• Obniżka
Opowieści o Czujątkach – z empatią w czasie zarazy

Opowieści o Czujątkach – z empatią w czasie zarazy

ISBN: 978-83-8095-952-1
33,81 zł
26,67 zł Zniżka 21,13%

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 28,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Autorka przybliża Czytelnikowi świat emocji doznawanych przez dzieci w czasie pandemii. Tekst Opowieści o Czujątkach – przy zastosowanej konwencji pięciu baśniowych opowieści ze świata zwierząt i owadów – wydaje się być skierowany bezpośrednio do dzieci. [...] Teksty baśni, napisane pięknym i bogatym językiem literackim, są zabarwione przyjaznym stosunkiem do świata, optymizmem i łagodnym poczuciem humoru. [...]

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book:

Wersja książki
Ilość

Publikacja dostępna w wersji papierowej oraz elektronicznej e-book.


Kilka lat temu napisałam książkę Opowieści o Czujątkach. Ćwiczenia z empatii dla Dzieci i… Dorosłych. Trafiła ona do różnych miejsc i osób. Dostałam wiele informacji od moich Czytelników, że Czujątka – od czasu, gdy w tekście postawiłam ostatnią kropkę – zaczęły żyć własnym życiem, co bardzo mnie cieszy. Publikacja ta zawierała pięć baśni o przykrych emocjach: smutku, złości, wstydzie, lęku oraz o odwadze w realizowaniu marzeń, a bohaterowie książki odkrywali, że uczucia, określane często mianem „negatywnych”, są przydatne, gdyż informują o niezaspokojonych potrzebach. Do każdej baśni dołączyłam scenariusz zajęć psychoedukacyjnych, które miały na celu uświadomienie dzieciom, że trudne emocje wcale nie są „złe”. Publikacja była dedykowana także dorosłym, aby spróbowali odkryć, jakie emocje i potrzeby niesie dla nich przeżycie dziecka.

Podłożem teoretycznym książki był program Porozumienia bez Przemocy stworzony przez Marshalla Rosenberga, który przeciwstawiał się tendencji do moralnej oceny samej emocji, zachęcając do zastanowienia się nad ukrytymi pod danym uczuciem niezaspokojonymi potrzebami.

Ostatnie miesiące pandemii COVID-19 zrodziły we mnie pytanie, jak mogłyby poradzić sobie Czujątka i ich Czytelnicy w tym trudnym czasie. Myśl ta stała się bodźcem do napisania dalszej części książki, tym razem ukierunkowanej na problemy, które niesie ze sobą czas pandemii.

Oddaję więc do Waszych rąk Opowieści o Czujątkach – z  empatią w czasie zarazy. Opisane w pięciu baśniach przeżycia bohaterów: myszek Mai i Lajli, kurki Zoi, biedronki Agatki oraz żyraf: Nany i Marcela stanowią ilustrację do radzenia sobie z  trudnymi emocjami towarzyszącymi pandemii. Myszka Maja tęskni za bratem przebywającym w szpitalu, kurka Zoja cierpi z powodu konfliktów rodzących się w zamkniętym przez kwarantannę kurniku, pełna lęku myszka Lajla odkrywa miłość, przed którą dotąd się broniła, biedronka Agatka przeciwstawia się nietolerancji pojawiającej się często w sytuacji zagrożenia jako sposób na rozładowanie przykrych emocji, a małe żyrafy odnajdują sens w poleganiu na rozwiązujących problemy dorosłych.

Trudne sytuacje, z którymi borykają się Czujątka, dotyczą jednocześnie dzieci oraz dorosłych, dlatego książkę tę dedykuję, podobnie jak poprzednią, wszystkim odnajdującym się w przeżyciach jej bohaterów. Sytuacja pandemii jest dla wielu osób źródłem przeżyć, z którymi mierzyli się dotychczas w  ograniczonym stopniu. Czy Czujątka poradzą sobie w nowej sytuacji? Zapraszam Cię, Czytelniku, abyś sam o tym się przekonał.

Joanna Bogudał-Borkowska



Z recenzji:

Książka Joanny Bogudał-Borkowskiej Opowieści o Czujątkach – z empatią w czasie zarazy dotyka bardzo aktualnego zagadnienia radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami wywołanymi pandemią. Jest napisana żywym, barwnym, obrazowym i przystępnym językiem.

Autorka przybliża Czytelnikowi świat emocji doznawanych przez dzieci w czasie pandemii. Tekst Opowieści o Czujątkach – przy zastosowanej konwencji pięciu baśniowych opowieści ze świata zwierząt i owadów – wydaje się być skierowany bezpośrednio do dzieci. Jednak ze względu na to, że opisane alegorycznym językiem sytuacje związane z pandemią są zbyt trudne do percypowania, reflektowania i radzenia sobie z nimi przez dzieci bez pomocy dorosłych (baśń piąta), książka przewiduje udział dorosłych (rodziców, wychowawców, pedagogów, psychologów) w wędrówce dziecka przez świat trudnych emocji i ukrytych potrzeb odkrywanych przy pomocy baśniowych „Czujątek”. Na końcu każdej baśni znajduje się propozycja warsztatowa do wykorzystania w pracy psychoedukacyjnej z dziećmi. [...]

Teksty baśni, napisane pięknym i bogatym językiem literackim, są zabarwione przyjaznym stosunkiem do świata, optymizmem i łagodnym poczuciem humoru. To sprawia, że mimo iż opisy groźnych okoliczności poruszają emocjonalnie, Czytelnik, zarówno dorosły, jak i dziecko, może w bezpieczny sposób odkrywać, rozpoznawać i reflektować swoje własne emocje i ukryte za nimi potrzeby. Konfrontacja z nimi w sytuacjach rozłąki (baśń pierwsza), ograniczenia aktywności i perspektyw na przyszłość (baśń druga), a także realnego zagrożenia (baśń trzecia, czwarta i piąta) jest podstawą prawdziwie empatycznego stosunku do innych, skłania do budowania zaufania, a także współpracy. Empatia rodząca się podczas prób rozwiązania sytuacji trudnych w społeczności „Czujątek” ukierunkowuje ich działania na zaspokojenie potrzeb wszystkich członków społeczności (nie wykluczając „sprawców” danej sytuacji), pozwala na rezygnację z obwiniania, odrzucenia, wykluczania osób upatrzonych na „wroga” czy „kozła ofiarnego” (baśń trzecia i czwarta).

Powszechne zagrożenie zdrowia i życia, jakie niesie pandemia, powoduje, że coraz więcej ludzi dorosłych i dzieci doświadcza frustracji i deprywacji podstawowych potrzeb. Książka jest bardzo aktualną i potrzebną pomocą, zarówno dla małych, jak i dużych Czytelników, w radzeniu sobie z  negatywnymi emocjami i rozwiązywaniu problemów, jakie przynosi ta sytuacja.

prof. dr hab. n. med. Maria Załuska
specjalista psychiatra

Większość ludzi czuje się, pomimo kolejnych miesięcy zmagań z „obcym”, w dalszym ciągu zagubiona, zaniepokojona, zdezorientowana. Baśnie niosą nadzieję na poradzenie sobie, grupową solidarność, wsparcie i możliwość wpływania na jakąkolwiek trudną rzeczywistość – pandemiczną lub codzienną. Pomimo strachu – przerażenie nie obezwładnia, pomimo zagubienia – można znaleźć drogę, pomimo osamotnienia – ktoś tam obok, chociaż oddzielony, przecież czeka…

Pozycja, jeśli chodzi o pomoc dzieciom i rodzicom w uporządkowaniu, zrozumieniu i wyrażeniu emocji, bardzo pomocna. Jeśli chodzi o podtrzymywanie nadziei, wyjątkowa. A w przygotowaniu do radzenia sobie z różnymi wyzwaniami, które niesie życie – niezbędna.

mgr Anna Kossowska-Lubowicka
specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta

145 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
Epub, Mobi
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-952-1
Stopień 
2021-12-07

Z empatią w czasie zarazy

Pandemia, związana przede wszystkim z gwałtowną zmianą stylu życia, podejścia do codzienności, niekiedy z osobistymi tragediami, wyrządziła wiele szkody w sferze emocjonalnej, zaburzając również nasze poczucie bezpieczeństwa. Skazała nas również na samotność, spowodowaną przez chorobą, kwarantannę, jak i zamknięcie wszystkich obiektów oraz instytucji, a także okresowy brak możliwości. Naukowcy już analizują wpływ pandemii na gospodarkę, na osoby, które straciły pracę, na związki i relacje rodzinne, wciąż jednak mało jest opracowań dotyczących wpływu Covid-19 na dzieci. Tymczasem to właśnie w dzieciach, niczym w lustrze, odbijają się emocje rodziców, to również dzieci cierpią z powodu tymczasowej izolacji, ograniczenia kontaktu z rówieśnikami czy nawet nauczycielami, stanowiącymi element ich bezpiecznego, znanego świata.

W jaki sposób pracować zatem z dziećmi, z ich emocjami? Jak pozwolić im zrozumieć i nazwać to, co czują, by można było zaproponować najlepszy sposób radzenia sobie z emocjami? Pomóc może w tym wyjątkowy zbiór bajek autorstwa Joanny Bogudał-Borkowskiej pt. „Opowieść o Czujątkach – z empatią w czasie zarazy”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS książka pomaga koić bóle i smutki, napawa optymizmem, pokazuje uniwersalne wartości. Choć wydana w okresie pandemii, tak naprawdę sprawdzi się w różnych sytuacjach, stając się swego rodzaju panaceum na lęki, inspiracją do zmiany postaw, do innego spojrzenia na świat.

Po książkę sięgnąć mogą zarówno nauczyciele, terapeuci i rodzice, jak i same dzieci, które potrafią już czytać, choć warto, by teksty stanowiły bodziec do rozmowy prowadzonej z rodzicem czy starszym rodzeństwem. Jak pisze autorka, teoretycznym podłożem baśni był program Porozumienie bez Przemocy, stworzony przez Marshalla Rosenberga, przeciwstawiającego się skłonności do moralnej oceny emocji, zachęcając raczej do zastanowienia się nad ukrytymi pod daną emocją niezaspokojonymi potrzebami. Opisane pięknym, ale zrozumiałym dla dzieci językiem, losy i emocje bohaterów, pozwalają nam poznać mechanizmy radzenia sobie z trudnymi emocjami, tak naprawdę nie tylko w trakcie pandemii.

W książce znajdziemy pięć wyjątkowych baśni, dzięki którym poznajemy małą myszkę Maję, która bardzo tęskniła za braciszkiem, ciekawą świata kurkę Zoję, kolejną myszkę – Lajlę, mieszkającą w pięknej, górskiej dolinie, odważną biedronkę Agatkę oraz żyrafy: Nanę i jej przyjaciela Marcela. Opowiedziane historie pokazują różne postawy wobec pandemii, pokazują, jak choroba i strach przed nią może zmienić życie, a także z jakimi emocjami pandemia się wiąże. Przeczytamy zatem o tęsknocie i radzeniu sobie z lękiem o bliskich, o emocjach pojawiających się w trakcie zamknięcia w domu, o tendencji, by w sytuacji zagrożenia obwiniać innych, a także o radzeniu sobie w sytuacji możliwego zakażenia koronawirusem.

Po każdej bajce autorka przygotowała część dydaktyczną, podsuwając tematy do rozważań, tworząc niemal gotowy scenariusz prowadzenia zajęć, oparty na przeczytanej opowieści. Wszystko to sprawia, że książka jest nie tylko piękna, ale bardzo przydatna osobom pracującym z dziećmi. Choć tak naprawdę i dorosłych książka skłoni do refleksji, zaś baśnie i zachowania bohaterów dostarczają podpowiedzi, a nawet gotowych wzorców postępowania w kryzysowych sytuacjach. Ilustracje Anny Andrzejewskiej są pięknym uzupełnieniem historii i sprawiają, że nawet dzieci, które jeszcze nie radzą sobie z czytaniem, będą mogły lepiej wczuć się w klimat tego wyjątkowego zbioru.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2021/12/joanna-boguda-borkowska-opowiesci-o.html

Napisz recenzje

Bogudał-Boekowska Joanna

Autorkaspecjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta i politolog. Publikuje od 2001 roku, początkowo w piśmie lokalnym wydawanym przez Wydawnictwo Barbara Włodarska-Friszke, następnie w Miesięczniku Literackim „Akant” (Instytut Wydawniczy „Świadectwo”). W 2014 roku nakładem Wydawnictwa Miniatura ukazał się jej tomik poezji Podkuwanie jednorożca oraz zbiór opowiadań Baletowa wataha promowany przez Fundację Integracja. W 2015 oraz 2020 roku w ramach antologii Contemporary writers of Poland została opublikowana także jej poezja.

Autorka wzięła udział w projekcie Multi-stok 2014 prowadzonym przez Fundację Dialog oraz Fundację Uniwersytetu w Białymstoku. Program był poświęcony roli bajek międzykulturowych na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich. Jest autorką bajki międzykulturowej o niepełnosprawności ruchowej w ramach serii „Przygody Innego” oraz scenariuszy zajęć do szkół i przedszkoli.

Zbiór baśni i scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych opartych na Porozumieniu bez Przemocy został wydany przez Oficynę Wydawniczą „Impuls” w 2017 roku pod tytułem: Opowieści o Czujątkach. Ćwiczenia z empatii dla Dzieci… i Dorosłych.

Artykuły Autorki, dotyczące interwencji kryzysowej w pracy psychologa, psychoterapeuty, ukazują się w takich czasopismach, jak „Niebieska Linia” i „Świat Problemów”.

Na co dzień Autorka zajmuje się psychoterapią i profesjonalną diagnozą psychologiczną w szpitalu, poradni oraz własnym gabinecie.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

JOANNA BOGUDAŁ-BORKOWSKA

ISBN druk

978-83-8095-952-1

ISBN e-book

978-83-66990-49-4

Objętość

92 stron

Wydanie

I, 2021

Format

B5 (160x235). E-book: e-pub i mobi

Oprawamiękka, klejona, folia matowa



Maria Załuska
Recenzja

Anna Kossowska-Lubowicka
Recenzja

Wstęp

Baśń pierwsza
Wielka tęsknota małej myszki
Część dydaktyczna do baśni pierwszej

Baśń druga
Kura w operze
Część dydaktyczna do baśni drugiej

Baśń trzecia
Eliksir z krokusa
Część dydaktyczna do baśni trzeciej

Baśń czwarta
O kropkach biedronek, odważnej Agatce i złej chorobie z Ichn
Część dydaktyczna do baśni czwartej

Baśń piąta
Żyrafy w czasie zarazy
Część dydaktyczna do baśni piątej

O Autorce .

Bibliografia

Fragment

Książka Joanny Bogudał-Borkowskiej Opowieści o Czujątkach – z empatią w czasie zarazy dotyka bardzo aktualnego zagadnienia radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami wywołanymi pandemią. Jest napisana żywym, barwnym, obrazowym i przystępnym językiem.

Autorka przybliża Czytelnikowi świat emocji doznawanych przez dzieci w czasie pandemii. Tekst Opowieści o Czujątkach – przy zastosowanej konwencji pięciu baśniowych opowieści ze świata zwierząt i owadów – wydaje się być skierowany bezpośrednio do dzieci. Jednak ze względu na to, że opisane alegorycznym językiem sytuacje związane z pandemią są zbyt trudne do percypowania, reflektowania i radzenia sobie z nimi przez dzieci bez pomocy dorosłych (baśń piąta), książka przewiduje udział dorosłych (rodziców, wychowawców, pedagogów, psychologów) w wędrówce dziecka przez świat trudnych emocji i ukrytych potrzeb odkrywanych przy pomocy baśniowych „Czujątek”. Na końcu każdej baśni znajduje się propozycja warsztatowa do wykorzystania w pracy psychoedukacyjnej z dziećmi. [...]

Teksty baśni, napisane pięknym i bogatym językiem literackim, są zabarwione przyjaznym stosunkiem do świata, optymizmem i łagodnym poczuciem humoru. To sprawia, że mimo iż opisy groźnych okoliczności poruszają emocjonalnie, Czytelnik, zarówno dorosły, jak i dziecko, może w bezpieczny sposób odkrywać, rozpoznawać i reflektować swoje własne emocje i ukryte za nimi potrzeby. Konfrontacja z nimi w sytuacjach rozłąki (baśń pierwsza), ograniczenia aktywności i perspektyw na przyszłość (baśń druga), a także realnego zagrożenia (baśń trzecia, czwarta i piąta) jest podstawą prawdziwie empatycznego stosunku do innych, skłania do budowania zaufania, a także współpracy. Empatia rodząca się podczas prób rozwiązania sytuacji trudnych w społeczności „Czujątek” ukierunkowuje ich działania na zaspokojenie potrzeb wszystkich członków społeczności (nie wykluczając „sprawców” danej sytuacji), pozwala na rezygnację z obwiniania, odrzucenia, wykluczania osób upatrzonych na „wroga” czy „kozła ofiarnego” (baśń trzecia i czwarta).

Powszechne zagrożenie zdrowia i życia, jakie niesie pandemia, powoduje, że coraz więcej ludzi dorosłych i dzieci doświadcza frustracji i deprywacji podstawowych potrzeb. Książka jest bardzo aktualną i potrzebną pomocą, zarówno dla małych, jak i dużych Czytelników, w radzeniu sobie z  negatywnymi emocjami i rozwiązywaniu problemów, jakie przynosi ta sytuacja.

prof. dr hab. n. med. Maria Załuska
specjalista psychiatra


Większość ludzi czuje się, pomimo kolejnych miesięcy zmagań z „obcym”, w dalszym ciągu zagubiona, zaniepokojona, zdezorientowana. Baśnie niosą nadzieję na poradzenie sobie, grupową solidarność, wsparcie i możliwość wpływania na jakąkolwiek trudną rzeczywistość – pandemiczną lub codzienną. Pomimo strachu – przerażenie nie obezwładnia, pomimo zagubienia – można znaleźć drogę, pomimo osamotnienia – ktoś tam obok, chociaż oddzielony, przecież czeka…

Pozycja, jeśli chodzi o pomoc dzieciom i rodzicom w uporządkowaniu, zrozumieniu i wyrażeniu emocji, bardzo pomocna. Jeśli chodzi o podtrzymywanie nadziei, wyjątkowa. A w przygotowaniu do radzenia sobie z różnymi wyzwaniami, które niesie życie – niezbędna.

mgr Anna Kossowska-Lubowicka
specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta


Opowieści o Czujątkach…
to z pewnością nie tylko narzędzie i źródło inspiracji do rozmów z dziećmi na czas pandemii. Choć w każdą opowieść wpisana jest sytuacja epidemii, która mniej lub bardziej wyraziście przypomina stan obecny, to trudno ograniczyć się do (bogactwa) sensów „czasu zarazy”. Każda opowieść to swoisty patchwork – na poziomie języka, strategii i skryptów kulturowych odnajdywanych przez bohaterów (również na poziomie komunikacji), czy też wreszcie – toposów.

dr nauk humanistycznych Marzena Szugiero
kulturoznawca

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło