Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych...
Cena podstawowa
46,48 zł
-22,13%
Cena
36,19 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 26,00 zł
Zamieszczone w książce konspekty i scenariusze mogą służyć za przykład rozwiązań metodycznych dla mniej doświadczonych pedagogów specjalnych, pracujących z dziećmi wieku przedszkolnym, nauczycielek przedszkoli lub przedszkolnych grup integracyjnych, reedukatorów, logopedów...
W książce znalazły się przykłady planowania pracy zarówno dziećmi przedszkolnymi, jak i dziećmi starszymi z poważnymi deficytami rozwoju intelektualnego, które czasem wymagają zupełnie innych metod i warunków pracy. Zamieszczone w książce konspekty i scenariusze mogą służyć za przykład rozwiązań metodycznych dla mniej doświadczonych pedagogów specjalnych, pracujących z dziećmi wieku przedszkolnym, nauczycielek przedszkoli lub przedszkolnych grup integracyjnych, reedukatorów, logopedów, a także rodziców dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy niejednokrotnie aktywnie włączają się do pracy na rzecz przedszkola, czy szkoły.
W opracowaniu znajdziemy wiele przykładów, propozycji zadań, które dziecko może rozwiązywać, wesoło i efektywnie się bawiąc, a przy tym przyjemnie spędzając czas z dorosłymi. Chyba nic bardziej nie może angażować dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, aktywizować je i zachęcać do efektywnej współpracy na rzecz swego rozwoju, jak wspólna zabawa z dorosłymi, kochanymi i kochającymi osobami.
Minczakiewicz Elżbieta Maria
dr n. hum., pedagog specjalny, neurologopeda, terapeuta zajęciowy, terapeuta osób po zabiegu laryngektomii, instruktor harcerski Nieprzetartego Szlaku. Autorka książek z zakresu rozwijania oraz korekty mowy u dzieci i dorosłych, wspomagania rozwoju dzieci i wychowania młodzieży z niepełnosprawnością (przede wszystkim osób z zespołem Downa i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu); autorka licznych publikacji o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Członek towarzystw naukowych i społecznych, m.in.: Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Polskiego Zespołu do Badań Naukowych nad Niepełnosprawnością Intelektualną, Międzynarodowej Akademii Rehabilitacji Rozwojowej w Monachium, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Laryngektomowanych, Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa.
Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Autor | Minczakiewicz Elżbieta |
ISBN druk | 978-83-7587-384-9 |
ISBN e-book | 978-83-7587-770-0 |
Objętość | 202 stron |
Wydanie | III, 2010 |
Format | B5 (160x235) |
Oprawa | miękka, klejona |
Wprowadzenie
Przykład charakterystyki dziecka, jego stanu i potrzeb rozwoju w kontekście wpływu środowiska wychowawczego
Charakterystyka dziecka
Środowisko rodzinne dziecka
Historia rozwoju dziecka na podstawie wywiadu z matką i dokumentów
Diagnoza logopedyczna
Wnioski
Wskazówki dla rodziców
Przykłady zajęć logopedycznych „Wymowa a znak graficzny”
Konspekt zajęć logopedycznych „Dróżka”
Scenariusz zajęć logopedycznych „Liście”
Scenariusz zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Zwierzęta domowe – kura i jej dzieci, kurczątka”
Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Myjemy owoce przed ich spożyciem”
Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Tańczące kółeczka”
Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Bawimy się kolorową piłką”
Program rozwoju funkcji manualnych
Scenariusz „Bawimy się piłeczką”
Krąg tematyczny: Cztery pory roku
Krąg tematyczny: Spotkanie andrzejkowe
Scenariusz „Wróżby andrzejkowe”
Krąg tematyczny: Boże Narodzenie
Krąg tematyczny: Tradycje świąteczne
Scenariusz „Świąteczny stroik”
Krąg tematyczny: Zwyczaje Bożonarodzeniowe
Scenariusz „Nasza choinka”
Krąg tematyczny: Nowy Rok
Krąg tematyczny: Wiosna w naszym ogrodzie
Scenariusz „Kwiaty na balkonie”
Krąg tematyczny: Warzywa
Krąg tematyczny: Wielkanoc
Scenariusz „Świąteczne śniadanie”
Krąg tematyczny: Przygotowanie do pisania
Aneks
Karta badania motoryki artykulacyjnej
Karta oceny zdolności porozumiewania się dzieci od dwóch do pięciu lat
Trening aktywności poznawczej poprzez zabawę
Bajka-dziwajka
Bajki i bajeczki do słuchania i/lub czytania
Kalendarz przyrodniczy
Bibliografia
„Dzieciństwo jest okresem, w którym dziecko w sposób najbardziej aktywny poznaje świat, zgłębia jego tajemnice, uczy się poruszać, mówić, czytać i pisać, a także liczyć" - pisze autorka. Zwraca uwagę na potrzeby dzieci, którym los poskąpił szansy na prawidłowy rozwój, rzucając im pod nogi większe lub mniejsze kłody. Monika ma 9 lat, chodzi do drugiej klasy, urodziła się z częściowym niedowładem lewej strony ciała, jest nieco mniej sprawna od swoich rówieśników. Wpada na przedmioty, ma problemy z koncentracją, czytaniem i pisaniem. I sepleni. 7-letni Mateusz nie mówi „r", jest nieśmiały i wycofany, W tej książce znalazło się wiele przykładów zabaw i ćwiczeń indywidualnych i grupowych, konspekty i scenariusze zajęć. Są tu rysunki, wierszyki, łamigłówki, wycinanki, zadania matematyczne i zręcznościowe, na przykład zabawa kurzymi piórkami, która uwrażliwia dotyk, zabawa w naśladowanie odgłosów zwierząt, zabawy na spostrzegawczość. Wszystkie mogą pomóc dziecku lepiej się rozwijać, doskonalić mowę, umiejętność rysowania, malowania, lepienia, czytania i pisania, nauki matematyki czy geografii. Dzieci łatwiej zapamiętają zmieniające się pory roku, najważniejsze wydarzenia, święta, uroczystości, rocznice. Są tu zadania tematyczne na dni tygodnia, na Boże Narodzenie, na Wielkanoc.
Na pewno przydadzą się w pracy pedagogom specjalnym, nauczycielom przedszkolnym, logopedom i rodzicom. Wszystkim, którzy pracują z dziećmi przedszkolnymi oraz z dziećmi starszymi mającymi poważne deficyty rozwoju intelektualnego.
Joanna Habiera
Magazyn Literacki "Książki" nr 12/2009