Edukacja małego dziecka. Tom 13
Cena podstawowa
38,10 zł
-10,00 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 50,00 zł
Podtytuł: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole
Oddajemy w Państwa ręce kolejny tom z serii „Edukacja małego dziecka”. Tom 17
Tom 17 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole , prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
W sytuacji zachodzących zmian społecznych zagadnienie kompetentnego zachowania się dziecka w relacjach międzyludzkich staje się ważnym tematem i wyzwaniem współczesnej edukacji – ze względu na jej istotne znaczenie w procesie socjalizacji i kulturyzacji młodego pokolenia.
W licznych opracowaniach z zakresu psychologii społecznej i socjologii akcentuje się podejście, zgodnie z którym dziecko bierze czynny udział w tworzeniu części układu sieci związków społecznych, składających się na określone poziomy „złożoności społecznej”. Ich cechą charakterystyczną jest [...] podwójna dialektyka – między właściwościami jednostek i interakcji z jednej strony oraz między interakcjami i związkami z drugiej, z dwustronnymi przyczynowo-skutkowymi wpływami w każdym przypadku.
Relacje między związkami i interakcjami warunkowane są również społecznymi powiązaniami wyznaczanymi przez normy społeczne i wartości obecne w grupie oraz strukturę społeczno-kulturową, rozumianą jako system zwyczajów i przekonań podzielanych przez członków danej grupy.
Wiek przedszkolny i szkolny, w opinii psychologów i pedagogów społecznych, jest etapem mającym największe znaczenie z punktu widzenia rozwoju społecznego dziecka. Rozpoczęcie edukacji w przedszkolu i w szkole wiąże się bowiem ze znaczącymi zmianami w jego społecznym otoczeniu, a co za tym idzie – także w sposobie funkcjonowania. Charakter relacji, jakie dziecko nawiązuje na tym etapie rozwoju, w dużej mierze kształtuje przebieg jego dalszego życia w kontekście związków z innymi ludźmi, umiejętności współdziałania i stosunku do pracy
Tom został podzielony na pięć obszarów tematycznych. Otwiera go część zatytułowana Aktualne konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów koncentrują się na zagadnieniach związanych z uwarunkowaniami edukacji małego dziecka w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Ważne pytanie stawia Tadeusz Lewowicki w tekście Cywilizacja i edukacja. Esej z elementami krytyki i sugestiami edukacyjnego czynienia cywilizacji bardziej przyjaznej ludziom. Autor wskazuje na zróżnicowaną sytuację dzieci w różnych rejonach świata i na fakt, że po upływie 120 lat od ukazania się książki Ellen Key nie nastał jeszcze czas sprzyjający wszystkim dzieciom.
Kolejna część – Różnorodność światów społecznych dziecka – zawiera zarówno teoretyczną, jak i praktyczną egzemplifikację zagadnień związanych z uczestnictwem małych dzieci w życiu społecznym. W poszczególnych tekstach odnajdziemy poglądy, prezentacje uzyskanych wyników badań i rozwiązania praktyczne dotyczące różnych obszarów funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym we współczesnej rzeczywistości społecznej. Znalazło to również swoje odniesienia do sytuacji pandemicznej – tak trudnej i zmieniającej sposób funkcjonowania zwłaszcza małych dzieci.
Trzecia część – Projekty edukacyjne w wychowaniu i kształceniu dziecka – obejmuje opracowania związane bezpośrednio z przygotowanymi przez autorki tekstów projektami edukacyjnymi. Prezentowane projekty ciekawych rozwiązań możliwych do wdrożenia w praktyce zarówno odnoszą się do kierunkowych edukacji (polonistycznej, matematycznej), jak i odzwierciedlają doświadczenia studentów, którzy je zaplanowali, przeprowadzili i poddali ewaluacji.
Nauczyciel jest głównym przedmiotem zainteresowania w tekstach zawartych w czwartej części opracowania pt. Nauczyciel wobec aktualnych problemów edukacji małego dziecka. Jest to szczególny rozdział, w którym pojawiają się dodatkowo trzy perspektywy doświadczeń: słowacka, czeska i polska.
Tom zamyka część zatytułowana Działalność twórcza dziecka i nauczyciela, w której tematyka tekstów skupia się wokół rozwoju twórczego oraz twórczości w ramach edukacji przedszkolnej i szkolnej. Z całą pewnością w edukacji powinniśmy stwarzać jak najlepsze warunki do wyzwalania kreatywności – na co zwracają uwagę wszystkie autorki.
Mamy nadzieję, że zawarte w tomie teksty staną się inspiracją dla czytelników do szukania nowatorskich rozwiązań teoretycznych i praktycznych, które przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania małych dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole.
Tom 1: Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy
Tom 2: Wychowanie i kształcenie w praktyce
Tom 3: Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia
Tom 4: Konteksty rozwojowe i wychowawcze
Tom 5: Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
Tom 6: Wybrane obszary aktywności
Tom 7: Przemiany rodziny i jej funkcji
Tom 8: Przedszkole - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 9: Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 10: Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian
Tom 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Tom 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej
Tom 13: Konteksty oświatowe
Tom 14: Konteksty społeczne i międzykulturowe
Tom 15: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka
Tom 16: Teoria – badania – praktyka w działaniach międzyedukacyjnych
Tom 17: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole
Tom 18: Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych
Urszula Szuścik
prof. dr hab., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Ewa Ogrodzka-Mazur
prof. UŚ dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Anna Szafrańska
dr hab., prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
____________________________________________
Małgorzata Bortliczek
dr hab., prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Karin Fodorová
PhDr.Bc. PhD, University of Ostrava, Faculty of Education, Czech Republic
Angelina Górniak
mgr, Szkoła Podstawowa „Atena” w Sosnowcu
Alina Górniok-Naglik
dr hab., prof. MUP, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych im. Jana Karskiego
Hewilia Hetmańczyk
dr, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Społecznych
Marta Kondracka-Szala
dr, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych
Helena Konowaluk-Nikitin
dr, Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Aleksandra Kruszewska
dr, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Nauk Społecznych
Tadeusz Lewowicki
prof. dr hab., emerytowany pracownik Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Śląskiego
Marzenna Magda-Adamowicz
dr hab., prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Dominika Molnárová
mgr, Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Education, Slovakia
Ewa Musiał
dr, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych
Jana Navrátilová
PaedDr., University of Ostrava, Faculty of Education, Czech Republic
Stanisława Katarzyna Nazaruk
dr, Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Ewa Pawłowicz-Sosnowska
dr, Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Renata Raszka
dr, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Łucja Reczek-Zymróz
dr, Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku, Instytut Nauk Społecznych
Marek Siwicki
dr hab., Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Pedagogiki
Joanna Waszczuk
dr, Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Urszula Szuścik, Ewa Ogrodzka-Mazur, Anna Szafrańska (red. nauk.) |
ISBN druk | 978-83-8294-063-3 |
ISBN e-book | |
Objętość | 272 stron |
Wydanie | I, 2022 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
AKTUALNE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Tadeusz Lewowicki
Cywilizacja i edukacja. Esej z elementami krytyki i sugestiami edukacyjnego czynienia cywilizacji bardziej przyjaznej ludziom
Marek Siwicki
Zmierzch podwórka (i jego fenomen) a prawo dziecka do lenistwa w kontekście cyfrowej integracji świata oraz analogowej niewoli
Marzena Magda-Adamowicz
Twórcze zabawy w przestrzeni dziecka. Źródła, sens, klasyfikacja i ich wartość
RÓŻNORODNOŚĆ ŚWIATÓW SPOŁECZNYCH DZIECKA
Stanisława Katarzyna Nazaruk
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w wieku pięciu i sześciu lat w czasie pracy przedszkoli w warunkach pandemii
Hewilia Hetmańczyk
Rozpoznawanie i kształtowanie gotowości społeczno-emocjonalnej dzieci w środowisku przedszkolnym
Aleksandra Kruszewska
Różnorodność funkcji emoji w edukacji dzieci
Łucja Reczek-Zymróz
Czy ojcostwa można się nauczyć? – wyniki badań przeprowadzonych wśród ojców dzieci w wieku wczesnoszkolnym
PROJEKTY EDUKACYJNE W WYCHOWANIU I KSZTAŁCENIU DZIECKA
Angelina Górniak
Projekt czytelniczy „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” Honoraty Szaneckiej. Wybrane wyniki badań własnych
Renata Raszka, Małgorzata Bortliczek
Studenckie bajki matematyczne – specyfika akademickiego projektu edukacyjnego oraz dobór kategorii analitycznych
Ewa Musiał
Doświadczenia studentów specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie realizacji autorskich projektów działań edukacyjnych w czasie praktyk pedagogicznych w okresie pandemii wirusa SARS-CoV-2
NAUCZYCIEL WOBEC AKTUALNYCH PROBLEMÓW EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Dominika Molnárová
Subjektívne pociťovaná pripravenosť učiteliek materských škôl na povinné predprimárne vzdelávanie na Slovensku
Karin Fodorová, Jana Navrátilová
An increase in teachers’ competence in the area of logopaedic prevention
Helena Konowaluk-Nikitin, Joanna Waszczuk, Ewa Pawłowicz-Sosnowska
Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wobec konsumpcji w muzyce
DZIAŁALNOŚĆ TWÓRCZA DZIECKA I NAUCZYCIELA
Urszula Szuścik
Praca twórcza dziecka w edukacji plastycznej – nowe propozycje kształcenia
Alina Górniok-Naglik
Edwina E. Gordona sekwencyjna teoria uczenia się muzyki a edukacja małego dziecka
Marta Kondracka-Szala
Muzyka popularna w edukacji formalnej dzieci – doświadczenia Polski i innych krajów
Informacja o autorach