Dziecko w świecie tradycji
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 25,00 zł
Jest to dwunasty tom serii książek pedagogicznych "Nauczyciele-Nauczycielom". Pozycja podzielona jest na trzy części, które różnią się od siebie, a zarazem dopełniają.
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book
Jest to dwunasty tom serii książek pedagogicznych "Nauczyciele-Nauczycielom". Pozycja podzielona jest na trzy części, które różnią się od siebie, a zarazem dopełniają.
W pierwszej części "Istota i ewolucja pojęcia tradycji - dzieci i młodzież w świecie tradycji", autor Franciszek Ziemski, skupia uwagę na interpretacji pojęcia wielkiej i małej tradycji.
Zgodnie z tytułem części drugiej: "Bogactwo i różnorodność tradycji w kulturze polskiej", Wiesława Korzeniowska, charakteryzuje różne nurty tradycji, akcentując jej aspekty etnograficzno-przestrzenne, społeczne i religijne.
Część trzecia pt. "Tradycja, obyczaje i obrzędy w edukacji dziecka. Poliestetyczne przestrzenie edukacji" jest autorstwa Bronisławy Dymary. Autorka uzasadnia, że dziecko może odczuć i zrozumieć tradycję, uczestniczyć w obrzędach i zwyczajach, dzięki twórczej integracji słowa, muzyki, tańca, ruchu i plastyki.
Wiesława Korzeniowska
historyk, pedagog, profesor, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji. Jest członkiem wielu stowarzyszeń naukowych, między innymi: Komisji Historycznej PAN; „Wspólnoty Polskiej”; Komisji Historycznej PAN Oddział w Katowicach; Komisji PAN ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddział w Cieszynie; Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Katowicach; “Societas Scientiis Favendis Silesiae Superiores" w Katowicach. Współredaktor serii polsko-czeskiej „Dialog bez Granic”; członek Rady Redakcyjnej czasopisma „Materiały i Studia z Dziejów Śląska”. Autorka ponad 260 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym 39 prac zwartych (autorskich: 15 oraz 24 – redakcyjnych i współredakcyjnych). W przygotowaniu: Dzieje rodziny i wychowania w rodzinie; Dzieje myśli pedagogicznej- chronologiczny słownik biograficzny oraz Ziemiaństwo górnośląskie i jego wkład w przemiany kulturowe regionu (wiek XIX i pierwsza połowa XX).
Bronisława Dymara
redaktorka serii książek Nauczyciele – Nauczycielom, nauczycielka o przeszło pięćdziesięcioletnim stażu pracy. Urodziła się w Ostrorogu na Wołyniu (27.VI.1932). Samokształcenie i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w edukacji zostało wpisane w całe jej życie. Magisterskie studia polonistyczne ukończyła w roku 1959 na WSP w Krakowie. Doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki obroniła na UAM w Poznaniu w roku 1980.
Intensywną działalność innowacyjną rozwinęła w Lublinie w szkołach nr 15 i 31 (1951-1961). Z wielką pasją kontynuowała i wzbogacała swe próby i eksperymenty w zakresie kompleksowego nauczania, tworzenia systemu norm i kryteriów ocen, samorządności dzieci i młodzieży itd. Na terenie Pszczyny (1961-1976), dokąd przeniosła się po wyjściu za mąż za Jerzego Dymarę, nauczyciela geografii i działacza oświatowego, pracowała w wielu szkołach jako nauczycielka j. polskiego, wizytatorka i dyrektorka. Prowadzona przez Bronisławę Dymarę Szkoła Podstawowa nr 5 i Szkoła Ćwiczeń (1968-1972) stała się ośrodkiem znanych dotąd innowacji. Próba ich kontynuowania i wzbogacania o tzw. Młodzieżowe Forum w prowadzonym przez siebie LO im. Bolesława Chrobrego (1974-1976) – skończyła się dramatem; utratą stanowiska i pracy.
W roku 1982 dr Bronisława Dymara została zatrudniona w Filii UŚ w Cieszynie na etacie adiunkta, gdzie pracowała jeszcze ćwierć wieku, w tym 15 lat na etacie (do emerytury w roku 1997). Tu skupili się wokół niej nauczyciele walczący z rutyną i schematyzmem. Intensyfikacja działań badawczych i innowacyjnych nastąpiła w związku z prowadzeniem prac magisterskich (ponad 450 obron) oraz objęciem kierownictwa Zakładu Teorii Wychowania (1992-1997). Procesowi rozwoju twórczych działań sprzyjał też prowadzony przez nią nowy przedmiot: innowacje edukacyjne!
Długoletnia praktyka oraz intensywne poszukiwanie nowego paradygmatu pedagogiki, opartego na więzi nauczycieli akademickich z nauczycielami szkół różnego typu stały się podstawą otwarcia serii książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom. Wśród jej 20 tomów (1996-2009) znajdują się trzy autorskie ksiązki redaktorki: Dziecko w świecie marzeń (1996, 1998, 2010); Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji (2009), cz. I; Dziecko w świecie edukacji. Realizacja kompleksów. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia (2009), cz. II.
Wymienione książki o edukacji są syntezą niemałego dorobku publikacyjnego, wprowadzającego m.in. nowe spojrzenie na przestrzeń edukacyjną, pojęcie integracji, zasady nauczania, miejsce ucznia jako współtwórcy zajęć i procesu oceniania wyników, w toku kompleksowego uczenia się.
Dorobek publikacyjny, zapoczątkowany debiutem sprzed pół wieku w „Teatrze Ludowym” i „Kurierze Lubelskim” obejmuje ponad 300 pozycji i jest szczególnie intensywny w ostatnim ćwierćwieczu. Na dorobek ten składa się: 8 książek autorskich i 5 współautorskich, zredagowanych 13 tomów opracowań zbiorowych, a ponadto wiele artykułów, rozpraw, esejów, recenzji, notatek, sprawozdań.
Wydrukowano je w około 30 czasopismach, kilkunastu seriach naukowych i książkach „pokonferencyjnych” UŚ w Katowicach, UJ w Krakowie, uniwersytetach w Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Lublinie itp.
Publikacje te dotyczą głównie następującej problematyki:
- teoretyczne podstawy nauczania
- uczenia kompleksowego;
- system norm i kryteriów ocen, jego etyczna wartość;
- wartości w wychowaniu dzieci i młodzieży;
- edukacja jako sztuka bycia i tworzenia;
- szczęście i marzenie w opiniach dzieci i dorosłych;
- czas i przestrzeń jako kategorie pedagogiczne;
- pedagogika współbycia jako możliwość i konieczność;
- szkoła jako przestrzeń tworzenia kultury.
Dwa filary dorobku autorki – to uczenie się kompleksowe i książki serii N-N, z których każda z nich rozpoczyna się słowami: Dziecko w świecie (sztuki, przyrody, tradycji, wartości, współdziałania, rodziny itd.). Stanowi to istotną zmianę w patrzeniu na edukację, której podstawą jest jakość relacji dziecka z elementami świata zewnętrznego, ludźmi i sobą samym. Dla Autorki ważne jest więc nie tylko kształcenie, ale przede wszystkim kształtowanie człowieka, odkrywanie co dzieje się z dzieckiem pod wpływem szkolnej edukacji i innych działań w jego życiu. Wokół idei serii N-N skupiło się 100 osób, 19 profesorów i 20 nauczycieli różnych szkół. Jako autorzy przeważają adiunkci, ale są też rektorzy szkół wyższych.
Opisaną tu skrótowo działalność innowacyjną charakteryzują liczne recenzje, artykuły i wywiady – zebrane i zaprezentowane m.in. w książce Sztuka bycia człowiekiem. Została ona też zaprezentowana przez różnych autorów w kilku opracowaniach zwartych, do których należą:
Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia, red. Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik, Kraków 2009 Barbara Solarska: W stronę nauki i sztuki, Pszczyna 2005 Wiesława Korzeniowska: Słownik biograficzny historii myśli pedagogicznej, Bielsko-Biała 2006 Who is who w Polsce. Encyklopedia biograficzna z życiorysami znanych Polek i Polaków, Szczecin 2007, wyd. VI, s. 689-690.
Bronisława Ziemski
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wiesława Korzeniowska, Bronisława Dymara, Bronisława Ziemski |
ISBN druk | 978-83-7587-237-8 |
ISBN e-book | |
Objętość | 262 stron |
Wydanie | II, 2010 |
Format | E-book: PDF |
Oprawa |
Wstęp
Preface
Część I
Istota i ewolucja pojęcia tradycji — dzieci i młodzież w świecie tradycji
Rozdział I
O istocie pojęcia tradycji — studnia bez dna
1. Potoczne rozumienie pojęcia tradycji
2. Tradycja jako stała wartość ludzkiego życia
3. Pojęcie tradycji w pedagogice i szkole
4. Ewolucja znaczenia pojęcia tradycji
5. Na drodze poszukiwania nowych znaczeń
Rozdział II
Życie społeczne jako źródło tradycji — zakres, problematyka badawcza
1. Potrzeba interdyscyplinarnego spojrzenia na pojęcie tradycji
2.. Różnorodność poglądów
3. Spory o pojęcie i rozumienie tradycji
4. Niektóre odmiany tradycjonalizmu
5. Próba podsumowania
Rozdział III
Niektóre problemy tradycji międzypokoleniowej i ich uwarunkowania — dziecko a tradycje w rodzinie
1. Uwagi wprowadzające
2. Pojęcie komunikacji międzypokoleniowej
3. Komunikacja międzypokoleniowa w rodzinach chłopskich
4. Ewolucja pojęcia tradycji i przekazów międzypokoleniowych
5.Dziecko w świecie tradycji rodzinnych i środowiskowych
Rozdział IV
Dzieci i młodzież w świecie małej i wielkiej tradycji
1. Pojęcie wielkiej i małej tradycji
2. Dzieci i młodzież w rodzinie
3.. Konteksty historyczne wielkiej i małej tradycji
4. Rola nauczyciela i edukacji w rozwijaniu wiedzy o tradycji rodziny i ojczyzny
5. Dziecko w świecie ważnych kategorii — u podstaw wartości
Rozdział V
Bliżej praktyki i codziennego życia
1. Poznajemy siebie
2. Mała ojczyzna, czyli bliżej rodziny
3. Dom rodzinny
4. Mała i wielka ojczyzna a wartości
5. My i nasz region — refleksje końcowe
Problemy — Poszukiwania — Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Summary
Część II
Bogactwo i różnorodność tradycji w kulturze polskiej
Rozdział I
Zakres problematyki, podstawowe pojęcia
Rozdział II
Nurty tradycji
Rozdział III
O niektórych formach tradycji
1. Tradycje ludowe
2. Relikty tradycji szlacheckich
3. Tradycje narodowe
Rozdział IV
Dziecko w świecie tradycji domu rodzinnego
1. Wzorce zachowań oraz zwyczaje i obrzędy w rodzinnym domu dziecka
2. Tradycje, wróżby i przekazy w życiu dziecka
Rozdział V
Tradycje doroczne: rok obrzędowy
Rozdział VI
Dziecko i młodzież w świecie folkloru
1. Legendy, podania, pieśni i mikroformy folkloru
2. Folklor dziecięcy
Rozdział VII
Miejsce tradycji w kulturze współczesnej i życiu dziecka
Problemy — Poszukiwania — Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Summary
Część III
Tradycje, obyczaje i obrzędy w edukacji dziecka. Poliestetyczne przestrzenie edukacji
Rozdział I
Tradycja jako spotkanie dziecka z miejscem, przestrzenią i czasem
1. Tu mieszkam, czyli dziecięce widzenie miejsca, przestrzeni i czasu
2. Domy i siedliska jako miejsca pielęgnowania zwyczajów, obrzędów i tradycji
3. Blisko i daleko, czyli od rodzinnego domu do rodziny człowieczej
4. Poszukiwanie uniwersaliów i wartości
5. Globalizm jako szansa i zagrożenie dla narodowych tradycji
Rozdział II
Dźwięk, barwa, smak i zapach tradycji, czyli poliestetyczne przestrzenie edukacji
1. Wokół pojęć podstawowych
2. Literatura źródłem wiedzy o tradycji i inspiracją do działań twórczych
3.. Poliestetyczne wymiary edukacji i jej konsekwencje dla związków dziecka z tradycją
4. Bliżej znaczeń ukrytych
5. Smak, zapach, barwa i dźwięk tradycji, czyli w kręgu ludzi, zdarzeń i przedmiotów
Rozdział III
Tradycje, obrzędy i zwyczaje w treściach nauczania; tradycja a regionalizm i folklor
1. Wokół edukacji regionalnej i interdyscyplinarności folklorystyki
2. Treści nauczania a językowe aspekty tradycji, regionalizmu i… folkloru
3. Tradycje, obrzędy i obyczaje w wybranych podręcznikach
4. Dziecięce widzenie tradycji, zwyczajów i obrzędów
5. Zamiast pointy — pytań kilka
Rozdział IV
„Ziemio ojczysta, ziemio jasna”…
„Kraju mój barwy, pelargonii i malwy”…,czyli problematyka tradycji w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym
1. Uczymy się kompleksowo — piszą studenci nauczania początkowego
2. Projektujemy zajęcia kompleksowe na temat kompleksu w klasie VI: „Kraju mój barwy, pelargonii i malwy…” lub „Ziemio ojczysta, ziemio jasna…”
3. Współdziałamy, badamy i dzielimy się wiedzą
4. Propozycje na przyszłość: Co poprawić? Co zmienić? Co kontynuować? Jak pomagać sobie i innym w zespole, klasie, domu?
5. Poszukiwanie pointy czasami bywa sensowne
Rozdział V
W poszukiwaniu integracji niepozornej, czyli studenckie projekty zajęć o tradycji, obrzędach, obyczajach i…
1. Bogactwo pomysłów integracyjnych w scenariuszach zajęć kompleksowych
2. Moi rodzice i ja — scenariusz zajęć w klasie III
3. Zwyczaje wielkanocne w naszej miejscowości — kompleks zajęć w klasie III
4. Najmilsze sercu słowo „matka” — kompleks zajęć w klasie III lub II
5. Zamiast podsumowania wiersz Krystyny Wydry: Innowacje
Problemy — Poszukiwania — Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Summary
Spis aneksów — czytanek
1.. Wiesława Korzeniowska — Dziecko w kulturze ludowej
2. Anna Branicka-Wolska — Zachować tradycję
3. Irena Bukowska-Floreńska — Społeczno-kulturowe funkcje tradycji w społecznościach industrialnych Górnego Śląska
4. Michał Żółtowski — Co zawdzięczam wychowaniu w rodzinie?
5. Michał Żółtowski — Wielkanoc w kulturze i tradycji ziemiańskiej
6. Teksty wielu autorów — Wielkanoc w tradycji ludowej według różnych źródeł i autorów
7. Bronisława Dymara — Dom i rodzina w dziecięcym poetyzowaniu
8. Franciszek Ziemski — Wybrane problemy tradycji wychowania
9. Kazimierz Denek — Wspólnota wartości — podstawowe pytania dotyczące dużej i małej ojczyzny
10. Kazimierz Denek — Wartości uniwersalne
11. Karol Daniel Kadłubiec — Metodologiczne aspekty interdyscyplinarności folklorystyki
12. Witold Jerzy Molicki — Tradycja domu rodzinnego
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów