• Nowy
Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa I

KLASA I. Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii

Podtytuł: Klasa I
ISBN: 978-83-8095-902-6
38,10 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

Podtytuł: Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa I"

Program autorstwa Renaty Pasymowskiej  jest innowacyjną formą nauki ortografii, a przy tym mocno angażuje dzieci, zapraszając je do świata liter, w tym tych, które dotąd były problemem. Wdrożenie tego programu, niezależnie od tego, czy będzie wykorzystany w szkole czy w domu, znacząco poprawi znajomość ortografii, ale również rozszerzy zasób słownictwa, wpłynie na samoocenę dziecka, pozwoli przełamać bariery przed wypowiadaniem się publicznie czy odgrywaniem ról...

Ilość

Przygodę z ortografią w klasach I–III Autorka podzieliła na trzy poziomy. Dzięki takiej konstrukcji zdobywana wiedza jest systematyzowana, pogłębiana i utrwalana. Na każdym kolejnym poziomie treści z zakresu ortografii narastają i rozszerzają się w układzie spiralnym. W klasie I dzieci dowiedzą się, gdzie mieszkają litery, i poznają sześciu przyjaciół z Literkowa. Odkryją ich zawody, zainteresowania, wady, zalety, słabości, a także co ich uszczęśliwia, a co smuci. Wraz z przyjaciółmi w dziecięcej pamięci na stałe zagoszczą trudne w zapisie wyrazy zwane ortogramami.


Kochane Dzieci!

Zapraszam Was na spotkania z 7 przyjaciółmi z Literkowa. Co to za miejsce? To miasteczko, gdzie rzecz jasna mieszkają literki. Wystarczy tylko, że uruchomicie swoją wyobraźnię, a natychmiast się tam przeniesiecie. Poproście rodziców, dziadków, rodzeństwo lub kolegów, by pomogli Wam w   czytaniu   dialogów,   a   także by pobawili się z Wami w domowy teatrzyk. Odgrywanym rolom mogą towarzyszyć rekwizyty, które sami przygotujecie. Miło będzie, gdy w Waszym domu zagoszczą maskotki literek. Zastąpią Wam lalki, które spełniają ważne zadanie w teatrzyku kukiełkowym. Zadbajcie, by podczas przedstawień pojawiły się wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Możecie je przepisać na zwykłe kartki papieru i zaznaczyć przyjaciół odpowiednim kolorem. Istnieje także możliwość zaprezentowania historyjki ortograficznej przy użyciu samych kartoników z wyrazami. Najważniejsze, że po zapoznaniu się z historyjką spróbujecie wcielić się w różnorodne role. Gdy już się rozsmakujecie w aktorstwie, z pewnością sami napiszecie własne scenariusze i wyreżyserujecie podobne opowiastki, a scenografia powstanie błyskawicznie dzięki Waszej nieskrępowanej wyobraźni i wprawnym dłoniom. Na koniec miło będzie zgromadzić widownię i zaprezentować własne przedstawienie. Ważną rolę odegrają także domowe gazetki, osobisty album i słownik ortograficzny.

Zabawy z przyjaciółmi z Literkowa staną się dla Was okazją do: – poznania wielu interesujących, zabawnych i niezwykłych historyjek o trudnych w zastosowaniu literkach i dwuznakach; – bycia widzem, aktorem, reżyserem i scenografem – udziału w małych formach teatralnych; – wyrażania emocji; – odkrywania własnych talentów, możliwości i samego siebie; – tworzenia opowiadań, albumów, słowników, obrazów, komiksów i wielu innych prac; – poznania różnych sposobów uczenia się; – uczenia się „przy okazji”; – rozwijania mowy; – ćwiczenia pamięci; – zaprezentowania własnych dokonań; – wychowania przez teatr; – filozofowania i rozważania; – fantazjowania i dobrej zabawy; – patrzenia na świat oczyma ludzi teatru; – samooceny własnych dokonań; – mierzenia się z oceną publiczności; – doświadczania   mocy,   którą   mają   maskotki   reprezentujące wszystkich przyjaciół z Literkowa.

Szanowni Rodzice!

