Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
ISBN: 978-83-7587-797-7
23,62 zł
18,82 zł
Oszczędzasz: 4,80 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori.
Nakład w wersji papierowej wyczerpany. Publikacja dostępna wyłącznie w wersji elektronicznej e-book!
II nagroda w konkursie na najlepszy program wychowania przedszkolnego zorganizowanym przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej
Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi, które podjęły się opracowania Programu ze względu na własne potrzeby związane z codzienną pracą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dostosowanie treści pedagogiki M. Montessori do współczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz integracja treści stricte montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak np.: bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowało opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dzieckiem według idei Marii Montessori.
Odbiorcami Programu mogą być zarówno wychowawcy przedszkoli montesoriańskich, jak również nauczyciele wykorzystujący w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujące się do roli nauczyciela, a także wszyscy poszukujący.
Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego Programu były wytyczne zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszczególnych obszarach podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN w dniu 23. grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).
Opracowany w Przedszkolu Miejskim nr 106 Program wychowania przedszkolnego uwzględnia następujące obszary tematyczne:
– bezpieczeństwo, adaptacja, integracja,
– ćwiczenia praktycznego dnia,
– kształcenie zmysłów,
– edukacja matematyczna,
– edukacja językowa,
– wychowanie religijne,
– wychowanie dla kultury życia,
– wychowanie przez sztukę.
Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnionych przez M. Montessori działów wychowania, a także wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawiono w tabelach zawierających następujące kolumny:
– treści programowe (wynikające z podstawy programowej)
– zadania do realizacji
– umiejętności dziecka będące wynikiem podjętych zadań
Albinowska Anetta
Nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Od 2000 roku pracuje w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi z dziećmi od 3. do 6. roku życia metodą Montessori.
Cały czas doskonali swój warsztat: ukończyła kurs pedagogiki M. Montessori oraz pedagogiki integralnej oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki wychowawczo-opiekuńczej na Uniwersytecie Łódzkim.
Jest liderem zespołu metodycznego do spraw pedagogiki M. Montessori.
Gaj Aleksandra
Nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 4 lat pracujący w oparciu o koncepcję pedagogiczną Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi.
Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
Lauba Barbara
Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 8 lat pracujący w przedszkolu montessoriańskim w Łodzi.
Multiplikator Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, trener kinezjologicznego systemu „Edukacja przez ruch – integracja sensoryczna w szkole i przedszkolu”, edukator prowadzący warsztaty dla nauczycieli.
Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
Autorka programu wychowawczego, scenariuszy, propozycji prac plastycznych, artykułów.
Współautorka podręczników dla dzieci 6-letnich „W krainie sześciolatka” oraz programu i przewodników do podręczników dla nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Matczak Joanna
Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 14 lat pracujący w oparciu o koncepcję pedagogiczną Marii Montessori, autorka publikacji dotyczących wychowania oraz propozycji pracy z małym dzieckiem.
Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
Lider zespołu metodycznego do spraw pedagogiki Marii Montessori w Łodzi oraz lider WDN w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi.
Sosnowska Joanna
Nauczyciel wychowania przedszkolnego, od wielu lat pracujący w oparciu o pedagogikę Marii Montessori, od 7 lat dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi. Autorka publikacji i artykułów dla nauczycieli przedszkoli, propagatorka idei Marii Montessori wśród dzieci, rodziców, studentów i nauczycieli.
Założycielka i członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
Czekalska Renata
Absolwentka pedagogiki wieku dziecięcego na Uniwersytecie Łódzkim.
Obecnie pracuje jako nauczyciel w przedszkolu montessoriańskim w Łodzi.
Swoje zainteresowania zawodowe koncentruje wokół zagadnień z zakresu historii edukacji oraz alternatywnych nurtów pedagogicznych.
Jest członkiem Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Wstęp
Materiał rozwojowy w pedagogice M. Montessori
Treści programowe
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja…
Propozycja scenariusza zabaw – zdobywanie informacji o swoim wyglądzie
To jestem ja
Propozycja scenariusza zabawy integracyjnej z udziałem rodziców i dzieci
Poznajmy się
Ćwiczenia praktycznego dnia
Propozycja scenariusza do ćwiczeń praktycznego dnia
Pielęgnacja ciętych kwiatów
Kształcenie zmysłów
Propozycja scenariusza do kształcenia zmysłów
Kolorowe płytki
Edukacja matematyczna
Propozycja scenariusza do edukacji matematycznej
Wrzeciona matematyczne
Edukacja językowa
Propozycja scenariusza do edukacji językowej
Litery z papieru ściernego
Wychowanie religijne
Propozycja scenariusza do wychowania religijnego
Adwent
Wychowanie dla kultury życia
Propozycja scenariusza do wychowania dla kultury życia
Urodzinowe słoneczko
Wychowanie przez sztukę
Propozycja scenariusza zajęć plastycznych
Obrazki z masy piaskowej
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 3–4- letniego
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 5–6- letniego
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów