Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 30,00 zł
Niniejsza praca składa się z dwóch części, teoretycznej i badawczej. Część pierwsza zawiera trzy rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy funkcji przedszkola i zmian, jakim ulegały od czasów powojennych do współczesnych...
Publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book:
Niniejsza praca składa się z dwóch części, teoretycznej i badawczej.
Część pierwsza zawiera trzy rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy funkcji przedszkola i zmian, jakim ulegały od czasów powojennych do współczesnych. Rozważania nad funkcjami prowadzone są z dwóch znacząco różniących się perspektyw: funkcjonalistycznej i krytycznej.
Rozdział drugi kieruje naszą uwagę na wiedzę i rozwój poznawczy dziecka we wczesnych latach życia. Jego zawartość została ustrukturyzowana na osi zidentyfikowanych przeze mnie zmian, jakie zachodziły w poglądach psychologów i pedagogów na temat czynników rozwoju poznawczego.
Rozdział trzeci jest poświęcony konstruktywizmowi i osobistym teoriom nauczycieli, analizowanym w kontekście ich potencjalnej otwartości/zamkniętości na idee konstruktywizmu.
Część druga niniejszej dysertacji przedstawia analizy materiału badawczego. Otwiera ją rozdział czwarty, poświęcony metodologii badań własnych. Znajdujemy w nim argumentację przemawiającą za wyborem jakościowej strategii badawczej, a także prezentację przedmiotu i celu badań, metod i technik badawczych oraz informacje na temat organizacji i przebiegu badań własnych. Cztery kolejne rozdziały zawierają analizy materiału badawczego. Rozdział piąty prezentuje wyniki badań nad uruchamianą w przedszkolu wiedzą nazewniczą, rozdział szósty – nad wiedzą wyjaśniającą, zaś rozdział siódmy – nad wiedzą interpretacyjną. Rozdział ósmy dotyczy nauczycielskiego rozumienia sytuacji dydaktycznych w przedszkolu; przedstawia refleksje nad udziałem wiedzy nazewniczej, wyjaśniającej i interpretacyjnej w przewodnikach metodycznych oraz analizy nauczycielskich narracji z punktu widzenia znaczeń, jakie nadają tworzeniu dziecięcej wiedzy w przedszkolu. W podsumowaniu przedstawione są wnioski z przeprowadzonych analiz materiału empirycznego.
Całość zamyka bibliografia wykorzystana w niniejszej pracy.
Sławińska Małgorzata
Dr Małgorzata Sławińska, pracownik naukowy Katedry Wczesnej Edukacji UWM w Olsztynie na stanowisku adiunkta, wcześniej przez wiele lat nauczycielka przedszkola. Zainteresowania badawcze: dziecko w procesie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem zaniedbanych i zaniechanych obszarów edukacji.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Sławińska Małgorzata |
ISBN druk | 978-83-7587-192-0 |
ISBN e-book | 978-83-7850-835-9 |
Objętość | 256 stron |
Wydanie | I, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | twarda, szyta |
Podziękowania
Wstęp
I. Część teoretyczna
Rozdział 1. Przedszkole i jego rola w rozwoju dziecka
1.1. Funkcje przedszkola w perspektywie funkcjonalistycznej
1.2. Funkcje przedszkola w perspektywie krytycznej
Rozdział 2. Wiedza i rozwój poznawczy we wczesnych latach życia dziecka – zmiana pytań o czynniki rozwoju poznawczego
2.1. Pytania o rodzaje czynników rozwoju
2.2. Pytania o stopień udziału czynników
2.3. Pytania o zakres poznawczych zmian rozwojowych
2.4. Pytania o jakość oddziaływania środowiska
2.4.1. Środowisko materialne a rozwój poznawczy dziecka
2.4.2. Środowisko społeczne a rozwój poznawczy dziecka
Rozdział 3. Konstruktywizm jako teoria i postulat edukacyjny
3.1. Konstruktywizm jako perspektywa teoretyczna w refleksji nad wiedzą dzieci
3.2. Tworzenie warunków do pogłębionego konstruowania wiedzy – między teorią naukową a osobistą
3.2.1. Kompetencje nauczyciela jako warunek zmiany praktyki edukacyjnej
3.2.2. Osobiste teorie nauczycieli – ślepa uliczka dla zmian ku konstruktywizmowi
II. Część badawcza
Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych
4.1. Przedmiot i cel badań oraz ich uzasadnienie
4.2. Wybór strategii badawczej
4.3. Problematyka badawcza
4.4. Metody i techniki badawcze
4.5. Organizacja i przebieg badań
Rozdział 5. Wiedza nazewnicza jako znaczący obszar działań nauczycielki przedszkola
5.1. Wiedza nazewnicza jako główny cel zajęć
5.2. Wiedza nazewnicza w nieuświadomionej deformacji wyjaśnień i interpretacji
Rozdział 6. Konstruowanie wiedzy wyjaśniającej jako dominujący obszar działań nauczycielki przedszkola
6.1. Stymulacja dziecięcego wyjaśniania w uczeniu się przez badanie
6.2. Niewykorzystany potencjał wiedzy wyjaśniającej
Rozdział 7. Konstruowanie wiedzy interpretacyjnej jako zaniedbany obszar edukacji przedszkolnej
7.1. Próby tworzenia warunków do samodzielnych interpretacji znaczeń społeczno-kulturowych
7.2. Wygaszanie i zamykanie dziecięcych interpretacji
Rozdział 8. Nauczycielskie rozumienie sytuacji dydaktycznych
8.1. Wiedza nazewnicza, wyjaśniająca i interpretacyjna w przewodnikach metodycznych
8.2. Znaczenia nadawane przez nauczycielki tworzeniu dziecięcej wiedzy w przedszkolu
Podsumowanie
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów