• Obniżka
Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa III

KLASA III. Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii

Podtytuł: Klasa III
ISBN: 978-83-8095-904-0
48,00 zł
40,00 zł Oszczędzasz: 8,00 zł

Podtytuł: Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III. "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa III"

Ilość

Przygodę z ortografią w klasach I–III Autorka podzieliła na trzy poziomy. Dzięki takiej konstrukcji zdobywana wiedza jest systematyzowana, pogłębiana i utrwalana. Na każdym kolejnym poziomie treści z zakresu ortografii narastają i rozszerzają się w układzie spiralnym. Klasa III to spotkania z siedmioma przyjaciółmi z Literkowa podczas rozwiązywania ważnych życiowych problemów, np. co to jest szczęście? Rozważając, filozofując, projektując prezentacje, pisząc opowiadania, wiersze, listy, relacjonując pogodę, regulamin, tworząc fotoreportaże, reklamy itp., dzieci nauczą się używać wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Dzięki przyjaciołom słowa staną się im bliższe i łatwiejsze w zastosowaniu.


Kochane Dzieci!

Zapraszam Was na spotkania z 7 przyjaciółmi z Literkowa. Co to za miejsce? To miasteczko, gdzie rzecz jasna mieszkają literki. Wystarczy tylko, że uruchomicie swoją wyobraźnię, a natychmiast się tam przeniesiecie. Poproście rodziców, dziadków, rodzeństwo lub kolegów, by pomogli Wam w   czytaniu   dialogów,   a   także by pobawili się z Wami w domowy teatrzyk. Odgrywanym rolom mogą towarzyszyć rekwizyty, które sami przygotujecie. Miło będzie, gdy w Waszym domu zagoszczą maskotki literek. Zastąpią Wam lalki, które spełniają ważne zadanie w teatrzyku kukiełkowym. Zadbajcie, by podczas przedstawień pojawiły się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Możecie je przepisać na zwykłe kartki papieru i zaznaczyć przyjaciół odpowiednim kolorem. Istnieje także możliwość zaprezentowania historyjki ortograficznej przy użyciu samych kartoników z wyrazami. Najważniejsze, że po zapoznaniu się z historyjką spróbujecie wcielić się w różnorodne role. Gdy już się rozsmakujecie w aktorstwie, z pewnością sami napiszecie własne scenariusze i wyreżyserujecie podobne opowiastki, a scenografia powstanie błyskawicznie dzięki Waszej nieskrępowanej wyobraźni i wprawnym dłoniom. Na koniec miło będzie zgromadzić widownię i zaprezentować własne przedstawienie. Ważną rolę odegrają także domowe gazetki, osobisty album i słownik ortograficzny.

Zabawy z przyjaciółmi z Literkowa staną się dla Was okazją do: – poznania wielu interesujących, zabawnych i niezwykłych historyjek o trudnych w zastosowaniu literkach i dwuznakach; – bycia widzem, aktorem, reżyserem i scenografem – udziału w małych formach teatralnych; – wyrażania emocji; – odkrywania własnych talentów, możliwości i samego siebie; – tworzenia opowiadań, albumów, słowników, obrazów, komiksów i wielu innych prac; – poznania różnych sposobów uczenia się; – uczenia się „przy okazji”; – rozwijania mowy; – ćwiczenia pamięci; – zaprezentowania własnych dokonań; – wychowania przez teatr; – filozofowania i rozważania; – fantazjowania i dobrej zabawy; – patrzenia na świat oczyma ludzi teatru; – samooceny własnych dokonań; – mierzenia się z oceną publiczności; – doświadczania   mocy,   którą   mają   maskotki   reprezentujące wszystkich przyjaciół z Literkowa.


Przedstawienie programu

Innowacyjny program Moi przyjaciele z Literkowa jest przeznaczony dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, którzy charakteryzują się indywidualnymi potrzebami w zakresie nauczania i wychowania. Jego założenie to wyposażenie dzieci w wiadomości i umiejętności związane z ortografią przez zastosowanie różnorodnych form teatralnych. Sprzyja on także rozwojowi zarówno osobowościowemu, jak i intelektualnemu. Rodzic, który podejmie się jego realizacji w warunkach domowych lub wesprze nauczyciela w zakresie jego utrwalania, może mieć pewność, że wyposaży swoje dziecko w umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, a także sprawi, że na stałe zagości ona w jego pamięci. Dodatkowym walorem będzie przyjemność korzystania z metod pracy, które są bliskie sztuce teatralnej.

Cele główne programu:

–    kształcenie czujności ortograficznej oraz nawyków poprawnej pisowni,
–    wdrażanie do swobodnego posługiwania się językiem pisanym.

Cele szczegółowe:

–    wyposażenie dzieci w umiejętność świadomego posługiwania się zasadami poprawnej pisowni;
–    wdrażanie do dbałości o prawidłową pisownię;
–    usprawnianie funkcji poznawczych;
–    ujawnienie predyspozycji i uzdolnień dzieci;
–    rozwijanie i eksponowanie twórczości dziecięcej;
–    doskonalenie słuchania i czytania ze zrozumieniem;
–    nabywanie kompetencji językowych w zakresie: budowania wypowiedzi ustnych, redagowania opowiadań, opisów, dialogów i pism użytkowych, tworzenia poezji i tekstów swobodnych;
–    zachęcanie do aktywności artystycznej i autoprezentacji;
–    wcielanie zasad społecznego funkcjonowania; przestrzeganie zasad, reguł i regulaminów;
–    kształtowanie nawyków związanych z samokontrolą;
–    zachęcanie do dokonywania samooceny;
–    wdrażanie do planowania własnej pracy;
–    rozwijanie myślenia, zachęcanie do swobodnego wyciągania wniosków;
–    stwarzanie okoliczności do odnoszenia sukcesów;
–    doskonalenie współdziałania w zespole i z partnerem.

Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej  pt. Moi przyjaciele  z Literkowa w domu.
Klasa I,  Klasy II  oraz  Klasa III

Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa I    Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa II     Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa III

Klasa III
347 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2020-11-22

Wspaniała drużyna z Literkowa

Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy znamy podstawowe reguły ortografii. Nic zatem dziwnego, że w nasze pisemne wypowiedzi mogą wkraść się błędy ortograficzne, co więcej, spotykamy je nawet w oficjalnych pismach, a nawet magazynach, szczególnie tych internetowych. Czy zatem istnieje sposób, by ortografii się nauczyć? Co mają zrobić dzieci, które „narażone” są na weryfikacje ich znajomości reguł ortograficznych poprzez dyktanda?
Pomocą w przyswojeniu ortograficznych zasad, ale i wyjątków pomóc może … zabawa, i to zabawa teatralna. Różne jej scenariusze proponuje Renata Pasymowska w książce pt. „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. Ten „Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I -III. Moi przyjaciele z Literkowa, klasa III”, to doskonały pomysł na połączenie teatru, ortografii oraz niezwykłych emocji w celu podniesienia znajomości ortografii. Książka ta jest niejako uzupełnieniem stworzonego przez autorkę programu, zaś zastosowane to metody, trwale kształtują umiejętności i pozwalają się pozbyć wątpliwości dotyczących użycia rz, ż, ch i h, u czy ó, a także uniknąć wielu pułapek związanych z językiem polskim.
Stworzony przez Renatę Pasymowską program „Moi przyjaciele z Literkowa” adresowany jest do tych dzieci, które potrzebują nieco wsparcia w osiąganiu wprawy w poprawnym pisaniu, ale nie tylko. Program bowiem wspomaga również rozwój intelektualny, emocjonalny, estetyczny i społeczny. Autorka przygotowała różnego rodzaju scenariusze historii ortograficznych, na podstawie których mogą powstać epizody teatralne – mogą być wykorzystywane w szkole na zajęciach, również na świetlicy, ale również w domu czy różnego rodzaju ogniskach artystycznych. Bohaterami tych przedstawień są maskotki, które mają za zadanie zobrazować trudne w zapisie litery oraz dwuznaki.
Przenosimy się zatem do Literkowa, małego miasteczka zamieszkałego przez litery. Każda z nich ma swój dom, a nawet rodzinę, każda jest też prawdziwą indywidualnością. Wraz z książką wyruszamy na spotkanie z gronem przyjaciół z Literkowa. Można do zabawy/nauki użyć maskotek – literek, można też w przypadku ich braku posłużyć się kartką papieru z zaznaczonymi odpowiednim kolorem literkami. Ja wycięłam je z kartonu i pomalowałam z dziećmi farbami. Przydatne będzie również wiele przedmiotów, występujących w charakterze rekwizytów, ale znajdziemy je bez problemu w domu, możemy je też zastąpić różnymi substytutami lub też uruchomić własną kreatywność.
Program zakłada systematyczną pracę – czwartek jest dniem, który zaczyna oraz kończy dyktandem nowy cykl tematyczny. W piątek natomiast odbywają się integracyjne spotkania z siódemką przyjaciół z Literkowa, w trakcie którego wprowadzany jest zestaw słownictwa problematycznego w zapisie, powiązanego z konkretnym zagadnieniem. W książce autorka proponuje cykle tematyczne dotyczące tworzenia regulaminów i ich celów (bo regulamin to WAŻNA RZECZ), mocnych stron bohaterów z Literkowa, zastanawiać się będziemy, dlaczego matematyka jest królową nauk, poznamy również leśną ortografię, zastanowimy się, kim jest Wielki Człowiek, a także, jak uchronić się przed chorobami.
To tylko niewielka część znajdujących się w książce prawie trzydziestu propozycji Renaty Pasymowskiej, które aktywizują dzieci i nie tylko przybliżają im pisownie problematycznych słów, ale też spełniają szereg innych celów, od możliwości wyrażania emocji, mierzenie się oceną, ćwiczenie pamięci, rozwijanie mowy, po … dobrą zabawę. Książka została też uzupełniona o propozycje przedstawień okolicznościowych (teatrzyk z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanoc w Literkowie), a także o opinie rodziców i uczniów na temat programu Moi przyjaciele z Literkowa.
„Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, to propozycja uniwersalna, z którą można pracować tak naprawdę na wiele sposobów, niezależnie od tego, czy pracujemy według programu czy tylko korzystamy z określonych części książki. Dzieci uwielbiają Literkowo i swoich przyjaciół, a znajomość pisowni konkretnych wyrazów jest niejako „efektem ubocznym” pracy z literkami.

Napisz recenzje

Renata Pasymowska

Renata Pasymowskanauczyciel dyplomowany edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 10 w Olsztynie, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej i reżyserii teatralnej, autorka Moich przyjaciół z Literkowa. Programu nauczania ortografii w klasach I–III, twórczyni nagrodzonego programu i scenariuszy do edukacji wczesnoszkolnej W Literkowie, w Cyferkowie i Nutkowie – Świat i teatr w mojej głowie, dostępnego na platformie edukacyjnej MEN, autorka wielu scenariuszy przedstawień teatralnych oraz opiekun koła teatralnego, współpracuje z uczelniami w Olsztynie, a także ośrodkami metodycznymi w Polsce, prowadząc zajęcia ze studentami i warsztaty dla nauczycieli.

Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej  pt. Moi przyjaciele  z Literkowa w domu.
Klasa I,  Klasy II  oraz  Klasa III

Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa I    Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa II     Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa III

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Renata Pasymowska

ISBN druk

978-83-8095-809-8

ISBN e-book

Objętość

166 stron

Wydanie

I, 2020

Format

A4 (210x297)

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

Wstęp      

 I.    Na czym polega praca z programem nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa?       

II.    Klasa III – integracyjne spotkania z 7 przyjaciółmi z Literkowa. Organizacja pracy z programem Moi przyjaciele z Literkowa w klasie III    

1.    Co to jest regulamin i po co się go tworzy?        
2.    Mocne strony bohaterów z Literkowa     
3.    Dlaczego matematyka jest królową nauk? – matematycy z Literkowa       

4.    Leśna ortografia łatwiej do głowy trafia    
       Utrwalanie przez kodowanie!
       Przygotowanie do I Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie    
      I Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie        

5.    Po co uprawiamy sport? – sportowe zmagania w Literkowie   
6.    Co to znaczy Wielki Człowiek? – wybory Wielkiej Litery w Literkowie        
7.    Jak chronić się przed chorobami? – przepisy na zdrowie z Literkowa       

8.    Konkurs talentów w Literkowie    
       Utrwalanie przez zgadywanie!
       Przygotowanie do II Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie   

II Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie   

 9.    Kiedy czas się dłuży? Przyjacielskie sposoby na długie jesienne wieczory        
10.    Bajki z Literkowa     
11.    Projektuję mapę Literkowa     
12.    Prognoza pogody z Literkowa   
        Utrwalanie przez zasłanianie!
        Przygotowanie do III Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie     

III Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie     

13.    Kiedy obdarowywanie sprawia radość? – mikołajki w Literkowie       
14.    Zima w Literkowie          
15.    Ferie w Literkowie          

16.    W karnawale wielkie bale – bal w Literkowie   
        Utrwalanie przez scalanie!
        Przygotowanie do IV Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie          

IV Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie          

17.    Co to jest szczęście? – filozofowanie w Literkowie        
18.    Wiosna w Literkowie       
19.    Lepieje z Literkowa        

20.    Żarty z Literkowa        
        Utrwalanie przez poszukiwanie!
        Przygotowanie do V Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie     

V Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie     

21.    Dyskusje o poważnych sprawach – używki, nawyki, próżnowanie w Literkowie       
22.    Bycie rodzicem to trudna sztuka. Warsztaty dla rodziców – prowadzący: wszechwiedzący Wyjątkuś    
23.    Kiedy podróże kształcą? Podróżnicy z Literkowa     

24.    Reklamuję Literkowo    
        Utrwalanie przez fantazjowanie!
        Przygotowanie do VI Domowego Konkursu Wiedzy o Literkowie        

VI Domowy Konkurs Wiedzy o Literkowie            

25.    Treningi ortograficzne – utrwalanie zgromadzonego słownictwa w klasie III             
26.    Całoroczny konkurs wiedzy o Literkowie po klasie III           


III.    Propozycje okolicznościowe          

 1.    Teatrzyk z okazji świąt Bożego Narodzenia         
 2.    Wielkanoc w Literkowie         

IV.    Podsumowanie       

 1.    Opinie rodziców i uczniów na temat programu Moi przyjaciele z Literkowa            

 V.    Bibliografia            

VI.    Aneks

fragment

Renata Pasymowska ożywia i uczłowiecza litery – nie są one płaskie i szare, ale prawdziwe, trójwymiarowe. […] Autorka, posługując się konwencją teatru, snuje narracje, nabudowując na nich ortograficzne zagadnienia. Wykorzystuje przy tym różnorodne formy dramowo-teatralne. Konsekwentnie i stale uaktywnia przez to dziecięcą wyobraźnię i pobudza uczniów do aktywności. […] Przedstawiona propozycja nauczania ortografii wyrosła z bogatego doświadczenia Renaty Pasymowskiej. Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i pedagog-terapeuta Autorka miała wielokrotnie okazję przetestować w praktyce proponowane rozwiązania metodyczne.

Z recenzji dr hab. Marzenny Nowickiej, prof. UWM
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Autorka prezentuje innowacyjne podejście do pracy edukacyjnej ukierunkowanej na zapewnienie uczniom klas początkowych sukcesu w procesie uczenia się ortografii. Istotę tego podejścia trafnie oddaje motto książki. Wskazuje ono wyraźnie, że mamy do czynienia z koncepcją pracy, w której nauka ortografii jest powiązana z rozwijaniem procesów poznawczych uczniów, z odwoływaniem się do bogatego świata dziecięcej wyobraźni i fantazji, z przypisaniem szczególnego znaczenia uczeniu się przez działanie, odkrywanie i przeżywanie. Sygnalizuje ono również, że uczestnictwo dzieci w różnych formach działań teatralnych, występowanie w roli widza i aktora tworzy kontekst sprzyjający pomyślnemu rozwojowi uczniów i powodzeniu w nabywaniu umiejętności szkolnych. […] Należy przy tym dodać, że sam udział w różnych formach działań teatralnych pełni funkcję terapeutyczną. Taką funkcję pełnią także interaktywne maskotki przedstawiające przyjaciół z Literkowa. Obdarzone są one, jak trafnie zauważa Autorka, mocą sprawczą taką, jaką posiada przytulanka. „Wystarczy ją wziąć w ręce i już świat staje się przyjazny jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki”.

Z recenzji dr Małgorzaty Kowalik-Olubińskiej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy znamy podstawowe reguły ortografii. Nic zatem dziwnego, że w nasze pisemne wypowiedzi mogą wkraść się błędy ortograficzne, co więcej, spotykamy je nawet w oficjalnych pismach, a nawet magazynach, szczególnie tych internetowych. Czy zatem istnieje sposób, by ortografii się nauczyć? Co mają zrobić dzieci, które „narażone” są na weryfikacje ich znajomości reguł ortograficznych poprzez dyktanda? 

Pomocą w przyswojeniu ortograficznych zasad, ale i wyjątków pomóc może … zabawa, i to zabawa teatralna. Różne jej scenariusze proponuje Renata Pasymowska w książce pt. „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. Ten „Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I-III. Moi przyjaciele z Literkowa, klasa III”, to doskonały pomysł na połączenie teatru, ortografii oraz niezwykłych emocji w celu podniesienia znajomości ortografii. Książka ta jest niejako uzupełnieniem stworzonego przez autorkę programu, zaś zastosowane to metody, trwale kształtują umiejętności i pozwalają się pozbyć wątpliwości dotyczących użycia rz, ż, ch i h, u czy ó, a także uniknąć wielu pułapek związanych z językiem polskim.

Stworzony przez Renatę Pasymowską program „Moi przyjaciele z Literkowa” adresowany jest do tych dzieci, które potrzebują nieco wsparcia w osiąganiu wprawy w poprawnym pisaniu, ale nie tylko. Program bowiem wspomaga również rozwój intelektualny, emocjonalny, estetyczny i społeczny. Autorka przygotowała różnego rodzaju scenariusze historii ortograficznych, na podstawie których mogą powstać epizody teatralne – mogą być wykorzystywane w szkole na zajęciach, również na świetlicy, ale również w domu czy różnego rodzaju ogniskach artystycznych. Bohaterami tych przedstawień są maskotki, które mają za zadanie zobrazować trudne w zapisie litery oraz dwuznaki. 

Przenosimy się zatem do Literkowa, małego miasteczka zamieszkałego przez litery. Każda z nich ma swój dom, a nawet rodzinę, każda jest też prawdziwą indywidualnością. Wraz z książką wyruszamy na spotkanie z gronem przyjaciół z Literkowa. Można do zabawy/nauki użyć maskotek – literek, można też w przypadku ich braku posłużyć się kartką papieru z zaznaczonymi odpowiednim kolorem literkami. Ja wycięłam je z kartonu i pomalowałam z dziećmi farbami. Przydatne będzie również wiele przedmiotów, występujących w charakterze rekwizytów, ale znajdziemy je bez problemu w domu, możemy je też zastąpić różnymi substytutami lub też uruchomić własną kreatywność. 

Program zakłada systematyczną pracę – czwartek jest dniem, który zaczyna oraz kończy dyktandem nowy cykl tematyczny. W piątek natomiast odbywają się integracyjne spotkania z siódemką przyjaciół z Literkowa, w trakcie którego wprowadzany jest zestaw słownictwa problematycznego w zapisie, powiązanego z konkretnym zagadnieniem. W książce autorka proponuje cykle tematyczne dotyczące tworzenia regulaminów i ich celów (bo regulamin to WAŻNA RZECZ), mocnych stron bohaterów z Literkowa, zastanawiać się będziemy, dlaczego matematyka jest królową nauk, poznamy również leśną ortografię, zastanowimy się, kim jest Wielki Człowiek, a także, jak uchronić się przed chorobami. 

To tylko niewielka część znajdujących się w książce prawie trzydziestu propozycji Renaty Pasymowskiej, które aktywizują dzieci i nie tylko przybliżają im pisownie problematycznych słów, ale też spełniają szereg innych celów, od możliwości wyrażania emocji, mierzenie się oceną, ćwiczenie pamięci, rozwijanie mowy, po … dobrą zabawę. Książka została też uzupełniona o propozycje przedstawień okolicznościowych (teatrzyk z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanoc w Literkowie), a także o opinie rodziców i uczniów na temat programu Moi przyjaciele z Literkowa. 

„Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, to propozycja uniwersalna, z którą można pracować tak naprawdę na wiele sposobów, niezależnie od tego, czy pracujemy według programu czy tylko korzystamy z określonych części książki. Dzieci uwielbiają Literkowo i swoich przyjaciół, a znajomość pisowni konkretnych wyrazów jest niejako „efektem ubocznym” pracy z literkami.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2020/11/renata-pasymowska-moi-przyjaciele-z.html

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło