Edukacja małego dziecka. Tom 13
Cena podstawowa
38,10 zł
-10,00 zł
Cena
28,10 zł
Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją: 50,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 48,00 zł
Podtytuł: Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych
Oddajemy w Państwa ręce kolejny tom z serii „Edukacja małego dziecka”. Tom 18
Tom 18 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Tym zagadnieniom w głównej mierze poświęcony został aktualny 18 tom „Edukacji małego dziecka”, w którym autorzy poszczególnych tekstów zwrócili szczególną uwagę na następujące kwestie:
- kategorie zmarginalizowane i nieobecne w edukacji małego dziecka;
- wsparcie psychologiczne i pedagogiczne dzieci, nauczycieli i rodziców w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych;
- zmiany we współczesnej edukacji małego dziecka – w tym na sytuację dziecka i nauczyciela w procesie oceniania i jego psychospołeczne konsekwencje;
- zmiany społeczne warunkujące przekształcenia w instytucjach wspierających rozwój i wychowanie małych dzieci;
- twórczość i kreatywność jako niezbędne komponenty warunkujące prawidłowy, całościowy rozwój dzieci.
Tom został podzielony na pięć obszarów tematycznych. Otwiera go część zatytułowana Konteksty teoretyczne, zawierająca dwa niezwykle istotne teksty, w których autorki zwracają uwagę między innymi na alternatywne formy wczesnej edukacji. Małgorzata Muszyńska podkreśla fakt, że fenomeny alternatywności w kontakcie z alternatywną edukacją pozwalają nazwać to, co zmarginalizowane, niezauważone, często traktowane jako nieważne, zepchnięte czy pomijane i niebrane pod uwagę. W ujęcie to wpisuje się także edukacja domowa, będąca alternatywą dla obowiązującego systemu szkolnego, dająca rodzinie możliwość nieskrępowanego, naturalnego i samodzielnego kształcenia dziecka, które uwzględnia jego indywidualne możliwości, potrzeby i tempo rozwoju. Aleksandra Minczanowska formułuje tezę, zgodnie z którą edukacja domowa i dobrze działające szkoły parasolowe są współcześnie alternatywą wobec systemowej edukacji, a w przyszłości być może staną się głównym nurtem edukacji odzwierciedlającym – oczywiście nie dla wszystkich – Ivana Illicha koncepcję „społeczeństwa bez szkoły”.
Teksty umieszczone w drugiej części – Wsparcie pedagogiczne dzieci, nauczycieli i rodziców w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych – dotyczą realiów związanych z pracą terapeutyczną z dziećmi niepełnosprawnymi, jak również tymi z grup marginalizowanych czy pozbawionych właściwej opieki ojcowskiej. W trudnej sytuacji społecznej znajdują się między innymi dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Wspomaganie ich rozwoju, w tym funkcjonowania społecznego, z wykorzystaniem metody tyflomuzykoterapii czy wideotreningu komunikacji uczy otoczenie rodzinne i szkolne rozumienia ich zachowań.
W części trzeciej, zatytułowanej Edukacja wczesnoszkolna w kontekście zmian – założenia a realizacja, autorzy poszczególnych rozdziałów koncentrują się na zagadnieniach związanych ze zmianami wprowadzanymi w edukacji małych dzieci, jak również tymi, które stanowią efekt przemian społecznych i kulturowych – tak mocno rzutujących w ostatnich latach na system oświaty. Odnoszą się do oceniania i oceny szkolnej jako wypowiedzi o charakterze wartościującym wysiłek edukacyjny dzieci, a także do rozwojowych i wychowawczych skutków codziennego korzystania przez wychowanków z mediów i edukacji zdalnej czy pogarszającej się kondycji zdrowotnej oraz deficytów w sferze nabywanych kompetencji społecznych.
W kolejnej części – Przestrzenie kreatywności dziecka i nauczyciela – tematyka tekstów skupia się wokół rozwoju twórczego oraz twórczości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jak stwierdziła już ponad dwie dekady temu Bronisława Dymara, współautorka i współredaktorka cenionej serii książek „Nauczyciele – Nauczycielom”:
[...] innowacyjne nauczanie, będące bardziej uczeniem się i samokształceniem, wymaga przebudowy świadomości rodziców, nauczycieli, a w szczególności tych, którzy zajmują się opracowywaniem programów, podręczników oraz organizowaniem procesów edukacyjnych.
Tom zamyka zbiór tekstów poświęconych dzieciom najmłodszym. Trzy autorki w części pt. W trosce o edukację najmłodszych dzieci opisują działania pedagogiczne podejmowane w edukacji żłobkowej (mamy tu perspektywę słowacką i polską) oraz w wychowaniu przedszkolnym, podkreślając jednocześnie, że zadania dotyczące opieki i edukacji małego dziecka wymagają współcześnie praktycznych rozwiązań – innych niż schemat tradycyjnego myślenia o wychowanku.
Tom 1: Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy
Tom 2: Wychowanie i kształcenie w praktyce
Tom 3: Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia
Tom 4: Konteksty rozwojowe i wychowawcze
Tom 5: Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
Tom 6: Wybrane obszary aktywności
Tom 7: Przemiany rodziny i jej funkcji
Tom 8: Przedszkole - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 9: Szkoła - przemiany instytucji i jej funkcji
Tom 10: Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian
Tom 11: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji
Tom 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej
Tom 13: Konteksty oświatowe
Tom 14: Konteksty społeczne i międzykulturowe
Tom 15: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka
Tom 16: Teoria – badania – praktyka w działaniach międzyedukacyjnych
Tom 17: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole
Tom 18: Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych
Urszula Szuścik
prof. dr hab., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Ewa Ogrodzka-Mazur
prof. UŚ dr hab., Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie
Anna Szafrańska
dr hab., prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie
____________________________________________
Simoneta Babiaková, doc. PaedDr., PhD, Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Education, Slovakia
ORCID: 0000-0002-4038-7006
Agnieszka Betleja, mgr, Zespół Szkół nr 6 w Tychach, doktorantka Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, Katedra Pedagogiki
ORCID: 0000-0001-9386-1544
Anna Boguszewska, dr hab., prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii
ORCID: 0000-0003-0971-1258
Paweł Cylulko, dr hab., Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii
ORCID: 0000-0003-1887-1376
Jan Czechowski, dr, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych im. Jana Karskiego
ORCID: 0000-0001-8449-893
Joanna Gładyszewska-Cylulko, dr, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych
ORCID: 0000-0001-8335-2172
Emila Jakubowska, dr, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0002-7924-3560
Ewa Jędrzejowska, dr, Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych
ORCID: 0000-0003-0669-152X
Milena Lipnická, doc. PaedDr., PhD, Matej Bel University in Banská Bystrica, Faculty of Education, Slovakia
ORCID: 0000-0003-3821-5771
Aleksandra Minczanowska, dr, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0001-5833-4300
Małgorzata Muszyńska, dr hab., prof. WSB, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu, Wydział Finansów i Zarządzania
ORCID: 0000-0001-7375-8371
Ewa Ogrodzka-Mazur, prof. dr hab., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0001-9990-6176
Zofia Olek-Redlarska, dr, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0002-4282-4257
Jadwiga Oleksy, dr, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych im. Jana Karskiego
ORCID: 0000-0003-2488-1474
Łucja Reczek-Zymróz, dr, Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku, Instytut Nauk Społecznych
ORCID: 0000-0003-2487-7707
Anna Szafrańska, dr hab., prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0001-9797-2591
Urszula Szuścik, prof. dr hab., Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ORCID: 0000-0003-0817-4868
Regina Waszut, mgr, doktorantka Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, Katedra Pedagogiki
ORCID: 0000-0001-6579-9173
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Urszula Szuścik, Ewa Ogrodzka-Mazur, Anna Szafrańska (red. nauk.) |
ISBN druk | 978-83-8294-257-6 |
ISBN e-book | |
Objętość | 228 stron |
Wydanie | I, 2023 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona, folia matowa |
Wprowadzenie
KONTEKSTY TEORETYCZNE
Małgorzata Muszyńska
Fenomeny alternatywności jako warianty akcentujące kategorie zmarginalizowane w edukacji małego dziecka
Aleksandra Minczanowska
Edukacja domowa jako alternatywna forma wczesnej edukacji
WSPARCIE PEDAGOGICZNE DZIECI, NAUCZYCIELI I RODZICÓW W TRUDNYCH SYTUACJACH SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH
Paweł Cylulko
Zastosowanie metody tyflomuzykoterapii w pracy z małymi dziećmi z niepełnosprawnością wzroku
Joanna Gładyszewska-Cylulko
Zastosowanie metody wideotreningu komunikacji (VIT) we wspomaganiu rozwoju społecznego dzieci niewidomych
Simoneta Babiaková
Vplyv kultúrneho kapitálu na školskú úspešnosť žiakov z rizikovej skupiny
Łucja Reczek-Zymróz
Kryzys czy metamorfoza ojcostwa – raport z badań
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA W KONTEKŚCIE ZMIAN – ZAŁOŻENIA A REALIZACJA
Jan Czechowski
Ocena szkolna jako wypowiedź o charakterze wartościującym
Agnieszka Betleja
Pokolenie Alfa w sieci Sieci
Jan Czechowski
Wartość zdrowia w edukacji wczesnoszkolnej
Jadwiga Oleksy
Nowy wymiar praktyk pedagogicznych w warunkach edukacji zdalnej – założenia a rzeczywistość
PRZESTRZENIE KREATYWNOŚCI DZIECKA I NAUCZYCIELA
Anna Boguszewska
Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych
Zofia Olek-Redlarska, Emilia Jakubowska
Liryczne spotkania z poezją. Ku dalekim portom, ku morzom i oceanom
W TROSCE O EDUKACJĘ NAJMŁODSZYCH DZIECI
Milena Lipnická
Edukácia a starostlivosť o deti do troch rokov veku v Slovenskej republike
Regina Waszut
Znaczenie wczesnej edukacji żłobkowej u dzieci do trzeciego roku życia
Ewa Jędrzejowska
Buźki, gwiazdki, słoneczka... O ocenianiu dzieci w przedszkolu
Informacja o autorach
Nasze codzienne życie obfituje w sytuacje trudne. W takim samym stopniu, a może nawet większym, sytuacji trudnych doświadczają dzieci. Nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć czekające je trudności i odpowiednio się na nie przygotować, ale należy pamiętać, że to od reakcji otaczających dziecko dorosłych zależy poczucie bezpieczeństwa i jakość życia najmłodszych. Sytuacja trudna występuje wówczas, gdy zadania rozwojowe przekraczają posiadane przez daną osobę możliwości ich wykonania. Wymagania środowiska, w którym funkcjonuje człowiek, mogą być źródłem problemów wynikających z niedopasowania tych wymagań do zasobów, jakimi dana jednostka dysponuje, a więc jej wiedzy, zdolności intelektualnych, kompetencji interpersonalnych, poczucia własnej wartości, przekonań, preferencji, bądź do jej oczekiwań i potrzeb. Tadeusz Tomaszewski wyróżnia trudności obiektywne, mające swe źródło w specyfice zadań lub warunków, w których zadania są wykonywane, oraz trudności subiektywne, których genezę stanowią cechy jednostki. W przypadku dzieci najmłodszych zarówno trudności obiektywne, jak i subiektywne w tym samym stopniu determinują ich codzienne funkcjonowanie, zanurzone w określonym środowisku społeczno-kulturowym.
W tym kontekście istotnego znaczenia nabierają wsparcie i wspomaganie społeczne oraz edukacyjne udzielane zarówno dzieciom, jak i ich wychowawcom, nauczycielom oraz rodzicom. Wsparcie społeczne – zdaniem między innymi Stanisława Kawuli – to rodzaj interakcji społecznej podejmowanej przez jedną lub dwie strony w sytuacji problemowej. Interakcja ta polega na wymianie informacji emocjonalnej bądź instrumentalnej i może być jednostronna lub dwustronna, stała lub zmienna. W takim układzie istnieją osoba lub grupa wspomagana oraz wspomagająca. Aby taka wymiana była możliwa i skuteczna, niezbędna jest spójność między potrzebami biorcy a rodzajem udzielanego wsparcia. Niemniej jednak wsparcie społeczne nie może zastępować inwencji dziecka czy dorosłego w pokonywaniu problemów – ponieważ istnieje ryzyko, że spowoduje to utratę zdolności do samodzielnego radzenia sobie w innych sytuacjach trudnych. Aby wspomaganie udzielane drugiemu człowiekowi było skuteczne, powinno przyczynić się do usunięcia problemu, w przypadku którego oczekiwano pomocy, oraz uruchomić wewnętrzne zasoby potrzebne do radzenia sobie z podobnymi sytuacjami w przyszłości. [...]