Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej
Autorka, wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, podejmuje próbę rozpoznania możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną.
Pedagogika specjalna w swoich poszukiwaniach ma szacunek dla dorobku poprzedników. Poczucie ciągłości ważnych zadań przejawia się w uznawaniu roli tradycji w teraźniejszości i docenianiu znaczenia przeszłości dla przyszłości. Ponadczasowe idee w starciu z nowymi myślami, wynikami badań i procesami społecznymi dają nową jakość edukacji, rehabilitacji i terapii.
Autorka, wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, podejmuje próbę rozpoznania możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną. Buduje tym samym modele diagnostyczne i terapeutyczne, by na podstawie dotychczasowych koncepcji i wyników ba- dań własnych opracować pewien konstrukt łączący wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.
[...] W wyniku wzajemnych relacji i działań pomocowych świat dziecięcy i świat dorosłego przenikają się w realnych sytuacjach edukacyjnych. Proces przenikania się tych dwóch światów może być wzmocniony istotnym przekaźnikiem, jakim są treści wyobrażone, nierealne, baśniowe – tak bliskie dziecku, nasycające jego umysł i uczucia oraz dające poczucie bezpiecznego uczestniczenia w wypełnianiu zadań edukacyjnych.
Wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, rozpoznanie możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną, uczyniłam wyzwaniem do opracowania własnego modelu diagnostycznego i terapeutycznego.
Zaprezentowana autorska metoda baśniowych spotkań jest więc nie tylko próbą wykorzystania naturalnych warunków rozwojowych dziecka, ale także swoistym kostruktem łączącym wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.
Joanna Głodkowska
Opis
Specyficzne kody
Głodkowska Joanna
profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, doktor habilitowany nauk humanistycznych (doktorat – Uniwersytet Warszawski, 1983; habilitacja – Uniwersytet Warszawski, 1999), absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (1977). Od 2004 roku dyrektor Instytutu Pedagogiki Specjalnej i kierownik Zakładu Pod- staw Pedagogiki Specjalnej APS. Autorka licznych artykułów i książek z zakresu pedagogiki specjalnej, takich jak: Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (1998); Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim – diagnoza i interpretacja (1999); Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni. Orientacja przestrzenna w teorii, diagnozie i rozwoju dziecka (2000); Zabawa i nauka w kręgu baśni. Metoda wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka lekko upośledzonego umysłowo w wieku wczesnoszkolnym (2001).
Redaktor naukowy publikacji zbiorowych podejmujących problematykę szeroko rozumianej niepełnosprawności, m.in.: Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (2010); Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne (2011); Pedagogika specjalna w rozpoznawaniu znaczeń, diagnozowaniu potrzeb i wyzwalaniu nadziei. Jubileuszowe Roczniki Pedagogiki Specjalnej (2012).
Redaktor naczelna czasopisma naukowego „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” (od 2005).
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Głodkowska Joanna |
ISBN druk | 978-83-7850-118-3 |
ISBN e-book | 978-83-7850-068-1 |
Objętość | 412 stron |
Wydanie | II, 2012 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Rozdział 1
Reprezentacje umysłowe świata a edukacja dzieci – koncepcje psychologiczne implikacjami dla pedagogiki
Dzieci doświadczają świata i nad nim panują Wybrane poglądy konstruktywistów
Rozwój dzieci wpisuje się w ekologiczny model rzeczywistości Rozpoznawanie kontekstów rozwoju człowieka
Dzieci tworzą skrypty i plany
Schematy poznawcze jako typowa struktura znanego doświadczenia
Dzieci spełniają zadania rozwojowe Warunki i wskaźniki doświadczania przez dziecko otoczenia
Dzieci skupiają uwagę i przejawiają aktywność Źródła motywacji dziecka do uczenia się
Wybrane teorie psychologiczne inspirują pedagoga specjalnego
Piramida konstruowania przez dziecko umysłowej reprezentacji świata
Rozdział 2
Pedagogika i psychologia – wzajemne relacje, rozpoznawanie stałości i zmienności
Pedagogika czerpie z psychologicznych koncepcji rozwoju umysłowego dzieci W poszukiwaniu implikacji
Pedagogika odczytuje stałości i zmienności U źródeł tendencji rozwoju nauk
Rozdział 3
Stałość i zmienność w pedagogice specjalnej – edukacja wczesnoszkolna dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Budowanie uogólnień w pedagogice specjalnej – tworzenie społecznego wizerunku osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Nazywanie, definiowanie, metodologia badań – niepełnosprawność intelektualna w teorii i interpretacjach empirycznych
Niektóre koncepcje rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – rozwój jako sztuka pokonywania przeszkód
Konstruowanie umysłowego obrazu siebie i świata przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym – ciekawość poznawcza, komunikacja, eksploracja i spełnianie zadań rozwojowych
Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną spełnia zadania rozwojowe – uczenie się „na sposób szkolny”
Kształcenie specjalne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – rzeczywistość edukacyjna
Rozdział 4
Umysłowe konstruowanie obrazu świata przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną – założenia diagnostyczne
Nazywanie, definiowanie sytuacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną – dojrzałość szkolna czy wrażliwość edukacyjna
Rozpoznawanie sytuacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną – założenia modelowe
Diagnozowanie osiągnięć ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w budowaniu umysłowego obrazu świata – konstrukt diagnostyczny
Rozdział 5
Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną – diagnoza dziecięcego widzenia siebie i otoczenia
Wiara we własne siły i ciekawość świata – potrzeba rozwojowa dziecka
Potrzeba kontaktu z otoczeniem – komunikacja na poziomie werbalnym i niewerbalnym
Kompetencje eksploracyjne – poznawanie i dokonywanie zmian w otoczeniu
Kompetencje zadaniowe – pełnienie roli ucznia szkoły specjalnej
Kompetencje uczniów szkoły specjalnej – analiza możliwości i dynamiki rozwojowej
Rozdział 6
Treści wyobrażone w kształtowaniu umysłowej reprezentacji świata realnego – zabawa dziecka w świecie baśni, inspiracje pedagogiczne w kolorach
Świat baśni jako pokarm dla rozwoju dziecka i odpowiedź na jego potrzeby
Uczestniczenie dziecka w świecie baśni jako propozycja metodyczna w edukacji początkowej szkoły specjalnej
Podstawy teoretyczne i metodyczne zajęć korekcyjno-usprawniających z wykorzystaniem metody baśniowych spotkań
Skuteczność metody baśniowych spotkań w świetle wyników eksperymentu
Kompetencje pedagoga specjalnego jako łącznika między światem realnym a wyobrażonym
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Aneks I. Narzędzia diagnostyczne
Aneks II. Wykresy
Aneks III. Tabele