Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci
Autor:
Wojnowska Monika
ISBN: 978-83-7308-896-2
9,52 zł
Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!
W książce Autorka stara się udzielić odpowiedzi na następujące pytania: Jak pomagać uczniowi, by nie zostawiać dziecka samemu sobie, a jednocześnie pozwolić mu na samodzielną pracę? Jak nie pomagać za dużo, zabierając przyjemność osobistego sukcesu? Jak wprowadzać dziecko w świat matematyki, nie traktując jej jako zasobu wiedzy, ale przede wszystkim jako sposobu patrzenia na świat i sposobu jej myślenia?
W książce Autorka stara się udzielić odpowiedzi na następujące pytania: Jak pomagać uczniowi, by nie zostawiać dziecka samemu sobie, a jednocześnie pozwolić mu na samodzielną pracę? Jak nie pomagać za dużo, zabierając przyjemność osobistego sukcesu? Jak wprowadzać dziecko w świat matematyki, nie traktując jej jako zasobu wiedzy, ale przede wszystkim jako sposobu patrzenia na świat i sposobu jej myślenia? Jak wykorzystać jej treści i narzędzia dla wspierania rozwoju umysłowego, społecznego i emocjonalnego u dziecka?
W publikacji część praktyczna łączy się z przestrzeganiem jawnego, systematycznego pokazywania teoretycznych podstaw proponowanych rozwiązań i udzielanych rad. Autorka podkreśla, że aktywność matematyczna dziecka może i powinna być fundamentem drogi do sukcesu na innych płaszczyznach i poziomach nauczania. Książka kierowana jest przede wszystkim do nauczycieli, którzy chcą pomóc dziecku na początku tej drogi.
Wojnowska Monika
Doktor nauk humanistycznych, wykładowca w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej w Mysłowicach.
W 1990 roku na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pod tytułem „Rozwój operacji kombinatorycznych a niepowodzenia szkolne w nauczaniu początkowym matematyki” uzyskała tytuł profesora z zakresu nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się pedagogika wczesnoszkolną.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wojnowska Monika |
ISBN druk | 978-83-7308-896-2 |
ISBN e-book | 978-83-7308-896-2 |
Objętość | 84 stron |
Wydanie | I, 2007 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział I
Dwa sposoby myślenia o nauczaniu
Rozdział II
Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji dziecka
Rozdział III
O sytuacji rozwiązywania problemu
Rozdział IV
O teoretycznych podstawach rozwiązywania matematycznych zadań problemowych
Rozdział V
O niektórych heurystycznych metodach rozwiązywania problemów
Rozdział VI
W stronę twórczej samodzielności ucznia (i nauczyciela), czyli heurystyczne strategie rozwiązywania matematycznych zadań problemowych
Zrozumienie zadania
Tworzenie planu postępowania
Strategia 1. Inscenizujemy sytuację
Strategia 2. Robimy rysunek. Rysujemy schemat lub graf
Strategia 3. Próbuj i poprawiaj
Strategia 4. Zrób tabelkę
Strategia 5. Zapisz działanie lub równanie
Strategia 6. Znajdź regułę
Strategia 7. Znajdź podobne zadanie
Strategia 8. Skorzystaj z logicznego wnioskowania
Wykonywanie planu
Spojrzenie wstecz
Rozdział VII
Kilka uwag o przebiegu i możliwych skutkach rozwiązywania problemów przez dzieci
Bibliografia
Fragment Str. 13-14
Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji dziecka
W edukacji matematycznej sytuacje zadaniowe stanowią zasadniczy element racjonalnie zorganizowanego procesu kształcenia. W systemie zintegrowanym zarówno treść zadań, jak i ich funkcje są znacznie bardziej różnorodne niż w systemie przedmiotowym. Dotyczy to zwłaszcza zadań- -problemów, które uwolnione z pancerza jednostronnie przedmiotowych treści mogą i powinny odpowiadać na potrzeby rozwojowe i poznawcze ucznia.
Termin „zadanie” używany jest w szerokim znaczeniu. W ujęciu słownikowym interpretowany jest jako: temat, zagadnienie dane do opracowania, pytanie; to, co należy wykonać, osiągnąć; obowiązek, polecenie (M. Szymczak, 1978).
W psychologii pojęcie to występuje jako podstawa zachowania się celowego człowieka. T. Tomaszewski traktuje zadanie jako pewien wyróżniony stan psychiczny, w którym „człowiek wytwarza sobie cel do osiągnięcia i program do wykonania” (1976, s. 504).
W pedagogice spotykamy wiele określeń zadania. Dla R. Radwiłowicza (1978) zadaniem jest zwięzły opis ustny lub graficzny jakiegoś niepełnego (i niespoistego) układu elementów rzeczywistości, wymagający uzupełnienia lub przekształcenia. W. Kojs (1998), wskazując istotne cechy zadania, uważa, że zadanie jest zleceniem uzyskania pewnego stanu jakiejś rzeczy, poleceniem wykonania pewnych czynności na zbiorze danych wyjściowych dla uzyskania ich oczekiwanego stanu końcowego. Cechą charakterystyczną podejścia pedagogicznego jest traktowanie zadania jako środka wychowawczego, środka kierowania uczeniem się uczniów, narzędzia wywoływania pożądanych zmian u ich wykonawców. D. Waloszek (1993) traktuje zadanie jako środek realizacji celów, jako jedną ze strategii kształcenia wyzwalającą wielostronną aktywność dziecka. J. Gnitecki (2004, s. 129) rozważa zadanie jako środek stymulowania i wspierania aktywności twórczej i odtwórczej dziecka poprzez stawianie lub samodzielne konstruowanie różnego typu zadań do wykonania...
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów