulturowe
Tom 15: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka
Tom 16: Teoria – badania – praktyka w działaniach międzyedukacyjnych
Wąsiński Arkadiusz
Zainteresowania badawcze ogniskują się wokół roli wychowania i samowychowania do mediów w świetle analizy jakości egzystencji współczesnego człowieka, a także aksjologicznych i psychospołecznych uwarunkowań gotowości do tworzenia rodzin zastępczych i adopcyjnych. Autor dwóch monografii i około 50 artykułów naukowych, redaktor naukowy dwóch tomów zeszytów naukowych i trzech prac zbiorowych. Uczestnik projektu badawczego zrealizowanego w ramach grantu KBN. Od dwóch lat pełni funkcję dziekana Wydziału Nauk Humanistycznych i Studiów Międzynarodowych w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku-Białej. Jest członkiem Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Szuścik Urszula
adiunkt na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji, Instytut Nauk o Edukacji, kierownik Zakładu Dydaktyki i Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Magister wychowania plastycznego, specjalność nauczycielska, doktor nauk humanistycznych z psychologii, specjalność psychologia twórczości, doktor habilitowany nauk humanistycznych z pedagogiki i pedagogiki artystycznej.
Ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy; wicedyrektor do spraw kształcenia w Instytucie Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie; ekspert MEN w skład komisji kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy w zakresie sztuki.
Członek Komitetu Redakcyjnego „Życia Szkoły” oraz członek Rady Redakcyjnej „Zarania Śląskiego”. Wzięła udział w opracowaniu standardów edukacji wizualnej (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia) w ramach grantu nr 12835/08 Standardy Edukacji Kulturalnej, który był realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictw Narodowego (sierpień–grudzień 2008 r.). Członek Seminarium Naukowego Komisji Nauk Psychologicznych PAN, Seminarium Naukowego Sekcji Problemowej Pedagogiki Szkolnej PAN, Seminarium Naukowego Zespołu Edukacji Elementarnej PAN, INSEA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania przez Sztukę), ECHA (Europen Council for High Ability). Uczestniczka licznych konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych.
Zainteresowania naukowe, badawcze i artystyczne: zagadnienia edukacji plastycznej i jej stymulacji, analiza procesu twórczości plastycznej, programy kształcenia plastycznego, analiza treści plastycznych w wychowaniu przedszkolnym, w obrębie programów z nauczania zintegrowanego, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, percepcja jakości wizualnych, kształcenie nauczycieli edukacji plastycznej, psychologia twórczości i psychologia sztuki, terapia przez sztukę, grafika artystyczna; Prowadzi ożywioną działalność naukową, dydaktyczną i artystyczną (wystawy 1985, 1989, 1995, 1996, 2001, 2005, 2009).
Ważniejsze publikacje: Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2006 (rozprawa habilitacyjna), monografia, Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie Cieszyn 1999, monografia, liczne artykuły w „Plastyka w Szkole”, w publikacjach zbiorowych (w:) Red. B. Dymara, Dziecko w świecie sztuki, Impuls Kraków 1996, Dziecko w świecie rodziny, Impuls Kraków 1998, Dziecko w świecie muzyki, Impuls Kraków 2000, Dziecko w świecie współdziałania cz. 2, Impuls Kraków 2001, (w:) Red. W. Korzeniowska, Przemiany edukacyjne w Polsce i na świecie a modele wychowania, Impuls Kraków 2001, Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, Impuls Kraków 2002, Red. W. Korzeniowska, U. Szuścik, Rodzina, historia i współczesność. Studium monograficzne,Impuls Kraków 2006, Red. W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik, Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zgadnień pedagogiki współbycia. Studia, rosprawy i szkice – z okazji jubileuszu dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, Impuls Kraków 2009, Red. W. Korzeniowska, A. Mitas, U. Szuścik, Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim. Studia, rozprawy, przyczynki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2009, liczne prace pod redakcją naukową i popularnonaukowe; Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) przeznaczony dla I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Program nauczania. Numer dopuszczenia do użytku szkolnego MEN/DKW-4014-29/99. Wydanie I Wydawnictwo Maria Lorek Katowice 1999. Wydanie II Muza Szkolna Warszawa 2000; około 60 publikacji.
Ogrodzka-Mazur Ewa
prof. UŚ dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Czudek-Ślęczka Sonia
Notka biograficzna w przygotowaniu.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wąsiński Arkadiusz, Szuścik Urszula, Ogrodzka-Mazur Ewa, Czudek-Ślęczka Sonia |
ISBN druk | 978-83-7850-457-3 |
ISBN e-book | |
Objętość | 276 stron |
Wydanie | II, 2013 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
NOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Iwona Samborska
Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych
Iwona Czaja-Chudyba
Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński
Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty rodzinnej
Tatiana Kłosińska
Problemy wczesnej edukacji medialnej
Małgorzata Zalewska-Bujak
Wychowanie dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie – wybrane dylematy i zagrożenia
Katarzyna Wojciechowska
Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań
Beata Kozieł
Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych raportów
DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI
Radmila Burkovičová
The current nature of children's education in Czech pre-schools
Alexandra Tomášová
Školní vzdělávací program a plán autoevaluace mateřské školy
Alena Douškova
Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy v Slovensko
Soňa Kariková
Školská spôsobilost' – podmienka pre zvládnutie roly školáka
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE
Anna Buła
Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej
Renata Reclik
Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym
Monika Wiśniewska-Kin
Myślenie metaforyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca szansa…
Jolanta Bonar
Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym
Bożena Grzeszkiewicz
Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Aleksandra Skowrońska
Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka
Barbara Chojnacka-Synaszko
Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych
Jacek Stelmach
Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny na pograniczu polsko-czeskim Informacja o autorach
CONTENTS
Introduction
NEW CONTEXTS OF EDUCATING A SMALL CHILD
Iwona Samborska
Childhood transformation as a marker of educational changes
Iwona Czaja-Chudyba
An absent practice – on the application of strategies facilitating critical reflection in early-school education
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński
Grandchildren’s care of grandparents in the space of family community
Tatiana Kłosińska
Problems of early media education
Małgorzata Zalewska-Bujak
Education for safety in the contemporary society – selected dilemmas and threats
Katarzyna Wojciechowska
Safety in the life of kindergarten pupils – a research report
Beata Kozieł
The phenomenon of harming children – an attempt at analyzing selected reports
THE EXPERIENCE OF PRE- AND EARLY SCHOOL EDUCATION IN THE CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA
Radmila Burkovičová
Current nature of children's education in Czech pre-school institutions
Alexandra Tomášová
School curriculum and the plan of self-evaluation of the kindergarten
Alena Douškova
Children’s needs and the specific micro-environment of the kindergarten in Slovakia
Soňa Kariková
School readiness – a sine qua non for handling the role of a learner
VIEWS AND EXPERIENCES CONCERNING THE EDUCATION OF SMALL CHILDREN IN POLAND
Anna Buła
Supporting reasoning independence of early class learners in school practice
Reanata Reclik
Supporting mathematical activity of children at early school age
Monika Wiśniewska-Kin
Metaphoric thinking of children at early school age – unused and neglected possibilities, disappearing chances…
Jolanta Bonar
Educational tasks as a supporting factor in the development of children at early school age
Bożena Grzeszkiewicz
Emotional and social development of children at pre-school age
Aleksandra Skowrońska
In need for shaping socio-emotional competences of the small child
Barbara Chojnacka-Synaszko
Children at early school age and the offer of spare time management in community child-care centres
Jacek Stelmach
Risk taking behaviour of small children as a sign of family sociopathology in the Polish-Czech borderland
Note about the authors