KLASA II. Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii
Podtytuł: Klasa II
Autor:
Renata Pasymowska
ISBN: 978-83-8095-903-3
56,95 zł
47,15 zł
Oszczędzasz: 9,80 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Podtytuł: Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa II"
Przygodę z ortografią w klasach I–III Autorka podzieliła na trzy poziomy. Dzięki takiej konstrukcji zdobywana wiedza jest systematyzowana, pogłębiana i utrwalana. Na każdym kolejnym poziomie treści z zakresu ortografii narastają i rozszerzają się w układzie spiralnym. W klasie II dzieci poznają przygody przyjaciół z Literkowa, a wraz z nimi zdobędą wiedzę na temat zasad ortograficznych. Dzięki bohaterom opowiadań z łatwością zastosują je na co dzień podczas pisania. W tej części pojawi się ostatni z przyjaciół – Wyjątkuś. Każda historyjka to nowy zestaw trudnych wyrazów, które już nigdy nie będą sprawiały dzieciom kłopotów.
Kochane Dzieci!
Zapraszam Was na spotkania z 7 przyjaciółmi z Literkowa. Co to za miejsce? To miasteczko, gdzie rzecz jasna mieszkają literki. Wystarczy tylko, że uruchomicie swoją wyobraźnię, a natychmiast się tam przeniesiecie. Poproście rodziców, dziadków, rodzeństwo lub kolegów, by pomogli Wam w czytaniu dialogów, a także by pobawili się z Wami w domowy teatrzyk. Odgrywanym rolom mogą towarzyszyć rekwizyty, które sami przygotujecie. Miło będzie, gdy w Waszym domu zagoszczą maskotki literek. Zastąpią Wam lalki, które spełniają ważne zadanie w teatrzyku kukiełkowym. Zadbajcie, by podczas przedstawień pojawiły się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Możecie je przepisać na zwykłe kartki papieru i zaznaczyć przyjaciół odpowiednim kolorem. Istnieje także możliwość zaprezentowania historyjki ortograficznej przy użyciu samych kartoników z wyrazami. Najważniejsze, że po zapoznaniu się z historyjką spróbujecie wcielić się w różnorodne role. Gdy już się rozsmakujecie w aktorstwie, z pewnością sami napiszecie własne scenariusze i wyreżyserujecie podobne opowiastki, a scenografia powstanie błyskawicznie dzięki Waszej nieskrępowanej wyobraźni i wprawnym dłoniom. Na koniec miło będzie zgromadzić widownię i zaprezentować własne przedstawienie. Ważną rolę odegrają także domowe gazetki, osobisty album i słownik ortograficzny.
Zabawy z przyjaciółmi z Literkowa staną się dla Was okazją do: – poznania wielu interesujących, zabawnych i niezwykłych historyjek o trudnych w zastosowaniu literkach i dwuznakach; – bycia widzem, aktorem, reżyserem i scenografem – udziału w małych formach teatralnych; – wyrażania emocji; – odkrywania własnych talentów, możliwości i samego siebie; – tworzenia opowiadań, albumów, słowników, obrazów, komiksów i wielu innych prac; – poznania różnych sposobów uczenia się; – uczenia się „przy okazji”; – rozwijania mowy; – ćwiczenia pamięci; – zaprezentowania własnych dokonań; – wychowania przez teatr; – filozofowania i rozważania; – fantazjowania i dobrej zabawy; – patrzenia na świat oczyma ludzi teatru; – samooceny własnych dokonań; – mierzenia się z oceną publiczności; – doświadczania mocy, którą mają maskotki reprezentujące wszystkich przyjaciół z Literkowa.
Szanowni Rodzice!
To wspaniale móc usłyszeć od własnego dziecka entuzjastyczne stwierdzenie: „Mamo! Tato! W czwartek mam dyktando!”.
Nie ma nic lepszego niż święty, niczym niezmącony spokój o sukces swojego potomstwa. Prawda? Ta pełna optymizmu postawa dziecka nie bierze się znikąd. Wynika z poczucia pewności siebie i świadomości własnych możliwości, a przede wszystkim z odkrycia sposobu gromadzenia wiedzy i nabywania umiejętności. Takie rezultaty przynosi program nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa, którego jestem autorką, a jego motto brzmi:
Słucham, przeżywam, odkrywam, tworzę, działam, uczę się, mówię, wychowuję się i patrzę, czyli… z ortografią w teatrze.
Przedstawienie programu
Innowacyjny program Moi przyjaciele z Literkowa jest przeznaczony dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, którzy charakteryzują się indywidualnymi potrzebami w zakresie nauczania i wychowania. Jego założenie to wyposażenie dzieci w wiadomości i umiejętności związane z ortografią przez zastosowanie różnorodnych form teatralnych. Sprzyja on także rozwojowi zarówno osobowościowemu, jak i intelektualnemu. Rodzic, który podejmie się jego realizacji w warunkach domowych lub wesprze nauczyciela w zakresie jego utrwalania, może mieć pewność, że wyposaży swoje dziecko w umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, a także sprawi, że na stałe zagości ona w jego pamięci. Dodatkowym walorem będzie przyjemność korzystania z metod pracy, które są bliskie sztuce teatralnej.
Cele główne programu:
– kształcenie czujności ortograficznej oraz nawyków poprawnej pisowni,
– wdrażanie do swobodnego posługiwania się językiem pisanym.
Cele szczegółowe:
– wyposażenie dzieci w umiejętność świadomego posługiwania się zasadami poprawnej pisowni;
– wdrażanie do dbałości o prawidłową pisownię;
– usprawnianie funkcji poznawczych;
– ujawnienie predyspozycji i uzdolnień dzieci;
– rozwijanie i eksponowanie twórczości dziecięcej;
– doskonalenie słuchania i czytania ze zrozumieniem;
– nabywanie kompetencji językowych w zakresie: budowania wypowiedzi ustnych, redagowania opowiadań, opisów, dialogów i pism użytkowych, tworzenia poezji i tekstów swobodnych;
– zachęcanie do aktywności artystycznej i autoprezentacji;
– wcielanie zasad społecznego funkcjonowania; przestrzeganie zasad, reguł i regulaminów;
– kształtowanie nawyków związanych z samokontrolą;
– zachęcanie do dokonywania samooceny;
– wdrażanie do planowania własnej pracy;
– rozwijanie myślenia, zachęcanie do swobodnego wyciągania wniosków;
– stwarzanie okoliczności do odnoszenia sukcesów;
– doskonalenie współdziałania w zespole i z partnerem.
Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej pt. Moi przyjaciele z Literkowa w domu.
Klasa I, Klasy II oraz Klasa III
Pułapki ortograficzne już niestraszne
Troska o edukację dzieci to jedno z największych wyzwań, przed którym staję jako rodzic. Staram się w związku z tym poznawać metody, techniki i programy nauczania domowego, które będę mogła wykorzystać, aby w przyszłości wspierać rozwój dzieci i ułatwiać im zdobywanie wiedzy i umiejętności. Ortografia to jedno z zagadnień do nauczenia, a pomocny może się okazać podręcznik „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, napisany przez Renatę Pasymowską – nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej, która dodatkowo jest zafascynowana teatrem i z powodzeniem wykorzystuje swoją pasję w praktyce szkolnej.
Seria podręczników Pasymowskiej obejmuje trzy tomy odpowiadające klasom pierwszym, drugim i trzecim. Podział ten wynika z podstawowych zasad pedagogiki, nakazujących stopniowanie trudności prezentowanego materiału oraz okresowe powtórki. W moje ręce trafiła część dotycząca klasy drugiej, jednak zanim opowiem o tym, co zawiera książka, muszę kilka słów poświęcić całemu programowi. Wykorzystuje on elementy teatralne do nauki ortografii. Brzmi to trochę dziwnie dla mnie, osoby uczącej się dawno temu w tradycyjnej szkole, niemniej jest tak angażujące i emocjonujące, że pozwala na osiągnięcie dużo lepszych efektów w nauce. Zadania teatralne, ruchowe, wchodzenie w role, spontaniczność, uruchamiają pamięć, procesy umysłowe i pozwalają na szybsze i trwalsze zdobywanie kompetencji. Tak to działa u dzieci.
Propozycja autorki jest oczywiście zgodna z podstawą programową. Ma na celu nie tylko zdobycie umiejętności ortograficznych, ale wzbogacenie słownictwa, rozwinięcie kreatywności, umiejętności współpracy w grupie oraz planowania pracy czy rozwiązywania problemów. W trakcie jego realizacji dziecko jest zachęcane do odgrywania historyjek zawierających trudne ortograficznie słowa, redagowania zdań z tymi wyrazami, tworzenia domowych gazetek, rozsypanek literowych, zagadek. Może też tworzyć osobisty obrazkowy słownik ortograficzny, poznaje zasady rządzące ortografią. Część tych zadań trzeba wykonać z osobą dorosłą, ale wiele pozostaje samodzielną pracą.
Książka zawiera teksty historyjek do zaprezentowania z wykorzystaniem elementów dramy oraz podpowiedzi, w jaki sposób utrwalić z dzieckiem pisownię trudniejszych wyrazów. Potem znajdziemy propozycje zadań, jakie dziecko może wykonać samodzielnie: stworzyć gazetkę lub opowiadanie, napisać zdania. W wybranym dniu tygodnia należy przeprowadzić Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa, który polega np. na angażujących grach albo dyktandzie.
Książka jest naprawdę inspirująca. Pokazuje, że nawet wspólne gotowanie można wykorzystać jako okazję do nauki ortografii. Ile pułapek ortograficznych kryje się w kuchni – choćby w popularnej surówce z marchewki. Program wykorzystuje maskotki w kształcie liter, dzięki czemu ich świat staje się przyjazny, bezpieczny i kolorowy. Jeśli więc nadchodzący rok szkolny budzi czyjeś obawy, że dziecko może nie poradzić sobie z ortografią i zechce zaangażować się w ułatwienie mu tego zadania – sięgnijcie po propozycję specjalistki, która miała okazję przetestować swoją metodę w wieloletniej praktyce nauczycielskiej. Rodzicielskie zaangażowanie z pewnością zaprocentuje.
Renata Pasymowska
nauczyciel dyplomowany edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 10 w Olsztynie, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej i reżyserii teatralnej, autorka Moich przyjaciół z Literkowa. Programu nauczania ortografii w klasach I–III, twórczyni nagrodzonego programu i scenariuszy do edukacji wczesnoszkolnej W Literkowie, w Cyferkowie i Nutkowie – Świat i teatr w mojej głowie, dostępnego na platformie edukacyjnej MEN, autorka wielu scenariuszy przedstawień teatralnych oraz opiekun koła teatralnego, współpracuje z uczelniami w Olsztynie, a także ośrodkami metodycznymi w Polsce, prowadząc zajęcia ze studentami i warsztaty dla nauczycieli.
Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej pt. Moi przyjaciele z Literkowa w domu.
Klasa I, Klasy II oraz Klasa III
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Renata Pasymowska |
ISBN druk | 978-83-8095-903-3 |
ISBN e-book | |
Objętość | 256 stron |
Wydanie | I, 2021 |
Format | A4 (210x297) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wstęp
I. Na czym polega praca z programem nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa?
II. Klasa II. Wprowadzenie w świat przyjaciół z Literkowa
1. Ciekawska córka króla i sprytny sługa
2. Pożar w wieżowcu
Przygotowanie do I Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
I Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
3. Zabawy Próżniaka / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
4. Ta zabawa jest superrr! Tu Porządniś bawi się z „r” / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
Przygotowanie do II Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
II Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
5. Cicho sza / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
6. Sekrety Hałasusia
Przygotowanie do III Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
III Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
7. Hodowla Żarusia i obowiązki Porządnisia
8. Porządniś – perfekcyjny gospodarz
Przygotowanie do IV Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
IV Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
Przygotowanie do I Wielkiego Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie
I Wielki Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie
9. Sen Żarusia
10. Znajomi Porządnisia / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
Przygotowanie do V Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
V Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
11. Dieta dla Hałasusia
12. Hobby Hałasusia i obowiązki Cichusia
Przygotowanie do VI Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
VI Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
13. Otwartuś pracuś / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
14. Wzdychający król / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
Przygotowanie do VII Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
VII Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
15. Przyjaciółki Porządnisia / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
16. Witaj, wyjątkowy Wyjątkusiu! Wprowadzenie nowego przyjaciela z Literkowa, jedynego w swoim rodzaju / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
Przygotowanie do VIII Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
VIII Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
Przygotowanie do II Wielkiego Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie
II Wielki Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie
17. Koleżanki Żarusia / Zapoznanie z zasadą ortograficzną
18. Porządki Porządnisia na podwórzu i w ogrodzie
19. Zahartowany sportowiec i chwalipięta
Przygotowanie do IX Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
IX Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
20. Okrutne krasnoludki
21. Nowe hobby Hałasusia
22. Podróże króla i jego służby
Przygotowanie do X Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
X Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
23. Marzenie Porządnisia
24. Próżniak i kucharze
25. Zdrowa żywność Żarusia
Przygotowanie do XI Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
XI Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
Przygotowanie do III Wielkiego Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie
III Wielki Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie
26. Krewni Próżniaka i turysta Otwartuś
27. Próżniak w szkole
28. Przyjaciele na obozie harcerskim
Przygotowanie do XII Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
XII Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
29. Próżniak i ptaki 219
30. Leśna przygoda Próżniaka
31. Przyjaciele odpoczywają
Przygotowanie do XIII Domowego Konkursu Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
XIII Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa
32. Treningi ortograficzne. Gry i zabawy utrwalające wyrazy poznane w klasie II
33. Całoroczny konkurs wiedzy o przyjaciołach z Literkowa po klasie II
III. Podsumowanie
Opinie rodziców i uczniów na temat programu
Moi przyjaciele z Literkowa
IV. Bibliografia
V. Aneks
Renata Pasymowska ożywia i uczłowiecza litery – nie są one płaskie i szare, ale prawdziwe, trójwymiarowe. […] Autorka, posługując się konwencją teatru, snuje narracje, nabudowując na nich ortograficzne zagadnienia. Wykorzystuje przy tym różnorodne formy dramowo-teatralne. Konsekwentnie i stale uaktywnia przez to dziecięcą wyobraźnię i pobudza uczniów do aktywności. […] Przedstawiona propozycja nauczania ortografii wyrosła z bogatego doświadczenia Renaty Pasymowskiej. Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i pedagog-terapeuta Autorka miała wielokrotnie okazję przetestować w praktyce proponowane rozwiązania metodyczne.
Z recenzji dr hab. Marzenny Nowickiej, prof. UWM
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Autorka prezentuje innowacyjne podejście do pracy edukacyjnej ukierunkowanej na zapewnienie uczniom klas początkowych sukcesu w procesie uczenia się ortografii. Istotę tego podejścia trafnie oddaje motto książki. Wskazuje ono wyraźnie, że mamy do czynienia z koncepcją pracy, w której nauka ortografii jest powiązana z rozwijaniem procesów poznawczych uczniów, z odwoływaniem się do bogatego świata dziecięcej wyobraźni i fantazji, z przypisaniem szczególnego znaczenia uczeniu się przez działanie, odkrywanie i przeżywanie. Sygnalizuje ono również, że uczestnictwo dzieci w różnych formach działań teatralnych, występowanie w roli widza i aktora tworzy kontekst sprzyjający pomyślnemu rozwojowi uczniów i powodzeniu w nabywaniu umiejętności szkolnych. […] Należy przy tym dodać, że sam udział w różnych formach działań teatralnych pełni funkcję terapeutyczną. Taką funkcję pełnią także interaktywne maskotki przedstawiające przyjaciół z Literkowa. Obdarzone są one, jak trafnie zauważa Autorka, mocą sprawczą taką, jaką posiada przytulanka. „Wystarczy ją wziąć w ręce i już świat staje się przyjazny jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki”.
Z recenzji dr Małgorzaty Kowalik-Olubińskiej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy znamy podstawowe reguły ortografii. Nic zatem dziwnego, że w nasze pisemne wypowiedzi mogą wkraść się błędy ortograficzne, co więcej, spotykamy je nawet w oficjalnych pismach, a nawet magazynach, szczególnie tych internetowych. Czy zatem istnieje sposób, by ortografii się nauczyć? Co mają zrobić dzieci, które „narażone” są na weryfikacje ich znajomości reguł ortograficznych poprzez dyktanda?
Pomocą w przyswojeniu ortograficznych zasad, ale i wyjątków pomóc może … zabawa, i to zabawa teatralna. Różne jej scenariusze proponuje Renata Pasymowska w książce pt. „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. Ten „Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I-III. Moi przyjaciele z Literkowa, klasa III”, to doskonały pomysł na połączenie teatru, ortografii oraz niezwykłych emocji w celu podniesienia znajomości ortografii. Książka ta jest niejako uzupełnieniem stworzonego przez autorkę programu, zaś zastosowane to metody, trwale kształtują umiejętności i pozwalają się pozbyć wątpliwości dotyczących użycia rz, ż, ch i h, u czy ó, a także uniknąć wielu pułapek związanych z językiem polskim.
Stworzony przez Renatę Pasymowską program „Moi przyjaciele z Literkowa” adresowany jest do tych dzieci, które potrzebują nieco wsparcia w osiąganiu wprawy w poprawnym pisaniu, ale nie tylko. Program bowiem wspomaga również rozwój intelektualny, emocjonalny, estetyczny i społeczny. Autorka przygotowała różnego rodzaju scenariusze historii ortograficznych, na podstawie których mogą powstać epizody teatralne – mogą być wykorzystywane w szkole na zajęciach, również na świetlicy, ale również w domu czy różnego rodzaju ogniskach artystycznych. Bohaterami tych przedstawień są maskotki, które mają za zadanie zobrazować trudne w zapisie litery oraz dwuznaki.
Przenosimy się zatem do Literkowa, małego miasteczka zamieszkałego przez litery. Każda z nich ma swój dom, a nawet rodzinę, każda jest też prawdziwą indywidualnością. Wraz z książką wyruszamy na spotkanie z gronem przyjaciół z Literkowa. Można do zabawy/nauki użyć maskotek – literek, można też w przypadku ich braku posłużyć się kartką papieru z zaznaczonymi odpowiednim kolorem literkami. Ja wycięłam je z kartonu i pomalowałam z dziećmi farbami. Przydatne będzie również wiele przedmiotów, występujących w charakterze rekwizytów, ale znajdziemy je bez problemu w domu, możemy je też zastąpić różnymi substytutami lub też uruchomić własną kreatywność.
Program zakłada systematyczną pracę – czwartek jest dniem, który zaczyna oraz kończy dyktandem nowy cykl tematyczny. W piątek natomiast odbywają się integracyjne spotkania z siódemką przyjaciół z Literkowa, w trakcie którego wprowadzany jest zestaw słownictwa problematycznego w zapisie, powiązanego z konkretnym zagadnieniem. W książce autorka proponuje cykle tematyczne dotyczące tworzenia regulaminów i ich celów (bo regulamin to WAŻNA RZECZ), mocnych stron bohaterów z Literkowa, zastanawiać się będziemy, dlaczego matematyka jest królową nauk, poznamy również leśną ortografię, zastanowimy się, kim jest Wielki Człowiek, a także, jak uchronić się przed chorobami.
To tylko niewielka część znajdujących się w książce prawie trzydziestu propozycji Renaty Pasymowskiej, które aktywizują dzieci i nie tylko przybliżają im pisownie problematycznych słów, ale też spełniają szereg innych celów, od możliwości wyrażania emocji, mierzenie się oceną, ćwiczenie pamięci, rozwijanie mowy, po … dobrą zabawę. Książka została też uzupełniona o propozycje przedstawień okolicznościowych (teatrzyk z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanoc w Literkowie), a także o opinie rodziców i uczniów na temat programu Moi przyjaciele z Literkowa.
„Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, to propozycja uniwersalna, z którą można pracować tak naprawdę na wiele sposobów, niezależnie od tego, czy pracujemy według programu czy tylko korzystamy z określonych części książki. Dzieci uwielbiają Literkowo i swoich przyjaciół, a znajomość pisowni konkretnych wyrazów jest niejako „efektem ubocznym” pracy z literkami.
źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2020/11/renata-pasymowska-moi-przyjaciele-z.html
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów