Dziecko w świecie współdziałania. Część druga
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 38,00 zł
Podtytuł: W stronę praktyki edukacyjnej
Tom 11. serii "Nauczyciele-Nauczycielom" stanowi kontynuację treści zawartych w tomie 10. Zawarte są tu teksty ujmujące problematykę współdziałania poprzez pewne interpretacje teoretyczne i ich odniesienia do praktyki, wzbogacone często opisem konkretnych technologii działania. Książka ta cechuje się żarliwością i zaangażowaniem autorów w sprawy dziecka.
Tom 11. serii "Nauczyciele-Nauczycielom" stanowi kontynuację treści zawartych w tomie 10. Zawarte są tu teksty ujmujące problematykę współdziałania poprzez pewne interpretacje teoretyczne i ich odniesienia do praktyki, wzbogacone często opisem konkretnych technologii działania. Książka ta cechuje się żarliwością i zaangażowaniem autorów w sprawy dziecka.
Rozdział I zajmuje się analiza tytułowego pojęcia współdziałania oraz pojęcia dialogu, samorządności i demokracji w wybranych koncepcjach edukacyjnych (c. Frieneta, J.Deweya).
Rozdział II eksponuje interakcje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, mówi o integracji uczniów niepełnosprawnych w przeciętnej klasie szkolnej, o komunikacji interpersonalnej.
Rozdział III zawiera głównie rozprawy, w których dąży się do „wyostrzenia” pojęcia integracji – jej form i nowych przestrzeni współdziałania jako drogi poszukiwania wartości, Omawia następujące obszary integracji: tematyczno-problemową, czynnościowo-strukturalną, czasoprzestrzenno-interpesonalną, autokreacyjną.
Książka ta wzbogaca wiedzę o nowych przestrzeniach, metodach i formach współdziałania. Ukazuje ona potrzebę więzi, dialogu, bezpiecznej współpracy i przyjaźni. Wskazuje, że waloryzacja międzyosobowej przestrzeni odbywa się poprzez uznanie ponadkulturowych wymiarów dobra, piękna i prawdy.
Bronisława Dymara
redaktorka serii książek Nauczyciele – Nauczycielom, nauczycielka o przeszło pięćdziesięcioletnim stażu pracy. Urodziła się w Ostrorogu na Wołyniu (27.VI.1932). Samokształcenie i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w edukacji zostało wpisane w całe jej życie. Magisterskie studia polonistyczne ukończyła w roku 1959 na WSP w Krakowie. Doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki obroniła na UAM w Poznaniu w roku 1980.
Intensywną działalność innowacyjną rozwinęła w Lublinie w szkołach nr 15 i 31 (1951-1961). Z wielką pasją kontynuowała i wzbogacała swe próby i eksperymenty w zakresie kompleksowego nauczania, tworzenia systemu norm i kryteriów ocen, samorządności dzieci i młodzieży itd. Na terenie Pszczyny (1961-1976), dokąd przeniosła się po wyjściu za mąż za Jerzego Dymarę, nauczyciela geografii i działacza oświatowego, pracowała w wielu szkołach jako nauczycielka j. polskiego, wizytatorka i dyrektorka. Prowadzona przez Bronisławę Dymarę Szkoła Podstawowa nr 5 i Szkoła Ćwiczeń (1968-1972) stała się ośrodkiem znanych dotąd innowacji. Próba ich kontynuowania i wzbogacania o tzw. Młodzieżowe Forum w prowadzonym przez siebie LO im. Bolesława Chrobrego (1974-1976) – skończyła się dramatem; utratą stanowiska i pracy.
W roku 1982 dr Bronisława Dymara została zatrudniona w Filii UŚ w Cieszynie na etacie adiunkta, gdzie pracowała jeszcze ćwierć wieku, w tym 15 lat na etacie (do emerytury w roku 1997). Tu skupili się wokół niej nauczyciele walczący z rutyną i schematyzmem. Intensyfikacja działań badawczych i innowacyjnych nastąpiła w związku z prowadzeniem prac magisterskich (ponad 450 obron) oraz objęciem kierownictwa Zakładu Teorii Wychowania (1992-1997). Procesowi rozwoju twórczych działań sprzyjał też prowadzony przez nią nowy przedmiot: innowacje edukacyjne!
Długoletnia praktyka oraz intensywne poszukiwanie nowego paradygmatu pedagogiki, opartego na więzi nauczycieli akademickich z nauczycielami szkół różnego typu stały się podstawą otwarcia serii książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom. Wśród jej 20 tomów (1996-2009) znajdują się trzy autorskie ksiązki redaktorki: Dziecko w świecie marzeń (1996, 1998, 2010); Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji (2009), cz. I; Dziecko w świecie edukacji. Realizacja kompleksów. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia (2009), cz. II.
Wymienione książki o edukacji są syntezą niemałego dorobku publikacyjnego, wprowadzającego m.in. nowe spojrzenie na przestrzeń edukacyjną, pojęcie integracji, zasady nauczania, miejsce ucznia jako współtwórcy zajęć i procesu oceniania wyników, w toku kompleksowego uczenia się.
Dorobek publikacyjny, zapoczątkowany debiutem sprzed pół wieku w „Teatrze Ludowym” i „Kurierze Lubelskim” obejmuje ponad 300 pozycji i jest szczególnie intensywny w ostatnim ćwierćwieczu. Na dorobek ten składa się: 8 książek autorskich i 5 współautorskich, zredagowanych 13 tomów opracowań zbiorowych, a ponadto wiele artykułów, rozpraw, esejów, recenzji, notatek, sprawozdań.
Wydrukowano je w około 30 czasopismach, kilkunastu seriach naukowych i książkach „pokonferencyjnych” UŚ w Katowicach, UJ w Krakowie, uniwersytetach w Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Lublinie itp.
Publikacje te dotyczą głównie następującej problematyki:
- teoretyczne podstawy nauczania;
- uczenia kompleksowego;
- system norm i kryteriów ocen, jego etyczna wartość;
- wartości w wychowaniu dzieci i młodzieży;
- edukacja jako sztuka bycia i tworzenia;
- szczęście i marzenie w opiniach dzieci i dorosłych;
- czas i przestrzeń jako kategorie pedagogiczne;
- pedagogika współbycia jako możliwość i konieczność;
- szkoła jako przestrzeń tworzenia kultury.
Dwa filary dorobku autorki – to uczenie się kompleksowe i książki serii N-N, z których każda z nich rozpoczyna się słowami: Dziecko w świecie (sztuki, przyrody, tradycji, wartości, współdziałania, rodziny itd.). Stanowi to istotną zmianę w patrzeniu na edukację, której podstawą jest jakość relacji dziecka z elementami świata zewnętrznego, ludźmi i sobą samym. Dla Autorki ważne jest więc nie tylko kształcenie, ale przede wszystkim kształtowanie człowieka, odkrywanie co dzieje się z dzieckiem pod wpływem szkolnej edukacji i innych działań w jego życiu. Wokół idei serii N-N skupiło się 100 osób, 19 profesorów i 20 nauczycieli różnych szkół. Jako autorzy przeważają adiunkci, ale są też rektorzy szkół wyższych.
Opisaną tu skrótowo działalność innowacyjną charakteryzują liczne recenzje, artykuły i wywiady – zebrane i zaprezentowane m.in. w książce Sztuka bycia człowiekiem. Została ona też zaprezentowana przez różnych autorów w kilku opracowaniach zwartych, do których należą:
Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia, red. Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik, Kraków 2009
Barbara Solarska: W stronę nauki i sztuki, Pszczyna 2005
Wiesława Korzeniowska: Słownik biograficzny historii myśli pedagogicznej, Bielsko-Biała 2006
Who is who w Polsce. Encyklopedia biograficzna z życiorysami znanych Polek i Polaków, Szczecin 2007, wyd. VI, s. 689-690
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Dymara Bronisława |
ISBN druk | 978-83-7587-236-1 |
ISBN e-book | |
Objętość | 298 stron |
Wydanie | II, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Introduction
Część pierwsza
Poszukiwanie ładu umysłu serca, czyli życie według wartości
Wstęp
I. Wydobywanie wartości z informacyjnego chaosu – aksjologiczne bogactwo świata
II. Wartości, antywartości a życie godziwe
III. Wartości i dobra pierwotne, czyli bliżej dziecka
IV. Pedagogika serca(i nie tylko) jako wartości
V. Ład umysłu i serca – co to takiego?
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część druga
Pedagogika serca jako podstawa życia według wartości
I. Co należy rozumieć pod pojęciem „pedagogika serca”?
II. Pedagogika serca – konieczności naszych czasów
III. Pedagogika serca w szkole – złożenia programowo-metodyczne W
ychowawca – dziecko
Podsumowanie dnia:, „Co mnie (nas) dziś ucieszyło? Co zmartwiło?
IV. Dokumentacja wychowawcy
Rodzice – dziecko
Usuwanie z życia rodzinnego przemocy
V. Pomoc rodzicom i szkole w wychowaniu udzielane przez instytucje realizujące pedagogikę serca
VI. Przykłady stosowania pedagogiki serca
VII. Ochrona i ciągłość więzi uczuciowej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Bibliografia
Książki Marii Łopatkowej
Książki innych autorów
Załączniki, materiały pomocnicze
Aneks 1 – Wychowywać coraz trudniej
Aneks 2 – Bici biją – z życia wzięte
Aneks 3 – Akcja porządki
Aneks 4 – Bitwa o torebkę
Aneks 5 – Prawdziwa miłość istnieje
Aneks 6 – Maria Łopatkowa: „Nawet gdy byłam smutna, musiałam się śmiać…”
Część trzecia
Ziemia jako wartość w edukacji dziecka
I. Tu chodzi o głębszy wymiar
II. Refleksje humanistyczne
Człowiek
Wartości i postawy
III. Dwa kierunki myślenia o Ziemi
Kierunek instrumentalny
Kierunek całościowy
IV. Edukacja przyrodnicza a naczelne cele
V. Zasada komplementarności – poznać, zrozumie c, zaprzyjaźnić się z Ziemią
VI. Miejsce wartości w regułach metodycznych
Prostota i elementarność wiedzy
Nauczanie geografii w systemie: przyroda – człowiek
Stwarzanie dziecku okazji do częstych, autentycznych kontaktów z przyrodą
O potrzebie porządku przestrzenno-czasowego w edukacji przyrodniczej
VII. Droga ku mądrości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie Summary
Aneks 1 – strefy przestrzenne poznawane przez ucznia
Aneks 2 – Ogniwa łączące poszczególne typy czasu
Aneks 3 – Kształtowanie pojęcia “czas” w nauczaniu geografii przez Gustawa Wuttkego (Maria Z. Pulinowa)
Aneks 4 – Literatura uzupełniająca
Aneks 5 – Scenariusz zajęć dla klasy VI pt. „Jestem gałązką drzewa genealogicznego
Aneks 6 – Scenariusz zajęć dla klas IV-VI pt. „Gdzie można wypocząć w mieście?”
Aneks 7 – Scenariusz zajęć dla klas IV-VI pt. „Dlaczego człowiek tworzy parki narodowe i rezerwaty przyrody?”
Część czwarta
Media i swat informacji jako szansa i zagrożenie dla wartości dziecka
I. Humanizacja społeczeństwa informacyjnego jednym z głównych wyzwań dla współczesnej szkoły
II. Dziecko a świat informacji
III. Telewizja jako nośnik wartości rzeczywistych i pozornych
IV. Proces zdrowego wzrostu a niebezpieczna „nadopiekuńczość” mass mediów
1. Everyman, czyli ideologia przeciętności
2. Wolność konsumencka i oszustwa producentów reklamy
3. Zalegalizowany narkotyk
V. Odpowiedź na zaćmienie informacyjne
1. Odbudowa przystani
2. „Szkoła z ludzką twarzą”
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część piąta
Wartości w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym – kruszenie stereotypów
Wstęp
Dążenie do szczęścia jako wartości nad wartościami
I. Teoretyczne podstawy uczenia się – nauczania kompleksowego
Istota i struktura
Przestrzenie interpersonalne
Dominacja człowieka, nauczyciela i ucznia, nad technologią jako droga do wartości
II. Edukacja jako spotkanie dziecka z wartościami
W zgodzie z czasem, przestrzenią i samym sobą
Blisko i daleko – wartkości obiekty i wartości idee, cele
Spotkanie i uczenie się jako wartość sama w sobie
III. Integracja rzeczywista – poszukiwaniem ładu umysłu i serca
Kulisy integracji poznawczej
Obszary integracji rzeczywistej, czyli drogi do uwewnętrzniania wartości
Działanie dziecka i nauczyciela – bogactwo możliwości współżycia w szkole z ludzka twarzą”
IV. Przykłady działania według wartości – zarys kompleksów
Sposób konstruowania kompleksów, cele zajęć
Zakładane rezultat
Tradycja, obrzęd, zwyczaj niejedno ma imię
„Nadzieja bywa cierpliwym czekaniem na zbratanie serc…”
„Gościnność jest inna nazwa pokory, nie ma ram…Obejmuje także to, czego nie ma, a co, być może, mogłoby być…”
V. Współbycie w szkolnej czasoprzestrzeni jako wartość i droga do wartości
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Aneks 1 – Struktura kompleksu
Aneks 2 – Prymat problemu dziecka nad metodologią i organizacją. Wokół serii pedagogicznej: Nauczyciele – Nauczycielom
Aneks 3 – Paradoksy reformy oświaty
Aneks 4 – Henryk Skolimowski o nadziei
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów