Proste myśli, trudne słowa
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 38,00 zł
Z perspektywy socjopedagogicznej o wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w literaturze pięknej
Celem niniejszego opracowania jest określenie socjopedagogicznych aspektów wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną wykreowanego w tekstach literackich, operujących wprawdzie fikcyjnymi postaciami i realiami, ale posiadającymi zarazem walor powtarzalności motywów i wątków, które poddają się interpretacji wykraczającej poza ramy czysto literackiej teorii i krytyki. W tym przypadku chciałbym, aby znane ustalenia socjopedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną skonfrontowane zostały ze sposobami, w jaki osoby te zaistniały w przestrzeni literackiej, jako postacie, wokół których budowane są zróżnicowane konstrukcje tematyczne i fabularne. (Ze Wstępu)
Opis
- Książka elektroniczna - E-book
- EPUB
- Książka papierowa
- oprawa miękka
Specyficzne kody
- isbn
- 978-83-7850-414-6
Wlazło Marcin
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Wlazło Marcin |
ISBN druk | 978-83-7850-414-6 |
ISBN e-book | 978-83-7850-459-7 |
Objętość | 284 stron |
Wydanie | I, 2013 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wstęp
Rozdział pierwszy
Konteksty niepełnosprawności intelektualnej
1.1. Niepełnosprawność intelektualna a upośledzenie umysłowe – kontekst semantyczny
1.2. Dzieje idiotyzmu – kontekst historyczny
1.3. Wielokontekstowość naukowych ujęć niepełnosprawności intelektualnej
1.3.1. Integracja badań
1.3.2. W stronę koncepcji społecznych – integracja, normalizacja, wsparcie
1.3.3. Inny – między dialogiką a hermeneutyką
1.3.4. Medialne uwarunkowania kształtowania się wizerunku osób niepełnosprawnych
1.3.5. Kontekst heterologiczny – inspiracja i zobowiązanie
Rozdział drugi
Tekst literacki w badaniach i praktyce pedagogicznej
2.1. Pedagogika wobec tradycji hermeneutycznej
2.2. Ikoniczność sztuki słowa
2.3. Motywy i wątki pedagogiczne w literaturze pięknej a pedagogiczna perspektywa odbiorcza i badawcza beletrystyki
Rozdział trzeci
Koncepcja metodologiczna badań własnych
3.1. Humanistyczny model integralności badań pedagogicznych
3.2. Metodologiczne walory hermeneutyki w badaniach interdyscyplinarnych
3.3. Założenia projektu badawczego
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Problematyka, przedmiot i cele badań
3.3.3. Dobór tekstów literackich i kontekstów interpretacyjnych
Rozdział czwarty
Literacki obraz niepełnosprawności intelektualnej jako źródło i element refleksji socjopedagogicznej
4.1. Od baśniowej sprawiedliwości do filozoficznej „wiedzy tragicznej”
4.1.1. Baśń jako zachęta do myślenia
4.1.2. Baśnie o zamienionych dzieciach
4.1.3. Motyw głuptasa w baśniach ludowych
4.1.4. Źródła i aspekty „wiedzy tragicznej” – od baśni do realności
4.2. Dynamika wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w utworach beletrystycznych
4.2.1. Cechy wyglądu
4.2.2. Poznanie i myślenie
4.2.3. Język i mowa
4.2.4. Emocje i zachowanie
4.3. Kreacje literackie bohaterów z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie odmienności i wyobcowania
4.4. Relacje międzyosobowe wobec idei integracji i normalizacji
4.5. Genialni idioci – rzeczywistość kliniczna i fikcja literacka
Rozdział piąty
Fikcyjne narracje wobec pedagogicznej teorii i praktyki – próba aplikacji
5.1. Dialog hermeneutyki z heterologią – dopełnienie rozumienia
5.2. Od eugeniki do eugeniki – pedagogiczny optymizm między biologią i etyką
5.3. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec izonomicznych i heterologicznych nadużyć współczesności
Zakończenie
Proste i trudne (po)rozumienie
Bibliografia
Literatura podstawowa
Literatura piękna
Baśnie
Adaptacje filmowe
Zobacz także
Powiązane produkty
- Brak powiązanych produktów