To wspaniale móc usłyszeć od własnego dziecka entuzjastyczne stwierdzenie: „Mamo! Tato! W czwartek mam dyktando!”.
Nie ma nic lepszego niż święty, niczym niezmącony spokój o sukces swojego potomstwa. Prawda? Ta pełna optymizmu postawa dziecka nie bierze się znikąd. Wynika z poczucia pewności siebie i świadomości własnych możliwości, a przede wszystkim z odkrycia sposobu gromadzenia wiedzy i nabywania umiejętności. Takie rezultaty przynosi program nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa, którego jestem autorką, a jego motto brzmi:

Słucham, przeżywam, odkrywam, tworzę, działam, uczę się, mówię, wychowuję się i patrzę, czyli… z ortografią w teatrze.


Przedstawienie programu

Innowacyjny program Moi przyjaciele z Literkowa jest przeznaczony dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, którzy charakteryzują się indywidualnymi potrzebami w zakresie nauczania i wychowania. Jego założenie to wyposażenie dzieci w wiadomości i umiejętności związane z ortografią przez zastosowanie różnorodnych form teatralnych. Sprzyja on także rozwojowi zarówno osobowościowemu, jak i intelektualnemu. Rodzic, który podejmie się jego realizacji w warunkach domowych lub wesprze nauczyciela w zakresie jego utrwalania, może mieć pewność, że wyposaży swoje dziecko w umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, a także sprawi, że na stałe zagości ona w jego pamięci. Dodatkowym walorem będzie przyjemność korzystania z metod pracy, które są bliskie sztuce teatralnej.

Cele główne programu:

–    kształcenie czujności ortograficznej oraz nawyków poprawnej pisowni,
–    wdrażanie do swobodnego posługiwania się językiem pisanym.

Cele szczegółowe:

–    wyposażenie dzieci w umiejętność świadomego posługiwania się zasadami poprawnej pisowni;
–    wdrażanie do dbałości o prawidłową pisownię;
–    usprawnianie funkcji poznawczych;
–    ujawnienie predyspozycji i uzdolnień dzieci;
–    rozwijanie i eksponowanie twórczości dziecięcej;
–    doskonalenie słuchania i czytania ze zrozumieniem;
–    nabywanie kompetencji językowych w zakresie: budowania wypowiedzi ustnych, redagowania opowiadań, opisów, dialogów i pism użytkowych, tworzenia poezji i tekstów swobodnych;
–    zachęcanie do aktywności artystycznej i autoprezentacji;
–    wcielanie zasad społecznego funkcjonowania; przestrzeganie zasad, reguł i regulaminów;
–    kształtowanie nawyków związanych z samokontrolą;
–    zachęcanie do dokonywania samooceny;
–    wdrażanie do planowania własnej pracy;
–    rozwijanie myślenia, zachęcanie do swobodnego wyciągania wniosków;
–    stwarzanie okoliczności do odnoszenia sukcesów;
–    doskonalenie współdziałania w zespole i z partnerem.

Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej  pt. Moi przyjaciele  z Literkowa w domu.
Klasa I,  Klasy II  oraz  Klasa III

Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa I    Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa II     Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa III

Klasa I
395 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2021-07-21

Moi Przyjaciele Z Literkowa W Domu

Język polski jest niewątpliwie piękny, przebogaty w słownictwo i imponujący pod względem możliwości wyrażenia znaczeń, pojęć i emocji w sposób, w jaki nie potrafi uczynić tego żaden inny język świata. Prawdą jest jednak również to, że nasz polski język nie należy do najłatwiejszych pod kątem gramatyki i ortografii, ale na szczęście i temu można zaradzić za sprawą wspaniałych, pomocnych publikacji na polu wsparcia tak rodziców, jak i nauczycieli. I właśnie o takiej książce chcę wam dziś opowiedzieć, a dokładniej rzecz ujmując o pracy Renaty Pasymowskiej pt. "Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III". Zapraszam do poznania recenzji tego tytułu.

Jako słowo się rzekło, mamy do czynienia z atrakcyjnym podręcznikiem dla dzieci, ich rodziców i szkolnych nauczycieli. Podręcznikiem, ukazującym autorski program nauczania pani Renaty Pasymowskiej, który opiera się na nauce poprzez zabawę, rozrywkę oraz poznawanie świata i codzienności życia przez dzieci. Program ten dzieli się na trzy główne poziomy, z których każdy kolejny podejmuje sobą bardziej złożone i skomplikowane aspekty nauki poprawnej polszczyzny. A wszystko to przybiera postać fabularnego spotkania z przezabawnymi mieszkańcami tytułowego Literkowa - urokliwego miasteczka, w którym mieszkają literki!

Na pozycję tę składa się zarówno część o charakterze teoretycznym, dydaktycznym i poradnikowym (głównie dla rodziców i nauczycieli), jak i część stricte praktyczna, czyli zestaw rozmaitych zadań, ćwiczeń i językowych zabaw dla dzieci. I tak też mamy tu m.in. uzupełnianie brakującymi literkami trudnych wyrazów, przygotowywanie różnego rodzaju albumów, opowiadań, listów, a nawet reportaży, czy też chociażby inscenizację teatralnych przedstawień. Co ciekawe, owe ćwiczenia dzielą się na te indywidualne, które mogą być wykonane w domowym zaciszu, jak i też te grupowe, które znajdą swój finał np. w szkolnej klasie.

Książka ta zaskakuje przede wszystkim bogactwem i różnorodnością swojej oferty, gdzie to każdą ze stron wypełnia inne ciekawe zajęcie, ale też i interesujące i fachowe wskazówki dla rodziców i nauczycieli. Dzięki temu nie ma tu mowy o jakiejkolwiek monotonni, co w przypadku dzieci ma zawsze kolosalne znaczenie. Nie można nie docenić także niezwykle ciepłego i przyjemnego klimatu tej publikacji, co wiąże się przede wszystkim z ukazaniem Literkowa i jego kolorowych mieszkańców. I jest w tym coś z klasycznej bajki, co również wydaje się być jak najbardziej właściwym posunięciem autorki tej książki.

Wielkim atutem tego wydawnictwa jest z pewnością jego efektowna, graficzna szata. Otóż strony tej książki wypełniają piękne, bajkowe, kredowe i przypominające dzieła dzieci, rysunki autorstwa Anny Cygan. To właśnie one ukazują nam Literkowo i jego mieszkańców w postaci literek właśnie, które zachwycają nie tylko swoim kształtem, ale też i bogactwem kolorów. Poza tym warto docenić graficzny układ treści - czyli porad i wskazówek, jak i też samych zadań i ćwiczeń. To wszystko, wraz z dużym formatem, dobrej jakości papierem i drukiem, wpływa na atrakcyjną wizualnie ofertę tego tytułu, co znów w przypadku dziecięcego czytelnika ma wielkie znaczenie.

Celem tej książki jest ułatwienie, przyspieszenie i uatrakcyjnienie nauki poprawnej pisowni dla dzieci z klas I-III Szkoły Podstawowej. I mej ocenie zadanie to udało się w pełni tu osiągnąć, dzięki zastosowaniu autorskiego programu pani Renaty Pasymowskiej. Programu, który w umiejętny sposób łączy naukę z zabawę i rozwijaniem zdolności poznawczych dziecka, co okazuje się idealnym i bardzo skutecznym krokiem. Dlatego też z jak największym przekonaniem polecam sięgnięcie po ten tytuł zarówno wszystkim rodzicom, nauczycielom, jak i oczywiście dzieciom, które w ten sposób będą się świetnie bawić i szlifować poprawną ortografię. Polecam - naprawdę warto!

Stopień 
2021-03-22

Qulturaslowa

Program jest innowacyjną formą nauki ortografii, a przy tym mocno angażuje dzieci, zapraszając je do świata liter, w tym tych, które dotąd były problemem. Jestem przekonana, że wdrożenie tego programu, niezależnie od tego, czy będzie wykorzystany w szkole czy w domu, znacząco poprawi znajomość ortografii, ale również rozszerzy zasób słownictwa, wpłynie na samoocenę dziecka, pozwoli przełamać bariery przed wypowiadaniem się publicznie czy odgrywaniem ról.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2021/03/renata-pasymowska-moi-przyjaciele-z.html

  • % 1 $ d z% 2 $ d osób uznało tę recenzję za przydatną.
Stopień 
2021-02-04

Polecam!

Renata Pasymowska ożywia i uczłowiecza litery – nie są one płaskie i szare, ale prawdziwe, trójwymiarowe. […] Autorka, posługując się konwencją teatru, snuje narracje, buduje na nich ortograficzne zagadnienia. Wykorzystuje przy tym różnorodne formy dramowo-teatralne. Konsekwentnie i stale uaktywnia przez to dziecięcą wyobraźnię i pobudza uczniów do aktywności. […] Przedstawiona propozycja nauczania ortografii wyrosła z bogatego doświadczenia Renaty Pasymowskiej. Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i pedagog-terapeuta Autorka miała wielokrotnie okazję przetestować w praktyce proponowane rozwiązania metodyczne.

Z recenzji dr hab. Marzenny Nowickiej, prof. UWM

  • % 1 $ d z% 2 $ d osób uznało tę recenzję za przydatną.
Napisz recenzje

Renata Pasymowska

Renata Pasymowskanauczyciel dyplomowany edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 10 w Olsztynie, specjalista w zakresie terapii pedagogicznej i reżyserii teatralnej, autorka Moich przyjaciół z Literkowa. Programu nauczania ortografii w klasach I–III, twórczyni nagrodzonego programu i scenariuszy do edukacji wczesnoszkolnej W Literkowie, w Cyferkowie i Nutkowie – Świat i teatr w mojej głowie, dostępnego na platformie edukacyjnej MEN, autorka wielu scenariuszy przedstawień teatralnych oraz opiekun koła teatralnego, współpracuje z uczelniami w Olsztynie, a także ośrodkami metodycznymi w Polsce, prowadząc zajęcia ze studentami i warsztaty dla nauczycieli.

Polecamy PODRĘCZNIK do programu nauczania ortografii Renaty Pasymowskiej  pt. Moi przyjaciele  z Literkowa w domu.
Klasa I,  Klasy II  oraz  Klasa III

Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa I    Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa II     Moi przyjaciele  z Literkowa w domu. Klasa III

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Renata Pasymowska

ISBN druk

978-83-8095-902-6

ISBN e-book

Objętość

98 stron

Wydanie

I, 2021

Format

A4 (210x297)

Oprawamiękka, klejona, folia matowa

Wstęp         

I.     Na czym polega praca z programem nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa?  

II.    Klasa I. Zapoznanie z Literkowem, przedstawienie bohaterów, gry i zabawy utrwalające zgromadzone słownictwo    
       Zapoznanie uczniów z miasteczkiem Literkowo i jego koncepcją   

1.    Kto mieszka w Literkowie?   Poznanie przyjaciół z Literkowa    
2.    Witajcie, królu Próżniaku i sługo Otwartusiu!     
3.    Witajcie, strażaku Żarusiu i gospodarzu Porządnisiu!     
4.    Witajcie, hałaśliwy Hałasusiu i cichy Cichusiu!     
5.    Treningi ortograficzne – utrwalanie słownictwa zgromadzonego w klasie I    
6.    Działania istotne w klasie I po zapoznaniu z przyjaciółmi   

III.   Podsumowanie       
       Opinie rodziców i uczniów na temat programu
       Moi przyjaciele z Literkowa   

IV.    Bibliografia   

 V.    Aneks

Wstęp         

I.     Na czym polega praca z programem nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa?  

II.    Klasa I. Zapoznanie z Literkowem, przedstawienie bohaterów, gry i zabawy utrwalające zgromadzone słownictwo    
       Zapoznanie uczniów z miasteczkiem Literkowo i jego koncepcją   

1.    Kto mieszka w Literkowie?   Poznanie przyjaciół z Literkowa    
2.    Witajcie, królu Próżniaku i sługo Otwartusiu!     
3.    Witajcie, strażaku Żarusiu i gospodarzu Porządnisiu!     
4.    Witajcie, hałaśliwy Hałasusiu i cichy Cichusiu!     
5.    Treningi ortograficzne – utrwalanie słownictwa zgromadzonego w klasie I    
6.    Działania istotne w klasie I po zapoznaniu z przyjaciółmi   

III.   Podsumowanie       
       Opinie rodziców i uczniów na temat programu
       Moi przyjaciele z Literkowa   

IV.    Bibliografia   

 V.    Aneks

Wstęp


Szanowni Rodzice!

To wspaniale móc usłyszeć od własnego dziecka entuzjastyczne stwierdzenie: „Mamo! Tato! W czwartek mam dyktando!”.
Nie ma nic lepszego niż święty, niczym niezmącony spokój o sukces swojego potomstwa. Prawda? Ta pełna optymizmu postawa dziecka nie bierze się znikąd. Wynika z poczucia pewności siebie i świadomości własnych możliwości, a przede wszystkim z odkrycia sposobu gromadzenia wiedzy i nabywania umiejętności. Takie rezultaty przynosi program nauczania ortografii w klasach I–III Moi przyjaciele z Literkowa, którego jestem autorką, a jego motto brzmi:

Słucham, przeżywam, odkrywam, tworzę, działam, uczę się, mówię, wychowuję się i patrzę, czyli… z ortografią w teatrze.


Od ponad 25 lat pracuję z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Pasjonuję się teatrem i terapią pedagogiczną. Napisałam i wyreżyserowałam wiele scenariuszy dla swojego zespołu teatralnego. Doskonale wiem, jak się czują dzieci, gdy mogą współuczestniczyć w tworzeniu scenek teatralnych. „Stawanie się” aktorem daje im wielką moc emocjonalnego odkrywania osobistego potencjału. To właśnie emocje wyzwalają motywację i sprawiają, że dzieci nabierają odwagi do mierzenia się z własnymi słabościami. Zabawa w teatr sprzyja także ich rozwojowi poznawczemu dzięki zastosowaniu wizualizacji, będącej treningiem wyobraźni.

Konstruowanie roli wiąże się z przeżyciami. Im jest ich więcej, tym mocniej włącza się pamięć. Uczenie się przez przeżywanie to największa siła, jaką niosą ze sobą małe formy teatralne. Tkwi w nich jeszcze ogromny potencjał społeczny. Podczas prezentowania roli przed publicznością mały aktor czuje się ważny i zauważony. Otwiera się na świat i nabywa odwagi życiowej.

Przywołane argumenty zainspirowały mnie do przeniesienia ortografii na scenę teatralną, by trafiła do świadomości dzieci zupełnie innymi kanałami. Stało się tak również dlatego, że pewna część moich uczniów wykazywała i nadal wykazuje specyficzne cechy w zakresie uczenia się oraz relacji społecznych. Dzieci lubią być obdarzane zainteresowaniem i potrzebują indywidualnego wsparcia. Wytrwale poszukuję skutecznych sposobów na to, by nauka nie kojarzyła się im z lękiem i nudą, jak to bywa w przypadku ortografii. Przysparza ona uczniom bardzo wielu kłopotów, ponieważ trudno im zrozumieć i wcielać w życie istniejące zasady. Często potrafią je wydeklamować, jednak z zastosowaniem ich jest znacznie trudniej. W swojej pracy zawsze dążyłam do tego, by stosowane przeze mnie metody pozostawiały trwały ślad w pamięci uczniów i pełniły w ich życiu funkcję usługową na co dzień, gdy obcują z językiem pisanym. Książka, którą oddaję dzieciom i Państwu do rąk, jest podręcznikiem do stworzonego przeze mnie programu. Odnosząc się do jego motta, chciałabym krótko omówić najważniejsze zagadnienia, które jak wynika z mojego doświadczenia, mają istotne znaczenie dla skuteczności edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym w zakresie ortografii.

Po pierwsze, najważniejsze i zarazem najtrudniejsze jest skupienie dziecięcej uwagi, zwłaszcza w klasach I–III. To, że uczeń słucha, nie zawsze oznacza, że słyszy. Dziecko wtedy odbierze przekaz słowny, kiedy będzie tego chciało i poczuje zaciekawienie. Mój program zaskakuje uczniów formami i metodami pracy, które nie kojarzą się ze szkołą. Daje pewność, że dzieci odpłacą nam uważnością i będą uczyły się „przy okazji”.

Po drugie, wyczerpujące treningi pamięciowe okazują się mało skuteczne, jeśli nie włączymy emocji. To właśnie ich rola w nauce ortografii stała się dla mnie niezwykle ważna. Mózg znacznie więcej zapamiętuje, gdy oprócz suchych faktów, jak pisze Manfred Spitzer, w grę wchodzą również emocje. Pozytywne nastawienie emocjonalne podsyca aktywność dziecięcą, a dobry nastrój decyduje o rezultatach i jakości pracy.

Po trzecie, prawdziwe odkrywanie odbywa się tylko przy okazji dobrej zabawy. Bawiąc się, uczeń odkrywa nowe rzeczy, możliwości swoje i drugiego człowieka, co często zaskakuje nie tylko jego, ale przede wszystkim nauczyciela i rodziców. Taki proces wymaga czasu, systematyczności, spokoju i rozwagi. „Wybawione” dzieci odwdzięczą się zaangażowaniem i chłonnością umysłu.

Po czwarte, należy dać dzieciom szansę, by trenowały procesy umysłowe. Gdy pozwolimy im na spontaniczność, chętnie zajmą się tworzeniem czegoś nowego dzięki wyobraźni. To właśnie edukacja wczesnoszkolna jest czasem największych zdolności do płynnego przenoszenia się w krainę fantazji. Dziecko w tym wieku z łatwością kreuje swój wyimaginowany świat dzięki temu, że potrafi połączyć przyczynę ze skutkiem, opierając się na osobistych doświadczeniach.

Po piąte, tylko w działaniu uczniowie wypracują podstawowe umiejętności szkolne i uruchomią pamięć. Jak wiadomo, ruch dla dzieci to życie. Dzięki niemu zdobędą szereg doświadczeń i dokonają wielu odkryć nie tylko w sobie samym, lecz także w przestrzeni, która je otacza. Kawałek po kawałku zbadają to, co nowe. Wystarczy im tylko na to pozwolić i wskazać drogę.

Po szóste, nabywanie kompetencji wymaga wielokrotnych powtórzeń i całkowitego zaangażowania podczas wykonywanego zadania. Taki stan poznawczy daje uczniom zainteresowanie rzeczą bądź tematem oraz „przegadanie go z samym sobą”. Wiele możliwości do trenowania dialogu wewnętrznego otwierają małe formy teatralne. Sprawiają, że w dziecku rodzi się refleksja, która wytycza mu drogę do bycia spontanicznym. Taki rodzaj aktywności świadczy o powiązaniu nowej wiedzy z już posiadaną. Jest dowodem na to, że dziecko się uczy.

Po siódme, to oczywiste, że uczeń podzieli się spostrzeżeniami wówczas, gdy poczuje się swobodnie i bezpiecznie. Mówiące dziecko otwiera się na świat i właściwie go odbiera. Jest komunikatywne, co daje mu możliwość wejścia na wyższy poziom funkcjonowania społecznego. Scenki rodzajowe, dialogowe czy monologi są doskonałą sposobnością do nabywania kompetencji językowych.

Po ósme, współpraca z drugim człowiekiem w sposób naturalny kształtuje postawy i osobowość. Wchodzenie w role, podejmowanie interakcji społecznych, by wywalczyć kompromis, jest niezwykle inspirujące i zarazem trudne. Dzielenie się z innymi czymś osobistym to duże wyzwanie dla dziecięcego egocentryzmu.

Po dziewiąte, kiedy dziecko patrzy, nie mamy pewności, co widzi. Ważne, by dostrzegać to, co z pozoru wydaje się niewidzialne. Skuteczne patrzenie uruchamia się wówczas, gdy dziecko jest całkowicie oddane tej czynności, wręcz zagłębia się w niej. Dzięki temu widzi świat z wielu perspektyw, jak pisze Zbigniew Pietrasiński, i staje się mądre.

Po dziesiąte, nieoczekiwany zwrot akcji, element zaskoczenia, humor, tajemnica, a przede wszystkim magia mocno podsycają dziecięcą ciekawość. To wszystko znajdziemy w teatrze – miejscu ukochanym przez dzieci. Bycie widzem i aktorem to dla nich prawdziwa frajda. Moim marzeniem jest to, by uczniowie w podobny sposób oddawali się czynnościom szkolnym oraz uczyli się znacznie więcej i z większą łatwością.

Idąc tym tokiem rozumowania, stworzyłam program Moi przyjaciele z Literkowa dla wszystkich dzieci, które potrzebują wsparcia przede wszystkim w osiąganiu wprawy w poprawnym pisaniu, a także w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, estetycznym i społecznym. Program, który skoncentruje się na uczniu i jego indywidualnym tempie rozwoju oraz uwzględni trójpodmiotowość: uczeń – szkoła – dom. Taki, który sprawi, że dziecko będzie miało pozytywny stosunek do nauki, i podsyci jego ciekawość, a co więcej – zachęci do samodzielności, samokontroli i współdziałania z drugim człowiekiem. Wreszcie program pobudzający do ekspresji teatralnej, badawczej i twórczej. Mając na uwadze potrzeby edukacyjne i dziecięcą nieskrępowaną chęć zabawy, stworzyłam wiele scenariuszy historii ortograficznych. Na ich podstawie powstają drobne scenki teatralne. Ich bohaterami są maskotki obrazujące trudne w zapisie litery i dwuznaki, które nazwałam przyjaciółmi. Moi uczniowie nie tylko uwielbiają przyjaciół z Literkowa i nie mogą się doczekać spotkań z nimi, lecz przede wszystkim nie mają obaw przed pisaniem. Program realizowany jest także w wielu szkołach w Polsce. Stanowi nieodłączną część programu mojego autorstwa W Literkowie, w Cyferkowie i Nutkowie – Świat i teatr w mojej głowie, nagrodzonego w konkursie organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Stworzyłam osobistą wizję fantastycznego miasteczka Literkowo, gdzie rzecz jasna mieszkają litery. Każda z nich ma swój dom, rodzinę, charakter, wady i zalety, zainteresowania, nawyki, grono przyjaciół, znajomych, a także jak to bywa w życiu – i wrogów. Cztery litery i trzy dwuznaki, tj. „ó”, „u”, „ż”, „h”, „rz”, „ch” oraz „sz”, przedstawiłam w postaci interaktywnych maskotek, które pośredniczą w realizacji mojego programu. Mają kolory zaczerpnięte z „Kolorowej ortografii” – metody dostępnej na rynku wydawniczym. Można je animować i nadać im charakter. Trójwymiarowe obrazy liter i dwuznaków mają za zadanie stymulować i wspierać dziecięcą kreatywność. Zawierają w sobie taką moc sprawczą, jaką w życiu dziecka ma przytulanka. Wystarczy ją wziąć w ręce i świat staje się przyjazny jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Reasumując:

–    dzięki domowym zabawom teatralnym zyskacie Państwo pewność, że Wasze dziecko poradzi sobie z każdym redagowanym przez siebie tekstem, gdyż zaprzyjaźni się z trudnościami, a przez wizualizacje i skojarzenia wybierze właściwą formę zapisu wyrazu;
–    wspólnie z własnym dzieckiem stworzycie domowy warsztat pracy;
–    wdrożycie swoje pociechy do systematyczności i obowiązkowości;
–    będziecie Państwo mieć niepowtarzalną okazję poznać nowe zabawy i gry ortograficzne;
–    oddacie własnemu dziecku to, czego ono najbardziej potrzebuje, a jest bezcenne: zainteresowanie i czas;
–    przez podarowanie maskotki przyjaciela z Literkowa w naturalny sposób podtrzymacie jego zainteresowanie nauką ortografii;
–    będziecie mogli w namacalny sposób doświadczyć sukcesu własnego dziecka i w nim w pełni uczestniczyć.

Renata Pasymowska ożywia i uczłowiecza litery – nie są one płaskie i szare, ale prawdziwe, trójwymiarowe. […] Autorka, posługując się konwencją teatru, snuje narracje, buduje na nich ortograficzne zagadnienia. Wykorzystuje przy tym różnorodne formy dramowo-teatralne. Konsekwentnie i stale uaktywnia przez to dziecięcą wyobraźnię i pobudza uczniów do aktywności. […] Przedstawiona propozycja nauczania ortografii wyrosła z bogatego doświadczenia Renaty Pasymowskiej. Jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i pedagog-terapeuta Autorka miała wielokrotnie okazję przetestować w praktyce proponowane rozwiązania metodyczne.

Z recenzji dr hab. Marzenny Nowickiej, prof. UWM
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Autorka prezentuje innowacyjne podejście do pracy edukacyjnej ukierunkowanej na zapewnienie uczniom klas początkowych sukcesu w procesie uczenia się ortografii. Istotę tego podejścia trafnie oddaje motto książki. Wskazuje ono wyraźnie, że mamy do czynienia z koncepcją pracy, w której nauka ortografii jest powiązana z rozwijaniem procesów poznawczych uczniów, z odwoływaniem się do bogatego świata dziecięcej wyobraźni i fantazji, z przypisaniem szczególnego znaczenia uczeniu się przez działanie, odkrywanie i przeżywanie. Sygnalizuje ono również, że uczestnictwo dzieci w różnych formach działań teatralnych, występowanie w roli widza i aktora tworzy kontekst sprzyjający pomyślnemu rozwojowi uczniów i powodzeniu w nabywaniu umiejętności szkolnych. […] Należy przy tym dodać, że sam udział w różnych formach działań teatralnych pełni funkcję terapeutyczną. Taką funkcję pełnią także interaktywne maskotki przedstawiające przyjaciół z Literkowa. Obdarzone są one, jak trafnie zauważa Autorka, taką mocą sprawczą, jaką posiada przytulanka. „Wystarczy ją wziąć w ręce i już świat staje się przyjazny jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki”.

Z recenzji dr Małgorzaty Kowalik-Olubińskiej
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



„U” czy „ó”, „rz”, a może „ż”? „Może” czy „morze”? Język polski pełen jest pułapek, a siejąc rzeżuchę czy wybierając pomiędzy Grzegrzółką – nazwiskiem, a gżegżułką – kukułką możemy nieźle się spocić. Istnieje jednak sposób, by te wszystkie reguły, a nawet wyjątki, przestały nam być straszne. Wystarczy nabrać do nich dystansu, a wówczas z takim ó czy u możemy przeżyć niezapomnianą przygodę. 

Wiedzą o tym doskonale ci, którzy mieli okazję odwiedzić Literkowo i spotkać się z przyjaciółmi. Wspomniane Literkowo to miasteczko, w którym mieszkają literki – nam szczególnie bliskie staną się następujące litery i dwuznaki: „ó”, „u”, „ż”, „rz”, „h”, „ch” oraz „sz”, reprezentowane przez wesoła gromadkę o odpowiadających im imionach: Próżniak, Otwartuś, Żartuś, Porządniś, Hałasuś, Cichuś, a także Wyjątkuś. Każdy z nich obdarzony jest wyjątkowym zestawem cech charakteru, a także zainteresowaniami, zaś dzięki tym postaciom nauka ortografii staje się banalna. 

Do tego niezwykłego miasteczka zabiera nas Renata Pasymowska, która stworzyła specjalny program nauczania ortografii, przenosząc ją na … deski teatru. Książka pt. „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, to podręcznik do stworzonego przez autorkę programu. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycja stanowi dokładny opis programu, jego założeń i efektów, a także zbiór gotowych historii z literkami (szczególnie tymi problematycznymi) w rolach głównych. 

Program stworzony przez Pasymowską adresowany jest do dzieci w wieku wczesnoszkolnym, potrzebujących wsparcia w poprawnym pisaniu, a także w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. W swoich założeniach autorka opierała się na trójpodmiotowości: uczeń – szkoła – dom, a program zarówno zachęca do samodzielności i samokontroli, jak i pobudza ekspresję teatralną, badawczą i twórczą. Dzięki domowym zabawom teatralnym (książka zawiera scenariusz krótkich przedstawień) dziecko ma szansę sprawdzić się w nowej dla niego roli i odnaleźć w niej przyjemność, jednocześnie doskonale się bawiąc.

Wypełnione literami Literkowo, z domami i całą infrastrukturą inspiruje, ale do siebie przekonują dopiero cztery litery i trzy dwuznaki, przedstawione w postaci przyjemnych maskotek, które pośredniczą w realizacji programu. Te trójwymiarowe obrazy liter i dwuznaków stymulują i wspierają dziecięcą kreatywność, pozwalają otworzyć się na świat i nowe doznania, zachęcają do obalenia stereotypów. Bohaterowie z Literkowa są kolorowi, bowiem autorka dodatkowo nawiązuje do metody „Kolorowa ortografia” – barwy są ściśle powiązane z charakterem i zachowaniem każdego z bohaterów i są powiązane z percepcją wzrokową. 

Istotny jest to, iż program obejmuje środowisko domowe, co pozwala utrzymać ciągłość nauki i wielopłaszczyznowe wsparcie. Dodatkowo różnorodność form pracy, założonej przez program pozwala utrwalać zdobytą wiedzę i sprawia, że każde dziecko znajdzie tu ćwiczenia i zadania, które szczególnie będą mu bliskie. Będziemy bawić się w czytanie, pisanie, wykonywać domową gazetkę, a to tylko kilka przykładów proponowanych aktywności. 

Program jest innowacyjną formą nauki ortografii, a przy tym mocno angażuje dzieci, zapraszając je do świata liter, w tym tych, które dotąd były problemem. Jestem przekonana, że wdrożenie tego programu, niezależnie od tego, czy będzie wykorzystany w szkole czy w domu, znacząco poprawi znajomość ortografii, ale również rozszerzy zasób słownictwa, wpłynie na samoocenę dziecka, pozwoli przełamać bariery przed wypowiadaniem się publicznie czy odgrywaniem ról.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2021/03/renata-pasymowska-moi-przyjaciele-z.html

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło