Przemoc symboliczna w przedszkolu
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 20,00 zł
Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytania: jakie przejawy przemocy symbolicznej zróżnicowane ze względu na treść występują w edukacji przedszkolnej, jak dochodzi do inicjowania przemocy symbolicznej wobec dzieci?
W procesie wychowania dzieci w rodzinie i przedszkolu zjawisko przemocy symbolicznej stanowi jeden z nieświadomych elementów socjalizacji. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytania: jakie przejawy przemocy symbolicznej zróżnicowane ze względu na treść występują w edukacji przedszkolnej, jak dochodzi do inicjowania przemocy symbolicznej wobec dzieci?
Praca składa się z dwóch części. W pierwszej – teoretycznej – dokonano przeglądu literatury przedmiotu. W drugiej części książki skoncentrowano uwagę na prezentacji rzeczywistości przedszkolnej, w której zachodzą różne interakcje między podmiotami edukacji, uruchamiane przemocą symboliczną. Każdy z rozdziałów tej części zawiera opis zachowań nauczycielek i dzieci oraz rezultaty sprawowania władzy i autorytetu.
Jednym z powodów napisania tej książki była chęć zainspirowania nauczycieli, studentów pedagogiki oraz rodziców do poznania i zrozumienia zjawisk przemocy symbolicznej.
Falkiewicz-Szult Małgorzata
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego.
Główny nurt jej zainteresowań naukowo-badawczych obejmuje socjopedagogiczne funkcjonowanie przedszkola, przemoc symboliczną w edukacji, podmiotowość w wychowaniu, problematykę pedeutologiczną.
Obecne poszukiwania badawcze związane są ze stereotypami płci i rodzaju (gender) w edukacji przedszkolnej oraz bilingualne nauczanie dzieci wczesnej edukacji.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | |
ISBN druk | 978-83-7308-813-9 |
ISBN e-book | 978-83-7308-813-9 |
Objętość | 188 stron |
Wydanie | I, 2007 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Część I. Teoretyczne spojrzenie na przemoc symboliczną i przedmiot profesjonalnych działań nauczyciela
Rozdział 1. Przemoc symboliczna w edukacji. Zarys problematyki
Pojęcie przemocy symbolicznej Przedszkole jako instrument i miejsce przemocy symbolicznej Władza – nośnik p[przemocy symbolicznej Podsumowanie
Rozdział 2. Przemoc symboliczna w perspektywie rozwoju dziecka i profesjonalnych działań nauczyciela
Obecność przemocy symbolicznej w procesie socjalizacji dziecka
Rozwój dziecka jako cel profesjonalnej działalności nauczyciela
Profesjonalizm nauczyciela a przemoc symboliczna
Podsumowanie
Część II. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu – klasyfikacja Wprowadzenie
Rozdział 1. Komunikacja werbalna – akty językowe
Komunikacyjny wymiar przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna za pośrednictwem aktów językowych
Pozytywne doświadczenia komunikacyjne dzieci w świetle przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Rozdział 2. Komunikacja niewerbalna – akty kinetyczne Komunikacja niewerbalna jako przejaw przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna w sferze aktów kinetycznych Możliwość łagodzenia przemocy symbolicznej na płaszczyźnie niewerbalnej Podsumowanie
Rozdział 3. Reguły i system oceniania – akty ewaluacyjne Istota przemocy symbolicznej w procesie oceniania
Przemoc symboliczna w zakresie aktów ewaluacyjnych
Strategie wzmacniania prorozwojowej przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Rozdział 4. Przestrzeń dydaktyczna: użytkownicy i dystrybucja
Zagospodarowanie przestrzeni a przemoc symboliczna
Użytkowanie i dystrybucja przestrzeni dydaktycznej w wymiarze symbolicznym
Pozytywny wymiar przemocy symbolicznej w sferze zagospodarowania przestrzeni
Podsumowanie
Rozdział 5. Organizacja pracy edukacyjnej: presja czy oferty pedagogiczne?
Organizacja pracy edukacyjnej w perspektywie przemocy symbolicznej
Przemoc symboliczna poprzez organizację pracy edukacyjnej
Organizacja pracy edukacyjnej jako podmiotowy wymiar przemocy symbolicznej
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów