Wargi parskają i pięknie głoski wypowiadają. Ćwiczenia logopedyczne dla starszaka
Cena podstawowa
28,57 zł
-5,00 zł
Cena
23,57 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Zastosowana przez Autorkę metoda to propozycja indywidualnego przebiegu działań edukacyjnych, który z powodzeniem może być modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i możliwości […] danej klasy.
Zastosowana przez Autorkę metoda to propozycja indywidualnego przebiegu działań edukacyjnych, który z powodzeniem może być modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i możliwości […] danej klasy. Na podkreślenie ze wszech miar zasługuje zwrócenie […] uwagi na postawę nauczyciela jako kreatora indywidualnych podejść i preferencji dla każdego dziecka z osobna. Nauka pisania i czytania to niezwykła powinność i odpowiedzialność ze strony nauczyciela, wyzwalająca działania twórcze i kreatywne, jakie drzemią w świadomości ucznia. Rola i zadania, jakie stoją przed nauczycielem w przypadku dzieci o specyficznych trudnościach w nauce pisania i czytania, powodują zwiększenie skali kompetencji i odpowiedzialności nauczyciela profesjonalisty w tym zawodzie.
Z recenzji dr hab. Urszuli Ordon, prof. AJD
Skala występowania zjawiska dysleksji (ryzyka dysleksji) ujawniona przez naukę, jak również praktykę pedagogiczną skłania wielu badaczy do poszukiwania nowszych, innych i skuteczniejszych sposobów pracy z dzieckiem, aby pomóc mu w wysiłkach edukacyjnych związanych z nauką czytania i pisania. Także ta książka jest wskazaniem nowej metody pracy z uczniem rozpoczynającym swoją szkolną karierę. Aby owa nauka okazała się jak najmniej bolesna, można zastosować tę metodę w przypadku dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i uczynić z nauki przyjemną zabawę połączoną z twórczą działalnością.
Dzięki teoretycznym rozważaniom dotyczącym dysleksji i jej metodycznego aspektu metoda ta może być również stosowanym przez rodziców sposobem pracy z dzieckiem. To przecież oni, jako największy autorytet, stanowią często silny oręż w pokonywaniu trudności swoich potomków. Stąd wykorzystanie przez rodziców opisanej metody może się przyczynić do zmniejszania kryzysów i porażek tych, których bardzo kochają. Wspólna praca z dzieckiem to nie tylko wyraz troski o nie, lecz także strukturyzowanie inteligencji emocjonalnej, tak bardzo niezbędnej człowiekowi w dobie nanocywilizacji. Każdy rodzic jest zatem zobowiązany do wspomagania rozwoju swojego dziecka, co może czynić, zapoznając się z przedstawianą metodą pracy. Nie ma w niej zwycięzców i pokonanych, nie ma mądrzejszych i mniej zdolnych. Są tylko wytrwali i ambitni, którzy pragną rozwijać swoje horyzonty poznawcze przez nieustawanie w wysiłkach.
Opis
Specyficzne kody
Wiatrowska Leokadia
adiunkt w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu. W latach 2003/2004 asystent Akademii Pedagogicznej im. K.E.N. w Krakowie. Od 2008r. prodziekan Wydziału Pedagogicznego w Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu. Założycielka i przewodnicząca 89 Oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Swoje zainteresowania skupia wokół dziecka z trudnościami w uczeniu się oraz ich specyficznym rodzajem jakim jest dysleksja. Poszerza to o rodzinę jako prymarne środowisko rozwoju dziecka. Porusza się także wokół problematyki wychowania oraz jego uwarunkowań dotyczących skuteczności wychowawczej. Jest autorką trzech monografii: 1) Kłopoty z emocjami dzieci. Ścieżki zmian, 2) Werbalne i obrazowe przyswajanie liter. Nauczanie dzieci nie tylko z dysleksją..., 3) Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Napisała 22 artykuły w czasopismach oraz monografiach. Uczestniczka wielu konferencji naukowych. Aktywnie uczestniczy w życiu środowiska poprzez propagowanie idei czytania książek dla dzieci.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-7850-386-6 |
ISBN e-book | 978-83-7850-442-9 |
Objętość | 332 stron |
Wydanie | II, 2013 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, fola matowa |
Wstęp
Rozdział 1
Rola aktywności poznawczej w kształtowaniu umiejętności czytania i pisania
1.1. Przetwarzanie informacji i ich związek z poznaniem i działaniem
1.2. Paradygmat podwójnego kodowania
1.3. Paradygmat pojedynczego kodu
1.4. Reprezentacje (struktury) poznawcze i ich taksonomie
1.4.1. Struktury obrazowe
1.4.2. Struktury werbalne
1.4.3. Struktury mentalne
1.5. Konstruktywizm jako idea poznawczego rozwoju człowieka
Rozdział 2
Problematyka trudności w uczeniu się
2.1. Ustalenia definicyjne określeń: „trudności w uczeniu się”, „niepowodzenia szkolne” a „opóźnienia w nauce”
2.2. Wielość orientacji etiologicznych odnośnie do trudności w uczeniu się w świetle nauki
2.3. Kryteria klasyfikacyjne trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych
2.4. Przyczyny trudności w uczeniu się
2.5. Czynniki pedagogiczne jako źródło ograniczeń edukacyjnych
2.6. Rozpoznawanie i symptomatologia niepowodzeń dydaktycznych
Rozdział 3
Psychofizjologiczne aspekty dysleksji
3.1. Czytanie i pisanie jako umiejętności człowieka
3.2. Psychofizjologiczne podstawy czytania i pisania
3.3. Dziecko z dysleksją w różnych sytuacjach
3.3.1. W szkole
3.3.2. W rodzinie
3.3.3. W społeczeństwie
Rozdział 4
Podstawy teoretyczne zastosowanej metody nauczania liter
4.1. Specyfika uczenia się małych dzieci
4.2. Wartość dydaktyczna różnych metod uczenia się
4.3. Indywidualne style uczenia się i dobór form pracy
4.4. Style nauczania i możliwości ich modyfikacji
4.5. Wyznaczniki przyjętej metody
Rozdział 5
Teoretyczne założenia badań własnych
5.1. Pedagogiczny i społeczny sens badań nad dysleksją
5.1.1. Osobowościowy aspekt dysleksji
5.1.2. Społeczny aspekt dysleksji
5.2. Przedmiot badań eksperymentalnych
5.3. Problemy i hipotezy badawcze. Zmienne i wskaźniki
5.4. Metody weryfikacji hipotez
Rozdział 6
Badania dotyczące efektywności zastosowania metody werbalnego i obrazowego nauczania liter
6.1. Sytuacja dziecka jako ucznia w klasie pierwszej – analiza danych empirycznych
6.1.1. Stan umiejętności czytania i ryzyka dysleksji wszystkich badanych dzieci rozpoczynających naukę w szkołach podstawowych w Brzegu (liczba badanych – 280 uczniów)
6.1.2. Klasy pierwsze PSP nr 1 w Brzegu – badania wstępne i kontrolne (grupa eksperymentalna – EI i EII)
6.1.3. Klasy pierwsze PSP nr 6 w Brzegu – badania wstępnei kontrolne (grupa kontrolna – KI i KII)
6.1.4. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą E (grupa eksperymentalna) a grupą K (grupa kontrolna)
6.1.5. Analiza wyników grupy eksperymentalnej ER (grupa eksperymentalna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim)
6.1.6. Analiza wyników grupy kontrolnej KR (grupa kontrolna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim)
6.1.7. Analiza wyników grupy eksperymentalnej EN (grupa eksperymentalna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji i z pograniczem ryzyka)
6.1.8. Analiza wyników grupy kontrolnej KN (grupa kontrolna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji i z pograniczem ryzyka)
6.1.9. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą ER (grupa eksperymentalna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim) i KR (grupa kontrolna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim)
6.1.10. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą EN (grupa eksperymentalna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji lub z pograniczem ryzyka) i KN (grupa kontrolna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji lub z pograniczem ryzyka)
6.2. Sytuacja dziecka w klasie zerowej – analiza danych empirycznych
6.2.1. Analiza badań wstępnych i porównawczych klasy eksperymentalnej zerowej – gr. EOI > gr. EOII
6.2.2. Analiza badań wstępnych i porównawczych klasy kontrolnej zerowej – gr. KOI > gr. KOII
6.2.3. Analiza porównawcza badań klasy zerowej eksperymentalnej i kontrolnej – gr. EO > gr. KO
Rozdział 7
Uwarunkowania nauki pisania i czytania
7.1. Znaczenie środowiska rodzinnego
7.2. Znaczenie środowiska nauczycielskiego
Rozdział 8
Podsumowanie wyników empirycznych jako ogólna ocena skuteczności metody werbalnego i obrazowego nauczania liter
Literatura
Aneks
Spis tabel, wykresów i schematów
Autorska koncepcja Leokadii Wiatrowskiej to poprawna konstrukcja metodyczna wywiedziona z podstaw teoretycznych. Została dopracowana aż do formy bezpośredniego zastosowania. Nie jest to jednak efekt naukowych analiz. Istotnym elementem tej książki jest ukazanie owej koncepcji dydaktycznej poprzez weryfikację eksperymentalną. Eksperyment prowadzony w klasach pierwszych szkoły podstawowej oraz tzw. klasie zerowej wykazał, iż wyniki uzyskiwane przez dzieci były zdecydowanie wyższe niż przy tradycyjnych sposobach pomocy uczniom w przyswajaniu liter. Ważne, że efekty korzystniejszego przyswajania liter dotyczyły także dzieci, u których zagrożenia ryzykiem dysleksji nie stwierdzono. Odważnym podejściem badawczym było zatem wypracowanie metody opartej na wielostronnym aktywizowaniu dzieci możliwym w zbiorowym/zespołowym ich nauczaniu, a więc z szansą wprowadzenia jej w zwykły tryb szkolnej pracy lekcyjnej.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Krystyny Ferenz
Zastosowana przez Autorkę metoda to propozycja indywidualnego przebiegu działań edukacyjnych, który z powodzeniem może być modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i możliwości […] danej klasy. Na podkreślenie ze wszech miar zasługuje zwrócenie […] uwagi na postawę nauczyciela jako kreatora indywidualnych podejść i preferencji dla każdego dziecka z osobna. Nauka pisania i czytania to niezwykła powinność i odpowiedzialność ze strony nauczyciela, wyzwalająca działania twórcze i kreatywne, jakie drzemią w świadomości ucznia. Rola i zadania, jakie stoją przed nauczycielem w przypadku dzieci o specyficznych trudnościach w nauce pisania i czytania, powodują zwiększenie skali kompetencji i odpowiedzialności nauczyciela profesjonalisty w tym zawodzie.
Z recenzji dr hab. Urszuli Ordon, prof. AJD