Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 28,00 zł
Podstawowym przedmiotem zainteresowania pedagogiki specjalnej jest człowiek, który na skutek zaburzeń utrudniających jego prawidłowy rozwój i funkcjonowanie społeczne wymaga od otoczenia wsparcia oraz nieustannej pomocy...
Książka dostępna w wersji elektronicznej e-book:
Książkę tę chcielibyśmy polecić pedagogom specjalnym, nauczycielom praktykom, studentom kierunków pedagogicznych i wszystkim osobom zainteresowanym problematyką niepełnosprawności. Rozważania w niej podjęte zmierzają do znalezienia odpowiedzi na pytanie o kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Zarówno na gruncie teorii, jak i praktyki pedagogiki specjalnej nie da się ich przeanalizować bez uwzględnienia zmian, jakie zaszły w terminologii tej dyscypliny naukowej oraz w kierunkach oddziaływań rehabilitacyjnych czy integracyjnych po 1989 roku, a później po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zmiana stosunku do osób z niepełnosprawnością i wyobrażeń o samej niepełnosprawności, postrzeganie jednostki jako autonomicznego podmiotu, pluralizm zachowań i wyborów oraz przemiany w prawodawstwie to niektóre z konsekwencji tych przeobrażeń dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością omawiane w tomie.
Redaktorzy
Niniejsza książka rozpoczyna nowy cykl zbiorowych publikacji przygotowywanych w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zatytułowany „Horyzonty Pedagogiczne”. Jest to początek trzeciej już serii prac naukowych, po „Dyskursach Pedagogiki Specjalnej” i „Heurystycznym Wymiarze Ludzkiej Egzystencji”. „Horyzonty Pedagogiczne” będą stanowić cykl podejmujący problemy z różnych obszarów pedagogiki specjalnej oraz dyscyplin pokrewnych. Oddawana w ręce Czytelnika publikacja zawiera teksty dotyczące zarówno teorii, jak i praktyki pedagogiki specjalnej, a także podmiotu tej dziedziny nauki, którego rozumienie obecnie ulega rozszerzeniu (odnosi się do osób w każdym wieku i z różnego rodzaju odstępstwami od normy in minus oraz in plus).
Opis
Specyficzne kody
Żywanowska Agnieszka
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej i Psychologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ukończyła studia podyplomowe z logopedii.
Wcześniej pracowała jako logopeda i oligofrenopedagog w szkole podstawowej i gimnazjum oraz w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Olsztynie . Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Specjalnej.
Wielokrotny koordynator wolontariuszy. Aktywnie uczestniczy w różnorakich konferencjach naukowych.
Katarzyna Ćwirynkało
Kosakowski Czesław
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Żywanowska Agnieszka, Katarzyna Ćwirynkało, Kosakowski Czesław |
ISBN druk | 978-83-7850-521-7 |
ISBN e-book | 978-83-7850-463-4 |
Objętość | 318 stron |
Wydanie | II, 2013 |
Format | B5 (160x235). E-book: pdf, epub i mobi |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Część I
Z teorii pedagogiki specjalnej
Zagadnienia terminologiczne i kierunki rozwoju
Katarzyna Parys, Sławomir Olszewski
Przeobrażenia terminologiczne w pedagogice specjalnej. Jaka pedagogika?
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – zmiany paradygmatów
Grażyna Gunia
Ustawa o języku migowym – implikacje dla surdopedagogiki
Marzenna Zaorska
Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie) może być autystyczne?
Część II
Z praktyki subdyscyplin pedagogiki specjalnej
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną?
Bernadeta Szczupał
Architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową – dylematy legislacyjne
Iwona Jagoszewska
Przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem
Monika Włodarczyk-Dudka
Interakcja uczeń – pies w edukacji i rehabilitacji
Empiryczna analiza poglądów przyszłych pedagogów specjalnych na wykorzystanie zwierząt w pracy z osobami z niepełnosprawnością
Aneta Mróz
Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie
Część III
Podmiot pedagogiki specjalnej Aniela Korzon Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego
Beata Cytowska
Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło samoświadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną
Irena Ramik-Mażewska
Wybrane obszary samooceny dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w integracyjnym systemie edukacji
Agnieszka Żywanowska
Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej
Barbara Winczura
Kompetencja emocjonalna dzieci z autyzmem
Joanna Żeromska-Charlińska
Obawa czy niebyt? Dysonans relacji w terminalnym okresie choroby
Hanna Szczerbicz
Odpowiedzialne ojcostwo – samotne wychowywanie dziecka z niepełnosprawnością
Katarzyna Plutecka
Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym
Bożena Sidor-Piekarska
Funkcjonowanie społeczne dzieci z trudnościami w rozwoju w percepcji ich rodziców
Małgorzata Obara-Gołębiowska
Walka z otyłością jako problem psychospołeczny XXI wieku
Wpływ implementacji intencji celu na samoregulację odżywiania się
Podstawowym przedmiotem zainteresowania pedagogiki specjalnej jest człowiek, który na skutek zaburzeń utrudniających jego prawidłowy rozwój i funkcjonowanie społeczne wymaga od otoczenia wsparcia oraz nieustannej pomocy. Stwarzając podstawy teoretyczne i metodyczne dla procesów rewalidacji (usprawniania, kompensacji i korekcji pedagogicznej w procesie dydaktyczno-wychowawczym) oraz resocjalizacji, pedagogika specjalna odpowiada na potrzeby rozwojowe, edukacyjne, wychowawcze, a także socjalizacyjne i zawodowe. Nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls ukazała się publikacja, szczegółowo omawiająca kluczowe zagadnienia zarówno teorii, jak i praktyki podmiotu tytułowej dziedziny nauki.
Oddane do rąk szerokiego grona odbiorców Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej są pierwszą publikacją z serii Horyzonty pedagogiczne, do której materiały przygotowywane są w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ponieważ między teorią a praktyką zachodzi wzajemne oddziaływanie, naukowi redaktorzy zatroszczyli się o to, by czytelnik mógł poznać nie tylko szczegóły terminologiczne, paradygmatyczne oraz kierunki rozwoju surdopedagogiki i pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, ale również miał okazję przeanalizować konkretne problemy rzeczywistości społecznej. Tak więc dogłębnemu oglądowi poddane zostały architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z anomaliami narządu ruchu, przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy wśród dzieci z uszkodzonym słuchem, znaczenie dogoterapii oraz formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, dla których miejscem stałego pobytu stał się Dom Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie.
W całościowym spojrzeniu na tytułowe zagadnienie Kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej nie zabrakło dowartościowania podmiotu: zbadano ewolucję stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego, kompetencję emocjonalną dzieci z autyzmem oraz samoocenę w integracyjnym systemie edukacji, a także skupiono się na obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej. Nie zabrakło również interesujących materiałów, traktujących o odpowiedzialnym ojcostwie i walce z otyłością. Przedstawione w ogólnym zarysie powyższe zagadnienia pozwalają ustosunkować się do lektury.
Publikacja Oficyny Wydawniczej Impuls należy do literatury specjalistycznej. Zainteresowani tematem (pedagodzy ukierunkowani na pracę z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością, studenci kierunków pedagogicznych, nauczyciele zatrudnieni w szkołach integracyjnych oraz rodzice) odnajdą w lekturze propozycje konkretnych działań. Pomocą posłuży im zamieszczona na końcu każdego rozdziału bogata bibliografia, przypisy, tabele, wykresy i wyliczenia. Całość oparta została na wieloletnich badaniach, których wyniki odnajdują odzwierciedlenie w pracy z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością.
źródło: http://www.granice.pl/recenzja,kierunki-rozwoju-pedagogiki-specjalnej--horyzonty-pedagogiczne--tom-1,8244
Lektura tej książki sprawia, że zaczynamy lepiej rozumieć istotę i potrzebę zmian w obszarze pedagogiki specjalnej oraz jej związki z życiem społecznym. Autorzy, prezentując wiele stanowisk odnoszących się do zmian w pedagogice specjalnej, zachęcają do refleksji nad ich konsekwencjami zarówno w wymiarze społecznym (np. edukacja integracyjna), jak i indywidualnym (np. upodmiotowienie osób z niepełnosprawnością). Ze względu na aktualność poruszanych zagadnień oraz ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki specjalnej publikacja powinna się spotkać z dużym zainteresowaniem.
Pragnę jednocześnie wyrazić uznanie dla autorów za podjęcie udanej próby zmierzenia się z problemami pedagogiki specjalnej oraz dla redaktorów za umiejętność zaprezentowania bardzo spójnej koncepcji recenzowanej książki.
Z recenzji dr. hab. Zdzisława Kazanowskiego